Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS
- Sukupuoli: Mies
Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset
Olenpa tänään ollut tosi noheva. Kello on 9.34 ja 720-litraisen vedenvaihto on kohta suoritettu. Tänään toivottavasti saan altaaseen myös uuden asukkaan 

720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Eikait sole mikhän!
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Just..180l mp-akvapaketista sanoi valaisinkansi sopimuksensa irti. Takuu mennyt umpeen just puoli vuotta sitten.
Kirsikkasukaravut ovat alkaneet lopultakin lisääntymispuuhiin tuolla 80 litraisessa!
.
400 litraisen mattosuodatin tuntuu tehottomalta..Onneksi Fluval4+ sisäsuodatin on tosi tehokas.
98 litraisessa tupsulevä rehottaa..
Että ihan kivaa tänne kuuluu!
Kirsikkasukaravut ovat alkaneet lopultakin lisääntymispuuhiin tuolla 80 litraisessa!

400 litraisen mattosuodatin tuntuu tehottomalta..Onneksi Fluval4+ sisäsuodatin on tosi tehokas.
98 litraisessa tupsulevä rehottaa..

Että ihan kivaa tänne kuuluu!
sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
Näillä mennään tällä hetkellä..
Ystävällisten kanssaharrastajien suosiollisella avustuksella altaat saatu näyttämään vähemmän Marsin maisemalta astronautin krapulapäivänä... Kalat on ihmeissään, (väittäisin ihastuksissaan), kiertelevät äkkiarvaamatta ilmaantuneita pöheikköjä ja liehuvia varsia silmät päässä pyörien. Leväongelmissa päästy niskan päälle, ei ahista enää, tekniikka toimii, ruokaa riittää, lannotteet antaa potkua, mikäs on polskiessa! 

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
Lauantaina pääsee shoppailemaan pääkaupunkiseudun akvaarioliikkeisiin ja Ikeaan, mitähän kivaa sieltä lähtee mukaan?
Kolmesataseen haluaisin jonkun pääkalan, joka ei saa olla ahven eikä rihmakala, jotain uutta kasviakin voisi etsiskellä..
Kolmesataseen haluaisin jonkun pääkalan, joka ei saa olla ahven eikä rihmakala, jotain uutta kasviakin voisi etsiskellä..
-
- Senior Member
20.00 menee sähköt noin puoleksitoista tunniksi, kun verkkoyhtiö tekee huoltotöitä. Hyväähän se huolto varmasti tekee, mutta perjantaina ja illalla
Toivottavasti olis lähempänä tuntia tuo katkos, ettei tarvi ryhtyä suodatinten pesuun, kun ei ole vielä tuota upsia.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Mistä näistä tietää..
Dammit!Mikkor kirjoitti:20.00 menee sähköt noin puoleksitoista tunniksi, kun verkkoyhtiö tekee huoltotöitä. Hyväähän se huolto varmasti tekee, mutta perjantaina ja illallaToivottavasti olis lähempänä tuntia tuo katkos, ettei tarvi ryhtyä suodatinten pesuun, kun ei ole vielä tuota upsia.
Olsit aikasemmin sanonnu, kyllä olis löytyny agregaattia ihan läheltä sieltä Lopelta ja Vihdistä.
-Gone fishing-
-
- Senior Member
^Kiitos tarjouksesta, hyvin tuo katko meni sitten kuitenkin, kesti nipin napin alle tunnin.
Mistä näistä tietää..
-
- Junior Member
Selviiköhän mun rakkaat malawiahvenet n.50l saavissa tankin korjauksen ajan, kun niiden allas rupesi vuotamaan tänään
Allas kun menee fiksattavaksi liikkeeseen.

