Mattosuodatin 240-litraiseen
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Mattosuodatin 240-litraiseen
Olen perustamassa 240-litraisen akvaarion. Kaloja ajattelin ottaa jotain pikkulehtikaloja,parven kuparimonnisia ja jonkun parven pikkukaloja. Meilä on kaivovesi, joka on pehmyttä ja PH raanasta suoraan on n. 6.8. Pohjalla on hiekkapuhallushiekkaa. Tarviaisin ohjeita mattosuodattimen rakentamiseen. Lähinnä että minkälainen kiertopumppu pitäisi olla? Yksi vai kaksi? Riittääkö esim. Eheim compact 1000 ja päätylasiin se "matto". Ja onko "maton" karkeudella mitään väliä? Onko sellainen 5cm paksu hyvä? Akvaario on 120cm pitkä, 45,5 cm korkea ja syvyys jotain 45cm. Haluan tehdä mattosuodattimen varman päälle, jotta sitten toimisi hyvin.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Mattosuodatin 240-litraiseen
päätymallin matto on helpoin ja toimiva ratkaisu tuon malliseen altaaseen. Maton pinta-alasta lasketaan toimivaksi se, mikä on veden alla ja hiekkapohjan päällä. Syötät sen saamasi pinta-alan tällä sivulla laskuriin "Tietyn kokoisen maton vaatima pumppausteho" ja saat siitä suoraan oikean pumppaustehon tälle mattosuodattimelle.
Kiertovesipumppuja et tarvitse tuon kokoisessa altaassa kuin yhden, mutta eipä siitä varakappaleestakaan tietenkään harmia ole.
Maton karkeudesta ollaan montaa mieltä. Yleensä ottaen karkeaa mattoa suositellaan siksi, että se kuulemma ei mene niin nopeasti tukkoon. Tälläistä tukkoon menemistä en ole kenelläkään tutulla tavannut.
Itse olen suosinut hienointa karkeustasoa, koska uskon sen pitävän veden puhtaampana hötöstä.
Mattosuodattimella varustetussa altaassa ei kuulemma kannata pitää puuta syöviä plekoja, koska puumoska saattaa tukkia maton nopeastikin ja jotkin puuplekot kuulemma järsivät myös mattoa.. olisiko lie siitä kiinni, että siihen on imeytynyt herkullista moskaa
Kiertovesipumppuja et tarvitse tuon kokoisessa altaassa kuin yhden, mutta eipä siitä varakappaleestakaan tietenkään harmia ole.
Maton karkeudesta ollaan montaa mieltä. Yleensä ottaen karkeaa mattoa suositellaan siksi, että se kuulemma ei mene niin nopeasti tukkoon. Tälläistä tukkoon menemistä en ole kenelläkään tutulla tavannut.
Itse olen suosinut hienointa karkeustasoa, koska uskon sen pitävän veden puhtaampana hötöstä.
Mattosuodattimella varustetussa altaassa ei kuulemma kannata pitää puuta syöviä plekoja, koska puumoska saattaa tukkia maton nopeastikin ja jotkin puuplekot kuulemma järsivät myös mattoa.. olisiko lie siitä kiinni, että siihen on imeytynyt herkullista moskaa

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Mä voisin jälleen kerran suositella sullekkin tuota parvekelaatikkoa! http://oulunakvaarioseura.net/page.php?7" onclick="window.open(this.href);return false;
Uskon että voittaa mattosuodattimen edut, eikä varmasti mene tukkoon ja altaaseen jää enemmän tilaa!
Uskon että voittaa mattosuodattimen edut, eikä varmasti mene tukkoon ja altaaseen jää enemmän tilaa!
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Mitä muuten tarkoitetaan sanalla ruohomatto tuossa ohjeessa?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Vaikuttas tosi hyvältä tuo parvekelaatikkosysteemi, mutta taas ei ossaa kyllä rakennella.
Pitääkö akvan olla ilman kansilaseja jos laittaa tollasen laatikkosysteemin? En vissiin ihan tajunnut, miten tuo toimii.

