Kummallekkin suosittelen Osramin SkyWhite loisteputkia.
Kasveille on tärkeämpää määrä kuin kuin väri.
SkyWhite on kuitenkin 8000K valkoiseen/vihertävään sävyyn viittaava putki. Sen rinnalla voisi käyttää toss 4x36W valaisimessa vaikka Osramin 840 tai 850 putkia.
vajaat puolivuotta kaikki. Altaan koko 400l...veden syvyys 55cm. Ostaessani ton altaan oli siina vain yksi valaisinmoduli eli siis kaksi putkea ja tilanne oli hetken päästä ihan kaoottinen. Lähest ulkoon kaikki kasvit meni. Hommasin toisen modulin lisää ja tilanne hieman parani, mutta ei ollenkaan semmoinen kuin pitäisi ja minkä haluaisin.
Mistä noita sinun mainitsemiasi putkia löytää. Jonkun sellasen joukkoon kuitenkin haluan joka kalojen värit esille hyvin tuo. Nyt muistaakseni tuo aquastar on minulla sellainen ja sijaitsee altaan keskellä
Mulla on yhdessä altaassa uusi Aqua-Glo 30W. Onko hyvä vai huono? Se oli ainoa, mikä oli silloin täällä saatavilla, kun ei pidemmälle jaksanut lähtä ajelemaan.
Sit toisessa 2x30W, noin vuoden-puoltoista vanhat putket;
-actizoo supralux +
-sylvania gro-lux
Noiden kahden jälkimmäisen värit on mielestäni kivat, mut onko kasvit samaa mieltä?
vajaat puolivuotta kaikki. OK
Altaan koko 400l...veden syvyys 55cm. 0,36W/litra kohtalainen
Pintakasvejä? Kansilasit? Heijastimet? => estää valon pääsyä akvaarioon (jos on, likaiset tai ei ole)
Lannoitteet?
Kalasto?
Lämpötila?
Valojen päälläoloaika?
Onko huoneessa muuta valoa tai ikkunoita?
Putkia löytää sähköliikkeista lähinnä tilaamalla. SLO:n maahantuomia tuo putken koko nimi ja numero auttaa kun kyselet puhelimella.
Aquastarissa taitaa olla noista sinun putkistasi kaikkein huonoin värientoisto eikä sen valontuottokaan ole paras mahdollinen.
Vertailu:
Aquastar Värintoisto Ra 70 Valovirta 2300lm
SkyWhite Värintoisto Ra 85 Valovirta 2900lm
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
No juwelissa ei kansilaseja ole ja heijastimet kaikissa putkissa, jotka joka vedenvaihdon yhteydessä pyyhitään. Enempää tuohon altaaseen ei valoja saa. Yleensä huoneessa ikkunakin on mutta altaaseen ei aurinko pääse paistamaan ja kattovalokin kyllä huoneesta löytyy mutta ei sekään altaaseen paista jos ylipäänsä muutenkaan koskaan päällä. Pintakasveista en piittaa ees avoaltaissa. Lämpötila n 26 astetta ja lannoitteena PMDD tai välillä EasyLifen ProFit. Voi olla että väärin muistan tuon parhaan värien toiston kun en mihinkään ylös ole laittanut. Kalastona pääasiassa punapäätetroja ja monnisia. Myös pari pienempää plekoo (hieroklyyffejä) ja yks tosi vanha suuri lehtikala, joten kalojakaan ei liikaa ole tilaan nähden.
Tämä kaikenkaikkiaan minulle ihan uusi tilanne koko aikana kun akvaarioita minulla ollut, enkä enää muuta selitystä keksi kuin että putket huonot tai siis vääränlaiset.
Minulla useampia altaita ja noissa parissa pienessä (n150l molemmat) on ihan tavalliset putket jotka tarkoitettu kattovaloihin, niin ei mitään ongelmaa. Muissa kasvit kärsii ja tossa 400l pahiten ja siihen myös levää alkanut tuleen.
Sylvanialta löytyy hyvän värintoiston omaava putki,"activa" 6500K.Saa sähköliikeistä,ainakin tilaamalla.Itsellä hyviä kokemuksia tästä putkesta,kasvialtaan valaisussa.
narm kirjoitti:Mulla on yhdessä altaassa uusi Aqua-Glo 30W. Onko hyvä vai huono? Se oli ainoa, mikä oli silloin täällä saatavilla, kun ei pidemmälle jaksanut lähtä ajelemaan.
Sit toisessa 2x30W, noin vuoden-puoltoista vanhat putket;
-actizoo supralux +
-sylvania gro-lux
Noiden kahden jälkimmäisen värit on mielestäni kivat, mut onko kasvit samaa mieltä?
Tämä katosi tuonne *väliin* .
Mitä mieltä näistä putkista olette!?
