Valvoja: Moderaattorit
Eikö tuo 20 litraa viikossa 128l akvaariosta ole aika vähän? Vai vaihdankohan itse ihan liikaa vettä kun vaihdan kaikista akvaarioista viikossa puolet ja joskus vähän enemmänkin...jake91 kirjoitti:Itse vaihtaisin vettä tuon kokoisesta altaassa n. 20 litraa viikossa. Itse vaihdan omasta 128L tuon verran vettä viikossa. On riittänyt ainakin minun altaassa. Vaikka hiukan harvoin mittailen nuita nitraatti/nitriitti arvoja.
Kannattaisi varmaan hankkia uusi loisteputki/loisteputket altaaseen, jos ne on vanhat. Jostain oon saanut sellaisen käsityksen liian vanhat loisteputket saattavat aiheuttaa jonkin levänkasvua.
Ja kannattaa kokeilla tuota nestemnäistä hiillen lisäystä niin kuin f_isu sanoikin. Senhän on todettu hävittävän tuota tupsulevää jollain tavalla. Itse pistin juuri tilaukseen tuota ainetta, kun 180 litrasessa kukkii oikein tuo tupsulevä
Saman tupsuleväpainajaisen kanssa täällä myös elellään.. Paljon löytyy aiheesta ketjuja ja apuja. Etsi-toimintoa vaan kehiin.Aquelle kirjoitti:Tungenpa minäkin tähän ketjuun sitten. Meillä lyötiin tuo akvaario eilen pystyyn (suoraan käytöstä tuli) ja nyt sinne on sitten pompsahtanut jostain jo tupsulevää. Miten sitä noin nopeasti voi tulla? Mitä avuksi? Auttakee alottelijaa.
Kyllähän se on huomioon otettu jo ennen ensimmäistäkään allasta. Tuli kasvien ja kannon mukana.ZamY kirjoitti:Täytyypä kysyä että pidättekö altaitanne kohdassa johon osuu auringonvaloa? Allas pitää sijoittaa pimeimpää nurkkaan, myös siksi että auringonvalon takia leviä alkaa kiertymään enenmmän.
Tarkoitatko levänuoliaisia? Mulla ei oo koskaan ollu yhtään nuoliaista, niin en tiedä niistä mitään. Tuossa altaassa on monnisia (7xhelmi,4xnoki,7xpanda,18xkääpiö), partamonni, pieni verkkokorupleko, piikkisilmiäx9 ja loistobarbejax9 (toistaiseksi myös keltabarbejax6). Allas on 2m pitkä ja 38 korkea ja 38 leveä. Lämpötila on n.23 nykyään. (verkkokorun siirtäisin lämpimämpään altaaseen, mutta en ole saanut sitä kiinni.f_isu kirjoitti:Itselläni tuli tupsulevää mattosuodattimen mattoon, eikä monimetalli ainakaan auttanut asiaa. Varmin konsti oli laittaa levisjengi altaaseen ja jo katosi tupsulevä.
Tarkoitan leväbarbeja. Altaasi on mukavan pitkä, joten kyllä minä leviksiä sinne tohtisin laittaa ihan kunnon parven.iomeron kirjoitti:Tarkoitatko levänuoliaisia? Voiko tuonne niitä laittaa ja montako?f_isu kirjoitti:Itselläni tuli tupsulevää mattosuodattimen mattoon, eikä monimetalli ainakaan auttanut asiaa. Varmin konsti oli laittaa levisjengi altaaseen ja jo katosi tupsulevä.
Eikä kiusaa monnisia?f_isu kirjoitti:Tarkoitan leväbarbeja. Altaasi on mukavan pitkä, joten kyllä minä leviksiä sinne tohtisin laittaa ihan kunnon parven.iomeron kirjoitti:Tarkoitatko levänuoliaisia? Voiko tuonne niitä laittaa ja montako?f_isu kirjoitti:Itselläni tuli tupsulevää mattosuodattimen mattoon, eikä monimetalli ainakaan auttanut asiaa. Varmin konsti oli laittaa levisjengi altaaseen ja jo katosi tupsulevä.
Tähän. Itselläni on n. 40 monnista ja reilu 10 isoa leväbarbia samassa altaassa, ei ongelmia yhteiselossa.Taavetti kirjoitti:Leväbarbit ja monniset tulevat ihan ongelmitta toimeen keskenään.
Miten lähtisit poistamaan ongelman aiheuttajaa?sourz kirjoitti:Mun mielestä pitäisi poistaa ogelman aiheuttaja eikä yrittää hoitaa ongelmaa.
Levän poistamien altaasta ei saa olla ainoa syy hankkia jotain tiettyjä kaloja.
Ellei sitten todella kalat ole muutenkin mietittyjä ja mieleisiä...