Perhoskirjoahvenet kutivat, tarvitsen neuvoja

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Marru08
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Perhoskirjoahvenet kutivat, tarvitsen neuvoja

Viesti Kirjoittaja Marru08 »

Viime yönä perhoskirjoahvenet kutivat pienen kannon päälle. Olen muutenkin vasta aloittanut akvaario harrastuksen 110l akvaariollani, joten hieman sutjakkaasti lähtenyt käyntiin. Alku levä hyökkäyskään ei ole vielä antanut periksi ja nämä jo kutevat! Perjantaina vaihdoin veden ihan normaalisti. Näyttäisi siltä että vuoro vedoin vahtivat lapsosiaan. Muut asukin akvaariossa ovat 2jaguaarimonnista, 2naamiomonnista, pikkuinen partamonni sekä yksi tulisukarapu. Ph on ollut alusta asti n.7,3, nitraatit alle 0,3, missä kai kuuluukin olla. Veden parannus ainetta olen huljauttanut veden vaihdon ohessa. Lämpö 26c. Normi suodatin paketin mukana tullut ja kupla koje toimii lisänä, enemmänkin koristeena.(myönnetään)

Mutta mitä nyt? Milloin tapahtuu jotain seuraavaa? Poikasten ensi uinti? Mitä pitää tehdä? Ruokinta jos kutu on onnistunut, mitä suosittelette? Mitäs teen muuten akvaariolla ja mitä en saa missään tapauksessa tehdä? Onko hankittava toinen akvaario poikasille vai monnille? Tämä kaikki kävi niin äkkiä. Niin ja viime viikolla oli vielä epäselvyyttä onko mulla kaksi ukkoa ja akka vai toisin päin. No toinen akka oli luopunut pelistä, joten pariskunta jäi kaksistaan keskiviikkona! Ja nyt on sunnuntai ja niillä on kutu!

Pyydän teiltä ohjeistusta koska minä en ihan vielä odottanut tätä.
Marru kiittää arvokkaista neuvoista!
Marru08
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Perhoskirjoahvenet kutivat, tarvitsen neuvoja

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Onneksi olkoon!
Mulla on palettikaloja ja ne on niin pieniä vielä ettei kude(onneksi [;)] )
Mutta en osaa muuta neuvoa kun, anna vanhenpien hoitaa homma.
Voi olla että pari ekaa kertaa menee harjoitellessa.
Kuulemma noiden kuteminen on kausi luontaista.
En ole kyllä varma.
Viisaammat auttakoon.
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Re: Perhoskirjoahvenet kutivat, tarvitsen neuvoja

Viesti Kirjoittaja amanda »

Perhoset kutevat ahkeraan, kun sen homman hauskuuden kerran keksivät, joten ei kannata masentua vaikka ensimmäinen kutu menisikin ns "harakoille". Meillä aikoinaan perhoset kutivat ahkerasti parin-kolmen viikon välein, ja yhtä ahkerasti poikaset päätyivät ruuaksi.

Kututouhuja on hauska seurata, ja jos sinulla on sattunut hyvä pariskunta, voi onnella poikasia kasvaa myös seura-altaassa isoiksikin asti. Erillinen kasvatusakvaario olisi kyllä varmempi vaihtoehto. Perhosten poikaset ovat todella pieniä, joten ensiruoan tulee myös olla aivan hienojakoista, esim nestemäistä artemiaa, kananmunan keltuaista ja likoeläimiä.

Onnea kasvatteluun! :)

p.s. pakko sanoa, että monniset arvostaisivat hieman isompaa parvea. :)
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”