Safe start

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
marikki
Junior Member
Junior Member

Safe start

Viesti Kirjoittaja marikki »

Parin vuoden tauon jälkeen olisi taas aika startata akvaarioharrastus. Kaupasta jäi matkaan Safe start-nimistä tököttiä joka lupaa että kalat voisi tuoda heti juuri perustettuun akvaarioon, voiko se oikeasti pitää paikkansa? Hiukan epäilyttää nimittäin...

Mari
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=113280

Oman pullon testaaminen ei ole pahitteeksi ainakaan siinä valossa, että ainakin keväällä oli liikkeellä tehottomia pulloja. Maahantuoja kuulemma kertoi että niitten kuljetuksessa olivat saaneet pakkasta.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jotain lisätietoa ko. "tökötistä":
http://www.aquahoito.info/suomi/kypsytys/palikka.php

Riittävästi annosteltuna toimii välittömästi, mutta kasvattaisin kuitenkin bakteeristoa ensin ainakin muutaman vrk ajan.
Testannut ja kokeillut ko. bakteerivalmistetta olen jo monia kertoja.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Nightfish
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Onko siitä mitään hyötyä sitten jatkossa? Mullakin on tuollainen pullo kaapissa, mutta olen kypsyttänyt akvaariota nyt yli 3 vko ja kaloja hankin kunhan ehdin :) Olen ymmärtänyt että voi ottaa suoraan hanasta vettä vedenvaihdon yhteydessä eikä silloin tarvitse käyttää mitään aineita?
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Nightfish kirjoitti:Onko siitä mitään hyötyä sitten jatkossa?
Ei ole, koska kaikkialle rauhassa oleville pinnoille kasvavat nämä typenkierrosta huolehtivat bakteerit. Eivät ne vedenvaihdossa katoa.

Se tarvitseeko jotain aineita vedenvaihdossa, riippuu hanaveden laadusta.
Virtanen
Starting Member
Starting Member

Re:

Viesti Kirjoittaja Virtanen »

111na kirjoitti:Se tarvitseeko jotain aineita vedenvaihdossa, riippuu hanaveden laadusta.
Millainen hanaveden laadun tulisi olla? Onko Helsingin hanavesi sellaista, että sen voi laittaa suoraan akvaarioon?
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Re: Safe start

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Tällä hetkellä, kun vesi tulee Vantaanjoesta Päijänne-tunnelin sijaan, on moni käyttänyt vedenparannusainetta, vaikka normaalisti ei käyttäisikään. Itse käytän vedenparannusainetta riippumatta siitä, mistä se vesi tulee.
Yleensä tuo, tarvitseeko vesijohtoveteen lisätä jotakin, riippuu altaan kalastosta eli siitä, kuinka hyvin hanavesi vastaa kalojen vaatimia vesiarvoja.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Virtanen
Starting Member
Starting Member

Onko Helsingin vesijohtovesi tarpeeksi hyvää?

Viesti Kirjoittaja Virtanen »

Olen lueskellut tätä foorumia ja havainnut, että esimerkiksi Turun alueen vettä pidetään laadultaan huonona (siis akvaarionäkökulmasta).

Foorumin helsinkiläisakvaristit, mikä on tilanne Helsingissä? Kelpaako sellaisenaan vai pitääkö laittaa vedenparannusainetta? Kiitos Mabo sinulle vastauksestasi, että käytät vedenparannusainetta, mutta haluaisin kuulla muidenkin mielipiteitä.
Jykke
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Onko Helsingin vesijohtovesi tarpeeksi hyvää?

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Virtanen kirjoitti:Olen lueskellut tätä foorumia ja havainnut, että esimerkiksi Turun alueen vettä pidetään laadultaan huonona (siis akvaarionäkökulmasta).
Turussa asuessani en ainakaan huomannut, että vesi olisi ollut jotenkin huonoa. Veden parannusaineita tuli käytettyä todella harvoin ja hyvin kalat ja kasvit pärjäsivät.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”