Mitä aineita akvaarioon todella tarvitsee?
Valvoja: Moderaattorit
Mitä aineita akvaarioon todella tarvitsee?
Näillä sivuilla...
http://www.tetra.de/tetra/go/7B4FA82407 ... &lang_id=2" onclick="window.open(this.href);return false;
ja
http://www.tetra.de/tetra/go/7B4FA82407 ... &lang_id=2" onclick="window.open(this.href);return false;
on lueteltu Tetran akvaarioaineita. Voitteko kertoa aloittelijalle, mitkä niistä ovat tarpeellisia ja mitä ilmankin pärjää?
ja
on lueteltu Tetran akvaarioaineita. Voitteko kertoa aloittelijalle, mitkä niistä ovat tarpeellisia ja mitä ilmankin pärjää?
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Re: Mitä aineita akvaarioon todella tarvitsee?
Akvaario pärjää hyvin ilman mömmöjä. Jos epäilet, että hanavesi ei ole kovinkaan puhdasta, käytä vedenparannusainetta (tetralla on AquaSafe). Jos haluat pehmentää vettä tai luoda mustanveden biotoopin niin ToruMin on oikea aine, tosin paaaaljon halvemmalla pääsee käyttämällä lannoittamatonta turvetta. Muita aineita ei pahemmin normialtaaseen tarvitsekaan. Sitten mitä tulee kasviin, niin niiden lannoitus valitaan tarpeen mukaan. Jos aikoo kasvattaa paljon juurillaan ravintoa käyttäviä kasveja kuten vesimiekkoja, niin koko pohjan lannoittavaa ainetta kuten CompleteSubstrate on ihan paikoillaan perustamisvaiheessa. Sen jälkeen joku pohjalannoite ja joku nestemäinen lannoite ovat tarpeen, merkkejä voi vaihdella. Noista linkitetyistä vastaavia olisi PlantaMin ja Cryptot. Lisäksi moni tehostaa lannoitusta hiilidioksidilla, mutta siihen ei ole halpaa JA hyvää kaupallista menetelmää.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Itseltäni löytyy vedenparannusainetta. En kyllä ole käyttänyt sitä enää jokaisessa vedenvaihdossa. Kun tuo jäljellä oleva loppuu, niin uutta en enää osta kuin pikkupurkeissa. Jos tulee tarve kuljettaa kaloja, niin kuljetuspussiin olen yleensä hieman lorauttanut vedenparannusainetta.
Kasvilannoitettakin olen jossain välissä käyttänyt, mutta näyttää nuo rehut rehottavan ilmankin.
Uudessa altaassa yleensä olen joutunut käyttämään nestemäistäkin kasviravinnetta, että olen saanut homman kunnolla käyntiin. Altaan tasapainon löydyttyä ei lannoitteita ole juuri tarvinnut veteen lisätä. Itsetehdyt savi-turvepalleroita juurille ja hyvin on kasvit kasvanu.
Kasvilannoitettakin olen jossain välissä käyttänyt, mutta näyttää nuo rehut rehottavan ilmankin.

En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
Käytännössä ainut aine, jota akvaario välttämättä tarvitsee JOKAISEEN TIPPAAN mitä sinne vettä lisätään on vedenparannusaine. Vaikka vesi tulisi omasta kaivosta tms se ei silti todellakaan sovellu akvaariovedeksi. Vaikka kalat päällisin puolin näyttävätkin hyvälle ei raskasmetallimyrkytys (putkista liukeneva kupari) ainakaan paranna kalojen hyvinvointia. Hyvää vedenparannusainetta löytyy monelta valmistajalta. Tetralta juuri tuo aquasafe, on vaan hiton kallista. Jbl:n biotopol on toimiva aine. Itse olen tykästynyt easylifen fluid filter mediaan jonka tehon näkee ihan paljain silmin. Lisäksi on hinnaltaan erittäin edullista ja riittoisaa.
