Ala-allas makeanvedenaltaaseen?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ala-allas makeanvedenaltaaseen?
Onko porukka täälläpäin rakennellut tällaisia kaatokulmalla varustettujen makeiden altaiden alle? Haulla en tällaisia löytänyt. Tekniikanhan tuollaiseen saisi hyvinkin näppärästi piiloon ja tuollaiseenhan voisi rakentaa vaikka minkälaisia mattosuodatinratkaisuja. Systeemin vesimääräkin kasvaisi. Rupesin vain tässä mietiskelemään tällaisen tarpeellisuutta, enkä oikein päässyt mihinkään lopputulokseen. Vai onko lauantai-ilta huonoa aikaa mietiskellä..? 

Re: Ala-allas makeanvedenaltaaseen?
Olen minä ainakin suunnitelmista lukenut ja joku näitä on toteuttanutkin.
Hommasta löytyy näppärästi tietoa kun haet merivesipuolelta hakusanalla refu* tai googletat refugium. Itse olen joskus muutaman tunnin noita tavaillut, mutta ei vielä ole minulle niin paljon avautunut, että olisin alkanut värkkäämään.
Hommasta löytyy näppärästi tietoa kun haet merivesipuolelta hakusanalla refu* tai googletat refugium. Itse olen joskus muutaman tunnin noita tavaillut, mutta ei vielä ole minulle niin paljon avautunut, että olisin alkanut värkkäämään.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Juu, kunhan tässä mietiskelyn ilosta mietiskelin. On noista merivesipuolen ala-altaista lueskeltukkin, mutta pähkäilin tässä vain mahdollisia makeanvedenpuolen sovellutuksia. Erityisesti tuo mattosuodatinjärjestelmän piilottaminen erilliseen altaaseen kiehtoo. Ei sillä, että nykyiseen altaaseeni ala-allasta kannattaisi laittaa, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen
Jossain olin AW-ssa nähnytkin kuvan tällaisesta erillisestä mattoaltaasta..?

-
- Advanced Member
Itselläni rakensin aikanaan tuohon 1430l akvaariooni ala-altaan, jonka pitäisi toimia suodattimena. Ala-altaassa on myös uimuri automaattista (ilman sähköä) toimivaa vedenpinnantasaajaa varten (korvausvesiastiasta uutta haihtumisen mukaan). Ala-altaaseen piti myös asentaa lämmitin. Projekti on kuitenkin edelleen kesken, koska arsen raahaaminen sopivia PVC-osia myyvään liikkeeseen ja rahat niiden ostamiseen ovat olleet ilmeisen suuri este. ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Havainnollistava piirroskuva projektista, tarkemmat projektikuvat löytyvät osoitteesta: http://kuvablogi.com/blog/9359/1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tarkoitus olisi ottaa suodatinsysteemi muutaman kuukauden päästä käyttöön, samalla kun tuo iso akvaario muutetaan uuteen paikkaansa. Kaikki muu siinä on siis täysinvalmista paitsi PVC-putkisto altaan ja ala-altaan välille.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Havainnollistava piirroskuva projektista, tarkemmat projektikuvat löytyvät osoitteesta: http://kuvablogi.com/blog/9359/1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tarkoitus olisi ottaa suodatinsysteemi muutaman kuukauden päästä käyttöön, samalla kun tuo iso akvaario muutetaan uuteen paikkaansa. Kaikki muu siinä on siis täysinvalmista paitsi PVC-putkisto altaan ja ala-altaan välille.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Mulla tuli tuommoinen kuvan malli altaan mukana.
Vaihdoin sen kuitenkin tavalliseen ulkosuodattimeen, koska veden hapettuminen ja haihtuminen olisi muodostunut ongelmaksi.
Mun altaassa on valmiiksi oikeassa takanurkassa silikoonattu kulku putkelle, ja altaan pohjassa reikä.
Kyseinen allas ja tuo ala-allas ovat olleet aiemmin akvaariokaupan käytössä.
Vaihdoin sen kuitenkin tavalliseen ulkosuodattimeen, koska veden hapettuminen ja haihtuminen olisi muodostunut ongelmaksi.
Mun altaassa on valmiiksi oikeassa takanurkassa silikoonattu kulku putkelle, ja altaan pohjassa reikä.
Kyseinen allas ja tuo ala-allas ovat olleet aiemmin akvaariokaupan käytössä.
- Liitteet
-
- allas ja suodatin.JPG (25.21 KiB) Katsottu 769 kertaa
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
-
- Advanced Member
Tarkoitatko liikahapettumista, jolloin hiilidioksidit karkaavat? Tuon sortin valutussuodattimen ei pitäisi hapettaa allasta liikaa, mutta riittävän hyvin kuitenkin. Perinteinen valutussuodatinahn, missä massat ovat ilmassa ja vedet valuvat massojen läpi on tämänlaista ongelmaa. Haihtumisongelmasta pitäisi taasen päästä laittamalla ala-altaan päälle yhtälailla lasit, kuin pääaltaankin..Vesipeukalo kirjoitti:Vaihdoin sen kuitenkin tavalliseen ulkosuodattimeen, koska veden hapettuminen ja haihtuminen olisi muodostunut ongelmaksi.
Tarkentaisitko. Missä sivulle noin sanottiin, vai päättelitkö itse? Itse en oikein moiseen usko, tosin eihän minulla tuon tyypin valutussuodatinta olekaan koskaan vielä ollut käytössä, muunlaisia (ilmamalleja) kylläkin.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Nimenomaan tuon hiilidioksidin karkaamisen takia; mulle tulee paljon kasveja ja tuossa on 300 W monimetallivaloa päällä, ilman hiilaria tulee varma leväongelma. Ja koska kyseessä on kiekkoallas lämpötilaltaan 28-30, vettä haihtuu paljon, ja kun kaapisto on puuta ja tukikehikko rautaa ja asun täällä etelässä, jossa ilmankosteus on aina jotain ihan muuta, niinpleko_88 kirjoitti:Tarkoitatko liikahapettumista, jolloin hiilidioksidit karkaavat? Tuon sortin valutussuodattimen ei pitäisi hapettaa allasta liikaa, mutta riittävän hyvin kuitenkin. Perinteinen valutussuodatinahn, missä massat ovat ilmassa ja vedet valuvat massojen läpi on tämänlaista ongelmaa. Haihtumisongelmasta pitäisi taasen päästä laittamalla ala-altaan päälle yhtälailla lasit, kuin pääaltaankin..Vesipeukalo kirjoitti:Vaihdoin sen kuitenkin tavalliseen ulkosuodattimeen, koska veden hapettuminen ja haihtuminen olisi muodostunut ongelmaksi.
Tarkentaisitko. Missä sivulle noin sanottiin, vai päättelitkö itse? Itse en oikein moiseen usko, tosin eihän minulla tuon tyypin valutussuodatinta olekaan koskaan vielä ollut käytössä, muunlaisia (ilmamalleja) kylläkin.