Pitääkö akvan olla ilman kansilaseja jos laittaa tollasen laatikkosysteemin? En vissiin ihan tajunnut, miten tuo toimii.

Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
- Elite Member
Mä en ole aivan varma mitä on ruohomatolla ajettu takaa, mutta karkea mattosuodatinmatto ajaa varmaan saman asian. Mä olen rakentanut tuon hieman erilailla, kuin noissa ohjeissa. Eli sisäänvienti on laatikon alareunassa, ja ulostulot noin kolmensentin putkilla ysikymppikulmilla laatikon yläosasta. Tällöin vesi menee massojen läpi ylöspäin, eikä tukkeutumis vaaraa ainakaan ole, kun ulostulot on reilut. Pitääkö mun volaali taas tulla askartelemaan...JPuranen kirjoitti:Mitä muuten tarkoitetaan sanalla ruohomatto tuossa ohjeessa?

Tuo varmaan toimi paremmin juuri noin toisin päin, vaikka vaatii kenties pumpulta enemmän tehoja.. Mutta ei ole ehkä vastaava hapetusteho kun massat ovat veden alla koko ajan. Pinta-alaa kuitenkin suodattimelle tulee varsin paljon ja suodatusteho suuri.
Itse plagioin omassa projektissa tätä viritystä. Tosin en tehnyt 1/4 ympyrää, vaan pikeminkin puolikkaan päädyn. Järven mattolaskuri kun ei "vaatinut" koko päädyn levyistä, niin miksi sitä väkisin koko pääty?Mörrikkä kirjoitti:päätymallin matto on helpoin ja toimiva ratkaisu tuon malliseen altaaseen. Maton pinta-alasta lasketaan toimivaksi se, mikä on veden alla ja hiekkapohjan päällä. Syötät sen saamasi pinta-alan tällä sivulla laskuriin "Tietyn kokoisen maton vaatima pumppausteho" ja saat siitä suoraan oikean pumppaustehon tälle mattosuodattimelle.
Haavena olisi yhdistää tuohon vielä kasvi/valutussuodatin hapettamaan vettä ja katsoa saako allasta toimimaan.
t.w
-
- Elite Member
Ei se pumpulta juurikaan enempää vaadi. Mulla on tommoinen pieni vesipallo sinne vettä pumppaamassa. Parempi vaan, mitä kauemmin vesi suodattimessa viipyy. Unohdin vielä mainita, että altakastelulaatikko on parempi, kuin perinteinen, sillä siellä on suihkuputkelle valmis lokero, joka taas vähentää tukkeutumisen vaaraa.JPuranen kirjoitti:Tuo varmaan toimi paremmin juuri noin toisin päin, vaikka vaatii kenties pumpulta enemmän tehoja.. Mutta ei ole ehkä vastaava hapetusteho kun massat ovat veden alla koko ajan. Pinta-alaa kuitenkin suodattimelle tulee varsin paljon ja suodatusteho suuri.
-
- Junior Member
Siispä matto tulee siis hiekan päälle? Luulin että hiekkaa ei tule maton taakse ja matto tulee pohjaan kiinni. Tällä menetelmällä pumppaustehoksi tulee 516-1032 lrt/h, eli se Eheim compact 1000 riittää. Onko pumppausteho sitten säädettävä kierrättämään vettä kahdesti vai kolmesti tunnissa?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Ei.
Pumpun teho lasketaan mainitsemallani laskurilla ja siinä on nimenomaan oleellista kuinka nopeasti vesi kulkee maton läpi. Mikäli laitat vaikkapa tuplasti isomman pumpun, niin heikennät merkittävästi biologista suodatustehoa. Suodatusteho on sitä parempi, mitä pienempi on veden virtausnopeus maton läpi.
Jos haluat enemmän virtausta, niin tee se vaikkapa erillisellä sisäsuodattimella.
itse mattosuodatin on tietenkin niin iso kuin niiden lasien väliin sopii. Mattosuodattimen "tehollinen pinta-ala" on se mikä jää näkyviin hiekan ja vedenpinnan väliselle alueelle. Tuon pinta-alan mukaan siis lasketaan sen mattosuodattimen pumpun teho.Mörrikkä kirjoitti:Maton pinta-alasta lasketaan toimivaksi se, mikä on veden alla ja hiekkapohjan päällä.
Pumpun teho lasketaan mainitsemallani laskurilla ja siinä on nimenomaan oleellista kuinka nopeasti vesi kulkee maton läpi. Mikäli laitat vaikkapa tuplasti isomman pumpun, niin heikennät merkittävästi biologista suodatustehoa. Suodatusteho on sitä parempi, mitä pienempi on veden virtausnopeus maton läpi.
Jos haluat enemmän virtausta, niin tee se vaikkapa erillisellä sisäsuodattimella.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Mullahan aika hyvät suodatukset noissa akvoissa on, mutta tohon isoimpaan ei olis varmaan pahitteeksi pieni parannus. Tonne jää nimittäin sellasta höttöä pohjalle. Auttasko se siihen? Joo joo ja ruokin liikaa, mutta ku toisilla on aina kova näläkä.Deicide kirjoitti:Mä en ole aivan varma mitä on ruohomatolla ajettu takaa, mutta karkea mattosuodatinmatto ajaa varmaan saman asian. Mä olen rakentanut tuon hieman erilailla, kuin noissa ohjeissa. Eli sisäänvienti on laatikon alareunassa, ja ulostulot noin kolmensentin putkilla ysikymppikulmilla laatikon yläosasta. Tällöin vesi menee massojen läpi ylöspäin, eikä tukkeutumis vaaraa ainakaan ole, kun ulostulot on reilut. Pitääkö mun volaali taas tulla askartelemaan...JPuranen kirjoitti:Mitä muuten tarkoitetaan sanalla ruohomatto tuossa ohjeessa?Voi olla kansilasit, kunhan ulostuloputket pääsevät akvaarioon.

Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
- Advanced Member
- Viesti:
Ruohomatto tuossa ohjeessa on sitä samaa muovista mattoa johon jalat pyyhitään. Sen tarkoitus on tuoda suodatuspintaa jonka ympärillä ilma pääsee kulkemaan vapaasti. Tämä lienee halvin ratkaisu, mutta kaloille varmemmin turvallinen ratkaisu on biopallot.
Mattosuodatinmatto ei ole läheskään yhtä hyvä tai välttämättä edes toimiva ratkaisu valutussuodattimeen, mutta Deiciden mallilla tehdyssä ulkosuodattimessa se toimii varmasti hyvin.
Mattosuodatinmatto ei ole läheskään yhtä hyvä tai välttämättä edes toimiva ratkaisu valutussuodattimeen, mutta Deiciden mallilla tehdyssä ulkosuodattimessa se toimii varmasti hyvin.
-
- Junior Member
Ok, luin huolomattomasti. Laitetaankos vesi maton kanssa samalle tasolle, vai onko sillä toiminnan kannalta väliä? Vedenpinta ei varmaankaan saa ylittää maton ylärajaa? Siispä onko ihanteellista, että vesi kiertää sen kaksi kertaa tunnissa pumpun läpi? Eheimin suodattimen pumppausteho on 150-1000ltr/h, joten se täytyy siis säätää sopivalle teholle, jos ymmärsin oikein? Kiitos todella nopeista ja pätevistä vastauksista, olen aika tumpelo vielä näissä asioissa.

