Itse tehty lappoimuri?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Itse tehty lappoimuri?
Mitä olette mieltä? Onko kukaan värkännyt itse lappoimuria.Mieheni ajatteli että käytäisiin pikku pätkä puutarhaletkua ja jostain joku puteli.Ja putelin päähän vaikka sukkahousua? Jos tiedätte asiasta jotain,niin kertokaa toki vinkkejä.Ai niin ja sopiiko kuumaliima tähän arkarteluun? Vai onko vaarallista kaloille?
136L+Kisu+Koiruus+Mies ja perheenlisäys 5.5.2009 <3
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Re: Itse tehty lappoimuri?
Itse en ole, mutta kun mukulana akvaariotani lapposin, oli käytössä isäni tsi-lappo. Siinä oli juurikin letkun päässä jostain pullosta värkätty suulake, kaulasta letkussa kiinni ja pohja leikattu pois. Varmaan puolen litran limupullo toimisi tuossa ihan hyvin. Mihin meinasitte sitä kuumaliimaa käyttää? Jos letkun ja pullon yhdistämiseen, kannattaa laittaa ehkä klemmarilla (eli sellaisella metallisella, ruuvattavalla kiristimellä, paperiliittimillä ei tässä tee mitään
).

Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Nyt kun on kaksi noita isompaa allasta, niin ajattelin hieman järeämmästä letkusta värkkäillä vedenvaihtoon lapon. Reikäputkea, U-mutka ja pienen ranteen vahvuista letkua juurikin glemmareilla kiinni. Menisi veden vaihdossa vähemmän aikaa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Tässä on mun ratkaisu: http://kotisivu.lumonetti.fi/mk100/Lappo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
- Junior Member
Me askarreltiin lappoimuri ihan vaan letkusta ja puolen litran limpparipullosta. Pulloon korkki kiinni ja koverrettiin korkkiin sellainen reikä, että letku just ja just menee siitä läpi. Ei tarvinnut liimaa eikä mitään. Pullo sitten poikki. Ei ole käytössä fuskannut. Mittasin juuri, että lappo-osan koko on korkin päästä alareunaan 12 cm ja lapon alareunan leveys 6 cm. Tosin tuo lappo-osa on jäänyt käytöstä, kun vaihdettiin hiekkapohjat.
Kahden kissanpennun emäntä
-
- Junior Member
Kuumaliimaa ainakin siihen,että saataisinn,juuri joku sukkahousu viritelmälapon päähän jolloin ei menisi kaloja mukana,tai esim juuri joku sihti.En oikein tiiä miten tuo mies on sen suunnitellut.Mabo kirjoitti: Mihin meinasitte sitä kuumaliimaa käyttää? Jos letkun ja pullon yhdistämiseen, kannattaa laittaa ehkä klemmarilla (eli sellaisella metallisella, ruuvattavalla kiristimellä, paperiliittimillä ei tässä tee mitään).

Eihän nuo kaupan imurit sen ihmeellisempiä ole. Letkun päässä joku purkki, joka estää hiekan imeytymisen viemäriin.
Kannattaa hommata pitkä letku, joka ylettää vessan pönttöön asti. Marketista saa muovisia "liittimiä" jolla letkun saa kiinni tavalliseen hanaan. Hanasta laskee vähän vettä, että ilma lähtee letkusta ja lappo alkaa toimimaan. Samalla systeemillä korvausveden saa kätsysti altaaseen.
Kannattaa hommata pitkä letku, joka ylettää vessan pönttöön asti. Marketista saa muovisia "liittimiä" jolla letkun saa kiinni tavalliseen hanaan. Hanasta laskee vähän vettä, että ilma lähtee letkusta ja lappo alkaa toimimaan. Samalla systeemillä korvausveden saa kätsysti altaaseen.
Dodiin..
Biltemasta läpinäkyvää letkua mikä sopii about pullon kierteeseen, ja lämmittämällä letkua kiinni pulloon tiiviisti. Muovipullosta pohja pois ja lappo on valmis. Letkun ja pullon väliin voi juu laittaa sukkahousun sihdiksi jos siltä tuntuu.
Ja pulloon sitten jokin putki kiinni, jos haluaa veden yläpuolelta lapota kättä kastelemati. En ole vielä bongannut 50cm korkeaa pulloa että tulisi heittämällä lappo.