Miten niin?Teemu Salonen kirjoitti:Käytännössä ainut aine, jota akvaario välttämättä tarvitsee JOKAISEEN TIPPAAN mitä sinne vettä lisätään on vedenparannusaine. Vaikka vesi tulisi omasta kaivosta tms se ei silti todellakaan sovellu akvaariovedeksi. Vaikka kalat päällisin puolin näyttävätkin hyvälle ei raskasmetallimyrkytys (putkista liukeneva kupari) ainakaan paranna kalojen hyvinvointia.....
Jos se oman kaivon vesi on juomakelpoista ja aika`ajoin tutkittua, niin miksi se vaatisi vedenparannusaineiden käyttöä? Kupariputkista sen verran ettei niitä ole juurikaan asennettu uusiin taloihin sitten 80- luvun. Muoviputkilla mennään.
tytsi
Niin oli meilläkin kototalossa ihan hyvä ja juomakelpoinen vesi. Tutkittiin vielä olkiluodon ydinvoimalan labrassa. Silti oli kalojen kanssa ongelmia. Samoin kasvien ja levänkasvun. Siihen aikaan ei liikkeistä vielä saanut kunnolla mitään testejä. Hyvä jos nitriittitestin löysi.
Tossa reipas vuosi sitten vesi tutkittiin uudestaan ja siitä otettiin kaikki mahdolliset näytteet. Ihme että mulla kalat ylipäätään säilyi hengissä niissä lukemissa. Uskoin silloin vielä erään akvaarioliikkeen sanaan että vedenparannusainetta ei tarvita jos on oma kaivo.
Jos meinaat vedenparannusaineen käytöltä välttyä, niin kannattaa kuitenkin testata siitä jossain labrassa kaikki mahdolliset arvot kuten, rauta, kupari, fosfaatit, nitriitti, nitraatti jne. Ja jos ilman vedenparannusainetta meinaat vettä altaaseen lisätä, niin seisota vettä about 12h, niin siitä häviää ne pienet ilmakuplat eikä kalojen tarvitse kärsiä hengenahdistusta.
Tossa reipas vuosi sitten vesi tutkittiin uudestaan ja siitä otettiin kaikki mahdolliset näytteet. Ihme että mulla kalat ylipäätään säilyi hengissä niissä lukemissa. Uskoin silloin vielä erään akvaarioliikkeen sanaan että vedenparannusainetta ei tarvita jos on oma kaivo.
Jos meinaat vedenparannusaineen käytöltä välttyä, niin kannattaa kuitenkin testata siitä jossain labrassa kaikki mahdolliset arvot kuten, rauta, kupari, fosfaatit, nitriitti, nitraatti jne. Ja jos ilman vedenparannusainetta meinaat vettä altaaseen lisätä, niin seisota vettä about 12h, niin siitä häviää ne pienet ilmakuplat eikä kalojen tarvitse kärsiä hengenahdistusta.
Oma kaivo paras kaivo! Mutta täytyy kuitenki muistaa että kun puhutaan avokaivoista ja porakaivoista niin niiden veden laatu ja koostumus vaihtelee paikasta toiseen jonkun verran. Ja jopa oman pihan kaivosta voi tulla esim vuodenajasta ja sateista riippuen erilaatuista vettä. Talous-ja juomavedeksi kelpaavan kaivon vesi voi kuitenkin olla kaloille aika pahasta, ihminen kun ei piittaa niistä pienistä määristä ylimääräsiä aineita mutta kalt ei välttämättä tykkää. Meillä itellä porakaivo, jonka laatu erinomanen (kaikki mahd. testit tehty), mutta en kyllä sitä altaisiin pistäs ilman vedenparannusainetta. (ja kaupunkien "puhdistettuun" veteen en muutenkaan koske mielellään, nimittäin niin hyvin tiedän miten ne vedet käsitellään) Kaikki tämä liiottelua ehkä, tiedänhän toki että luonnonvesissäkin kaikkea on, mutta jos pystyy tarjoamaan kaloille mahdollisimman "myrkyttömän" ympäristön niin miksikäs ei
ahistaa ko ei oo mitää onkelmia
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mä en käytä altaisiini säännöllisesti mitään kemikaaleja, välillä ainoastaan kasvilannoitteena FloraPridea, ja uuteen akvaan laitoin kypsymisen tehostamiseksi Junglen Start Zymeä. Vedenparannusainetta ei ole tullut käytettyä ikuisuuksiin, mutta seisotan vettä vuorokauden saavissa ennen altaisiin laittoa.
