Biologinen suodatusmateriaali
Valvoja: Moderaattorit
Biologinen suodatusmateriaali
Heippa!
Onko kellään kokemuksia Duplan biokaskade biopalloista? Ovatko nuo mistään kotoisin?
Näistä: http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/s ... 1444803856" onclick="window.open(this.href);return false;
Vai kannattaako vaan jatkossakin tilata tavallista matskua? Toimiiko Tunzen Granovit eheimin ulkosuodattimissa (suodatuspussissa laitettuna)? Vai pitäisikö vaan pitäyty eheimin omissa massoissa?
Kiitos vastanneille!
Onko kellään kokemuksia Duplan biokaskade biopalloista? Ovatko nuo mistään kotoisin?
Näistä: http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/s ... 1444803856" onclick="window.open(this.href);return false;
Vai kannattaako vaan jatkossakin tilata tavallista matskua? Toimiiko Tunzen Granovit eheimin ulkosuodattimissa (suodatuspussissa laitettuna)? Vai pitäisikö vaan pitäyty eheimin omissa massoissa?
Kiitos vastanneille!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Re: biologinen suodatusmateriaali
Kannattaa ehkäpä pitäytyä eheimin massoissa sillä tunzen granovit(liian pienkokoista) ei ainakaan sovellu ulkosuodattimeen. Duplasta en tiedä mutta easy-lifellä on hyvää biologista matskua suodattimeen. Minä kokeilisin tuota easy-lifen ja eheimin sekoitusta suodattimessani.
In numbers of ten the power is in one.
-
- Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Biologinen suodatusmateriaali
Laitoin pari päivää sitten eheimin ulkosuodattimeen 2028 Dupla Biokaskaden biopallot ja kaksi karkeasuodatus levyä. Akvaariossa on kaksi eheimin 2028 ulkosuodatinta. Toisessa siis eheimin omat ja easy-lifen sekoitus suodatin massat. Näitä kun vertailee, niin ainakin suodatus teho, eli veden virtaus on voimakkaampi duplan biopalloilla. Aika näyttää miten toimivat.
Valutussuodattimessa ne on paraita mahdollisia. Kalliita vaan, jos tarvitsee enempi.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Biopallot ovat aika "väljiä", ehkä hakisin tavissuodattimeen pikkasen tiiviimpää tavaraa. Nuo ovat hyviä esim. merivesialtaissa, missä lietettä ei saa jäädä muhimaan vaan massat pitää saada huuhdottua tarkkaan.
Minä olen kuitenkin jokseenkin kriittinen super-pinta-ala -pallerota kohtaan (viittaan sintrattuun lasiin). Onko missään tietoa siitä, minkä kokoisia nuo nitrifikaatiobakteerit ovat? Mahtuvatko ne ylipäänsä palleroihin? Entäs veden virtaus? Liikkuuko noissa minimaalisissa rakosissa oikeasti vesi (eli saavatko bakut happea), vai kiertääkö vesi helpompaa reittiä nokareiden ympäri? Omissa altaissa kun olot ovat parantuneet huomattavasti kun olen heivannut ulkosuodattimet mäkeen ja rakentanut suodatusmatoista omat pömpelit altaaseen (taisiis ukko tietty ne rakensi, eipä viedä kunniaa
).
Minä olen kuitenkin jokseenkin kriittinen super-pinta-ala -pallerota kohtaan (viittaan sintrattuun lasiin). Onko missään tietoa siitä, minkä kokoisia nuo nitrifikaatiobakteerit ovat? Mahtuvatko ne ylipäänsä palleroihin? Entäs veden virtaus? Liikkuuko noissa minimaalisissa rakosissa oikeasti vesi (eli saavatko bakut happea), vai kiertääkö vesi helpompaa reittiä nokareiden ympäri? Omissa altaissa kun olot ovat parantuneet huomattavasti kun olen heivannut ulkosuodattimet mäkeen ja rakentanut suodatusmatoista omat pömpelit altaaseen (taisiis ukko tietty ne rakensi, eipä viedä kunniaa

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Member
Biopallojen toimintaa odottelen innolla. Aikaisemmin eheimin omilla massoilla suodattimet menivät nopeasti "tukkoon", eli veden virtaus heikkeni huomattavasti. Huoltoväli oli n. 3kk, joskus useimminkin. Akvaariossani on paljon sotkevia kylmän veden kaloja, joten suodatusta tarvitaan paljon. Ja tuetteessahan ainakin luvataan että, pallojen rakenne on suunniteltu niin, että ne eivät tukkeudu helposti. Joten ehkä nyt saan huoltoväliä pidennettyä? Hintakaan ei nyt mikään hirveen kallis ole jos kerta käytännössä ovat ikuisia. Suuret ovat odotukset
Toisellaisella kalastolla voivat eheimin omat massat tai muut"tiiviimmät" ollakin parempia.