Yksi konsti on etsiä putkea ja sulkea siitä toinen pää. Letku sitten kiinni sopivalla liittimellä poraamalla putken sivuun. Näin saadaan reilusti kaupan lappoa kalliimpi viritys kovalla työllä ja suunnittelulla (liittimet ei yleensä ole aivan ilmaisia). Mutta kun letku menisi lappoputken sivusta 90 asteen kulmassa, olisi systeemi kätevä jättää altaan reunalle. Vielä kun mitoittaa lappoputken, että putken pää ulottuu siihen saakka mihin haluaa veden vaihtaa (tai poraa lappoputkeen pienen ilmareiän siihen kohtaan, minkä alle ei halua lapota). Näin voi lapota ja jättää lapon altaan reunalle ja lappous loppuu, kun veden pinta vaihtotasolla.
Biltemasta läpinäkyvää letkua mikä sopii about pullon kierteeseen, ja lämmittämällä letkua kiinni pulloon tiiviisti. Muovipullosta pohja pois ja lappo on valmis. Letkun ja pullon väliin voi juu laittaa sukkahousun sihdiksi jos siltä tuntuu.
Ja pulloon sitten jokin putki kiinni, jos haluaa veden yläpuolelta lapota kättä kastelemati. En ole vielä bongannut 50cm korkeaa pulloa että tulisi heittämällä lappo.
Yksi konsti on etsiä putkea ja sulkea siitä toinen pää. Letku sitten kiinni sopivalla liittimellä poraamalla putken sivuun. Näin saadaan reilusti kaupan lappoa kalliimpi viritys kovalla työllä ja suunnittelulla (liittimet ei yleensä ole aivan ilmaisia). Mutta kun letku menisi lappoputken sivusta 90 asteen kulmassa, olisi systeemi kätevä jättää altaan reunalle. Vielä kun mitoittaa lappoputken, että putken pää ulottuu siihen saakka mihin haluaa veden vaihtaa (tai poraa lappoputkeen pienen ilmareiän siihen kohtaan, minkä alle ei halua lapota). Näin voi lapota ja jättää lapon altaan reunalle ja lappous loppuu, kun veden pinta vaihtotasolla.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Miten sen nyt ottaa. Itse en osaisi operoida pyöreällä lapolla kulmikkaassa altaassa ja kasvien joukossa, ja muovipullo kuulostaa kovin jättimäiseltäkin pieneen akvaarioon.veksi kirjoitti:Eihän nuo kaupan imurit sen ihmeellisempiä ole.
Itse tein mopon bensansuodattimesta, sahaamalla sen kahtia ja laittamalla letkun päähän kiinni.
Maksaa muutaman euron ja on sopivan kokoinen (noin 3cm halkaisija) sekä kirkasta muovia.
Maksaa muutaman euron ja on sopivan kokoinen (noin 3cm halkaisija) sekä kirkasta muovia.
Pikku(pikku)altaaseen tulee lappo lääkeruiskusta ja ilmaletkusta. On aikaa varoa kasveja ja oppii muutenkin pitkämieliseksi
. Varmaan löytyy joku pullo, joka sopii läpinäkyvän bensaletkunkin kanssa yhteen.
Jos jonkinlaista sihtiä haluaa käyttää, saa sen rakenneltua teesihdeistä, joita on eri suuruisia. Tuo Micken kärpästörppö näytti kyllä aikas hyvältä. Itse kun olen upottanut terässihdin lattiakaivoon, mutta eihän siellä oikein vesi pysy, paitsi kun on sopivasti tukossa
.
Kyllä kuulosti yksinkertaiselta tuo hanaan liitettävä letku, jota voi käyttää sekä lappoamiseen, että täyttämiseen, Mahtaako pitkän letkun kanssa lapon imu riittää. Eli kuinka pitkää letkua olet käyttänyt Veksi?
Onkos Micke nuo sun takaiskuventtiilit siinä tuloputkien välissä ennen hanoja?
Mikäli ei tarvitse liittää systeemiä pesukoneeseen, toimiiko systeemi vain hanan jatkona? Mistä hana on kotoisin?
