Pintavedenkierto

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Celea
Junior Member
Junior Member
Viestit: 156
Liittynyt: 16:58, 23.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Pintavedenkierto

Viesti Kirjoittaja Celea »

Joitakin tämänsuuntaisia töpöjä löysin kyllä haulla, mutta ihan samanlaista tilannetta niissä ei ollut kuin minulla. Eli siis, akvaarioni pintavesi kiertää vain yhdestä kohtaa, joten bakteerikalvo ilmestyy akvaarioon aina. Ongelma onkin tässä se, että haluaisin pitää pintakasvini elinvoimaisina ja hyväkuntoisina, ja olen käsittänyt, että raju pintavedenkierto tekee niille hallaa. Pinnalla siis pikkulimaskaa, isompaa versiota ja pistiaa. Ainakin pistia ottaa monestakin asiasta hyvin helposti nokkiinsa. Eli, onko tähän jotain kompromissia? Hapenpuutetta kaloilla ei ole ilmennyt.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Pintavedenkierto

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Lähtisin purkamaan vyyhtiä sieltä päästä, mistä kalvo syntyy? Yliruokinta?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Celea
Junior Member
Junior Member
Viestit: 156
Liittynyt: 16:58, 23.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Pintavedenkierto

Viesti Kirjoittaja Celea »

En usko liikaa ruokkivani, laitan ruokaa niin vähän kun kehtaan ja kiilakyljet vetävät ruuan poskeensa n. kymmenen sekunnin sisällä. Olen kuullut, että bakteerikalvo ilmestyy jokaiseen akvaarioon jos pintavesi ei kierrä, mutta ilmeisesti olen väärässä.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Pintavedenkierto

Viesti Kirjoittaja Micke »

Ruokinta taukoa päivä pari. (Lue vähennä ruokintaa.)
Ilmastus?
Kalvo pois vaikka keittiörullalla... levitä pinnalle keittiörullaa joka imee kalvon itseensä kiinni. Kuulemma sanomalehtikin toimii...muste?
Paperi veteen ja hetimiten ylös kun se on kastunut...

Sitten lappoat pohjaa sekä pyyhit akvaarion reunat tarkkaan.
Sitten vaihdat vettä useammin kuin normaalisti. 2-3kertaa viikossa.
Pidät valon pois päältä pari päivää.
Tutkit onko joku kala kuolleena jossain kiven takana tms.

Pyri loogisesti selvittämään syy sille bakteerikalvolle.

Millainen suodatus on? Onko se riittävä?
Suodattimen malli ja altaan koko?
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Pintavedenkierto

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Olen samalla kannalla, sillä sen kalvon syntyyn on kuitenkin syy? Kait sitä pintavettä jokin kierrättää, sillä sehän on hapekkaan veden lähde? Itsellä kalvoa syntyy aina poikasaltaisiin, johon tulee ilmeisesti ruokittua turhan runsaalla kädellä. Tuo sanomalehti on ihan käypä, ei ole ollut haittavaikutuksia, kun olen käyttänyt kalvon poistoon.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Viestit: 580
Liittynyt: 10:28, 25.09.2006
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Pintavedenkierto

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Olen huomannut kalvon ilmestyvän, kun ruokin kuivatuilla survareilla tai katkiksilla. Vaikka pintavesi kiertää, niin silti kalvoa ilmaantuu.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Monniliini
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 16:13, 16.03.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Pintavedenkierto

Viesti Kirjoittaja Monniliini »

waterwoman kirjoitti:Olen huomannut kalvon ilmestyvän, kun ruokin kuivatuilla survareilla tai katkiksilla. Vaikka pintavesi kiertää, niin silti kalvoa ilmaantuu.
Voisko niissä olla öljyä/rasvaa?
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Pintavedenkierto

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Katkiksissa kyllä on "irtotavaraa", mut kuivattu survari tuskin enempiä jäämiä saa aikaan?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
eldia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 10:06, 13.08.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Pintavedenkierto

Viesti Kirjoittaja eldia »

