Mitä kaloja sukarapujen seuraan?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mitä kaloja sukarapujen seuraan?
Minulla on 100 litrainen uusi allas jossa on vain sukarapuja, harjarapu ja 7 miljoonakala (koirasta). Rapuja ja omenakotiloita varten altaan perustin alkujaan, ja nyt kyselisinkin, että mitä kaloja sinne voisi laittaa niin että ne ei haittaisi rapujen lisääntymistä. Siis jotain tosi minejä ja mahdollisimman värikkäitä haluaisin. Hehkurasboraa tekisi mieli, mutta ne vissiin tarvitsee turvelisäyksen ja se ei kait oikein rapu-kotilo-altaaseen sovi?
Mitä kaloja siis itse olette menestyksekkäästi sukarapujen kanssa pienessä altaassa pitäneet?
Mitä kaloja siis itse olette menestyksekkäästi sukarapujen kanssa pienessä altaassa pitäneet?
~~ Pieni ja pippurinen eukko ~~
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Re: Mitä kaloja sukarapujen seuraan?
No mä oon niiiin tarkka noista rapujen poikasista mun sukarapuprojektissa, ettei siellä ole mitään kaloja
. Mutt kaiketi esim. just pienet rasborat ei haittaa juurikaan. Tetrat taasen kyllä napsii poikasia, ovat aika petojakin, mutta ei nekään varmaan kaikkia saisi syötyä. Niissäkin on varmaan lajikohtaisia eroja ja runsas kasvillisuus antaa ravuille suojaa. Tosin ravut piilottelee sitten paljon jos on napsivia kaloja altaassa. Mun toisessa altaassa on hunajarihmakaloja rapujen kanssa, niistä ei liene mitään haittaa niille, rihmakaloilla on niin pieni suukin, etteivät juurikaan saa syötyä jos ravulla on jo vähänkin mittaa. Koskaan en ole nähnyt niiden metsästävän tai olevan millään lailla kiinnostuneita ravuista. Ehkä ihan vastasyntyneet millin mittaiset menis, en tiedä, mulla ne elelee jaavansammalpöheikössä.

SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Mulla on sukrapujen kanssa partiksia, helmimonnisia ja neonsateenkaarikalan poikasia. Monneja sukaset ei juurikaan näytä kiinnostavan, eikä edellinen sattaripoikue (pituutta ehti kertyä max. huimat kolme senttiä) tainnut niitä juurikaan verottaa. Silloin ravut olivat myös uusia tulokkaita siihen altaaseen.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Raitaseeprakala eli entinen raitarasbora (Microrasbora (Danio) erythromicron) on pieni, ei varmaan syö juurikaan kenenkään poikasia ja viihtyy samanlaisessa kovemmassa, emäksisessä ja viileässä vedessä kuin omput. Ei siis kaipaile turvelisäystä, vaan pikemminkin kalkkia. Se on myös varsin kaunis pikku parvikala.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
- Junior Member
Tämmöinen kysymys itselläni taas on pyörinyt päässä, että syövätkö sukaravut kirsikkabarbin poikasia? Kysyn ennen kuin olen tekemässä virheen... 

-
- Elite Member
Eivät kyllä syö, ne ei saa terveitä poikasia kiinni. 

-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Eikä niillä edes ole mitään, millä voisivat syödä. Sukaset kun eivät ole tarkoitetut lihan repimiseen. Raatoja voinevat kuitenkin syödä.
- Toisen pöllö on toisen satakieli -
Tähän asti 102l seka- ja 20l poikasakvaario.
-
- Elite Member
PAkko korjata sen verran, että kyllä noilla sukaravuilla on myös sakset jolla ne nimen omaan nyppii erillaisilta pinnoilta syötävää.
Ei ole saksia sukaravuilla vaan sukaset.
-
- Junior Member
Kyllä ne sukia ovat. Pääpiirteiltään on kyllä aika samanoloiset "pihdit", mutta sukaset ovat niin pieniä, ettei niillä saa muuta kuin leviä raastettua. Se, mitä saavat sukasillaan irti, menee suuhun.
-
- Elite Member
En nyt haluu hirveesti kiistellä asiasta, mutta sanotaan nytten tälleen että olkoon sitten teidän muitten sukaravuilla sukaset,
mutta ite kyllä haluan että MIUN sukaravuilla on pikkuset sakset.

-
- Junior Member
Heh, kiitoksia...
Kyllä uskon että kirsikkabarbin poikaset ovat sen verran ripeitä, ettei niitä kiinni sukarapu saa, tarvi vaan varmistaa asia.

Kyllä uskon että kirsikkabarbin poikaset ovat sen verran ripeitä, ettei niitä kiinni sukarapu saa, tarvi vaan varmistaa asia.

-
- Junior Member
Voi muuten mennä (ja on todennäköisempääkin) toisinpäin, eli että kirsikkabarbit syövät pienemmät ravut. 

-
- Junior Member
Joo. Onneksi laitoin ensin isommat kirsikkabarbit kutemaan altaaseen ja sitten laitoin ne taas omaan altaaseensa, etteivät ne syö omia pikkuisiaan tai kirsikkasukarapuja. 

-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Tai sanottakoon vaikka niin, että sukaravuilla on sukasiksi erikoistuneet sakset.miljoonakala84 kirjoitti:En nyt haluu hirveesti kiistellä asiasta, mutta sanotaan nytten tälleen että olkoon sitten teidän muitten sukaravuilla sukaset,
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mätimunia ne ilmeisesti pystyvät syömään kyllä, ne kun eivät ui pakoon. Eivät taida tosin siinäkään suhteessa mitään suuria petoja olla.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.