Täyttöletkuun voi laittaa vaikka pesukoneen vanhan-aikaisen u-pidikkeen, tietty varmuudeksi paino sopivankokoisesta laakerista, niin ei tarvi kuminauhaakaan käyttää
. (Idea tuli äsken, joten asiaa ei ole testattu)

Jos jonkinlaista sihtiä haluaa käyttää, saa sen rakenneltua teesihdeistä, joita on eri suuruisia. Tuo Micken kärpästörppö näytti kyllä aikas hyvältä. Itse kun olen upottanut terässihdin lattiakaivoon, mutta eihän siellä oikein vesi pysy, paitsi kun on sopivasti tukossa

Kyllä kuulosti yksinkertaiselta tuo hanaan liitettävä letku, jota voi käyttää sekä lappoamiseen, että täyttämiseen, Mahtaako pitkän letkun kanssa lapon imu riittää. Eli kuinka pitkää letkua olet käyttänyt Veksi?
Mikäli ei tarvitse liittää systeemiä pesukoneeseen, toimiiko systeemi vain hanan jatkona? Mistä hana on kotoisin?
Täyttöletkuun voi laittaa vaikka pesukoneen vanhan-aikaisen u-pidikkeen, tietty varmuudeksi paino sopivankokoisesta laakerista, niin ei tarvi kuminauhaakaan käyttää
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Junior Member
Tii'ttekö mitä,mie oon ollu taas tyhmä.Miulla on hiekkapohja akvassa.Ja eikös lappoimuria käytetä sorapohjaan
Mitenkäs sitten hiekkapohjan puhdistus onnistuu? 

Siinähän on useita vaihtoehtoja:Sannya kirjoitti:Mitenkäs sitten hiekkapohjan puhdistus onnistuu?
- Ei puhdista
- Pölyttää (tonkii kepakolla) vaikka ennen veden tyhjennystä kerran puoleen vuoteen - vuoteen
- Luottaa esim kierteisiin eli ei puhdista mutta laittaa kierteiskotiloita
- Varmaan jokin muukin vaihtoehto löytyy
Itse vaihtelen vain vettä. Joskus sitä tulee 'pölytettyä' kun esim tonkii kasveja.
-
- Advanced Member
Eli vaikka Veksiltä kysytäänkin niin vastaan tuohon letkun pituuteen... kokemuksen perusteella...Amos kirjoitti: Eli kuinka pitkää letkua olet käyttänyt ...?
Korkeusero + letkun halkaisja +
Letkun pituus n.5m sisähalkaisija 12mm, korkeusero n.1m toimiikohtalaisesti alle 1m korkeuserolla hidas ja jos letkun pituus menee reilusti pidemmäksi niin veto huononee.
Letkun pituus n.10m sisähalkaisija 18mm tai isompi, korkeusero n.1m toimii hyvin, myös alle 1m korkeuserolla.
HUOM: Jos letku on suuri halkaisjaltaan niin se on myös painava kun se on vettä täynnä. Eli se on raskas käsitellä.
Takaiskut ovat ennen noita "pesukonehanoja", seinästä katsoen heti ensimmäisinä.
Kaikki tarvikkeet löytyy LVI-liikkeistä.
Paljon halvempi systeemi ottaa vettä hanasta suoraan hanaliittimellä, "pidee"-liittimellä tai suihkun liittimellä tekee vain tarpeeksi pitkä letkun jossa on sopivat liittimet.
Mutta jos on tuo pesukone liitäntä niin silloin voi tehdä tuollaisen hässäkän kuin minulla on. Se vain maksaa tosi paljon, yli 150 Euroa. Kerrostalossa se maksaa itsensä takasin kyllä muutamassa vuodessa kun saa pesukoneeseen lämpimän veden eikä tarvitse itse sitä sähköllä lämmittää.
Muovipullo on helppo muokata millaiseksi tahansa lämmöllä. Eli juomapullo kutistuu voimakkaasti kun sitä lämmittää vaikka "hiustenkuivaajalla".maisu kirjoitti:Miten sen nyt ottaa. Itse en osaisi operoida pyöreällä lapolla kulmikkaassa altaassa ja kasvien joukossa, ja muovipullo kuulostaa kovin jättimäiseltäkin pieneen akvaarioon.veksi kirjoitti:Eihän nuo kaupan imurit sen ihmeellisempiä ole.
Sitte lapoksi voi valita vaikka jonkun shampoopullon tai pesuainepullon tai minkätahansa läpinäkyvän muovipullon joita löytyy vaikka millaisia kun vaan kaupasta katselee sopivan.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Muovipullo on kuitenkin nopeammin kuluvaa muovia kuin esim. Eheimin lappo, joten kyllä minusta mennään kalliimman puolelle DIY-ratkaisulla jos joudutaan ostamaan vielä jotain vihapitoa pesuainettakin pullon vuoksi. Eheimin lappo kuitenkaan ei maksa paljon vitosta enempää ja omatekoiseen pitää ostaa (ts. käydä ostamassa; matkakulut ja kulunut aika) vielä liitinkin. Jos on osat valmiina niin silloinhan toki kannattaa askarella.Micke kirjoitti:Muovipullo on helppo muokata millaiseksi tahansa lämmöllä. Eli juomapullo kutistuu voimakkaasti kun sitä lämmittää vaikka "hiustenkuivaajalla".
