Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Re: Vaaratilanteet akvaarionhoidossa

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minä en hermoile käynnissä olevia laitteita altaassa, jos niissä olisi kova sähkövuoto niin luulisi kalastostakin sen näkyvän :?

Pahin äksidentti parikytvuotisen harrasteurani aikana sattui parisen kuukautta sitten. Keskellä yötä heräsin kauheaan rätinään ja sihinään. Pomppasin pystyyn ja näin yöpöytäni vieressä olevan jatkojohdon pistokkeen olevan liekeissä 8O Yöpöydälläni oli silloin nanoriutta, jonka laidan yli oli kavunnut sellainen ison omppukotilon kokoinen merikotilo ja ottanut ja hypännyt jatkojohtoon :roll: Hermostuttavinta tuossa oli se, että sulake ei palanut 8O
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Valaisimia olen onkinut altaasta, silloin tällöin, ei siinä johtoja ehdi nykiä pois, kalat enemmän huolestuttaa. Ja alix, riippuen sulakkeen koosta, niin menee aikaa ennen kuin se palaa vaikka olisit itsesi väliin kytkenyt, mutta hyvä että heräsit.
Fisu
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Aika monta kertaa on sähkö kutitellut käsivartta, kun käsi on sopivasti osunut valaisimeen ja raamiin ja kerran on valaisin pudonnut purkkiin. Lähemmäs parikymmentä vuotta sitten otin 'työkseni' sähköiskuja kun erään työpaikan allasräkissä sähkö vuosi valaisimista räkinrunkoon ja joka kerta kun oli käsi altaassa ja hipaisi käsivarrella runkoa, tuli pieni muistutus sähkön läsnäolosta.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Malys »

-Alix- kirjoitti:
Pahin äksidentti parikytvuotisen harrasteurani aikana sattui parisen kuukautta sitten. Keskellä yötä heräsin kauheaan rätinään ja sihinään. Pomppasin pystyyn ja näin yöpöytäni vieressä olevan jatkojohdon pistokkeen olevan liekeissä 8O Yöpöydälläni oli silloin nanoriutta, jonka laidan yli oli kavunnut sellainen ison omppukotilon kokoinen merikotilo ja ottanut ja hypännyt jatkojohtoon :roll: Hermostuttavinta tuossa oli se, että sulake ei palanut 8O
Tuosta tulikin mieleen. Useita vuosia sitten akvaaroin lisävalaistuksena oli uudehko tavallinen työpöydän valaisin, pitkällä varrella. Valot oli jo altaasta pois ja sattumalta kävin huoneessa, jossa akvaario oli. Ihmettelin, että mitä kumman poksetta kuuluu ja kävin katsomassa, että onko joku kala hypännyt lattialle. Totesin, että tuon valaisimen muuntaja kärysi ja kuori oli alkanut sulaa. Eipä siinä muuta kuin valaisin äkkiä irti ja pihalle. Jos en olisikaan käynyt tuossa huoneessa, niin miten olisi mahtanut käydä. 8O
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
jack sparrow
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jack sparrow »

Juu, juuri viikko sittenhän meillä kävi tämä suurehko vesivahinko, elikkä siis akvaarion pöydän jalka petti, akva osui seinään ja kulma rikki, jonka seurauksena alkoi 140 litraa vettä valumaan lattialle ja juuri jatkotroikkien ja pistokkeiden päälle, jossa myös kannettava ja muut vermeet yhteydessä. Satuimme kämppiksen kanssa olemaan huoneessa, ja iski paniikki, sähköt pois, juuri asuntoon muuttaneena tietoakaan pääkytkimestä. Shokissa se kyllä löytyi, ja käryn hajua ei ollut joten vauhdilla vaan kaloja pelastamaan, joista valitettavasti selvisi vain henkka rihmakala. Silloisessa tilanteessa haluan kiittää kaikkia avuliaita ja kokeneempia akvaristeja täällä jotka neuvoivat tämän kautta mitä tehdä ja Henkka pelastui. Siinäpä se olikin urakka kuivata muuttolaatikoiden seassa 140 litraa jotka jopa kaappien alta valuivat muihin huoneisiin. Että taisi olla sähköinen hengenlähtö aikalähellä, mutta onneksi selvisimme säikähdyksellä, ja kannettavakin pysyi ehjänä.
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

