Akvaarion siivousvälineet
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
Akvaarion siivousvälineet
Millä siivoatte akvaarionne? Ostatteko välineet akvaarioliikkeistä vai kaupasta? Entäs miten pintynyttä levää saa pois suodattimen letkuista? Sellaista tummanvihreä joka ei tahtoo millään lähteä irti.
Itse olen vaan ostannut kasvojen puhdistus-sieniä ja hankaus-sieniä ihan tavallisesta kaupasta. Onkohan jotain parempia vaihtoehtoja vielä olemassa?
Itse olen vaan ostannut kasvojen puhdistus-sieniä ja hankaus-sieniä ihan tavallisesta kaupasta. Onkohan jotain parempia vaihtoehtoja vielä olemassa?
Re: Akvaarion siivousvälineet
Minulla on lappoletku, jolla vaihdan vettä. Se on ihan kaupallinen versio, sellainen, jonka saa puristelemalla pumpattua käyntiin.
Sitten löytyy Eheimin puhdistusharjat, joilla saan ulkosuodattimien letkut putsattua.
Laseja raaputtelen joskus, jos levä on oikein pinttynyt, sellaisella sairaan terävällä lastalla, joka on tarkoitettu maalin yms roskan poistamiseen ikkunoista. Pitää vain varoa, ettei ronki silikoneja. Useimmiten lasit tulee kuitenkin raavittua ihan vanhalla pankkikortilla, sillä ei voi saada tuhoa aikaan.
Sitten löytyy Eheimin puhdistusharjat, joilla saan ulkosuodattimien letkut putsattua.
Laseja raaputtelen joskus, jos levä on oikein pinttynyt, sellaisella sairaan terävällä lastalla, joka on tarkoitettu maalin yms roskan poistamiseen ikkunoista. Pitää vain varoa, ettei ronki silikoneja. Useimmiten lasit tulee kuitenkin raavittua ihan vanhalla pankkikortilla, sillä ei voi saada tuhoa aikaan.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioseura Ahven
- Sukupuoli: Nainen
Tää käyttää ihan perus lappo+letku-tsydeemiä pohjien puhdistukseen ja veden vaihtoon. Tosin poikaspytyissä pelkkää ohutta letkua, jotta en imaise nuita uteliaita mukana. Lasit puhdistuu ykkösbonus-kortilla 

-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: -
Lasit saa puhtaiksi parhaiten Viledan ihmesienellä, kokeilkaa. 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Minulla on lasien puhdistajan keittiösieni, jossa on karkea osa. Sillä lähtee ainakin tupsulevä hyvin. Pinta-alaakin on aika isosti, niin ei mene koko päivä tuuskatessa. Suodattimet pesen hammasharjalla ja pienellä pyöreällä juuriharjalla. Se juuriharja on tarkoitettu vissiin perunoiden pesemiseen. Sillä saa myös kannot tosi hyvin pestyä ja levät irtoaa kiitettävästi. Pohjaa hämmennän rikkinäisellä haavilla tarvittaessa. Vedet vaihdan letkusysteemillä (akvaariossa olevaan päähän olen laittanut kuminauhalla rikkinäisestä haavista verkko-osan kiinni, niin ei kalat mene letkuun) ja/tai lapolla tilanteen ja akvaarion mukaan.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
- Elite Member
Tuli vaan mieleen, että itekii kokeilin vähän aikaa putsata akvaarion laseja tommosella keittiö sienellä jossa on se vihreä karkeempi toinen puoli, mutta eipä tuolla oikeen saa lasista irti niitä hirveen tiukassa olevia levä täpliä. Ite oon huomannu parhaaksi välineeksi lasien putsaukseen partakoneen terän, sillä kun veteleeniin kyllä lähtee levä/muu töhkä lasista. 

-
- Advanced Member
Itse en uskalla käyttää partakoneenteriä, kun (huonoilla kokemuksilla) ne herkästi naarmuttavat akvaariolaseja. Olen parhaaksi leväisten lasien puhdistajaksi todennut tuollaisen muovisen S-etukortin (tai minkä tahansa vastaavan).
Hiekkapohjaa imuroi/puhdistaa/möyhentää kierteissarvikotiloarmeija.

