Mikä + mistä hyvä loisteputki kasveille?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Mikä + mistä hyvä loisteputki kasveille?

Viesti Kirjoittaja narm »

30w ;n putki? Ja nimenomaan kasveja ajatellen.

Hakua käytin,mut en löydä... 8O
niinu70
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: Mikä+mistä hyvä loisteputki kasveille?

Viesti Kirjoittaja niinu70 »

samaa tiedustelisin minäkin, kun ei oikeen kasvit noista pidä mitä minulla nyt on.
Nykyiset putket ovat;

Juwelin warmlite
Juwelin daylite
Arcadia D3 reptile
Sylvana aquastar 10 000K

Kaikki ovat 36W putkia.

Aikaisemmin minulla oli elohopeapurkauslamput ja kasvit kasvoivat moitteettomasti. Nykyään kärsivät ja levättyvät helpolla.
s_a_s
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja s_a_s »

Vaihdoin entisten Juwelin ja Sylvania Aquastarien tilalle Actizoo Nominal TX:t ja olen ollut tyytyväinen. Viherkalasta tilasin.

Muoks. Tosin itselläni pienissä purkeissa vain 15 ja 18 W, mutta on saatavilla myös 30 W.
Kahden kissanpennun emäntä
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Kummallekkin suosittelen Osramin SkyWhite loisteputkia.
Kasveille on tärkeämpää määrä kuin kuin väri.
SkyWhite on kuitenkin 8000K valkoiseen/vihertävään sävyyn viittaava putki. Sen rinnalla voisi käyttää toss 4x36W valaisimessa vaikka Osramin 840 tai 850 putkia.

Nämä numerot auttaa:
Osram Skywhite 30W Sstl nro: 4934888 Loistelamppu T8 L30W/880
Osram Skywhite 36W Sstl nro: 4932836 Loistelamppu T8 L36W/880

Minkä ikäisiä noi sun 36W putket on ja minkä kokoinen allas?
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
niinu70
Junior Member
Junior Member

vajaat puolivuotta kaikki. Altaan koko 400l...veden syvyys 55cm. Ostaessani ton altaan oli siina vain yksi valaisinmoduli eli siis kaksi putkea ja tilanne oli hetken päästä ihan kaoottinen. Lähest ulkoon kaikki kasvit meni. Hommasin toisen modulin lisää ja tilanne hieman parani, mutta ei ollenkaan semmoinen kuin pitäisi ja minkä haluaisin.

Mistä noita sinun mainitsemiasi putkia löytää. Jonkun sellasen joukkoon kuitenkin haluan joka kalojen värit esille hyvin tuo. Nyt muistaakseni tuo aquastar on minulla sellainen ja sijaitsee altaan keskellä
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mulla on yhdessä altaassa uusi Aqua-Glo 30W. Onko hyvä vai huono? Se oli ainoa, mikä oli silloin täällä saatavilla, kun ei pidemmälle jaksanut lähtä ajelemaan.

Sit toisessa 2x30W, noin vuoden-puoltoista vanhat putket;
-actizoo supralux +
-sylvania gro-lux

Noiden kahden jälkimmäisen värit on mielestäni kivat, mut onko kasvit samaa mieltä?
Micke
Advanced Member
Advanced Member

vajaat puolivuotta kaikki. OK
Altaan koko 400l...veden syvyys 55cm. 0,36W/litra kohtalainen
Pintakasvejä? Kansilasit? Heijastimet? => estää valon pääsyä akvaarioon (jos on, likaiset tai ei ole)

Lannoitteet?
Kalasto?
Lämpötila?
Valojen päälläoloaika?
Onko huoneessa muuta valoa tai ikkunoita?

Putkia löytää sähköliikkeista lähinnä tilaamalla. SLO:n maahantuomia tuo putken koko nimi ja numero auttaa kun kyselet puhelimella.

Aquastarissa taitaa olla noista sinun putkistasi kaikkein huonoin värientoisto eikä sen valontuottokaan ole paras mahdollinen.