jake91 kirjoitti:Itse olen välttynyt vaaratilanteista toistaiseksi. Koskaanhan ei voi tietää.. Kaloille on tullut muutamia läheltäpiti tilanteita peitelasien kanssa. Silloin tällöin minulta tipahtaa jostain syystä peitinlasi altaaseen. Kuitenkin kala kuolemilta ollaan vältytty :D
Minulle käy jostain syystä näin lähes joka kerta kun käsittelen kansilaseja. Vikaa motoriikassa :roll: ? Meilläkään kalat eivät ole saaneet tästä osumia mutta tapetit senkin edestä.
Joskus on kanssa tullut virtaa sormille vasta irroitetusta töpselistä. Pahin tapaturma sattui kun kaiversin limsapulloon saksilla reikää ilmastinletkulle (hiilarilevitintsydeemiin) ja ilman muuta sakset lipesivät ja upposivat ihanasti tuohon peukalo-etusormi taitteeseen. Verta tuli kuin pistetystä siasta ja haava oli kyllä tosi paha, vaikka en ihan pienistä hetkahda. Mies oli töissä yövuorossa ja minä tapani mukaan väkerrän yömyöhällä kaikkea kun poika nukkuu. Hetken mietin kenet saan pojan kanssa ensiapureissun ajaksi ja tulin siihen tulokseen etten ketään. Kotikonstein sitä sitten tupotin ja puristin ja painoin ja laastaroin ja paketoin. Viikon ajan se aukesi päivittäin ja alkoi vuotaa ennenkuin suostui umpeutumaan. Nyt on vain siisti arpi muistona, varmasti olisi jäänyt ompelemalla rumemmaksi :mrgreen:
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Allablaze, minulla upposi tiskatessa samaanpaikkaan lasi (pari senttiä), en kehdannut lähteä lääkäriin ja pieni arpi siinä on. Tuon isoimman altaan loisteputkikotelo antaa pieniä säväreitä, jos kädet on vedessä ja osuu siihen, mutta pysyypähän hereillä. Muutenki "harrastan" noita pikkutällejä, eli jos epäilette, että vuotaako auton tulpanjohdot, voin tulla testaamaan edullisesti (ainakin meidän autoista vain minä saan kunnon tällit, näissä tapauksissa, muut ei).
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Joo, toki sitten erilaisten terävien esineiden kuten handyn kanssa tulee viilleltyä ihan tasasin väliajoin, pahin sattui kesällä kun tuli viillettyä sormesta parin sentin matkalta iho halki ja jänne paljaaksi – vaati kolme tikkiä ja arpi on vieläkin. Nykyään tulee oltua vähän varovaisempi... :mrgreen:
Kansilaseja olen samoin paloitellut altaisiin hyvällä menestyksellä, kädet kuitenkin on toistaiseksi pysyneet ehjinä.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Itse olen vielä välttynyt suuremmilta haavereilta. Kerran holahti kansilasi altaaseen ja siitä lähti minimaallisen pieni pala, ja kerran lapotessa peukku ei ollukaan ihan oikeassa kohdassa, niin roiskahti vettä seinän suuntaan (jossa myös jatkoroikka lattialla). Eipähän tuo niin pahasti onneksi kastunut eli pari tippaa vain... :roll:
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Uhuh.. Enpä uskalla luetella koko listaa, säikähtäisitte mokomat. Sanotaanko vaikka että lattioita on kuivailtu useammin kuin sormet riittävät laskemaan. Altaan täyttö + mielenkiintoinen tekeminen = vedet altaasta yli jatkojohtoon = komiat sähkökipinät! Tuossa nyt alkua, pidemmälle ei kehtaa listata. :)
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Tulipa mieleeni, että noin x vuotta sitten otin aika hyvän tällin hevosten sähköaidasta. Ei mikään tavan sähkölanka, vaan rauta-aita, joka oli tehty orilaitumelle, ja jonka sisälle olin viisaana virittänyt sähkön (tulee sitten hyvä tälli jos joku yrittää karata, hehheh).
Yksi kaunis päivä peruutin kumartaen aidan alta pois, horjahdin, ja otin tukea, kuinkas muuten, kaksin käsin aidasta. Kjeh.
Kaveri oli mulle kuulemma muutaman sekunnin huudellut, että päästä irti. En muista mitään. Sen vaan, että kun viimein refleksi päästi irti, ihmettelin vaan että mitä tapahtui.
Semmosta. Sähkön kanssa. Mutta hengissä olen.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Nekoneko
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nekoneko »

