Omenakotilot ja ravut
Valvoja: Moderaattorit
Omenakotilot ja ravut
Voiko laittaa samaan akvaan omppuja ja levärapuja(?) siis niitä pieniä läpikuultavia, ja ylipäänsä noita muitakin sukarapuja vai syökö/kiusaako leväkatkat omppuja?
Re: Omenakotilot ja ravut
Mulla ainakin on sukaravut ja omput samassa akvassa. Hyvin tulevat toimeen
.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mun akvassa myös sekä rapuja että omppuja. Sellainen havainto oli kesälomareissun ajalta, että sukaravut voivat tullessa tosi paksusti. Ihmettelin sitä, mutta pian hoksasin että pikkuruisia vastakuoriutuneita omppupoikasia oli kuolleena/tyhjänä iso määrä pohjalla. Ravut olivat sukailleet ne lomaevään puutteessa! Isommille (noin puolisenttisestä kuoresta ylöspäin) ei ole tapahtunut mitään rapujen toimesta.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
- Sukupuoli: Nainen
Meillä on vuoden ajan olleet tulisuat ja ompput samassa altaassa. Tyhjiä ompun poikasten kuoriakin meillä on, mutta muuttuneet vesiarvotkin saattaa olla syynä poikasten kuolemiin ja siksi sukaravut syö valmiiksi kuolleita ompun poikasia.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
-
- Advanced Member
- Viesti:
Meillä myös sukaravut tuhosivat kaikki ompunpoikaset ja myös aikuisten kannet eli en suosittele enää kenellekään niitä samoihin altaisiin.
-
- Elite Member
Miulakii on 20L akvassa omppuja sekä sukarapuja, eikä sukaravut ole tehny mitään ompuille.
Tuntuu kyllä oudolle että ne ylimalkaan saisivat varsinkaan aikuista omenakotiloa vahingoitettua, eikös ompuilla ole kuitenkii kova kuori mikäli vesiarvot on kunnossa?
Tuntuu kyllä oudolle että ne ylimalkaan saisivat varsinkaan aikuista omenakotiloa vahingoitettua, eikös ompuilla ole kuitenkii kova kuori mikäli vesiarvot on kunnossa?
-
- Senior Member
Kyllä ne tulisukaravut muuten on aika kannibaaleja - näin kun söivät kimpassa kuolleen kaverinsa
yyyäääk.

yyyäääk.
-
- Starting Member
- Viesti:
Olisin kiinnostunut tietämään Tuleeko Vihersukaravut toimeen omenakotiloiden kanssa? Itsellä on tuossa 12 aikuista Omppua ja tänään kuoriutuneet poikaset. Syökö nämä ravut siis nuo poikaset? Jos poikueen siirrän erilleen niin onnistuuko yhteiselo muuten? Vesiarvojen ja altaankoon puoleen tuonne ravut mahtuisi kyllä... Apua kaivataan todella että tiedän perustaa tpoisen altaan tarvittaessa kiireesti
. Onko noissa rapulajeissa eroa mitkä sopii omppujen seuraan niin että eivät syö kotiloita?
-
- Senior Member
Mun ymmärryksen mukaan noi sukaravut syö vaan niitä ompunpoikasia, jotka on heikkoja.
Mulla ompunpoikasista tulee vahvempikuorisia, kun kuoriuduttuaan pidän niitä kelluvassa poikasboxissa ja annan niitten syödä sen tyhjän rypäleen rotiskon
Mehiläissukarapuja, kirsikoita ja omppuja on samassa altaassa ollu jo 2v.
Crab cuisinea ( vai mikä se nyt oli ) olen niille välillä heitelly, mutta ravut vie ne ja ompuile ei niistä jää mitään.
Mulla ompunpoikasista tulee vahvempikuorisia, kun kuoriuduttuaan pidän niitä kelluvassa poikasboxissa ja annan niitten syödä sen tyhjän rypäleen rotiskon
Mehiläissukarapuja, kirsikoita ja omppuja on samassa altaassa ollu jo 2v.
Crab cuisinea ( vai mikä se nyt oli ) olen niille välillä heitelly, mutta ravut vie ne ja ompuile ei niistä jää mitään.
-
- Starting Member
- Viesti:
Joo Olen nyt hankkinut nuo sukaravut jonkin aikaa sitten jo ja hyvin ovat kyllä tulleet toimeen. Ompunpoikasiakin tuolla on arviolta yli 100ja ne ovat saaneet olla rauhassa. Vain pikkuisten roskakotiloiden kutua ne ehkä ovat syöneet. Tulisuka ja vihersuka siis oli mulla lajeina. Kotilot tai ravut tuskin muutenkaan kärsii toisistaan kun kummatkin ovat vain innostuneet munimaan
. Ainoastaan pientä vahtimista olen pitänyt että kaikki saa ruokansa...