Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset
Minulle kävi tänään hassu juttu. Kohtaloako? En tiedä.
Olin varannut taistopojan liikkeestä jo jonkin aikaa sitten ja nimennyt sen Bruce Dickinsoniksi.
Tänään sitten tuli aika kotiuttaa poitsu ja myyjä pakkasi pojan asianmukaisesti sanomalehteen ym, että varmasti oli pimeää.
Autoon astuttuani radio meni päälle ja mitäs sieltä kuuluikaan: Iron Maiden ja Fear of the Dark!
Olin varannut taistopojan liikkeestä jo jonkin aikaa sitten ja nimennyt sen Bruce Dickinsoniksi.
Tänään sitten tuli aika kotiuttaa poitsu ja myyjä pakkasi pojan asianmukaisesti sanomalehteen ym, että varmasti oli pimeää.
Autoon astuttuani radio meni päälle ja mitäs sieltä kuuluikaan: Iron Maiden ja Fear of the Dark!
Kahden kissanpennun emäntä
Viimein jaksoin eilen putsata akvaariot ja vähentää pintakasvien määrää. Alkoivat muut kasvit voida vähän tukalasti kun valoa ei oikein riittänyt pohjalle asti. Tulihan sitä poistettua melkoinen läjä kasveja. Nyt on valoisammat akvaariot.
Rapualtaassa on tapahtunut taas mystisiä asioita, tällä kertaa ei ollut mukavia yllätyksiä. Joukkokuolema on kohdannut minun sukasia. Yhdessä vaiheessa jäljellä oli vielä yksi sinnikäs, mutta nyt en ole sitä nähnyt. Liekkö altaassa enää minkäänlaista elämää.
En tiedä mikä kumma sinne on iskenyt. Vesiarvot vaikuttivat olevan ihan kunnossa. Kummallista...
Rapualtaassa on tapahtunut taas mystisiä asioita, tällä kertaa ei ollut mukavia yllätyksiä. Joukkokuolema on kohdannut minun sukasia. Yhdessä vaiheessa jäljellä oli vielä yksi sinnikäs, mutta nyt en ole sitä nähnyt. Liekkö altaassa enää minkäänlaista elämää.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Minuu harmittaa vietävästi, kun jo viikon päivät sitten tein kaupat 600 litraisesta ja tänään lähettiin hakee komistusta kotiin. ni, olikin pohjalasi haljennut siinä ja luonnollisesti allas jäi ostamati. Onneksi oli rehellinen kauppias ja sanoi asian huomatessaan... Nyt minuu harmittaa se, kun en saanutkaan sitä allasta, josta jo viikon varmaan näin uniakin... ei muuta voi, kuin uutta etsimään.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Senior Member
Raivostuttaa! Akvaarioni on tällä hetkellä niin ruma! Älyttömän vähän kasveja, argenttiinan vesirutot eivät kasva(eivätkä kyllä mitkään muutkaan).
Olisi niin mieli vaan heivata koko akva pois, mutta yritän saada niitä kasveja heti kun rahatilanne kohenee. Masentaa, kala parat.
Olisi niin mieli vaan heivata koko akva pois, mutta yritän saada niitä kasveja heti kun rahatilanne kohenee. Masentaa, kala parat.
Täällä on melkein saman moinen kohtalo kuin bj:llä.
Minä olen allaskaupat tehnyt jo pari viikkoa sitten, maksanut ja odottanut, että allas pääsee matkahuollolla pääkaupunkiseudulta Kaustiselle, kunhan myyjä ensin saa itselleen uuden isomman altaan. Tänään oli sitten allasta siellä suunnassa vaihdettu, mutta kantajille oli käynyt rapussa vahinko ja allas oli pudonnut, tietysti sillä seurauksella, että rikkihän se oli paukahtanut. Rahat saan kyllä reilulta myyjältä takaisin, mutta harmittaa kyllä todella, että sitä allasta ei sitten tulekaan. No, onneksi minulla on elämä ilmankin!