Akvarismia 1992-2014
Noh..labra kun labra, laaja tai suppea kaivovesitutkimus...mainitsemiesi lisäksi tutkitaan mm.E.coli ym koliformiset bakteerit, fluoridi, kloridi, ammonium, kaliumpermanganaatti, mangaani...Teemu Salonen kirjoitti:Niin oli meilläkin kototalossa ihan hyvä ja juomakelpoinen vesi. Tutkittiin vielä olkiluodon ydinvoimalan labrassa. Silti oli kalojen kanssa ongelmia. Samoin kasvien ja levänkasvun. Siihen aikaan ei liikkeistä vielä saanut kunnolla mitään testejä. Hyvä jos nitriittitestin löysi.
Sulla siis oli lukemissa häikkää, mulla ei, paitsi että toi kaliumpermanganaattiluku on meillä koholla...että humusta siis löytyy.... eipähän tarvitse turveuutetta lisäillä. Kalaset ovat olleet näillä vesillä terveitä.
Sorry Teemu Salonen etten ihan purematta niele tuota 12 tunnin veden seisotussuositustakaan...miten niitä ilmakuplia muka tulisi kaivovedestä enemmän kuin kunnan vesijohtoverkosta!? Molempiahan juoksutetaan putkia pitkin ja lasketaan hanasta.
tytsi
Kiitoksia hyvistä vastauksista!
Vielä kysyisin noista kasvien kemikaaleista. Olen ehtinyt laittaa jo akvaariooni hiekan ja veden (muuta ei ole tehty, kypsytystä suunnittelen). Teinkö pahankin virheen, kun en laittanut hiekan alle mitään lannoitetta? Mitä minun kannattaisi nyt hankkia ja missä vaiheessa käyttää, jotta saisin kasvit kasvamaan?
Vielä kysyisin noista kasvien kemikaaleista. Olen ehtinyt laittaa jo akvaariooni hiekan ja veden (muuta ei ole tehty, kypsytystä suunnittelen). Teinkö pahankin virheen, kun en laittanut hiekan alle mitään lannoitetta? Mitä minun kannattaisi nyt hankkia ja missä vaiheessa käyttää, jotta saisin kasvit kasvamaan?
-
- Starting Member
^
Ei tuohon maa kaadu.
Altaaseen voi sitten kasvien istuttamisen jälkeen lisäillä lannoitetta litkuna taikka tablettina (esim.sera florena tai sera florenette a..riippuen hiukan kasveista)
Ei tuohon maa kaadu.
Altaaseen voi sitten kasvien istuttamisen jälkeen lisäillä lannoitetta litkuna taikka tablettina (esim.sera florena tai sera florenette a..riippuen hiukan kasveista)
Kotosalla 240l malawaario. Töissä jokunen purkki lisää + 60l merivettä.
Mitkä kasvit olisivat hyviä aloittelijalle (= kestäviä, helposti kukoistavia)? Mitä lannoitetta niille voisi käyttää?
-
- Elite Member
Se mitä aineita akvaarioon tarvitsee lisätä, on riippuvainen siitä mitä akvaariolta haluaa. Jos siellä haluaa pitää kaloja, on vedenparannusainetta järkevää käyttää. Se sama vedenparannusaine joka suojaa kaloja kloorilta, kloramiinilta, raskasmetalleilta jne. suojaa myös akvaarion hajottajabakteereita samoilta myrkyiltä.