Yllätyksekseni huomasin Tampereella Bauhaussissa, että siellä oli aika monipuolisesti loisteputkia suht halpaan hintaan (akvaarioliikkeisiin verrattuna). Kelvineissä löytyi ainakin jotain 4000 ja 5000 kieppeissä olevia, merkki muistaakseni Osram. Watteja oli ainakin 30 ja 36. Kannattaa ehkä käydä vilkaisemassa, jos niillä nurkilla pyörii.
Kertokaa viisaimmat mitä valoa kasvit käyttää / tarvitsee eniten. Tairkoitan siis nm:treinä. Kun esim menee katsomaan niitä putkia kauppaan niin osaa katsoa minkän näköinen se käyrä pitää olla.
.. tais olla joku punainen jos oikein musitan ....
sitten valaiskaa viellä kelvineistä, ja mitä näillä on keskenään.
Mulla ainaskii on juuri tuo yhdistelmä yhdessä altaassa ja kasvit rehottavat todella. Tosin muitakin yhdistelmiä löytyy, mutta tämä nimenomaan on mukava viidakko.
narm kirjoitti:
narm kirjoitti:Mulla on yhdessä altaassa uusi Aqua-Glo 30W. Onko hyvä vai huono? Se oli ainoa, mikä oli silloin täällä saatavilla, kun ei pidemmälle jaksanut lähtä ajelemaan.
Sit toisessa 2x30W, noin vuoden-puoltoista vanhat putket; -actizoo supralux +
-sylvania gro-lux
Tämä katosi tuonne *väliin* .
Mitä mieltä näistä putkista olette!?
mouse kirjoitti:Tästä on puhuttu, mutta kun ei löydä.
Kertokaa viisaimmat mitä valoa kasvit käyttää / tarvitsee eniten. Tairkoitan siis nm:treinä. Kun esim menee katsomaan niitä putkia kauppaan niin osaa katsoa minkän näköinen se käyrä pitää olla.
Varmaan olis hyvä että putket olis jotain 450-600nm välillä ja kasvit ilmeisesti tarvitsee kaikkia värisävyjä mutta sinistä olis hyvä olla eniten ja se yltää myös syvimmälle veteen.Mulla on omassa altaassa 4x54w seran blue sky lamput 10000k ja hyvin sielllä kasvit menestyy.
mouse kirjoitti:Tästä on puhuttu, mutta kun ei löydä.
Varmaan olis hyvä että putket olis jotain 450-600nm välillä ja kasvit ilmeisesti tarvitsee kaikkia värisävyjä mutta sinistä olis hyvä olla eniten ja se yltää myös syvimmälle veteen.Mulla on omassa altaassa 4x54w seran blue sky lamput 10000k ja hyvin sielllä kasvit menestyy.
Joo tosta löytyi arcadian sivuilta esim: kasvit tarvitsevat sinistä ja punaista väriä eniten, 400-450nm ja 600-700nm näyttäis kasviputkien käyrät olevan kovassa huudossa.
Mutta valaiskaa mitä noi Kelvinit sitten mahtaa olla ja onko niillä noihin nm:treihin mitään tekemistä??
Jatkan siis vissiin noilla nykyisillä. Mutta tuolla yhdessä altaassa oleva aqua glo ei ole ainakaan toistaiseksi vakuuttanut mua. Eikö kellään ole tästä kokemuksia ? Eli vaihdanko heti alkuunsa ...
Kelvinit on putken värilämpö ja mitä isompi kelvin niin sitä sinisempää on valo ja 400-480nm on muistakkseni alue missä sinisen valon allonpituus on ja punaisen 600-700nm.Keltainen ja vihreä asettuu näiden välille.
Kannattaa enemmän kiinnittää huomiota tuohon valon määrään kuin niihin kelvineihin.
Kelvinit määritellään ihmissilmän mukaan ei kasvien.
Jos putket ovat uudet niin ei niissä ole hirveästi eroa kasvien kasvuun jos niistä lähtee sama määrä valoa.
Itse en vaihtaisi uutta putkea toiseen vain sen takia että minulla on tunne ettei se ole hyvä.
Tutkin aina ennen putken hankkimista tarkkaan millaiset ominaisuudet sillä on paperilla.
Akvaarioliikkeistä saa aina parhaat loisteputket myyjän mukaan ja se paras on yleensä liikkeen kallein putki.
Mutta harva akvaarioliikkeen tai sähköliikkeen myyjä tietää mitään valaistustekniikasta.
Yleensä noista normaaleista kotiloisteputkista lähtee enemmän valoa kuin akvaarioon tarkoitetuista putkista.
Lisäksi niiden hinta on halvempi ja niiden käyttöaika on huomattavasti pidempi.
Olen itse todennut että pienikin veden väri muuttaa sitä lamppujen tuottamaa tiettyä väriä.
Ja siten kannattaa muistaa se että puhtaus on puoliruokaa myös noissa loisteputkissa.
Kannaattaa lueskella noita muista lukuisia ketjuja joissa kirjoitellaan loisteputkista.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com