En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
-
- Advanced Member
No tänään tuntuu jo huomattavasti paremmalta
. Yksi hyvin nukuttu yö tekee ihmeitä aina... Ja oikeastaan kävi kumminkin paremmin kuin hyvin. Päädyin ratkaisuun hankkia allas uutena ja värkätä sille lecaharkkojalustan, ni kustannukset ei oo ihan päätä huimaavia. Sopiikin hyvin, kun mulla on toinenkin allas ko jalustalla. Laitan samanlaisista harkoista ja levystä ni ovatten sitten sisustuksellisestikin sopivat. Kuussatanen allas on kumminkin sen verran iso, ni uuteen saa takuun ja ammattilaisten suorittaman kotiinkuljetuksen. ei tarvii sitten silikonien kuntoa pähkäillä moneen vuoteen. Tietty huonolla tuurilla ne uudetkin voi vuotaa, mut takuu on hyvä olemassa sitä varten.
Mä haluankin nuo akvaariohankinnat kondikseen nyt vielä tämän vuoden puolella. Kun ensi vuonna mennään taas kevättä kohti, ni mulla alkaa koiran kanssa treenit taas tosissaan. Sitten suunitteilla on yksi pentue myös laittaa. Ni ei sitä sitten jaksa enkä usko, että haluan, samalla mitään isoja projekteja tehdä akvaarioiden kanssa. Nyt tässä on jokunen kuukausi aikaa laittaa tuota tulevaa isoakin sitten.

Mä haluankin nuo akvaariohankinnat kondikseen nyt vielä tämän vuoden puolella. Kun ensi vuonna mennään taas kevättä kohti, ni mulla alkaa koiran kanssa treenit taas tosissaan. Sitten suunitteilla on yksi pentue myös laittaa. Ni ei sitä sitten jaksa enkä usko, että haluan, samalla mitään isoja projekteja tehdä akvaarioiden kanssa. Nyt tässä on jokunen kuukausi aikaa laittaa tuota tulevaa isoakin sitten.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Että toi tubi osaa tehdä elämän vaikeeksi. Sairaille kaloille pitää pitää kahta allasta pystyssä, koko juttu vetää fiilikset säännöllisin väliajoin niin alas että muutkin altaat jää retuperälle (vedenvaihtovälit venyy pelottavan pitkiksi) ja toi 1000-litranen on oikeestaan ainoa johon jaksan keskittyä. Ois hirveen kiva vähentää altaita tässä vaiheessa, mutta minkäs teet kun 1000- ja 325-litraiset pysyy joka tapauksessa pystyssä, 126- ja 63-litraiset on tubikaloilla ja 72-litraisen tetroja ei voi oikeen muuhun altaaseen pistää erinäisistä syistä...
Innostusta kyllä uusien lajien hankkimiseen ja altaiden päivittämiseen olisi kyllä, mutta lisätautien pelko (kun niitä on ollu tässä ihan riittämiin) ja samoin allastilan puute rajoittaa aika tehokkaasti mahdollisuutta siihen.
Tässä rupee kyllä tosiaan ihmettelemään että miksihän tätä harrastusta edes viittii jatkaa kun vastoinkäymisiä tulee vastoinkäymisten perään. Tossa vajaa vuos sitten oli jo sellanen olo että tästä puuttuu enää tubi ja sieltähän se nyt sitten tuli ja urakalla.
Innostusta kyllä uusien lajien hankkimiseen ja altaiden päivittämiseen olisi kyllä, mutta lisätautien pelko (kun niitä on ollu tässä ihan riittämiin) ja samoin allastilan puute rajoittaa aika tehokkaasti mahdollisuutta siihen.
Tässä rupee kyllä tosiaan ihmettelemään että miksihän tätä harrastusta edes viittii jatkaa kun vastoinkäymisiä tulee vastoinkäymisten perään. Tossa vajaa vuos sitten oli jo sellanen olo että tästä puuttuu enää tubi ja sieltähän se nyt sitten tuli ja urakalla.