Allas kun menee fiksattavaksi liikkeeseen.
455l vettä talossa kahdessa altaassa
Akvaarion tänään siivosin, ja sisustusta muuttelin. Sekä sain viimeinkin tee-se-itse hiilidioksidilevittimen rakenneltua. Suodattimesta löytyi ikävä yllätys, suodattimesta oli osa irronnut, ja yksi kardinaalitetra onnistunut sinne menemään
.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Kasvien kanssa touhusin vaihteeksi. Hiljakkoin ostamani punainen lumme on tehnyt useita uusia lehtiä, ilmeisesti viihtyy ja se on hienoa se. Nyt siirsin sen uuteen paikkaan, jossa sillä on hyvin tilaa ja valoa. Vihdoin päätin heittää ison jättimiekan roskiin. Se oli jo kasvanut liian isoksi tuohon akvaan ja vei valtavasti tilaa. Piti laittaa lumme ensin siihen, mut siinä on sisäsuodatin vieressä, että puhalsi hennot lumpeen lehdet ihan vinoon. Hentoisena se voi olla, ettei edes pitäisi liiasta virtauksesta. Se on kyl niin hentonen, että siirtelyssä kaikesta varovaisuudestani huolimatta kaksi lehteä taaskin irtosi
. No nyt se on pysyvässä paikassaan. Vähän aneemiselta akva nyt näyttää, kun jättimiekka lähti ja sen tilalla on mulle uuden lajikkeen papukaijaa. Mä oon niin hätäinen noissa, että saatanpa ostaa sitä vielä toisen potin, jotta saa nopeammin täydemmäksi, en taida jaksaa odottaa ja katella tuota niin kauaa, että sais latvottua nuo. Sitä kun on kahta lajia, se toinen ei oikein menestynyt tuossa akvassa, toivottavasti nämä viihtyy, pitäisi olla kestävämpi lajike.
Tuo akva on kyllä mitoiltaan vaikein sisustettava mun altaista, korkeuteensa nähden lyhyt. Jatkuvasti painin sen asian kanssa, eikä siitä vaan tule silmää miellyttävää. No, nyt pitää odottaa noiden kasvien kasvua ja katsoa sitten, miltäs näyttää. Oispa rahhaa ostaa pidempi ja siis isompi allas sen tilalle, mutta ehkä joskus.
Muissa altaissa sisustus on kutakuinkin mun makuun, pitää ottaa uusia kuvia, kunhan kaikki kasvit on mun mielestä sopivaksi kasvaneita. 240 litraisessa olen yrittänyt saada poimupatsulia viihtymään, ni nyt kun se vihdoin on alkanut tehdä uutta kasvustoa, ni partisakka tuuppii toisen taimen jatkuvasti irti... Piti lopulta siirtää se rapulaan turvaan. Jospa se kasvattaisi isot juuret ja lisää taimia siellä, tykkään siitä kovasti ja toivoisin sen menestyvän. Vanhaa kunnon vallua hankin hiljakkoin, sekä jättiä että tiikeriä, on se vain tavanomaisuudestaan huolimatta hienon näköistä ja tuo elävyyttä sisustukseen eri tyyppisten kasvien joukkoon.
Tuo akva on kyllä mitoiltaan vaikein sisustettava mun altaista, korkeuteensa nähden lyhyt. Jatkuvasti painin sen asian kanssa, eikä siitä vaan tule silmää miellyttävää. No, nyt pitää odottaa noiden kasvien kasvua ja katsoa sitten, miltäs näyttää. Oispa rahhaa ostaa pidempi ja siis isompi allas sen tilalle, mutta ehkä joskus.
Muissa altaissa sisustus on kutakuinkin mun makuun, pitää ottaa uusia kuvia, kunhan kaikki kasvit on mun mielestä sopivaksi kasvaneita. 240 litraisessa olen yrittänyt saada poimupatsulia viihtymään, ni nyt kun se vihdoin on alkanut tehdä uutta kasvustoa, ni partisakka tuuppii toisen taimen jatkuvasti irti... Piti lopulta siirtää se rapulaan turvaan. Jospa se kasvattaisi isot juuret ja lisää taimia siellä, tykkään siitä kovasti ja toivoisin sen menestyvän. Vanhaa kunnon vallua hankin hiljakkoin, sekä jättiä että tiikeriä, on se vain tavanomaisuudestaan huolimatta hienon näköistä ja tuo elävyyttä sisustukseen eri tyyppisten kasvien joukkoon.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Mukavaa lotrailua. Ihastelen altaan uutta ilmettä... vaihdoin mangrove-juurakot moorapuihin. Vielä tuo vaatii pientä fiksausta sekä kantojen vettymistä ja tummumista. Sitä odotellen 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Minä sain lainaan kameran jolla voi kuvata veden alla. Sormet syyhyää, että pääsee kokeilemaan, millaisia kalakuvia sillä saakaan.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Muutama kardinaalitetra näyttäisi joko olevan ylipainoisehko, tai sitten mielessä lienee kutu, kun noin pullea on? 