Pari viikkoa sitten pyydystäessäni myytyjä pandamonnisia 2-metrisestä altaasta, jouduin tietty ottamaan kaikki juurakot sun muut altaasta pois. Ei siitä muuten mitään ois tullu... Vettä oli sit joka paikassa mun heiluessa haavien kanssa ja kirotessa monniset alimpiin maan rakosiin. Ja tuli siinä kiukustuttua tolle avokillekin, joka vain istui koneella eikä viitsinyt pe*settään nostaan tuolilta kun mulla oli jossain vaiheessa jostakin syystä täyspitkä valaisin sylissä ja sen johto solmussa, enkä saanut sitä laskettua lattialle. No kyllä se sieltä sitten tuli kun tarpeeksi monta kirosanaa päästin suustani- mä kun en yleensä kiroile. Noh, sen pyydystysoperaation jälkeen- joka kesti ainakin tunnin- oli sitä vettä päässyt sitten ilmeisesti pistorasioihin... Noh, koko olohuone pamahti sitten yhtäkkiä pimeeks, suodattimet ja valaisimet ja kaikki sammui. Kilpparialtaan ulkopönttökin alkoi siitä riemastuttuaan valuttaa vettä litrakaupalla lisää lattialle. Voitte varmaan kuvitella miten tyytyväinen avokki oli, joka ei ole muutenkaan niin innostunut akvaarioista. Jotain se mumisi, että "vai että et sä ikinä mitään kastele". Taskulampun avulla se sitten tutkiskeli ja väänteli ton sähkölaatikon (mikä se edes on?) sisällä olevia vipuja ja nappuloita, ja käski mun kuivata kaikki pistorasiat - ja mähän nöyränä kuivasin, muuten se ois varmaan heittäny mun altaat parvekkelta alas :mrgreen:. Ja voin kertoa, että aika monta jatkojohtoa oli märkänä... Sen jälkeen kaikki toimi onneks hyvin, ja siitä lähtien oon kyllä ollu varovaisempi ton läträyksen kanssakin.. Olkaa ihmiset varovaisia kun riehutte siellä altaassa :mrgreen:
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Vesipeukalo kirjoitti: En muista mitään. Sen vaan, että kun viimein refleksi päästi irti, ihmettelin vaan että mitä tapahtui.
Se vaan että refleksi ei kyllä päästä irti jos sähköä saa sopivasti. Eli jos pakko on jostain sähköisyyttä kädellä kokeilla niin kämmenselällä sitten. Se kun ei puristu kohteen ympärille. Kämmenestä kun sopivalla virralla jäät siihen kiinni niin "soon moro".
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Aqualung kirjoitti:
Vesipeukalo kirjoitti: En muista mitään. Sen vaan, että kun viimein refleksi päästi irti, ihmettelin vaan että mitä tapahtui.
Se vaan että refleksi ei kyllä päästä irti jos sähköä saa sopivasti. Eli jos pakko on jostain sähköisyyttä kädellä kokeilla niin kämmenselällä sitten. Se kun ei puristu kohteen ympärille. Kämmenestä kun sopivalla virralla jäät siihen kiinni niin "soon moro".
No jos ei refleksi niin joku muu, irti kumminkin päästin, vaikken siitä mitään muistakaan. Oletin vaan, että se oli refleksi.
Eikä sitä sähköä kovin paljoa voinut tulla, kun en kerran isompia vahinkoja kärsinyt, mutta vintti kyllä pimeni.
Pointtini olikin lisätä kokemus keskusteluun siitä, mitä tapahtuu, kun sähkö kulkee molempien käsien kautta läpi.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Pahin vaaratilanne mulla lienee ollut se, kun loirin jotain altaassa (varmaankin oli molemmat kädet siellä), kun aloin ihmetellä lämmittimen pitämää outoa sirinää (se ei ollut mitenkään kuivilla). Onneks järki sanoi siinä vaiheessa, että nyt kädet altaasta pois, koska muutamaa sekunttia myöhemmin se lämmitin "räjähti".
allablaze
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Vesipeukalo kirjoitti:Tulipa mieleeni, että noin x vuotta sitten otin aika hyvän tällin hevosten sähköaidasta. Ei mikään tavan sähkölanka, vaan rauta-aita, joka oli tehty orilaitumelle, ja jonka sisälle olin viisaana virittänyt sähkön (tulee sitten hyvä tälli jos joku yrittää karata, hehheh).
Yksi kaunis päivä peruutin kumartaen aidan alta pois, horjahdin, ja otin tukea, kuinkas muuten, kaksin käsin aidasta. Kjeh.
Kaveri oli mulle kuulemma muutaman sekunnin huudellut, että päästä irti. En muista mitään. Sen vaan, että kun viimein refleksi päästi irti, ihmettelin vaan että mitä tapahtui.
Tämä luistaa nyt kanssa aiheesta, mutta minäkin sain aika sykähdyttävän tällin ihan tavan paimenlangasta muutamia vuosia sitten. Olin ensin puhdistanut ja vaihtanut vettä ankkojen ulkoaltaaseen, ja olin valmiiksi läpimärkä. Sitten lähdin kantamaan vettä hevosten laitumelle ja ämpärit käsissä yritin kumartua aidan ali, mutta otsa painui lankaa vasten ja tälli pamahti suoraan päähän. Eihän tuo nyt tappava ole eikä edes rampauttava mikä siitä langasta tulee, mutta sen verran pölläytti että maasta heräsin ja rauta maistui suussa loppupäivän.
Kaveri sai kanssa paimenpojasta tällin kaatosateessa, mutta se tuli suoraan verkkovirrasta ja silloin mentiinkin aikas haipakkaa piipaa autolla Keskussairaalaan 8O
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Joskus on lamppu tippunut veteen, kun käsiä altaassa liotellut. Joskus pistorasiat, jatkojohdot märkänä olleet ja kädet/vaatteet kun laitteita olen pistorasiaan asentanut. Onneksi mitään ole sattunut vielä.
Isäntä on viillellyt itseään Handyllä ja mattoveitsillä niin että veri on vaan lentänyt, mutta ne on ollu pieniä onnettomuuksia onneksi.
Pari kertaa olen imassut lappovedet henkeen. Köh.
Vesipeukalo kirjoitti:Tulipa mieleeni, että noin x vuotta sitten otin aika hyvän tällin hevosten sähköaidasta..
Itsekkin talleilla kävin hoitelemassa raviheppoja ja kerran vein varsin railakasta oriita aitaukseen, jossa oli sitä paksumpaa paimenpoikaa. Aukaisin veräjän, liukastuin kuraan ja kuinka ollakkaan, tarrasin toisella kädellä kiinni paimenesta kun toinen käsi oli kiinni hevosen päitsissä. Mä sain kivat tällit, en tiedä menikö se heposeen asti, mutta kirmasi aika rivakasti pois luotani, eikä oikein halunnut enää antaa kiinni myöhemmin. :roll:
mamitar
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mamitar »