Hiekkapohjaa imuroi/puhdistaa/möyhentää kierteissarvikotiloarmeija.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
-
- Advanced Member
TetraTecillä on on tällainen leväraappa joka on minun mieletäni paras:
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4218728738" onclick="window.open(this.href);return false;
Myös sellainen marketeissa myytävä ihmesieni on kätevä puhdistuksessa
.
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4218728738" onclick="window.open(this.href);return false;
Myös sellainen marketeissa myytävä ihmesieni on kätevä puhdistuksessa
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
- Junior Member
Apteekista saa hurjan käteviä hammasvälien putsaamiseen tarkoitettuja pikkuisia pulloharjan näköisiä vempeleitä, mitkä ovat osoittautuneet todella käteviksi kaiken maailman ahtaissa koloissa, letkuissa, suodattimen puhdistuksessa jne...
Olisihan se pitänyt arvata...
-
- Advanced Member
En ole kyllä koskaan puhdistannut ulkosuodattimien letkut sisäpuolelta...pitäiskö sekin joskus tehdä?
Hankaus sieneistä sen verran että eikö osassa ole lisätty jotain puhdistusaineita? Pitää olla tosi tarkkana ette sellaisella menee akvaariota putsamaan...
Hankaus sieneistä sen verran että eikö osassa ole lisätty jotain puhdistusaineita? Pitää olla tosi tarkkana ette sellaisella menee akvaariota putsamaan...

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Nuo mitä minä käytän on halvimmasta päästä eikä mitään aineita ole lisätty. Tietenkin huuhtelen hyvin ennen käyttöönottoa.monniomistaja kirjoitti:En ole kyllä koskaan puhdistannut ulkosuodattimien letkut sisäpuolelta...pitäiskö sekin joskus tehdä?
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Minullakin on lasien putsauksessa käytössä karhunkieli - se vähiten karkea. Hyvin lähtee pinttyneempikin levä. Paljon erilaisia on tullut kokeiltua: pankkikorttia, magneettiskrapoja, tuollaista TetraTecin raappaa ja muita eri valmistajien levänpoistovälineitä. Tuohon karhunkieleen olen päätynyt, minulla toimii parhaiten.
Suodattimien rassaukseen löytyy ihan perustiskiharja (akvaarioharjaahan ei sitten tietenkään muuhun käytetä), pari erikokoista pulloharjaa, letkujen putsaukseen Eheimin rassit.
Vedenvaihdon yhteyssä lappoon lähtee hiekan pinnalta kaikki kököt.
Suodattimien rassaukseen löytyy ihan perustiskiharja (akvaarioharjaahan ei sitten tietenkään muuhun käytetä), pari erikokoista pulloharjaa, letkujen putsaukseen Eheimin rassit.
Vedenvaihdon yhteyssä lappoon lähtee hiekan pinnalta kaikki kököt.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
-
- Junior Member
Pankkikortti, Eheimin letkurassit, lappo, hammasharja ja magneettiskrapat. Noi magneettijutskat toimii ihan hyvin, kun käyttää päivittäin. Siihen todella tiukassa istuvaan vihreään levään käytän sitten metalliterällä varustettua skrapaa, mallia handy. Altaiden asukkaat hoitavat kannot ja kasvit suht kiitettävästi levättömiksi. 

sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
Näillä mennään tällä hetkellä..
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura
20 litran käymissanko ämpärinä, lappo, saunakauha ja leväraappa partakoneenterällä. Lisäksi vanha hammasharja ja ihmesieni aquaballin puhdistukseen. Olen tähän asti pärjännyt näillä, akva kun on vain satalitrainen.
100L, Keltakääpiöahvenia, ottoja, rapuja ja kotiloita.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Ämpäri, 10m letku pikaliitännällä, 2,5l taikinakulho (menee mukavasti pyttyyn istumaan ja letkusta vesi sen kautta pois niin ei men vahingossa hiekkaa tukkimaan viemäriä), vihannesharja, lyhyt lappoletku ja vanha pankkikortti. Lisäksi jotain letkurasseja harvemmin käytettäväksi ja magneettiraappa per allas.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
5m:ä kirkasta letkua, pari ämpäriä ja joku reilun metrin pala sitä vihreää letkua, eheimin se "suodattimenpuhdistusharjasysteemi", hammasharja, metalliliiton vanha jäsenkortti, sekalainen seurakunta erilaisia purkkeja ja purnukoita milloin mitäkin käyttöä varten... näillä on hyvin pärjätty. Jokaiselle altaalle on omat kamansa, tuota isoa letkua ei onneksi tarvi käyttää kuin yhdessä altaassa, joten niitä löytyy vain yksi kappale 

Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Eikös noita pinttyneitä letkuja voi harjailla etikkaveden kanssa. Tuohan on tehokas puhdistaja, eikä pitäisi jäädä jäämiä, ainakaan jos vielä huuhtelee lämpimällä vedellä?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Junior Member
Etikkavettä käyttelen ainakin minä, myös kansilasien puhdistukseen toimii, kunhan muistaa huuhdella enimmät jämät poies. Etikkavedellähän puhdistuu kätevästi myös kahvinkeittimet ja monen ravintolan jääpalakoneet. Marttaliitolta voi varmaan kysellä vinkkejä, mihin muuhun sitä voi käyttää ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Member
Etikkahan hajoaa niin, ettei siitä edes juuri jäämiä jää. Monikäyttöisempi tun on kuin Coca Cola! 
http://www.elisanet.fi/puutteenpera/etikka.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.elisanet.fi/puutteenpera/etikka.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Junior Member
Eihän sitä etikkaa sinne akvaan laiteta, niin tuskin sitä kovin helposti voisikaan suuren suurta määrää sinne saada muuten kuin suoraan pullosta kaatamalla. Kyllähän sitä aina huuhtelee erinäiset asiat se jälkeen kun niistä on kaikenlaista kakkaa hinkannut irti muutenkin. Paitsi jos töissä ollessa pesee kahvinkeittimen etikkavedellä, eikä ehdikään hoitaa huuhteluvesiä tarpeeksi monta kertaa. Sain kunniamaininnan valtakunnan p******an makuisesta kahvista aikanaan asiakkailta
Tää ei nyt kyllä liity oikeasti aiheeseen... Ja juu, hajoaahan mäntysuopakin, mutta ei kai sitäkään haluaisi akvaarioveteen turhan takia ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Kyllä mäkin etikalla puhdistan kansilasit. Kaadan ihan suoraan pullosta lasille, annan olla hetken ja suihkulla huuhtelen (nostan siis kansilasin kylppäriin). Valaisimen lasisuojan vain pyyhin etikkaisella rätillä.
Mulla on paristoilla toimiva lappo, johon vedenvaihdon yhteydessä liitän letkun, ja sitten taas vaan lappoamistarkoitukseen mulla on tsiljoona vanhaa sukkaa, jotka pistän poistoputken suulle -> kakka kerääntyy sukkaan ja on helppo heivata sitten roskiin.
Levänraapimisvehkeitä ei ole, enkä ole vielä tarvinnutkaan koskaan. Uudehkon altaan laseihin kertyvä levä häviää itsestään.
Saaveja, ämpäreitä, letkuja ja muita oheisvehkeitä onkin sitten kaapit pullollaan.
Mulla on paristoilla toimiva lappo, johon vedenvaihdon yhteydessä liitän letkun, ja sitten taas vaan lappoamistarkoitukseen mulla on tsiljoona vanhaa sukkaa, jotka pistän poistoputken suulle -> kakka kerääntyy sukkaan ja on helppo heivata sitten roskiin.
Levänraapimisvehkeitä ei ole, enkä ole vielä tarvinnutkaan koskaan. Uudehkon altaan laseihin kertyvä levä häviää itsestään.
Saaveja, ämpäreitä, letkuja ja muita oheisvehkeitä onkin sitten kaapit pullollaan.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
-
- Elite Member
Kylläpäs teille tulee kansilaseihin paljon sitten kalkkitahroja kun kerta etikalla lasit putsaatte. Miun kansilasit lähtee hyvin puhtaaksi, kun ensin kastelee rätin aika märäksi ja sitten puristaa rätistä vettä kansilasille molemmin puolin, jonka jälkeen pyyhkii samalla rätillä liijat vedet pois ja sitten kuivaa talouspaperilla kuivaksi. 

-
- Junior Member
Heh... Kalkkitahroja kyllä riittää kylppärissäkin, mutta jostain syystä sitä ei jaksa ihan yhtä usein siivoilla. Välillä tuntuu, että kaloilla on paremmat elinolosuhteet kuin niiden omistajalla 

-
- Elite Member
Siis häviää mihin?Vesipeukalo kirjoitti:Uudehkon altaan laseihin kertyvä levä häviää itsestään.
-
- Junior Member
Alkoi minuakin kiinnostamaan että mihin se levä sitten katoaa niistä uudehkon altaan laseista? Sellaiset lasit minäkin haluaisin ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
- Kun itte tekee niin saa mitä haluaa -