-
- Advanced Member
- Viesti:
Sanoisin että suodatuksessa on periaatteessa parempi mitä useammin vesi kiertää suodattimen läpi, mutta taasen mattosuodattimen kohdalla pitää muistaa että biologinen suodatusteho on hitaammalla virtauksella parempi.
Itse laittaisin tuon pumppaustehon jonnekkin 600L/H tasolle ja tarvittaessa lisäisin sitten virtausta sisäsuodattimen avulla.
edit: Vesiraja tosiaan pitää olla maton reunaa alempana. Se maton yläreuna voi olla esimerkiksi akvaarion yläkehykseen asti, jolloin kehys tuo hieman lisätukea matolle. Matto kannattaa leikata hieman (1-2cm) leveämmäksi kuin akvaarion päätylasi, jolloin matto tukee itse itsensä paikalleen.
Itse laittaisin tuon pumppaustehon jonnekkin 600L/H tasolle ja tarvittaessa lisäisin sitten virtausta sisäsuodattimen avulla.
edit: Vesiraja tosiaan pitää olla maton reunaa alempana. Se maton yläreuna voi olla esimerkiksi akvaarion yläkehykseen asti, jolloin kehys tuo hieman lisätukea matolle. Matto kannattaa leikata hieman (1-2cm) leveämmäksi kuin akvaarion päätylasi, jolloin matto tukee itse itsensä paikalleen.
-
- Elite Member
Kyllä tuossa parvekelaatikossa virtauksen hitaus on valttia. Ei niinkään kannata miettiä kiertoja,vaan sitä, että vesi viipyy mahdollisimman kauan suodattimessa. Täten saadaan suurin hyöty irti juuri biologisestasuodatuksesta! Itsellä virtaus on 500ltr/h ja varmaan puolet siitä todellinen, sillä suodatin on aika tukkoinen, enkä puhdista niin kauan, kun vesi laatikkoon virtaa.Mörrikkä kirjoitti:Sanoisin että suodatuksessa on periaatteessa parempi mitä useammin vesi kiertää suodattimen läpi, mutta taasen mattosuodattimen kohdalla pitää muistaa että biologinen suodatusteho on hitaammalla virtauksella parempi.
Toivottavasti ette pahastu jos ängen tyhmine kysymyksineni samaan ketjuun.
Odottelen tässä ilmoitusta, että saan ihkauuden akvaarion lähteä hakemaan. Tuleva akva on Juwel Rio 180 kalusteakavaario ja niin kauheasti olen lukenut kommentteja noista juwelin omista suodattimista ja muutenkin pähkäiltyäni suodatusasiaa olen tullut siihen tulokseen, että mattosuodatin on se mitä akvaariooni haluan. Itse kysymykset sitten ovat taas seuraavanlaiset:
1. Voinhan hyödyntää Juwelin suodattimen pumpun kiertovesipumppuna (600l/h)? Ainakin näin ymmärsin, kun luin ko. laitteen speksejä netistä.
2. Voinko käyttää suodatinmattomateriaalina äitiyspakkauslaatikon pohjan vaahtomuovipatjaa vai onko parempi lähteä ostamaan ihka oikeaa materiaalia matoksi (ts. poikkeaako matsku vaahtomuovista kuin paljon)? Pohjaksi olen kaavaillut hiekkaa.
Nämä nyt tällä hetkellä päällimmäiset ajatukset. Kivaa olisi jos te kokeneemmat harrastajat voisitta auttaa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Odottelen tässä ilmoitusta, että saan ihkauuden akvaarion lähteä hakemaan. Tuleva akva on Juwel Rio 180 kalusteakavaario ja niin kauheasti olen lukenut kommentteja noista juwelin omista suodattimista ja muutenkin pähkäiltyäni suodatusasiaa olen tullut siihen tulokseen, että mattosuodatin on se mitä akvaariooni haluan. Itse kysymykset sitten ovat taas seuraavanlaiset:
1. Voinhan hyödyntää Juwelin suodattimen pumpun kiertovesipumppuna (600l/h)? Ainakin näin ymmärsin, kun luin ko. laitteen speksejä netistä.
2. Voinko käyttää suodatinmattomateriaalina äitiyspakkauslaatikon pohjan vaahtomuovipatjaa vai onko parempi lähteä ostamaan ihka oikeaa materiaalia matoksi (ts. poikkeaako matsku vaahtomuovista kuin paljon)? Pohjaksi olen kaavaillut hiekkaa.
Nämä nyt tällä hetkellä päällimmäiset ajatukset. Kivaa olisi jos te kokeneemmat harrastajat voisitta auttaa.

