Tappaja partamonni?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Noopi
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Tappaja partamonni?

Viesti Kirjoittaja Noopi »

Mulla on naaras partamonni. Ja nyt lähi aikoina mulla on kuollu miljoonakoloja. Etenkin naaraita... ny kahden viikon sisällä on 2 miljoonakalaa kuollu ja tällä hetkellä 2 loukkantunutta... Toinen ei pysy pysyssä vaan kellahtelee vähän väli ja koittaa pysytellä pystyssä. Kyseinen kala on vielä nuori. Vaikuttaa että ettei pyrsö toimi. Toisella on käpälän alla punainen haava. Ja käpälä ei toimi kunnolla kalalla on myös vaikeuksia pysytellä pystyssä joten kuolema tulee molemmille. Sitten rupesin miettimaan mikä kala voisi iheuttaa moista! Koska jäljet ovat selkeät että joku olisi vahingoittanut kaloja. Toinen kuollesta oli uros ja nuori myös ja se kin alkoi yhtäkkiä kellahdella ja käyttäytyminen vaikutti siltä että pyrstölle oli tehty jotain ettei kala pystynyt uimaan pystö oli myös hljennut. Yksi kuolleista miljoonkaloista oli kait vanha. Rupesin epäilemään monnia jonka olen kerran nähnyt ärhentelemässä muille mutta silloin olin juuri laittanut monnin ruuan akvaani. Onko teillä käynyt samalla tavalla? Onko madollista että monni tekee moista? Mulla on akvariossa seuraavat kalat: 3 musta-aavetetraa, 5 platya, 6 tiikeribarbia (en ole koskaan nähnyt niiden ärhentelevän kellekkään ovat hyvin rauhallisia), 1 monni, 2 kuparitetraa (joit vahvasti epäilen en tykkää niistä ollenkaan ovat niin tylyn näköisiäkin vielä voisin antaa ne pois mutta kuka nyt 2 kuparitetraa ottaisi) ja 5 miljoonakalaa (mukaan luettuina loukkaantuneet)
60l akvaario. Tiedän on pieni noin monelle kalalle mutta hyvin ne pärjää! jos ei oteta mukaan miljoonakolojen loukkantumisia. Eli kumpi teidän mielestä on syypää monni vai kuparitetrat. :| Vastatkaa pian ettei muita koloja kuole. :(
nannukka9
Member
Member

Re: Tappaja partamonni?

Viesti Kirjoittaja nannukka9 »

Syyllinen voi olla melkeimpä kuka vaan.
Partamonnille akvaario on liian pieni, ihan pienin mihin sen voi laittaa on 100 litraa, on myös hyvin reviiri tietoinen. Tosin en tiedä sen käyneen ns. uivien kalojen kimppuun.
Tiikeribarbit ovat myös aivan liian pienessä, kuudelle yksilölle väh 140 litraa. Osaavat olla todella agressiivisia vaikket sitä huomaisikaan, myös toisiaan kohtaan. Mielellään myös isompaan parveen.
Musta-aavetetralle isompi parvi (kaksi ei ole parvi). Siitä onko äkäinen en tiedä.
Myös kuparitetralle isompi parvi. Kannattaa laittaa tänne AW:n lahjoitetaan palstalle ilmoitus näistä jos haluat päästä eroon, kyllä varmasti ottaja löytyy.
Platyt ja miljoonakalat tykkäävät myös hieman erilaisesta vedestä kuin nuo muut.

Kalastosi ei ole kovin hyvä, mutta siitä saa helposti sellaisen. Ensiksi hankkiutuisin eroon monnista ja tiikeribarbeista. Sitten miettisin mikä on noista suosikki ja rakentaisin sen ympärille muun kalaston.
Miljoonakalat sairastuvat helposti vääränlaisessa vedessä ja niiden elinaika jää lyhyeksi. Helpoimmalla pääset kun rakennnat kalastosi hanaveden arvojen mukaan (pH, gh).
Noopi
Starting Member
Starting Member

Kiitos neuvoistasi!
partamonni, musta-aaveterat ja kuparitetrat tuli vanhalta omistajalta.Tiikeribarbit oli ennen 7:n parvi mutta kahdelle niistä tuli vesipöhö. Sen jäkeen pesin kaiken ja keitin kivet. Koitin ettiä tiikeribarbeja niitä kaupoista mutta lähistön kaupoista ne oli poistettu. Mutta ettminen jatkuu nimittäin ne on ihanii :D. Mä varmaan koitan antaa osia kaloja pois :D Ja meille kai tulee kohta isompi akva sellasta on haettu jo aika kauvan
nannukka9
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannukka9 »