Mitä voimme aikaisemmista kertomuksista todeta niin akvaarioiden hoitaminen on vaarallista :mrgreen: Kyllä sitä kannattaa hieman ajatella miten toimii, itselle ei aiemmin tullut pieneen mieleenkään että jotain vakavampaakin voisi sattua ja ajattelin turvaohjeiden nyt olevan vain ihan varmuuden vuoksi... Eihän nyt oikeasti sähköiskua voi saada turvallisista sähkölaitteista.

Mutta kerronpa oman tarinani: tässä pari kolme viikkoa sitten eräänä päivänä kissat (kaksi kipaletta) istuivat taas kerran akvaarion kansilasin päällä, tästä on ollu kisujen kanssa sanomista sen tuhannen kertaa mutta aina ne vaan sinne tunkevat - mukavaa lämmitellä takapuoltaan siinä lampun lämmössä. Yhtäkkiä kansilasi pamahti keskeltä kahtia 8O Toinen kissa ilmeisesti ehti hypätä karkuun mutta toinen kissoista, kansilasin palat ja lamppu putosivat akvaan. Lamppu piti kauheeta rätinää ja kissa räpiköi altaassa roiskien vettä ympäriinsä. Lattia kastui ja akvaarion takana oleva jatkopistorasia missä on kiinni peräti 5 eri akvaarion sähkölaitetta kastui myös. Jälkeenpäin huomasin jatkojohdon olleen lähes täynnä vettä :o Kissa sentään pääsi itse akvaariosta pois, mutta enhän minä siinä paniikissa tajunnut yhtään mitään muuta kuin että kauheeta nyt kuolee kissa ja kalat sähkäriin!!