180l, 55l
-
- Advanced Member
- Viesti:
Vilsson kirjoitti: 1. Voit käyttää
2. Osta mieluummin asiaankuuluvaa suodatusmattoa. Vaahtomuovipatja on liian tiivistä tavaraa ja se ei välttämättä ole turvallinen kaloillesi.
Kiitos kaunis.Mörrikkä kirjoitti:Vilsson kirjoitti: 1. Voit käyttää
2. Osta mieluummin asiaankuuluvaa suodatusmattoa. Vaahtomuovipatja on liian tiivistä tavaraa ja se ei välttämättä ole turvallinen kaloillesi.

180l, 55l
-
- Junior Member
Vielä kysyisin epäselvää kohtaa mattosuodattimen teossa. Eli kun kiertopumppu laitetaan maton taakse, niin tarvitseeko pumpun kohdalle mattoon tehdä mitään? Jos pumppu on maton edessä, niin siihen täytyy liittä putki, joka menee maton läpi taakse, näin ymmärsin kuvista. Tai olisiko heittää linkkiä mahd. selviin mattosuodattimen rakennusohjeisiin ? Kiittää hän 

-
- Advanced Member
- Viesti:
Juvelin pumppu on muistaakseni niin pieni, että laittaisin sen ehdottomasti maton taakse.
Tee mattoveitsellä tms. sellainen reikä maton yläosaan vesirajan alle, että saat sen alkuperäisen suodattimen mukana tulleen pumppuun liitettävän putken työnnettyä siitä juuri ja juuri läpi. Minkään muun laisia kiinnityssysteemejä ei tarvita, sillä pumppu pysyy hyvin tuolla tavalla paikallaan.
Tässä vielä yksinkertaisin asennusohje mitä google löytää "mattosuodatin" hakusanalla:
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... quaneu.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Tee mattoveitsellä tms. sellainen reikä maton yläosaan vesirajan alle, että saat sen alkuperäisen suodattimen mukana tulleen pumppuun liitettävän putken työnnettyä siitä juuri ja juuri läpi. Minkään muun laisia kiinnityssysteemejä ei tarvita, sillä pumppu pysyy hyvin tuolla tavalla paikallaan.
Tässä vielä yksinkertaisin asennusohje mitä google löytää "mattosuodatin" hakusanalla:
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... quaneu.php" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Junior Member
Kiitän ja kumarran ja jatkan ohjeisiin perhetymistä. Vielä kysäisin sellaista, että voiko vanhoja sisäsuodattimia (Fluval 4 ja joku samantehoinen Eheim) hyödyntää mattosuodattimessa? Vai täytyykö pumpun olla nimenomaan mattosuodattimeen tarkoitettu?
-
- Junior Member
Nyt alankin heti tilailemaan tarvikkeita ja rakentelelmaan systeemiä. Jos saan vielä tarkentaa yhden epäselvän asian. Suodatin laitetaan siis sellaisenaan maton taakse eikä siihen tule mitään kiinni? Mitään letkua alas?
Tuossa linkissä vaikutti olevan fiksu systeemi. Saksankieli on kuitenkin niin huonolla tolalla, että katselin vaan kuvia... Oliko tuossa ketjussa puhetta, millainen pumppu siihen tulee? Siis se pumpun "puhallus" on ilmeisimmin asennettava siihen maton sisälle jäävään putkenpätkään? Jäin miettimään kuinka paljon tuo viritelmä syö pumpun tehoa? Ja onko ok asentaa pumppu tavallaan väärään asentoon (se ulostulo osoittaa alaspäin, normaalisti vaakatasossa)?wiljam_i kirjoitti:Itse plagioin omassa projektissa tätä viritystä. Tosin en tehnyt 1/4 ympyrää, vaan pikeminkin puolikkaan päädyn. Järven mattolaskuri kun ei "vaatinut" koko päädyn levyistä, niin miksi sitä väkisin koko pääty?
Be merrier with a terrier!