-
- Advanced Member
Minä aloin miettimään, että pitäisikö sitten raivata tuota 63 litraista ja panostaa ehkä sen sisustukseen. Nyt altaan on suurimmaksi osaksi vallanneet kierteisvallisneriat (ja olisivat vallanneet kokonaan, ellen välillä raivaisi vähän vähemmäksi), yhdessä kohtaa on kaksi vihreää tiikerilummetta ja nämä ovat komeasti kasvaneet siitä mitä alussa olivat ja mattosuodattimen peittää jaavansammal ja vähän jaavansaniaista. Mitähän tuolle tekisi.. On kyllä mukavan varjoisa ajatellen hehkurasboroita, mutta toisaalta tuo ryteikkö alkaa tylsistyttään. Sitten varmaan pitäisi ostaa uusia kasveja, kun en ihan halua, että jokaisessa altaassa on suurimmaksi osaksi samat kasvit (ovat valikoituneet ne kasvit, jotka ovat pysyneet hengissä/jaksaneet kiinnostaa eikä uusia tuttavuuksia ole ihan vähään aikaan näkynyt). Ja mitkähän kasvit mahtaisivat viihtyä yhden 15W loisteputken + heijastimen alla. Oevoe. On se kumma. Tuossa altaassa vallut viihtyvät erittäin hyvin sen jälkeen kun pohjan vaihdoin hienorakeisemmaksi, 250 litraisessa eivät, hiekasta huolimatta, vallisneriat ottivat aina säännöllisen epäsäännöllisesti nokkiinsa ja ränsistyivät hetkessä, sitten alkoivat uudestaan kasvamaan. Lopulta kyllästyin ja heitin mäkeen ja kokeilin kierteisvallisneriaa, no nehän kuolivat kaikki. Tosin paikkakuntien vedelläkin on asiaan todennäköisesti vaikutusta. Tosin eipä 250 litraisessa säilyneet sukaravutkaan paria päivää pitempää aikaa hengissä, kun pienellä erällä testasin. On niin pehmeä vesi siellä.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Advanced Member
No nii, tuossa se nyt seisoo koko komeudessaan, reilu kuussatalitrainen. Otin kuitenkin sen jalustakaapilla, ei se kaappi ollutkaan niin kallis mitä luulin. Täysmäntypuinen kaappi on kyllä hyvä, kun se ei harmistu vesiroiskeista. Otin sen käsittelemättömänä ja laitan ite lakkapetsit pintaan, ni saan just haluamani värin. Yhden kerran eilen jo sivelin, tänään kevyt hionta ja toinen kerros, ni se on siinä. On samaa väriä sitten, kun tämä kirjoituspöytä + hyllyt ja koiraboxin "katto". Perjantaina aikosin laittaa vettä sisälle puolilleen ja lauantaina sitten siirrellä sisustusta vanhasta ja ehkä kalatkin jo, riippuen, miten ehdin kaikki laittaa. Suodattimien letkujen mitat täytyy tarkistaa ennen viikonloppua, että riittävätkö, vai laittaisko ne niin kuin limittäin, hmm, nuin pitkässä tietty vois olla keskemmälläkin toinen ulostulo ja imu. Koukut monimetalleja varten laitettiin kans eilen. Olikin hankalaa laittaa sitä polttimoa valaisimeen ja rikkihän mä sen sain. Piti tilata uusi akvaario.fistä. Kaveri lupas tulla laittaa sen paikalleen sitten, hänellä lienee enempi taitoa siihen hommaan. Tosi jäykät on jouset, joiden väliin polttimo pitäisi saada.