Vertailu:
Aquastar Värintoisto Ra 70 Valovirta 2300lm
SkyWhite Värintoisto Ra 85 Valovirta 2900lm
niinu70
Junior Member
Junior Member

No juwelissa ei kansilaseja ole ja heijastimet kaikissa putkissa, jotka joka vedenvaihdon yhteydessä pyyhitään. Enempää tuohon altaaseen ei valoja saa. Yleensä huoneessa ikkunakin on mutta altaaseen ei aurinko pääse paistamaan ja kattovalokin kyllä huoneesta löytyy mutta ei sekään altaaseen paista jos ylipäänsä muutenkaan koskaan päällä. Pintakasveista en piittaa ees avoaltaissa. Lämpötila n 26 astetta ja lannoitteena PMDD tai välillä EasyLifen ProFit. Voi olla että väärin muistan tuon parhaan värien toiston kun en mihinkään ylös ole laittanut. Kalastona pääasiassa punapäätetroja ja monnisia. Myös pari pienempää plekoo (hieroklyyffejä) ja yks tosi vanha suuri lehtikala, joten kalojakaan ei liikaa ole tilaan nähden.
Tämä kaikenkaikkiaan minulle ihan uusi tilanne koko aikana kun akvaarioita minulla ollut, enkä enää muuta selitystä keksi kuin että putket huonot tai siis vääränlaiset.
Minulla useampia altaita ja noissa parissa pienessä (n150l molemmat) on ihan tavalliset putket jotka tarkoitettu kattovaloihin, niin ei mitään ongelmaa. Muissa kasvit kärsii ja tossa 400l pahiten ja siihen myös levää alkanut tuleen.
ocellaris
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ocellaris »

Sylvanialta löytyy hyvän värintoiston omaava putki,"activa" 6500K.Saa sähköliikeistä,ainakin tilaamalla.Itsellä hyviä kokemuksia tästä putkesta,kasvialtaan valaisussa.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

narm kirjoitti:Mulla on yhdessä altaassa uusi Aqua-Glo 30W. Onko hyvä vai huono? Se oli ainoa, mikä oli silloin täällä saatavilla, kun ei pidemmälle jaksanut lähtä ajelemaan.

-actizoo supralux +
-sylvania gro-lux

Noiden kahden jälkimmäisen värit on mielestäni kivat, mut onko kasvit samaa mieltä?
Tämä katosi tuonne *väliin* 8O . :roll:
Mitä mieltä näistä putkista olette!?
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Yllätyksekseni huomasin Tampereella Bauhaussissa, että siellä oli aika monipuolisesti loisteputkia suht halpaan hintaan (akvaarioliikkeisiin verrattuna). Kelvineissä löytyi ainakin jotain 4000 ja 5000 kieppeissä olevia, merkki muistaakseni Osram. Watteja oli ainakin 30 ja 36. Kannattaa ehkä käydä vilkaisemassa, jos niillä nurkilla pyörii.
Be merrier with a terrier!
mouse
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mouse »

Tästä on puhuttu, mutta kun ei löydä.

Kertokaa viisaimmat mitä valoa kasvit käyttää / tarvitsee eniten. Tairkoitan siis nm:treinä. Kun esim menee katsomaan niitä putkia kauppaan niin osaa katsoa minkän näköinen se käyrä pitää olla. :D

.. tais olla joku punainen jos oikein musitan :mrgreen: ....

sitten valaiskaa viellä kelvineistä, ja mitä näillä on keskenään. :roll:
180L http://users.kymp.net/cabl2910/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
nauris
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioseura Ahven

Viesti Kirjoittaja nauris »

Mulla ainaskii on juuri tuo yhdistelmä yhdessä altaassa ja kasvit rehottavat todella. Tosin muitakin yhdistelmiä löytyy, mutta tämä nimenomaan on mukava viidakko.
narm kirjoitti:
narm kirjoitti:Mulla on yhdessä altaassa uusi Aqua-Glo 30W. Onko hyvä vai huono? Se oli ainoa, mikä oli silloin täällä saatavilla, kun ei pidemmälle jaksanut lähtä ajelemaan.

-actizoo supralux +
-sylvania gro-lux

Tämä katosi tuonne *väliin* 8O . :roll:
Mitä mieltä näistä putkista olette!?
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

mouse kirjoitti:Tästä on puhuttu, mutta kun ei löydä.

