60l akvaario. Tiedän on pieni noin monelle kalalle mutta hyvin ne pärjää! jos ei oteta mukaan miljoonakolojen loukkantumisia. Eli kumpi teidän mielestä on syypää monni vai kuparitetrat.

Valvoja: Moderaattorit
Ja tässä vastaukseni:Noopi kirjoitti:1. akvaarion tilavuus ja mitat:Noopi kirjoitti:Meillä tuli ensin reikiä ja sitten tuli tummaa karvaa lehtien päälle ja viikon sisällä on pari kalaa kuollut... E oikeen tiedä mitä tehdä?Lempi kala meni
![]()
60 l
2. valaistus:
valaistus: 2x energiasäästölamppu 5W (joka pitäisi vastata 2x15W)
3. suodatus (suodattimien merkit ja mallit):
todettiin että suodatin on aikas tehoton vaikka tulee kahden viikon välein pestyä.
4. akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.):
ruokinta 2x päivässä. Ei kasvilannoietta.
5. akvaarion asukit:
miljoonakalat 4, tiikeribarbit 5, partamonni 1, musta-aavetetrat 3 ja platyt 5 (tulevat vallan miniosti toimeen)
6. vesiarvot:
Muista en tiiä mutta vesi on ainakin noin 24°
7. mikä on ongelma ja miten se esiintyy?:
Kasveihin tulee mustaa karvaa ja lehdet irtoavat. Papukaijan lehdet reikiintyvät ja ovat hyvin hauraat + 2 kalaa ovat kuolleet toinen oli ainakin vanha mutta toinen nuori.
8. milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?:
On sitä ollut noin 2 kuukautta...
Epäilen kalojen vaivojen syyksi vääränlaisia oloja/hoitoa. En tappajakalaa.Taavetti kirjoitti:Tässä hieman vastauksia Noopi:
Valaistus ei ole riittävä papukaijalehdelle. Kasvi tarvitsisi myös lannoitusta, ja mahdollisesti myös hiilidioksidilisää.
Suodatus ei siis ole riittävä, kuten mainitsit. Vedenvaihdoista et maininnut, mutta ne pitäisi tehdä noin viikon välein ja vaihtaa kerrallaan noin 30-50% vedestä. Tämä lienee jo yksi syy kalojen pahoinvointiin. Lisäksi et tiennyt vesiarvoja.
Miljoonakalat ja platyt vaativat kovempaa vettä kuin muut. Partamonni ja tiikeribarbit ovat liian pienessä altaassa.
Suosittelisin järkeistämään kalastoa. Itse poistaisin miljikset, platyt, partamonnin ja tiikeribarbit. Hommaisin musta-aavetetroja lisää ja niiden kaveriksi vaikka värikkäitä sukarapuja.
Siinäpä se vika voi juuri piilläkin. Luulen, että olet toistuvilla "pesuilla" tuhonnut aina alkavan bakteerikannan. Kannattaa lukea tuosta akvaarion kypsymisestä. Asiaa on paljon, mutta paljon voi myös oppia.Noopi kirjoitti:Mulla on ollut vasta puoli vuotta akvaario ja hyvin sitä on kyllä pesty (joka toinen viikko).
Kyllähän nuo kuparitetratkin jollekin kelpaavat hyvin parvenjatkoksi. Jos ei muuten, niin kysäisepä akvaariokaupasta, jos ottaisivat ne vastaan. Ihania kaloja ovat mielestäni kaikki.Noopi kirjoitti:Mulla on akvariossa seuraavat kalat: 3 musta-aavetetraa, 5 platya, 6 tiikeribarbia (en ole koskaan nähnyt niiden ärhentelevän kellekkään ovat hyvin rauhallisia), 1 monni, 2 kuparitetraa (joit vahvasti epäilen en tykkää niistä ollenkaan ovat niin tylyn näköisiäkin vielä voisin antaa ne pois mutta kuka nyt 2 kuparitetraa ottaisi) ja 5 miljoonakalaa (mukaan luettuina loukkaantuneet)
60l akvaario.
Sen kasvin takia joudun pestä niin usein. Muuta kun hankitaan uusi tai paremmt valot ja suodatin niin ei enää tarvitse pestä usein. Ja joskus on kyllä tullut pestyä kahden viikon välein. Ettei se nyt niin säänöllistä oleDeicide kirjoitti:Siinäpä se vika voi juuri piilläkin. Luulen, että olet toistuvilla "pesuilla" tuhonnut aina alkavan bakteerikannan. Kannattaa lukea tuosta akvaarion kypsymisestä. Asiaa on paljon, mutta paljon voi myös oppia.Noopi kirjoitti:Mulla on ollut vasta puoli vuotta akvaario ja hyvin sitä on kyllä pesty (joka toinen viikko).
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=67551" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo ja anteeks tarkotin veden vaihtoa. Ja tietty suodattimen pesu.Deicide kirjoitti:Siinäpä se vika voi juuri piilläkin. Luulen, että olet toistuvilla "pesuilla" tuhonnut aina alkavan bakteerikannan. Kannattaa lukea tuosta akvaarion kypsymisestä. Asiaa on paljon, mutta paljon voi myös oppia.Noopi kirjoitti:Mulla on ollut vasta puoli vuotta akvaario ja hyvin sitä on kyllä pesty (joka toinen viikko).
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=67551" onclick="window.open(this.href);return false;