Kyllä tuntuu aika mukavalta nyt, pari vuotta jo olen haaveillut tuon kokoisesta akvasta monimetallit valaisimena. Kyllä kelpaa kalojen polskia. On hienoa tarjota niille kunnolla liikkumatilaa. Mä kun en halua mitään isoja kaloja, lehtikalat (pariskunta) on suurimmat, ni altaassa on hyvin tilaa niille. Mulla on tuo aasialainenkin sentään 240 litrainen ja sielläkin on vain pieniä kaloja, että hyvin niilläkin on tilaa. Kerritetroja taidan ostaa isoon altaaseen vähän lisää, 17 on tuohon aika pieni parvi. Jotain kolmatta monnislajia harkitsen myös, mutta sillä ei ole kiire, kun haluan harkita lajit tarkkaan, menis tuonne varmaan neljäskin laji eli yhteensä neljäkymmentä. Tai sitten, kun omaan altaaseensa joskus saapuu perun vihreitä, ni jospa vaikka saisi poikasia kasvatettua, ja laittaisi sitten niitä...
Kyllä tuntuu aika mukavalta nyt, pari vuotta jo olen haaveillut tuon kokoisesta akvasta monimetallit valaisimena. Kyllä kelpaa kalojen polskia. On hienoa tarjota niille kunnolla liikkumatilaa. Mä kun en halua mitään isoja kaloja, lehtikalat (pariskunta) on suurimmat, ni altaassa on hyvin tilaa niille. Mulla on tuo aasialainenkin sentään 240 litrainen ja sielläkin on vain pieniä kaloja, että hyvin niilläkin on tilaa. Kerritetroja taidan ostaa isoon altaaseen vähän lisää, 17 on tuohon aika pieni parvi. Jotain kolmatta monnislajia harkitsen myös, mutta sillä ei ole kiire, kun haluan harkita lajit tarkkaan, menis tuonne varmaan neljäskin laji eli yhteensä neljäkymmentä. Tai sitten, kun omaan altaaseensa joskus saapuu perun vihreitä, ni jospa vaikka saisi poikasia kasvatettua, ja laittaisi sitten niitä...
-
- Advanced Member
Kröhöm, äsken luin ensimmäisen kerran vuosikausiin PMDD:n lannoitusohjeen ja tajusin, että olen vuosikausia käyttänyt ainetta 10ml/100l, vaikka oikea annostus on 5ml/100l, kasvillisuudesta riippuen.
Voisi ehkä noita ohjeistuksia lukea vähän useammin. Mutta jostain mä olen tuon 10ml/100 litraan repäissyt vai onko aine muuttunut vanhvemmaksi sitten sen ensimmäisen purkin. Ehkä tässä on sitten osasyy siihen, miksi 250 litraisessa viihtyy viherlevä, siellä ei suhteessa altaan kokoon ole niin paljon pääasiassa lehdillä ravinteitä imeviä kasveja kuin toisissa altaissa ja meikä annostellut lannoitetta yli 20 milliä... Öhöm. ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Starting Member
Tuli torstaina ostettua pienehkö moorapuu ei-niin-pienellä hinnalla jo valmiiksi puuta täynnä olevaan akvaarioon... Nyt vaan mietin että mihin väliin mä sen tungen
... Taitaa olla uudelleensisustus edessä. Ensi viikolla kotiutuvat kongontetrat, jipii 