Jos olet pessyt kaiken ja puhdistanut muutenkin kaiken huolellisesti niin se ei ole kovin hyvä, sillä silloin melkolailla kaikki hyvät bakteerit tuhoutuu ja se sattaa aiheuttaa ongelmia. Myös vesipöhö oli itsellä ongelma tiikeribarbien kanssa, mutta se johtui huonosta hoidosta. Opettelin lisää ja ongelmat poistuivat, myös sinun kannattaa tehdä niin, siis ihan perus opiskelua altaan normaaleista hoitotoimenpiteistä ja esim. altaan kunnollisesta perustamisesta auttaa ymmärtämään lisää akvaario tasapainosta.
Jos todellakin tiikeribarbeja halajat lisää, niin isomman altaan hankkiminen on ihan ehdoton heti! Itselläni on 250 litran allas jossa 17 tiikeribarbia. Kaikki nuoria mutta kasvavat todella nopeasti ja kuulostaa vähältä mutta kovin enempää sinne ei sovi.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Liitän tähän tekstin keskustelusta "Mikä vaivaa papukaijalehteä?":
Noopi kirjoitti:
Noopi kirjoitti:Meillä tuli ensin reikiä ja sitten tuli tummaa karvaa lehtien päälle ja viikon sisällä on pari kalaa kuollut... E oikeen tiedä mitä tehdä? :cry: Lempi kala meni :(
1. akvaarion tilavuus ja mitat:
60 l
2. valaistus:
valaistus: 2x energiasäästölamppu 5W (joka pitäisi vastata 2x15W)
3. suodatus (suodattimien merkit ja mallit):
todettiin että suodatin on aikas tehoton vaikka tulee kahden viikon välein pestyä.
4. akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.):
ruokinta 2x päivässä. Ei kasvilannoietta.
5. akvaarion asukit:
miljoonakalat 4, tiikeribarbit 5, partamonni 1, musta-aavetetrat 3 ja platyt 5 (tulevat vallan miniosti toimeen)
6. vesiarvot:
Muista en tiiä mutta vesi on ainakin noin 24°
7. mikä on ongelma ja miten se esiintyy?:
Kasveihin tulee mustaa karvaa ja lehdet irtoavat. Papukaijan lehdet reikiintyvät ja ovat hyvin hauraat + 2 kalaa ovat kuolleet toinen oli ainakin vanha mutta toinen nuori.
8. milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?:
On sitä ollut noin 2 kuukautta...
Ja tässä vastaukseni:
Taavetti kirjoitti:Tässä hieman vastauksia Noopi:

Valaistus ei ole riittävä papukaijalehdelle. Kasvi tarvitsisi myös lannoitusta, ja mahdollisesti myös hiilidioksidilisää.

Suodatus ei siis ole riittävä, kuten mainitsit. Vedenvaihdoista et maininnut, mutta ne pitäisi tehdä noin viikon välein ja vaihtaa kerrallaan noin 30-50% vedestä. Tämä lienee jo yksi syy kalojen pahoinvointiin. Lisäksi et tiennyt vesiarvoja.

Miljoonakalat ja platyt vaativat kovempaa vettä kuin muut. Partamonni ja tiikeribarbit ovat liian pienessä altaassa.

Suosittelisin järkeistämään kalastoa. Itse poistaisin miljikset, platyt, partamonnin ja tiikeribarbit. Hommaisin musta-aavetetroja lisää ja niiden kaveriksi vaikka värikkäitä sukarapuja.
Epäilen kalojen vaivojen syyksi vääränlaisia oloja/hoitoa. En tappajakalaa. :?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Jos sulle on se isompi allas tulossa, niin monnia ei tarvitse hävittää. Varjon kirja taitaa antaa minimiksi 128? Kuten jo aiemmin sanottiin, niin en minäkään usko sen vahingoittaneen kalojasi. Akvaarion hoitoon en nyt puutu, mutta kerron oman kokemukseni tiikeribarbeista. Itse hävitin tiikeribarbit koska näykkivät monnisten eviä. Noista on huonoja kokemuksia. Olivat kolmesatasessa, mutta parvi olisi voinut ehkä olla suurempi kuin 7kpl. En kokeillut, ja kun barbeista eroon pääsin, niin loppui myös repaleiset monniset.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Noopi
Starting Member
Starting Member

Mulla on ollut vasta puoli vuotta akvaario ja hyvin sitä on kyllä pesty (joka toinen viikko). Mutta vastaavaista tilannetta ei ole enne n tullut. Eli olen aikas aloittelia joten ei oikeen ole kokemusta... Pitäisi kai vähentää kalastoa ja lisätä valoa ja ostaa parempi suodatin. Mutta siinä tilanteessa jos löytyy uusi akavario niin mitään ei tarvitse ostaa. Taidan antaa kaikki miljoonakalani pois koska ne ovat ainoita kaloja joilla ongelmia piisaa. Siitä on jo aikaa kun niillä oli viimeksi vesipöhö mutta pesun jälkeen ei ongelmia ole ollut barbien kanssa
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Noopi kirjoitti:Mulla on ollut vasta puoli vuotta akvaario ja hyvin sitä on kyllä pesty (joka toinen viikko).
Siinäpä se vika voi juuri piilläkin. Luulen, että olet toistuvilla "pesuilla" tuhonnut aina alkavan bakteerikannan. Kannattaa lukea tuosta akvaarion kypsymisestä. Asiaa on paljon, mutta paljon voi myös oppia.