Sitte lapoksi voi valita vaikka jonkun shampoopullon tai pesuainepullon tai minkätahansa läpinäkyvän muovipullon joita löytyy vaikka millaisia kun vaan kaupasta katselee sopivan.
-
- Advanced Member
Maisulle
Mulla on ollut tuo muovipullo lappo käytössä jo 4-vuotta eikä siinä ole mitään kulumisen merkkejä.
Eheimin laposta maksoin yli 20,00 Euroa muistaakseni ja se on huono koska sen letku on pieni ja se menee tukkoon kokoajan. No malleja on monia kylläkin.
Tuo lappo jonka tein itse makso letkuineen kaksinverroin sen verran kuin Eheimin "tsydeemi" mutta siinä on se ero että vaihdan sillä veden 1/3-osa-ajassa ja se ei ole koskaan mennyt tukkoon.
DIY-on ainakin minulle suuri osa koko tätä harrastusta.
Mulla on ollut tuo muovipullo lappo käytössä jo 4-vuotta eikä siinä ole mitään kulumisen merkkejä.
Eheimin laposta maksoin yli 20,00 Euroa muistaakseni ja se on huono koska sen letku on pieni ja se menee tukkoon kokoajan. No malleja on monia kylläkin.
Tuo lappo jonka tein itse makso letkuineen kaksinverroin sen verran kuin Eheimin "tsydeemi" mutta siinä on se ero että vaihdan sillä veden 1/3-osa-ajassa ja se ei ole koskaan mennyt tukkoon.
DIY-on ainakin minulle suuri osa koko tätä harrastusta.
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Tein nopsaan pohjalapon 1.5L limupullosta kun meille tuli isompi tankki (~500L). Se toimii yllättävänkin hyvin. Leikkasin limupullon pohjasta sen kuperan osuuden pois ja sulatin korkki-päähän n.20cm kovamuovista vesijohtoa. Sulattelin liitoksen ja vesijohdon päälle lisämuovia (kutistesukka olis ollut kätevää) jotta vesijohdon saa työnnettyä tiiviisti 16mm letkun sisään ja ottettua pois.
n. 6m letku suoraan kylppärin lattiakaivoon jossa hiekka-kuppi tuottaa sen verran imua että kalan jätökset ja taannoin ongelmana ollut samennuslevä nousee imun pöyhimästä hiekasta kun painan pullon suorassa pohjalasiin asti. Pullo voisi olla halkaisijaltaan hivenen pienempi, mutta uskoisin että 0.5L pullolla nousisi jo hiekkakin ja tarvittaisiin suodatinkangasta tms. ja se taas vähentäisi imua. Nyt jos olen pullon kanssa nopsa, niin saan pohjan siivottua juuri kun sopiva määrä vettä (1/3 - 1/4) tulee poistettua.
n. 6m letku suoraan kylppärin lattiakaivoon jossa hiekka-kuppi tuottaa sen verran imua että kalan jätökset ja taannoin ongelmana ollut samennuslevä nousee imun pöyhimästä hiekasta kun painan pullon suorassa pohjalasiin asti. Pullo voisi olla halkaisijaltaan hivenen pienempi, mutta uskoisin että 0.5L pullolla nousisi jo hiekkakin ja tarvittaisiin suodatinkangasta tms. ja se taas vähentäisi imua. Nyt jos olen pullon kanssa nopsa, niin saan pohjan siivottua juuri kun sopiva määrä vettä (1/3 - 1/4) tulee poistettua.
-
- Advanced Member
Tavallinen limpsapullo kutistuu tosipaljon kun sitä lämmittää vaikka kuumailmapuhaltimella. Vaatii ehkä pientä harjoittelua ennenkuin onnistuu hienosti.Theodor kirjoitti:...Pullo voisi olla halkaisijaltaan hivenen pienempi, ....
1,5L pullon saa lämmiteltyä reilusti alle 0,5 litran pullon koon jos oikein lämmittelee, muoto saattaa hieman kyllä kärsiä.