Kertokaa viisaimmat mitä valoa kasvit käyttää / tarvitsee eniten. Tairkoitan siis nm:treinä. Kun esim menee katsomaan niitä putkia kauppaan niin osaa katsoa minkän näköinen se käyrä pitää olla. :D

Varmaan olis hyvä että putket olis jotain 450-600nm välillä ja kasvit ilmeisesti tarvitsee kaikkia värisävyjä mutta sinistä olis hyvä olla eniten ja se yltää myös syvimmälle veteen.Mulla on omassa altaassa 4x54w seran blue sky lamput 10000k ja hyvin sielllä kasvit menestyy.
mouse
Junior Member
Junior Member

HomerXVI kirjoitti:
mouse kirjoitti:Tästä on puhuttu, mutta kun ei löydä.

Varmaan olis hyvä että putket olis jotain 450-600nm välillä ja kasvit ilmeisesti tarvitsee kaikkia värisävyjä mutta sinistä olis hyvä olla eniten ja se yltää myös syvimmälle veteen.Mulla on omassa altaassa 4x54w seran blue sky lamput 10000k ja hyvin sielllä kasvit menestyy.
Joo tosta löytyi arcadian sivuilta esim: kasvit tarvitsevat sinistä ja punaista väriä eniten, 400-450nm ja 600-700nm näyttäis kasviputkien käyrät olevan kovassa huudossa.

Mutta valaiskaa mitä noi Kelvinit sitten mahtaa olla ja onko niillä noihin nm:treihin mitään tekemistä??
180L http://users.kymp.net/cabl2910/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Mikä + mistä hyvä loisteputki kasveille?

Jatkan siis vissiin noilla nykyisillä. Mutta tuolla yhdessä altaassa oleva aqua glo ei ole ainakaan toistaiseksi vakuuttanut mua. Eikö kellään ole tästä kokemuksia ? Eli vaihdanko heti alkuunsa ...
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Kelvinit on putken värilämpö ja mitä isompi kelvin niin sitä sinisempää on valo ja 400-480nm on muistakkseni alue missä sinisen valon allonpituus on ja punaisen 600-700nm.Keltainen ja vihreä asettuu näiden välille.
Micke
Advanced Member
Advanced Member

Kannattaa enemmän kiinnittää huomiota tuohon valon määrään kuin niihin kelvineihin.
Kelvinit määritellään ihmissilmän mukaan ei kasvien.

Jos putket ovat uudet niin ei niissä ole hirveästi eroa kasvien kasvuun jos niistä lähtee sama määrä valoa.
Itse en vaihtaisi uutta putkea toiseen vain sen takia että minulla on tunne ettei se ole hyvä.
Tutkin aina ennen putken hankkimista tarkkaan millaiset ominaisuudet sillä on paperilla.
Akvaarioliikkeistä saa aina parhaat loisteputket myyjän mukaan ja se paras on yleensä liikkeen kallein putki.
Mutta harva akvaarioliikkeen tai sähköliikkeen myyjä tietää mitään valaistustekniikasta.

Yleensä noista normaaleista kotiloisteputkista lähtee enemmän valoa kuin akvaarioon tarkoitetuista putkista.
Lisäksi niiden hinta on halvempi ja niiden käyttöaika on huomattavasti pidempi.

Olen itse todennut että pienikin veden väri muuttaa sitä lamppujen tuottamaa tiettyä väriä.

Ja siten kannattaa muistaa se että puhtaus on puoliruokaa myös noissa loisteputkissa.

Kannaattaa lueskella noita muista lukuisia ketjuja joissa kirjoitellaan loisteputkista.
mouse
Junior Member
Junior Member

Noniin, ite ainakin koko päivän olin tuijottamassa käyriä, arvosteluja ja putkia. Päätynnyt sellaisiin putkiin kuten:

-Philips de Luxe Pro 965
Kuva Kuva

tai Osram Lumilux 880 Skywhite
Kuva Kuva

nämä antaa vähän kaikkea, enimmäkseen vihreää valoa, mikä ois kiva nähdä akvaariossa. :roll:

ja

-Osram Biolux
Kuva

tai Philips930
Kuva Kuva

nämä olisi sitten kasveille, sisältäen punaista ja sinistä valoa.

Mielipiteitä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”