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=67551" onclick="window.open(this.href);return false;
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Akvaarion "pesuksi" riittää viikottainen vedenvaihto, jolloin vaihdetaan 30-50% akvaarion vedestä uuteen veteen. Vedenparannusainetta lisätään uuden veden määrän mukaan. Sorapohja lapotaan puhtaaksi. Mikäli käytössä on hiekkapohja sitä pöyhitään käsin välillä, jotta se ei tukkeentuisi. Kierteissarvikotilot hoitavat myös hyvin tuota pöyhentämistä, ja ovat oivia talonmiehiä (pohjanpuhdistajia) molemmissa pohjamateriaaleissa. Suodatuksen tulee olla riittävä, joten käytössäsi olevan sisäsuodattimen puhdistaminen on tärkeää.

Mikäli hommaat uuden altaan, kannattaa se ensin ihan rauhassa kypsyttää. Akvaariosi tarvitsee kypsytyksen avulla tulevia hyödyllisiä bakteereita. Siksi myös tuollainen liiallinen akvaarion pesu on erittäin haitallista kaloille, kun nuo elintärkeät bakteerit kärsivät/kuolevat. http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=67551" onclick="window.open(this.href);return false;

Kun harkitset kalojen ostoa, tutustu ensin niiden vaatimuksiin vesiarvojen, altaan koon ym. suhteen. Väärissä oloissa kalat sairastelevat ja ne jäävät lyhytikäisiksi.

Onnea uusien asioiden opiskeluun! Kyselehän täältä lisää, sillä mielestäni A-W on paras paikka akvaariotiedon oppimisessa. Olen itsekin täältä paljon uutta tietoa saanut. :D

-----------------------------
Noopi kirjoitti:Mulla on akvariossa seuraavat kalat: 3 musta-aavetetraa, 5 platya, 6 tiikeribarbia (en ole koskaan nähnyt niiden ärhentelevän kellekkään ovat hyvin rauhallisia), 1 monni, 2 kuparitetraa (joit vahvasti epäilen en tykkää niistä ollenkaan ovat niin tylyn näköisiäkin vielä voisin antaa ne pois mutta kuka nyt 2 kuparitetraa ottaisi) ja 5 miljoonakalaa (mukaan luettuina loukkaantuneet)
60l akvaario.
Kyllähän nuo kuparitetratkin jollekin kelpaavat hyvin parvenjatkoksi. Jos ei muuten, niin kysäisepä akvaariokaupasta, jos ottaisivat ne vastaan. Ihania kaloja ovat mielestäni kaikki. [;)]
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Noopi
Starting Member
Starting Member

Deicide kirjoitti:
Noopi kirjoitti:Mulla on ollut vasta puoli vuotta akvaario ja hyvin sitä on kyllä pesty (joka toinen viikko).
Siinäpä se vika voi juuri piilläkin. Luulen, että olet toistuvilla "pesuilla" tuhonnut aina alkavan bakteerikannan. Kannattaa lukea tuosta akvaarion kypsymisestä. Asiaa on paljon, mutta paljon voi myös oppia.

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=67551" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen kasvin takia joudun pestä niin usein. Muuta kun hankitaan uusi tai paremmt valot ja suodatin niin ei enää tarvitse pestä usein. Ja joskus on kyllä tullut pestyä kahden viikon välein. Ettei se nyt niin säänöllistä ole :D
Deicide kirjoitti:

Joo ja anteeks tarkotin veden vaihtoa. Ja tietty suodattimen pesu.
Apina
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Apina »

Kaverin partamonnit tappoi kaks tiikeribaarbia, kun ne sai poikasia. Löytyy parttiksistakin "kylmäveristä tappajaa". Ymmärsin kuitenkin, että sulla ei oo partamonnin poikasia akvaariossa, joten sillä ei voi miliksiä selittää.
Oma parttis antaa ruokaillessaankin monnisten olla rauhassa, vaikka ne suurin piirtein yrittää syödä sen suusta.
I´m not random you just can´t think as fast as I can
Regenbogenfisch
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Regenbogenfisch »

Hei,

minulla on itselläni miljoonakaloja ja valitettavasti minun täytyy sanoa, että -varsinkin naaraat useamman synnytyskerran jälkeen- nämä liikaa jalostetut kalat kuolevat aika helposti. Ne sairastuvat nopeammin kuin useat muut kalat ja naaraiden selkäranka menee usein mutkalle. Viherravinto on erittäin tärkeää, sitä voi antaa tablettien tai hiutaleiden muodossa. Kuten muut jo kirjoittivat, saattaa syy olla veden laadussa tms. Halusin vain sanoa, että ei ole ollenkaan outoa, että juuri nämä kalat menehtyvät nopeasti.

Onnea akvaarion ja kalojen kanssa!
160 l- melanotaenia praecox, corydoras C126, Ancistrus sp., trigonostigma espei
72 l- pristella maxillaris, otocinclus hoppei ??, corydoras panda
54 l - danio margaritatus, corydoras habrosus
20 l- crystal red
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”