Jos haluaa akvaariossaan kasvattaa hyvinvoivia kasveja ja välttää leviä, ovat kasvilannoitteet tarpeen. Jotkut kasvit saattavat kasvaa ilman kasviravinteitakin, mutta jos niiden todella haluaa viihtyvän ja näyttävän hyviltä, sekä pystyvän kilpailemaan kasvussa menestyksekkäästi leviä vastaan on niille tarjoiltava muutakin kuin kalankakkaa (ts. makroravinteita), eli rautaa, magnesiumia, mangaania...jne.
Kasvilannoitteita on kahdenlaisia, pohjaravinnetta ja nestemäistä. Mikäli altaassa on melalehtiä, vesimiekkoja, lumpeita jne. vahvajuurisia kasveja, ottavat ne ravinteet juurillaan ja tarvitsevat pohjaravinteita. Köynnöstävät kasvit taas ottavat ravinteet lehdillään ja ne tarvitsevat veteen lisättävää nestemäistä kasviravinnetta.
Akvaarion kypsytysvaiheessa täytyy akvaarioon saada toimiva hajottajabakteerikanta, joten toimiva bakteeritiiviste on paikallaan.
Näiden lisäksi löytyy paljon erilaisia valmisteita, joiden tarpeellisuus riippuu kalastosta, raakaveden laadusta ja sitten sitä akvaariota hoitavan akvaristin omista toiveista ja mieltymyksistä (on esim. tuotteita joiden käyttö helpottaa akvaarion biologisen tasapainon säilymistä, erikoiskasviravinteita, hiilidoksidisysteemeitä ja paljon muuta).
Tetra on merkkinä vanha ja tunnettu ja ihan toimiviakin heidän tuotteensa ovat, mutta käytössä valitettavan kalliita. Itse olen tykästynyt Easy-Lifen, Junglen ja Prodibion tuotteisiin. Mainoksena tässä todettakoon, että esim. Easy-Lifen tuotteista jo kaksi on saanut Saksassa arvostetun Vuoden tuote-palkinnon, vuonna 2004 sen voitti Fluid filter medium ja tänä vuonna palkinnon nappasi ProFito.
Jos haluaa akvaariossaan kasvattaa hyvinvoivia kasveja ja välttää leviä, ovat kasvilannoitteet tarpeen. Jotkut kasvit saattavat kasvaa ilman kasviravinteitakin, mutta jos niiden todella haluaa viihtyvän ja näyttävän hyviltä, sekä pystyvän kilpailemaan kasvussa menestyksekkäästi leviä vastaan on niille tarjoiltava muutakin kuin kalankakkaa (ts. makroravinteita), eli rautaa, magnesiumia, mangaania...jne.
Kasvilannoitteita on kahdenlaisia, pohjaravinnetta ja nestemäistä. Mikäli altaassa on melalehtiä, vesimiekkoja, lumpeita jne. vahvajuurisia kasveja, ottavat ne ravinteet juurillaan ja tarvitsevat pohjaravinteita. Köynnöstävät kasvit taas ottavat ravinteet lehdillään ja ne tarvitsevat veteen lisättävää nestemäistä kasviravinnetta.
Akvaarion kypsytysvaiheessa täytyy akvaarioon saada toimiva hajottajabakteerikanta, joten toimiva bakteeritiiviste on paikallaan.
Näiden lisäksi löytyy paljon erilaisia valmisteita, joiden tarpeellisuus riippuu kalastosta, raakaveden laadusta ja sitten sitä akvaariota hoitavan akvaristin omista toiveista ja mieltymyksistä (on esim. tuotteita joiden käyttö helpottaa akvaarion biologisen tasapainon säilymistä, erikoiskasviravinteita, hiilidoksidisysteemeitä ja paljon muuta).
Tetra on merkkinä vanha ja tunnettu ja ihan toimiviakin heidän tuotteensa ovat, mutta käytössä valitettavan kalliita. Itse olen tykästynyt Easy-Lifen, Junglen ja Prodibion tuotteisiin. Mainoksena tässä todettakoon, että esim. Easy-Lifen tuotteista jo kaksi on saanut Saksassa arvostetun Vuoden tuote-palkinnon, vuonna 2004 sen voitti Fluid filter medium ja tänä vuonna palkinnon nappasi ProFito.