-
- Junior Member
Ei nuo kyllä mitään lehtikaloja mallia leopardi ole
, vaikka sellaisina ne minulle myytiin..googlettamalla olettaisin noiden olevan jotain suklaan sekoituksia
. Emmätiä, kauniita ovat kummiskin! Täytyy koittaa saada kuvia, kamera vaan on ihan piip.

sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
-
- Junior Member
Huomasin hiekan pinnalle ilmaantuneen pieniä valkoisia palloja/munia. En ole huomannut kenenkään kutupuuhia. Monniset kai kiinnittelee kutunsa. En jaksa uskoa ihmeeseen, että intiaaninsulat tai neontetrat olis lisääntyneet. En keksi kuka olisi asialla...
Have you ever thought that maybe the sole purpose of your living is to serve as a warning to others?
-
- Junior Member
Haaveilen 450-litraisesta altaasta ja mietin sen ostoa. Kunhan ensin puoliso suostuu..Tai jos ei suostu niin oma on ongelma, minä ostan akvan silti 
Näin viime yönä unta altaastani ja mietin jo, mitä sinne voisin laittaa. Tai semmoiseen 350 litraseen, jos ei onnistu saamaan 450 l. (Asunto 73 m²
)
Tämän hetkinen akvaarioni (160 l) voi hyvin. Kalat näyttävät pirteiltä. Kasvitkin jopa kasvavat mutta silti en ole tyytyväinen niihin. Pitäisi saada tiheempi kasvisto. Näyttää aika karulta muutaman isompilehtisen kasvin kanssa. Sen lisäksi vesiarvot ärsyttää (lähinnä KH ja GH, molemmat kahdenkympin luokkaa
) Osmoosilaitteen aion ostaa ja katsoa miten homma toimii. Ajattelin hankkia myös 60 litrasen altaan platyille ja miljoonakaloille. Jos aion pehmentää vettä, pitää kalojen silti päästä kovempaan veteen..
Saa nähdä mitä uusi vuosi tuo tullessaan

Näin viime yönä unta altaastani ja mietin jo, mitä sinne voisin laittaa. Tai semmoiseen 350 litraseen, jos ei onnistu saamaan 450 l. (Asunto 73 m²

Tämän hetkinen akvaarioni (160 l) voi hyvin. Kalat näyttävät pirteiltä. Kasvitkin jopa kasvavat mutta silti en ole tyytyväinen niihin. Pitäisi saada tiheempi kasvisto. Näyttää aika karulta muutaman isompilehtisen kasvin kanssa. Sen lisäksi vesiarvot ärsyttää (lähinnä KH ja GH, molemmat kahdenkympin luokkaa

Saa nähdä mitä uusi vuosi tuo tullessaan

160 l- melanotaenia praecox, corydoras C126, Ancistrus sp., trigonostigma espei
72 l- pristella maxillaris, otocinclus hoppei ??, corydoras panda
54 l - danio margaritatus, corydoras habrosus
20 l- crystal red
72 l- pristella maxillaris, otocinclus hoppei ??, corydoras panda
54 l - danio margaritatus, corydoras habrosus
20 l- crystal red
-
- Starting Member
Pahimmasta katastrofin jälkeisestä apatiasta selviydyttyämme (altaan hajoaminen ja vain yhden kalan selviäminen), valoa alkaa taas näkyä tunnelin päässä, kun vielä pari päivää sitten äärimmäisen säikky Henkkani on alkanut normalisoitua, ja uiskentelee ympäri allastaan kuin sen kuningas... Mitä tällähetkellä ylväässä yksinäisyydessään onkikin
. Eikä enää puikkelehdi heti pakoon minut nähdessään, vaan vanhaan tapaansa tulee etulasin luo "seurustelemaan". Mutta mitä tämän altaan kanssa sitten tekisi? alun perin se hommattiin ennen muuttoa, kun ilmatteeksi sai, että sitten muuton jälkeen siitä perustaisi rihmakalojen ehdoilla altaan (Henkka siis oli ja on tähän asti ainut rihmakalamme). No rihmakala allas siitä nyt ilmiselvästi tulee, vaan kun siinä allashajoomis rytäkässä meni lähestulkoon kaikki kasvitkin, niin kaikki nämä lähti uusiksi. Onneksi henkka jo silloin kun tuli taloon otti selkeästi suodattimen takaa itselleen jemma paikan, niin ei tarvinnut jemelii vaihtaa, kun upeat isot kasvimme kuolivat siinä rytäkässä.
Aatoksissa näin aluksi pyörii, että heti kun rahatilanne antaa periks, kasveja iso kasa ja Henkalle haaremi. Siitä sitten pohtimaan ottaisiko sinne jonkun parven vai olisiko pohjalle vaan joku monnilajike tonkimaan, tai ikkunoita pesemään. vai pysyykö siellä vain henkka haareminsa kanssa. Kuten huomaa, allas menee aivan Henkan ehdoilla, kun kerta ainut selviytyjä on. Mutta se Henkan selvityminen onkin ainut syy miksi harrastus jatkuu, olin jo heittämässä hanskat tiskiin, kunnes Henkka bambumaljassa virkosi. Tälläisia tällä hetkellä.