Toisellaisella kalastolla voivat eheimin omat massat tai muut"tiiviimmät" ollakin parempia.
Biopalloja käytetään valutusperiaatteella toimivissa suodattimissa ja jätevesipuhdistamoissa. Kun on käytettävissä suuri massatilavuus ja pitää kiinnittää huomiota läpivirtaavuuteen ja puhdistettavuuteen. Tavallisessa ulkopöntössä en näe noille mitään erityistä syytä miksi pitäisi laittaa jonkun muun rouheen sijaan. Vaikka ulkosuodattimessa noilla massat kestää pidempään siivoamatta niin pitää pönttö kuitenkin avata kun hienosuodattimet ja muut menee tukkoon ja voi mennä normaalia nopeammin kun nuo päästää normaalia enemmän sontaa lävitseen niitä muita kuormittamaan.
-
- Member
Ei mee hienosuodattimet tukkoon, jos niitä ei ole
Minulla hienosuodattimilla menee ulkosuodatin tukkoon jo 2 viikossa. Käytän pelkästään karkeesuodattimia kaikissa ulkosuodattimissa. Eheimin alkuperäiset suodatusmassa kokonaisuudet eivät ainakaan minulla toimi riittävän hyvin.

Juu ei mene hienosuodattimet tukkoon jos niitä ei ole. Seuraavaksi pitää vaan miettiä mihin se hienomoska sitten menee jos se ei enää jää niihin poisjätettyihin suodattimiin...
Jätä siitä ulkopöntöstä ne karkeasuodattimet ja biopallot vallan pois niin ei tarvi siivota ollenkaan.....
Jätä siitä ulkopöntöstä ne karkeasuodattimet ja biopallot vallan pois niin ei tarvi siivota ollenkaan.....

-
- Member
Eipä mulla mitään hienomoskaa ole karkeasuodattimien kanssa näkynyt. Saahan niitä hienosuodattimia käyttää jos ne tarpeelliseksi näkee. En vain näe järkeä käyttää hienosuodattimia kyseisten biopallojen kanssa. Ensinäkin tukkeutuvat helposti jolloin biopallojen koko biologinen suodatus idea menee haaskuun. Ne heitetään roskiin ja vaihdetaan uusiin joka kerta kun siivotaan, jolloin niissä mahdollisesti elävät pakteerit hävitetään myös. Roskien keräämiseen kannattaisi minusta laittaa erillinen sisäsuodatin niitä keräämään. Annetaan ulkosuodattimien hoitaa "biologinen" suodatus rauhassa.
Akvaarion todellinen biologinen tehdas on pohja-aines. Sen vaan kamakauppiaat aktiivisesti unohtavat mainita.Bakteerikannan kannalta on suurinpiirtein samantekevää vaikka käyttäisit siellä ulkosuodattimessa massana petankkikuulia. Jos sisäsuodatin hoitaa virkansa mekaanisena sihtinä riittävän hyvin koko ulkosuodatin kannattaa jättää ylimääräisenä pois.
Hienosuodattimen palasessa ei bakteerit elä siinä määrin, että niistä kannattaisi olla huolissaan. Siinä olen kyllä samaa mieltä, että jätetään se leijuvan pudun ja puhnan siivous sisäsuodattimille. Itse siivoan sisäsuodattimen patruunat aina "putipuhtaaksi", vaikka jotkut ovat niin huolissaan niistäkin bakteereista. Pyh pah, bakut ulkosuodattimessa ja hiekassa, siivous sisäsuodattimissa.nötter kirjoitti:En vain näe järkeä käyttää hienosuodattimia kyseisten biopallojen kanssa. Ensinäkin tukkeutuvat helposti jolloin biopallojen koko biologinen suodatus idea menee haaskuun. Ne heitetään roskiin ja vaihdetaan uusiin joka kerta kun siivotaan, jolloin niissä mahdollisesti elävät pakteerit hävitetään myös. Roskien keräämiseen kannattaisi minusta laittaa erillinen sisäsuodatin niitä keräämään..
Vielä kun saisi jostain kunnon vesisuihkun tai virtauksen altaan pohjalle siten, etteivät roskat jää hiekalle, mutta hiekka pysyisi paikallaaan..
Eiköhän tämä ollut tässä..
-
- Member
Onko sinulla Joppe oikeasti omia kokemuksia Duplan biokaskade biopalloista ulkosuodattimissa?