Tuuppaa ilmastin sinne "kuolleeseen" kohtaan.
Muutin suodattimen pumpun alemmaksi ja onnistuin myös saamaan itsekin sen urpon kalvon toiseen päähän akvaariota.
Ilmastin liikuttaa vettä sopivasti häiritsemättä kasveja liikaa. Taistollakaan ei ole nuttura vinossa.
Sama kalvo meinasi tulla pikkuakvan pintaan, mutta sitten suuntasin sisäsuodattimen veden ulostulon pintaa kohti jolloin vesi lähti liikkeelle ja kalvo häipyi omin avuin. Eikä ole takaisin tullut.
ellaf
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 13:12, 10.01.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Pintavedenkierto

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Ilmastuksen pitäminen päällä päivisin on vaan siitä huono juttu, että se haihduttaa vedestä hiilidioksidia vähän turhan tehokkaasti. Olen omalla kohdallani ratkaissut kalvo-ongelman siten, että ilmastus on päällä aina öisin ja vain öisin. Päivisin veden pinta liikkuu vain vähän tai ei lainkaan, syystä, että muuten en saa hiilidioksidipitoisuutta tarpeeksi korkealle. Päivän aikana ei kalvoa ehdi kuitenkaan muodostua häiriöksi asti, eli öinen ilmastus riittää pitämään sen poissa. Ennen siis tuo kalvo oli ongelmana, kun en pitänyt ilmastusta päällä vaan suodatin liikutti pintavettä paikallisesti ja kalvo muodostui aina toiseen päähän allasta. Jostain syystä ilmastin, vaikka sekään ei puhalla kuplia koko pinnan alalle, on paljon tehokkaampi kalvonpoistaja kuin suodattimen vesivirta.
Kolme pientä kalallista kasviallasta
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Pintavedenkierto

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Semmosta aattelin kysyä, että kun miule tulee tuonne 84L akvaarioon kanssa veden pinalle tommonen kalvo, koska en voi suodatinta pitää hirveen kovalla puhaltamassa hunajarihmakalojen takia.
Eli onko tuota kalvoa miten tarpeellista edes poistaa tuolta, kun vaihdan vettä kahdesti viikossa, enkä haluaisi tuota kalvoa millään paperillakaan imeä pois, koska samalla lähtee limaskatkii ja haluan että tuossa akvaariossa on limaskaa. Eipä tuo kalvo ole kaloja mitenkään haitannu, onhan se tietysti vähän ruman näkönen, mutta ei nyt mitenkään hirveen ruma. :mrgreen:
eldia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 10:06, 13.08.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Pintavedenkierto

Viesti Kirjoittaja eldia »

ellaf kirjoitti:Olen omalla kohdallani ratkaissut kalvo-ongelman siten, että ilmastus on päällä aina öisin ja vain öisin. Päivisin veden pinta liikkuu vain vähän tai ei lainkaan, syystä, että muuten en saa hiilidioksidipitoisuutta tarpeeksi korkealle. Päivän aikana ei kalvoa ehdi kuitenkaan muodostua häiriöksi asti, eli öinen ilmastus riittää pitämään sen poissa. Ennen siis tuo kalvo oli ongelmana, kun en pitänyt ilmastusta päällä vaan suodatin liikutti pintavettä paikallisesti ja kalvo muodostui aina toiseen päähän allasta.
Hieno idea! Adoptoin tuon toimintatavan välittömästi omaan käyttööni, kiitos!
Celea
Junior Member
Junior Member
Viestit: 156
Liittynyt: 16:58, 23.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Pintavedenkierto

Viesti Kirjoittaja Celea »

Tiedän kyllä, miten bakteerikalvo on mahdollista saada pois, mutta ongelma onkin nyt pintakasvit. Sanomalehtikikkaa olen koittanutkin, mutta viimeksi se vei pintakasvit melkein kokonaan ja ne kun haluan ehdottomasti siellä pitää. Suodatintakin voisin nostaa ylemmäs ja kääntää sitä niin että tulisi kunnon kierto pintaveteen, mutta haluan tosiaan varjella kasvejani. Ilmastin löytyy, mutta se on n. 20 vuotta vanha ja pitää karmeaa ääntä. Vaikka laittaisi jotain allekin, sitä ei kestä kuunnella edes päivällä, saatika yöllä. Eikä ainakaan nyt ole uutenkaan varaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”