Millit ja lehtikalat?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Menthal
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Millit ja lehtikalat?

Viesti Kirjoittaja Menthal »

Joo, minulla siis on tuolla akvaariossa miljoonakaloja, ja ajattelin, että pystyykö sinne ottamaan myös lehtikaloja..?
Olen jostain kyllä kuullut, ettei miljoonakalojen kanssa kannattaisi ottaa niitä paljon isompia kaloja, mutta ilmeisesti joissain akvaarioissa on millit ja lehtikset pärjänneet ihan sovussa..
Pitääkö siis paikkansa, ettei niitä lehtikaloja kannata ottaa sinne millien sekaan..? Ilmeisesti sen takia, ettei lehtikalat syö niitä, mutta eikös miljoonakalat ole aika nopeita uimareita? Sitä ne tuolla minun akvaariossani ainenkin koko ajan todistavat :D
Olisko kellään myydä ruokinta-automaattia halvalla? Ota yhteyttä yv:llä, jos on...
ZamY
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Millit ja lehtikalat?

Viesti Kirjoittaja ZamY »

Pääosassa kyllä on erillaiset vesiarvot, milleille kovaa vettä ja lehtiksille jotain muuta :twisted:
Menthal
Junior Member
Junior Member

Minun lukeman tiedon mukaan millien veden kovuudella ei ole suurempaa merkitystä..?
Että tottumuksen mukaan.. Olenko saanut väärää tietoa..?
Olisko kellään myydä ruokinta-automaattia halvalla? Ota yhteyttä yv:llä, jos on...
ZamY
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ZamY »

En tiiä, mut mä oon saanu käsityksen että millikset on kovanveden kaloja...
jonnasu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jonnasu »

Periaatteessahan millit on kovanveden kaloja niin kuin ZamY sanoi tai kirjoitti, mutta omani ovat kasvaneet pienestä pitäen jo useamman sukupolven pehmeässä vedessä.

Ei ne huntupyrstöiset koiraat pääse niitä lehtiksiä karkuun ovat sen verran hitaampia että joutuvat parempiin suihin.
nikkeli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja nikkeli »

Muistelen, että muinoin ystäväni vanhemmilla pidettiin suuressa lehtikala-altaassa myös miljoonakaloja. Olivat niitä kuuluisia luonnonmuotoisia. Lisääntyivät ja elivät nuoren pojan silmiin ihan hyvin siellä pinnan tuntumassa vallisnerian joukossa.
Menthal
Junior Member
Junior Member

Voi voi...
Kiitos kun olette vastailleet, mutta eipä tähän paljon selvyyttä ole saatu, kun toinen sanoo ettei ja toisella pärjäävät hyvinkin..
Luulempa siis että yksilökohtainen kysymys, mutta sitähän ei tiedä ostaessa, että onko juuri se ja se lehtikala sopiva millien kanssa.
Pitää sitä nyt tässä funtsia, kyllä minä kokeilun kannalla saattaisin olla.. Voi elämä miten vaikeaa :x
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Minkäs kokoinen se allas on johon noita lehtikaloja suunnittelet, varsinkin korkeus kiinnostaa?

Luonnonmuotoinen miljoonakala on huomattavasti vikkelämpi uimari kuin jalostetut muodot, jotka myös vaativat usein sitä kovempaa ja emäksisempää vettä. Periaatteessahan lehtikalojen ja miljoonakalojen vesiarvoilla kykenee kyllä löytämään kohtuu hyvänkin kompromissin molempia lajeja ajatellen, mutta jos taas mietitään onko järkevää laittaa samaan altaaseen petoa (lehtikala=kirjoahven) ja saalista, jollainen miljoonakala on ja pakeneminen varmasti ainakin liehupyrstöiselle koiraalle vaikeaa.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Menthal
Junior Member
Junior Member

Akvaario on joku <200-litranen ja korkeus joku 50 cm..
Jos ei se sitten ole hyvä idea, niin jääköön :(
Menthal
Junior Member
Junior Member

Menthal kirjoitti:Akvaario on joku <200-litranen ja korkeus joku 50 cm..
Jos ei se sitten ole hyvä idea, niin jääköön :(
Tosin, nämä minun miljoonakalat eivät omista kovin huntumaista pyrstöä. Naarailla on hieman viuhkamaisempi pyrstö ja koirailla on ennemminkin suippo ja pieni pyrstö verrattuna naaraiden pyrstöihin.. :roll:
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

50 cm korkeutta on ok. Pituutta pitäisi akvassa olla mielellään vähän (tai enemmän) päälle metri lehtispariskuntaa kohden. Riippuu kuinka kirjoahvenmaisia kaloja sattuu tulemaan kohdalle, kuinka paljon enemmän päälle metri altaalla pitää olla pituutta, että evät ja suomut pysyy kaloissa kiinni.
Miljoonakaloja ne luonnollisesti yrittävät syödä aina kuin tilaisuus tulee, joten jos et pysty takaamaan kaikkien kalojesi turvallisuutta järjestämällä niille varmasti riittävästä suojia ja riittävästi tilaa, älä hanki lehtiksiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”