Nyt sain omistajalta luvan laittaa akvaarion uusiksi. Omistaja lupasi akvaariolle uuden paikan huoneen nurkasta pois ikkunan edestä. Mulla on suunitelmissa myös oma akvaario laittaa uusiksi, joten tuolle kultakala omistajalle voisin lahjoittaa neontetra parveni (jolloin saan kultakalat itselleni). Lisäksi aion omassa akvaariossa vaihtaa pohjasoran hienoon hiekkaan, joten tuon pohjasoran voisin laittaa tuonne kultakala-akvaarioon. Lisäksi laitan sinne muutaman ruso(?)melalehden. Muutamasta isosta kivestä teen "tunnelin".
Nyt kaivattaisiin jotain kestävää kalalajia talonmiehen hommiin tuohon pikku purkkiin. Kannattaakohan tuonne hankkia vielä joku toinen parvi jotain vai hankkia lisää neontetroja? Mulla noita neontetroja on ainakin 10kpletta (laskuissa en pysy kun ovat kovia liikkumaan). Lisäksi kaipailisin jotain kestävää kasvilajia myös. Jotain semmosta joka ei ota pahakseen jos ei saa lannoitusta, eikä kasva hirmu vauhtia (omistaja tuskin rupee kasveja karsimaan).
Kun kultakalat tulevat mulle, niin kuoleekohan kalat siihen jos ensin laitan ne omaani n. 130 litraseen akvaarioon ja sitten myyn ne eteenpäin? Meillä kyllä olisi tuommoinen ISO "tynnyri" (samanlainen kuin tuon ketjun talvehtimissäiliö ekassa viestissä), joten ne voisi myös siirtää siihen kunnes vanhempien kanssa päätetään että ollaanko tekemässä pihalle lampea vaiko ei. Ainut sijoituspaikka tuolle on vanha hevostalli, jossa lämpötilaa on nyt n. 3 astetta. Aikamoista totuttelua pitää tehdä, jotta kalat saisi huoneenlämmöstä melkein nollan tienoille. Lisäksi huntupyrstöt taitavat olla herkempiä kuin luonnolliset kultakalat? Toki hevostallia voidaan koittaa lämmittää, mutta ikkunat vetää joten lämmöt lähtisi harakoille

Mitä pikaisemmin apua tulee, sitä nopeammin pääsevät pikkuiset pois pikku purkista