Aatoksissa näin aluksi pyörii, että heti kun rahatilanne antaa periks, kasveja iso kasa ja Henkalle haaremi. Siitä sitten pohtimaan ottaisiko sinne jonkun parven vai olisiko pohjalle vaan joku monnilajike tonkimaan, tai ikkunoita pesemään. vai pysyykö siellä vain henkka haareminsa kanssa. Kuten huomaa, allas menee aivan Henkan ehdoilla, kun kerta ainut selviytyjä on. Mutta se Henkan selvityminen onkin ainut syy miksi harrastus jatkuu, olin jo heittämässä hanskat tiskiin, kunnes Henkka bambumaljassa virkosi. Tälläisia tällä hetkellä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Jumankekka että lenteli kirosanat äsken!!! Kuka ääliö pesee 3ulkosuodatinta samana päivänä. Niiden käynnistys on niiiiin raivostuttavaa! ![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Nyt odotellaan lasilevyllä jaettua 60 litran altaan silikoonien kuivumista. Silikoni saumoista kyllä tuli melko hyvät. Vaikka allas oli minun ensimmäinen silikoonattava. Hieman silikoni levisi rumasti jostakin kohdasta. Mutta en viitsi enään ruveta repimään silikoneja partakoneenterällä irti. Kelpaa hyvin tetrojen kudetus ja tarvittaessa karanteeni käytöön. Enään siitä en viitsisi laittaa olohuonekäytöön naarmuisten lasien ja minun silikoonauksen jälkeen. 
Nyt pitäisi katsella netistä sitruunatetran kudetus vinkkejä, jotta saisin nuo omat sitruunat kutemaan. Kovasti ajavat toisiaan takaa aamulla valojen sytyttyä ja sen jälkeen, jospa minulla on edes vähän toivoa....

Nyt pitäisi katsella netistä sitruunatetran kudetus vinkkejä, jotta saisin nuo omat sitruunat kutemaan. Kovasti ajavat toisiaan takaa aamulla valojen sytyttyä ja sen jälkeen, jospa minulla on edes vähän toivoa....

Kamariorkesteri soittaa hyvin yhteen,joskus jopa puoli kahteen!
nurkassa pienen pieni 180l
nurkassa pienen pieni 180l
-
- Junior Member
Kyllä tuo partamonniherra (joka oitis ristittiin Turaparraksi..) osaakin olla sitten komea! Ihan ui etulasille ja pullisteli poskipiikkejään. 