-
- Advanced Member
250 litrainen on aivan hirveä, sinilevän kanssa olen ehkä jo voiton puolella (ainakaan köynnöstävien uusi kasvusto ei ollut peittynyt kelmuun), mutta sitä moskaa on joka paikka täynnä, huolimatta letkulla imemisestä, suodattimetkin olivat melkein tukossa. Kauhea allas. Välillä tekee mieli aloittaa kaikki alusta tuon kanssa.
Onneksi kaksi muuta allasta on toisella paikkakunnalla, niin en ainakaan kovin helpolla onnistu niihin siirtämään tuota sinilevää.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioseura Ahven
Hohoo! Ostin reilu pari viikkoa sitten minulla altaan mukana tulleen rusokirjoaffenelle tyttöystävän. Tai näin mie aattelin että ukkohan tuo ol, ja sille tyttö saatava. Tytön ostokin oli aika hakuammuntaa mutta tuo yksilö näytti eniten naaraalta.
No nappiin meni! Nyt on kutu kivellä löyhyteltävänä
No nappiin meni! Nyt on kutu kivellä löyhyteltävänä

-
- Advanced Member
- Viesti:
Tuntuu että tila ja altaat loppuu kesken, taistelukalakuume on mennyt niin pahaksi
Taas on uusi pikkuallas tulossa toiselle taistoukolle, joka on nyt muutaman litran muovilootassa. Silti uhkaavasti vaikuttaa että tulee tilanpuute, jahka poikaset kasvavat isoiksi, pitäähän omia kasvatteja pitää osa. Ja sitten vielä on haaveissa pari tietyn näköistä taistoa. Kohtahan mun kämppä on tällä menolla täynnä akvaarioita
Miekkapyrstöjen kasvatus on nyt jäissä, mutta silti toiveissa olisi löytää pari puhtaan keltaista miekkistä.

Akvarismia 1992-2014
Meillä akvaario on luonut sekalaisia ajatuksia... Välillä on tuntunut, että heivaan koko kapistuksen meiltä pois ja sitten tajunnut, etten voi elää ilman sitä. Kaikki alkoi muutama vuosi sitten, kun luovuimme 100 litraisesta ja siirsimme siitä kalat 240 litraiseen. Siellä ne polskuttelee nytkin ja se ei ole mitään kaunista katseltavaa, kun parvista on vain hännät jälellä. Kesästä asti on kytenyt ajatus kalaston meilkein kokonaan uusimisesta. Sinirihmakala ja monniset sekä partikset saa jäädä. Niiden kavereiksi tulee sitten kaksi parvea tetroja. Siis näin pitkällä jo ollaan. Vielä pitää valita nuo lajit.
Ensimmäistä albiinomonnisvauvaa hoidellaan ja seurataan se kasvua. Aivan ihanan suloinen pikku possu se kyllä onkin. Aiemmin meillä onkin lisääntyneet vain jaguaarimonniset. Taitaa ollakin tonkijoiden unelmakämppä.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Ensimmäistä albiinomonnisvauvaa hoidellaan ja seurataan se kasvua. Aivan ihanan suloinen pikku possu se kyllä onkin. Aiemmin meillä onkin lisääntyneet vain jaguaarimonniset. Taitaa ollakin tonkijoiden unelmakämppä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kannatti ottaa tuo Ecco tavallista aikaisemmin pesuun: pöntön pohjalta löytyi terhakka piikkisilmän poikanen
Vähän ovat aikuiset siihen malliin kasvien latvoissa pörränneet, että tätä osasin uumoilla, jesh!