Ensin koitin pelastaa lampun akvasta (automaattinen ele kun lamppu siellä rätisi) ja toisella kädellä menin tarttumaan siihen läpimärkään jatkojohtohökötykseen, lisäksi seisoin käytännössä katsoen vesilätäkössä. No juu, seuraava mitä tajusin niin makasinkin itte lattialla ja mies läpytteli poskille, että hän tilaa ampulanssin ja oli jo kännystä nroa valitsemassa. Loppujen lopuksi ei ambulanssia tarvittu enkä edes lääkäriin lähtenyt eli tokeennuin aika äkkiä, mutta pari tuntia oli tosi huono olo ja sen verta ilkeelle tälli tuntui, että varmasti muistan mennä vastaavassa tilanteessa seuraavalla kerralla (jota toivottavasti ikinä ei enää tule) niin ensin pääkytkimelle katkaisemaan virrat. Lopuksi kerrottakoon kissan ja kalojen säilyneen hengissä :mrgreen:
510 l. kalasoppa-allas.
aukustiina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aukustiina »

Jos sähkö kulkee sydämen läpi, se voi aiheuttaa rytmihäiriön. Häiriö voi tulla jopa useiden tuntien jälkeen iskusta. Siis jos tulee tälli niin että taju lähtee tai nousee tukka pystyyn, kannattais vaan nöyränä mennä sairaalaan sydänfilmiin ja tarkkailuun niin kauaksi kun lääkäri määrää.Jos sydän vaurioitui ja se rytmihäiriö tulee, on mukavampaa kaikille kun potilas on sairaalan seinien sisällä. [;)]
mamitar
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mamitar »

Aivan, ihaan samaa mieltä olen ja sitä suosittelen kaikille muillekin vaikken itse niin tehnytkään. (Älä tee kuten minä vaan tee niin kuin käsken sinun tehdä :D ) Jälkeenpäin olen kyllä kuullut tuosta aivan riittämiin ja aivan oikein on, että minua moitittiin etten lääkäriin lähtenyt! En vain tajunnut miten vaarallista se oikeasti olisi voinut olla, mutta aukustiina kirjoitti asiaa eli heti lääkäriin tarkastukseen jos noinkin pahan tällin saa, että taju lähtee - vaikkakin vain hetkeksi!! Ei kannata lähteä leikkimään sankaria vaan oikeasti on turvallisempaa olla jo osaavissa käsissä valmiina, jos tulee jotain jälkireagtioita. Mulle nyt ei tulleet mitkään rytmihäiriöt mieleenkään ja vielä vähemmän oli tiedossa niiden voivan tulla myöhemminkin, mietin että tästä taju palasi ja tässä tää oli eikä mittän tapahtunut ja se pahaolokin kun helpotti suht äkkiä.... Mutta toisin olisi voinut käydä, sen tajuan nyt [:I]
510 l. kalasoppa-allas.
jack sparrow
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jack sparrow »

Lopuksi kerrottakoon kissan ja kalojen säilyneen hengissä :mrgreen:
Juu minulla myös vuosia sitten kun ensimmäistä allastani putsailin (siiinä tuli sitten monen vuoden tauko, mutta onneksi palasin harrastuksen pariin) niin sen aikainen kissani luotti täysin sydämmin että lasithan siinä on, niinkuin ennenkin, ja hups, kuului vaan iso molskahdus ja katti altaassa. Sinnä oli kummissaan kissan ja altaan omistaja, ja nämä rakkaaat lemmikkini kissa ja kalat järkytyksestä jäykkänä. Noh, säikähdyksellä selvittiin, kissan sain ongittua altaasta ja kalat normalisoituivat aika nopeasti. Kissa kyllä tuon episodin jälkeen jätti altaan kiltisti omaan arvoonsa!

