Altassa on hyvin niukka sisustus. Pohjalla pienehkö pyöreä jokisora, pari isoa mangrovea eikä ollenkaan kasveja. Vähän voisin kasveja lisäillä (miekkoja, anubiasta, jättiläisvallua. Muista en niin välitä.), mutta mitään pöheikköviidakkoa en halua. Suodatuksen hoitaa Serafil 900 ja 1300 ulkosuodattimet sekä 2kpl Fluval 4+ sisäsuodattimet, joten virtausta riittää niin että hennommat kasvit ei pysy pohjassa.
Uusi kalasto olisikin ajatuksena rakentaa tämän mukaan: niukahko sisustus, paljon virtausta. Ja erityisesti sellaisia kaloja, jotka NAUTTIVAT hapekkaasta vedestä ja kovasta virtauksesta! Lämpötilan ja vesiarvot pystyn kyllä säätämään sopiviksi kalaston mukaan, mutta tällä hetkellä vesi on pehmeä ja hapan (ph. 6,3 luokkaa, kovuutta en ole aikoihin mitannut).
Mitään perusbarbeja en halua, enkä myöskään tavistetroja. Turkoosiseeprakalaa olen miettinyt, mutta ainakaan kuvissa laji ei esiinny edukseen... Mikäli joku parvikala tulee, haluan ehdottomasti sellaisen, joka ui suht tiiviissä parvimuodostelmassa eikä leviä ympäri allasta. Siihen auttanee jokin isompi pelottelukala...?
Parvikalaa ei muutenkaan tarvitse välttämättä olla. Myös joku 1 tai 3 "pääkalaa" sekä pohjakalat kelpaa oikein hyvin.
Yleensä tykkään ns. "rumista" kaloista, kuten niilinhauista ja ripsareista, sekä luonnollisen näköisistä kaloista kuten guineantetroista. Näitä mainittuja mulla on jo afrikka-altaassa, joten tähän virtaavan veden altaaseen olisi kiva saada kalasto joltain muulta mantereelta. Mutta oli kalasto mistä tahansa, haluaisin sen sitten olevan edes pikkuisen biotooppi, eli lajit keskenään edes suurinpiirtein samalta alueelta.
Olen miettinyt jotain valtavaa parvea ihan ikkupikkutetroja tai rasboroita + pääkalaksi pariskuntaa tai haaremia jotain pienehköjä/sopivankokoisia ja harvinaisempia...jotain...kirjoahvenia ehkä? Tai sitten lähes lajillasta....jollekin jokialueilla elävälle lajille. Mutta onko altaani riittävän pitkä?
Olisikos jotain hyviä ehdotuksia?