Posti tuli katotuksi ja hiukkasen hututtaa kun vieläkään ei tullut lähetystä jota odotan. Ostin täältä eräältä kasveja ja kotiloita, maksoinkin jo hyvän tovin sitten mutta eipä vaan vieläkään kuulu, murrr... ![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
ahistaa ko ei oo mitää onkelmia
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioseura Ahven
Ja taas täällä lisäännytään
Taistot kutevat juuri nyt on se hienon näköistä.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Mä oon vihdoin tehnyt päätöksen hankkia se isompi akvaario, ei auta tähän hinkuun enää mikään. Miten sitä nälkä kasvaakaan syödessä. Vaihdan tuon 364 litraisen kuussataseen. Ainakin vuoden päivät oon suunnitellut sitä, ja vohdoin toteutan. Aika maksaminen siinä on, mutta käytettynä ostaessa on suht siedettävä summa.
On se hienoa saada tarjottua sitten kaloille mukavan iso allas. Tuommoisessa purkissa on jo lehtikalapariskunnallekin mukavasti tilaa, koiras onkin aika kookas urho. Suurempaa ei mun asuntoon enää mahdu, että tuo on maksimi. Aika savotta siitä tulee saada se tänne kuudenteen, mut toivoakseni mahtuu hissiin kuitenkin. Pitääpä käydä mittaamassa hissin korkeus... kävinpä heti, ja on sen oven korkeus se kaksi metriä ja sisällä on vielä kymmenkunta senttiä lisää tilaa, että pitäisi sen mahtua sinne.
Viikolla pitää siirtää tuo vanha allas toiselle seinälle toimintaan, jotta kaloille on paikka suodattimineen siksi aikaa, että saan laittaa uutta sitten ihan rauhassa toimintakuntoon. Riittää siinä taas puuhaa ja kiva suunnitella sitä sisustusta. Pitää tällä viikolla mennä ostaa kantoja lisää, ni ovat valmiina sitten, jos viikonloppuna saisin haettua tuon. Tarkoitus olis, mikäli pakettiauto on vapaana silloin.
Mä kun innostuin noista pienistä plekoista, niin nyt mahtuu sitten vähän useampaakin lajia, kunhan ne on sellaisia, että tulevat keskenään toimeen.
On se hienoa saada tarjottua sitten kaloille mukavan iso allas. Tuommoisessa purkissa on jo lehtikalapariskunnallekin mukavasti tilaa, koiras onkin aika kookas urho. Suurempaa ei mun asuntoon enää mahdu, että tuo on maksimi. Aika savotta siitä tulee saada se tänne kuudenteen, mut toivoakseni mahtuu hissiin kuitenkin. Pitääpä käydä mittaamassa hissin korkeus... kävinpä heti, ja on sen oven korkeus se kaksi metriä ja sisällä on vielä kymmenkunta senttiä lisää tilaa, että pitäisi sen mahtua sinne.
Viikolla pitää siirtää tuo vanha allas toiselle seinälle toimintaan, jotta kaloille on paikka suodattimineen siksi aikaa, että saan laittaa uutta sitten ihan rauhassa toimintakuntoon. Riittää siinä taas puuhaa ja kiva suunnitella sitä sisustusta. Pitää tällä viikolla mennä ostaa kantoja lisää, ni ovat valmiina sitten, jos viikonloppuna saisin haettua tuon. Tarkoitus olis, mikäli pakettiauto on vapaana silloin.
Mä kun innostuin noista pienistä plekoista, niin nyt mahtuu sitten vähän useampaakin lajia, kunhan ne on sellaisia, että tulevat keskenään toimeen.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
En tiedä sopiiko tämä tähän aiheeseen, mutta haluaisin tiedustella tietääkö kukaan onko Turunakvaario vielä olemassa? Vai onko se lopettanut? Jos on vielä, niin voisinko saada osoitteen?
Yhteensattuma vai häh??
Onkohan yhteensattuma, että näin eilen unta jossa oli pitkä tyyppi ja joka kalasteli akvaariossani. Jä tänään meillä oli koulussa ympän kirjassa joku ihme haastattelu samannäköseltä tyypiltä... Iik! Se tyyppi on siis olemassa ja tulee kalastamaan mun akvaan... Enneuni?
-
- Senior Member
Haluisin akvaarion vasempaan takanurkkaan jonkin pitkän kasvin joka kestää virtausta. Mutta aina kun olen koittanut jotain kasvia, virtaus vie sitä sellain ärsyttävästi alaspäin tai vinoon. Pitäiskö miun laittaa ne jotenkin ohueen keppiin kinni että pysyisivät pystyssä?
No, ehkäpä mie jotain keksin...

Ompa hauska katsella kun uudet kierteiset etsivät kolosiaan ja kaivautuvat minkä ehtivät. Ja kaloilla riittää ihmettelyä. Ja mahtava juttu kun vihdoin heltis työnantajalta lupa laittaa työpaikalle oma allas 

ahistaa ko ei oo mitää onkelmia