Deicide kirjoitti:Täytyy vielä korjata, että plekot kasvavat koko elämänsä ajan, eli ovat täysi mittaisia vasta kuollessaan.
Juu, tiesinkin tämän.

Mutta useastihan kasvu hidastuu jossain kohtaa reilusti ja voidaan kaiketi sanoa, että pleko on aikuiskoossa.
VesiEläin kirjoitti:sardiini_85 kirjoitti:Mitkä Baryancistrus suvun plekoista olisi hieman nopea kasvuisempia, kuin tuo mango? Mieheni ei jaksa odottaa, että se kasvaa...
Saahan noita plekoja "isompanakin"(eri kokoja tukussa, akvaristeilla kasvaneita jne), hinta on toki sen mukainen sitten.

Niin saisihan niitä isonakin, mutta jos minä molskautan jonkun jättimonnin altaaseeni niin luultavasti en uskalla laitella kasveja ollenkaan jos se köriläs on vähänkään lähempänä.... Tykkään ostaa kalat keskenkasvuisina, että kerkeän tottua niihin pikku hiljaa, kun ne kasvavat. Silloin ne eivät ole pelottavia...
Osaisiko joku sanoa jotain noihin helmi- ja juovapurjeplekojen aikuispituuksiin? Jotenkin nämä kaksi houkuttelee minua. Koko vain hieman mietityttää... Tai entäs lumileväpleko? Osaisiko joku kertoa siitä tärkeimpiä tietoja?
-------------------------
Selvisikin jo, että tuo lumileväpleko kasvanee 60cm mittaiseksi eli on liian suuri minun makuuni.
Uskallankohan luottaa siihen, että Wels Atlas-kirjassa on mitat oikein? Siellä lukee, että helmipurjeplekon aikuispituus on 30-40cm. Glyptoperichthys lituratus (juovapurjepleko?) yli 35cm. Ja sitten löysin sieltä yhden samaan sukuun kuuluvan hieman pienemmän Glyptoperichthys punctatus, löytyyköhän näitä Suomesta ollenkaan? Se kasvaisi monnikirjan mukaan reilu 30cm pitkäksi.
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.