Saas nähdä miten tän hetkisten kämppiksen kollien kaa käy, kun kovin ovat kiinnostuneet että mitä tuolla laatikossa tapahtuu.... ja varsinkin kun eilen sai naapurista uuden altaan nii sitä tutkailleet, vielä kun se on pesuhuoneessa tyhjillään, selviä akvaristejahan ne kyllä ovat, hyvä niin, toivottavasti eivät vaan vaaratilanteisiin joudu mukaan !
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

BRANDED

Poikasaltaan suodattimen kanssa säätäessäni onnistuin polttamaan käteni kohtuullisen komeasti aivan äskettäin. Altaalla on metallirunkoinen 40W halogeenispotti valona ja pitäähän sitä miehellä valoa olla että näkee olla osumatta lamppuun tms.. Se metallirunko oli ilmeisen kuuma kun käsi sanoin "tiri tiri" kun otti valaisimeen kiinni. Hyvässä lykyssä ainakin muutaman vuoden saa kantaa kolmion mallista (2cm per sivu) arpea kyynärvarren sisäpinnassa.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
PieniPalikka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PieniPalikka »

Aqualung kirjoitti:Hyvässä lykyssä ainakin muutaman vuoden saa kantaa kolmion mallista (2cm per sivu) arpea kyynärvarren sisäpinnassa.
Mut jotkuthan ihmiset polttomerkitsee itseensä ihan muutenkin. Arpitatuointejako ne nyt meinas olla? Akvaristien salaseuran merkki... :mrgreen:

Ite oon vaan liukastellu vesilammikoissa. Kaikki sormet ja varpaat ristiin ettei mitään suurempaa käykkään.
Have you ever thought that maybe the sole purpose of your living is to serve as a warning to others?
satumaria
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja satumaria »

Lapsuudesta on jäänyt muisto:
Se olin kai minä joka tiputti lampun akvaarioon. Isompi sisko kiiruhti apuun, työnsi molemmat kädet veteen - ja sai melkoisen sähköiskun - kuin salamana juoksi hetken aikaa portaita ylös alas täysillä huutaen 8O
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Malys kirjoitti:Useita vuosia sitten akvaaroin lisävalaistuksena oli uudehko tavallinen työpöydän valaisin, pitkällä varrella. Valot oli jo altaasta pois ja sattumalta kävin huoneessa, jossa akvaario oli. Ihmettelin, että mitä kumman poksetta kuuluu ja kävin katsomassa, että onko joku kala hypännyt lattialle. Totesin, että tuon valaisimen muuntaja kärysi ja kuori oli alkanut sulaa. Eipä siinä muuta kuin valaisin äkkiä irti ja pihalle. Jos en olisikaan käynyt tuossa huoneessa, niin miten olisi mahtanut käydä. 8O
Kokemuksen syvä rintaääni sanoo, että Lival-merkkiset valaisimet ovat kaikkein pahimpia tuossa. Ikinä en enää osta yhtään Livalia asuntooni. Ikean valaisimiin olen vaihtanut CO:n minimuuntajat koska ikealaiset puolestaan tuppaavat sulamaan sisältä. Ja Welholla oli joskus muinoin kokonainen erä modeemeja joiden muuntajien luvattiin polttavan reikiä muovimattoihin, meidänkin laitteemme meni silloin vaihtoon.

Irrotan toki suodattimet seinästä vedenvaihdossa (paitsi yhtä, joka ei ihan helpolla suostu lähtemään käyntiin) mutta päällä olevia valaisimia on ongittu altaista muutaman kerran. Säkäriä en vielä kuitenkaan ole saanut (kop kop) vaan olen erikoistunut haavoittamaan itseäni kaikella vähänkin terävällä. Aiemmassa nanoriutassani oli liian terävät lasinreunat ja olin jatkuvasti sormet laastarissa. Viime aikoina olen viiltänyt ranteeni ja käsivarteni ties miten moneen kertaan isoimman altaani rikkoutuneeseen kansilasiin, jonka vielä on hoidettava virkaansa jotta pusukalat eivät poistuisi kotoa. Puolenkymmentä kertaa olen saanut jonkun näyttävämmän naarmun otsaani koska olen tehnyt jotain lattian suunnalla ja nostanut pääni ylös niin että se on ottanut kontaktia profiililistan terävän kulman kanssa. Päästä muuten tulee aika paljon verta...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”