En tahdo ottaa riskiä. Kansilasin kanssakin tulee kyllä ongelma, koska putket pitää mahtua ala-altaaseen, ja niiden ympärys sitten tiivistettävä, jolloin huollosta tulee melko hankalaa.
26-asteisesta altaastanikin nousee jo kosteutta sen verran, etten uskaltanut kokeilla kiekkolaan..
Mutta mä olenkin tämmöinen skeptikko

If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Minulla on ollut ala-allas 360 litrasen makeavesipytyn kanssa. Ala-altaassa oli muutama kammio ja niissä mattosuodatin, biopalloja, siimaa, vanua jne. Altaassa oli myös hiilidioksidi, levittimellä pullosta ilman mitään säätimiä, ala-altaassa oli nopeakasvuisia kasveja sekä käänteinen valaistus. Eli kun pääaltaasta sammui valot niin alas syttyi valot. Ph:t ja muut arvot pysyivät aika stabiilina.
Pääaltaassa pohjalla puhallushiekka ja kierteissarvikotilot mylläämässä. Kertaakaan ei tarvinnut pääaltaasta roskia imuroida eikä leviä raaputella. Jos vielä joskus otan akvaarion niin ehdottomasti ala-altaalla tai sitten niin pitkä pääallas että siihen saa tehtyä "sisäisen kaatokulman".
Akvaristi lehdessä taisi olla K. Väinölän kiekkokala ala-altaasta juttua muutama vuosi sitten.
Pääaltaassa pohjalla puhallushiekka ja kierteissarvikotilot mylläämässä. Kertaakaan ei tarvinnut pääaltaasta roskia imuroida eikä leviä raaputella. Jos vielä joskus otan akvaarion niin ehdottomasti ala-altaalla tai sitten niin pitkä pääallas että siihen saa tehtyä "sisäisen kaatokulman".
Akvaristi lehdessä taisi olla K. Väinölän kiekkokala ala-altaasta juttua muutama vuosi sitten.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Juurikin tällaista olen suunnitellut itse jo useamman vuoden. Tosin sillä erolla, että ala-altaaseen tulee vain kaksi mattoa suodattimeksi poikittain keskelle allasta. Mattojen välissä, tai toisessa päässä jos teen vielä yksinkertaisemman version, olisi sitten nostopumppu, lämmitin ja muut kilkkeet.Lintumies kirjoitti:Ala-altaassa oli muutama kammio ja niissä mattosuodatin, biopalloja, siimaa, vanua jne. Altaassa oli myös hiilidioksidi, levittimellä pullosta ilman mitään säätimiä, ala-altaassa oli nopeakasvuisia kasveja sekä käänteinen valaistus. Eli kun pääaltaasta sammui valot niin alas syttyi valot. Ph:t ja muut arvot pysyivät aika stabiilina.