sekalat: 400l + 180l + 98l
Ajatuksia...
1. EHEIM professionel 3 2075 tilaaminen Saksasta.
2. Toinen kutuallas kiekoille
3. Uusi 540L allas
-Valaistus? Monimetallit vai muu?
-Mitä kiekkoja? Kurkeen lähden keväällä.
4. Ruotsista tulleen "mysteeriplekon" laji. L48?
5. Sammalia! Levyinä kiitos. Löysin netistä kuvan sammaltaustaisesta akvaariosta...tahtoo sellaisen. Tosin nuo levyinä olevat sammalet ovat vain niin hiton hinnakkaita, ettei taida ihan rahat riittää. Haaveita...
1. EHEIM professionel 3 2075 tilaaminen Saksasta.
2. Toinen kutuallas kiekoille
3. Uusi 540L allas
-Valaistus? Monimetallit vai muu?
-Mitä kiekkoja? Kurkeen lähden keväällä.
4. Ruotsista tulleen "mysteeriplekon" laji. L48?
5. Sammalia! Levyinä kiitos. Löysin netistä kuvan sammaltaustaisesta akvaariosta...tahtoo sellaisen. Tosin nuo levyinä olevat sammalet ovat vain niin hiton hinnakkaita, ettei taida ihan rahat riittää. Haaveita...
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Jos tuon makkarin akvan paisuttaisi muutamaa kerrointa suuremmaksi...
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Member
- Sukupuoli: N/A
Jatkuvasti revittyjen ja riutuneitten kasvien kanssa taistelun tuloksena akvaario-innostukseni pääsi aiemmin pahasti ryvettymään ja olen jo ehtinyt ison osan kaloista myydä pois tarkoituksena luopua koko touhusta. Nyt kuitenkin kun jäljellä on enää tiikerinuoliaiset ja leväbarbit niin koko allas kukoistaa kuin parhaimpina päivinä. Kaiken tämän ajan luulin, että juuri em. tikrut ovat niitä kasveja koko ajan repineet kaikesta tarjotusta salaatista, kurkusta, kesäkurpitsasta ja herneistä välittämättä, mutta syyllinen olikin näköjään partamonni, täpläpleko tai tulipyrstö.
Nyt kovan harkinnan alla on, että jatkaisiko sitä harrastusta sittenkin vähemmällä kalastolla ja katsoisi mitä altaasta saa aikaan. Lähes "kaljuna" tuollainen 840-litrainen ei ollut kuitenkaan kovin kaunis katseltava. Tiikerinuoliaiseni ovat myös niin lähellä sydäntäni, että tunnen välillä olevani liiankin kriittiinen uuden kodin suhteen.
Nyt kovan harkinnan alla on, että jatkaisiko sitä harrastusta sittenkin vähemmällä kalastolla ja katsoisi mitä altaasta saa aikaan. Lähes "kaljuna" tuollainen 840-litrainen ei ollut kuitenkaan kovin kaunis katseltava. Tiikerinuoliaiseni ovat myös niin lähellä sydäntäni, että tunnen välillä olevani liiankin kriittiinen uuden kodin suhteen.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Ei muuta kuin jatka vaan! Miettimään uusia kavereita tikruille ja barbeille.nosegoblin kirjoitti:Jatkuvasti revittyjen ja riutuneitten kasvien kanssa taistelun tuloksena akvaario-innostukseni pääsi aiemmin pahasti ryvettymään ja olen jo ehtinyt ison osan kaloista myydä pois tarkoituksena luopua koko touhusta. Nyt kuitenkin kun jäljellä on enää tiikerinuoliaiset ja leväbarbit niin koko allas kukoistaa kuin parhaimpina päivinä. Kaiken tämän ajan luulin, että juuri em. tikrut ovat niitä kasveja koko ajan repineet kaikesta tarjotusta salaatista, kurkusta, kesäkurpitsasta ja herneistä välittämättä, mutta syyllinen olikin näköjään partamonni, täpläpleko tai tulipyrstö.

Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
- Advanced Member
Minä taas en tunnu saavan millään karsittua 98 litraisen takalasissa kasvavaa jaavansammalta pois. Vaikka kuinka joka vedenvaihdon yhteydessä irrottelen tuota niin sormin kuin leväraapalla, niin silti se sitkeästi pysyy lasissa ja tuntuu leveävän vauhdilla.Garppa kirjoitti: 5. Sammalia! Levyinä kiitos. Löysin netistä kuvan sammaltaustaisesta akvaariosta...tahtoo sellaisen. Tosin nuo levyinä olevat sammalet ovat vain niin hiton hinnakkaita, ettei taida ihan rahat riittää. Haaveita...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Joululoma menee toivottavasti allasprojektien parissa; uusi 430-litrainen mittatilausallas on tilattu ja nyt vain jännitän, ehtiikö se tulla jouluksi. Ihanaa saada vihdoin koko hässäkkä aloitettua, nyt on kaloja hajasijoitettuna ympäri altaita odottamassa lopullista paikkaansa. 430-litrainen korvaa toisen noista 317-litraisista, sen Amazonin siis. Uuteen altaaseen saan lisää tilaa ripsimonneille (ylläripylläri) ja muutaman muunkin uuden, mielenkiintoisen lajin. Lehtikalat saavat jossain vaiheessa ottaa hatkat, samoin sampimonnit, noitamonnit ja helmimonniset. Plekot jätän vielä toistaiseksi.
317-litrainen menee sitten ukolle, hän rakentelee siihen isomman jokialtaan, johon jäävät vain isoimmat imunuoliaiset. Gastromyzoneille rakennellaan sitten jotain muuta. Ukon vanha 200-litrainen lähtee tyttöjen huoneeseen 140-litraisen tilalle, samalla laitetaan kalasto sinne uusiksi.
Ihan kamalan kuuloinen proggis, lähes kaikki altaat joudutaan siirtämään. Onneksi sentään isoimpaan ei tarvitse koskea.
317-litrainen menee sitten ukolle, hän rakentelee siihen isomman jokialtaan, johon jäävät vain isoimmat imunuoliaiset. Gastromyzoneille rakennellaan sitten jotain muuta. Ukon vanha 200-litrainen lähtee tyttöjen huoneeseen 140-litraisen tilalle, samalla laitetaan kalasto sinne uusiksi.
Ihan kamalan kuuloinen proggis, lähes kaikki altaat joudutaan siirtämään. Onneksi sentään isoimpaan ei tarvitse koskea.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
Kylläpä jaksaa v***ttaa.... Onnesta soikeana väänsin eilen elämäni ensimmäisen kiljupullon.
Siinä innostuksessani en tietenkään kehdannut tehdä sitä pesupulloa (ei se kuohu kuiteskaan). Illan kyttäsin naama kiinni putelissa eikä mainittavaa kuohuntaa ilmaantunut. Vielä aamullakin tilanne näytti olevan ihan ok.
Vaan annaskun tulin iltapäivällä töistä niin heti pisti silmään hieman sameahko vesi altaassa... Ei kun letku irti ja vettä vaihtamaan (ja ne joulupostikortit pitäs keritä viedä ja käydä lapset hoidosta ja käydä vielä kaupassa ja...aaaaarggghh). Vielä pisteeksi kaiken päälle laskin altaaseen turhan kylmää vettä (se ylimääräinen lämppäri on täällä kaapissa jossain!!!)
Nyt kilju porisee ilosesti tiskipöydällä ja kämpän täyttää, ah niin kotoisa sämpylätaikinan lemu...
Pesupullokin on askarreltu. Näyttää pahasti siltä että muutama monnislapsi ei taida rääkistä selvitä ja yksi noitamonneista näyttää järkyttyneeltä
. Onko kaikki p***ele opittava kantapään kautta, häh?!

Vaan annaskun tulin iltapäivällä töistä niin heti pisti silmään hieman sameahko vesi altaassa... Ei kun letku irti ja vettä vaihtamaan (ja ne joulupostikortit pitäs keritä viedä ja käydä lapset hoidosta ja käydä vielä kaupassa ja...aaaaarggghh). Vielä pisteeksi kaiken päälle laskin altaaseen turhan kylmää vettä (se ylimääräinen lämppäri on täällä kaapissa jossain!!!)
Nyt kilju porisee ilosesti tiskipöydällä ja kämpän täyttää, ah niin kotoisa sämpylätaikinan lemu...

Uusioakvaristi, 240 l