Akvaario liian täysi?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Teemu Salonen

Re: Akvaario liian täysi?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kalalajeille ei varsinaisesti ole mitään yksilöityjä olosuhteita. Täältä löytyy yleistä informaatiota. Ja täältä eläinsuojelulaki kokonaisuudessaan.
Kannatta lukasta huolellisesti. Nyt en millään tavalla syyllistää ketään. Tarkoituksena oli korjata nepis76:n antamaa tietoa.
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Jotta jokaisen ei tarvitse rullailla koko sivua läpi löytääkseen olennaisen, tässä suora lainaus Faunattaren sivuilla olevasta eläinsuojeluasetuksesta:

"Liite 10 Kalat

Akvaario on tarvittaessa varustettava kannella tai peitelasilla siten, että kalat eivät pääse hyppäämään sieltä pois. Akvaarion yhdellä sivulla on oltava näkösuoja, jollei akvaarion kasvillisuus tai muu sisustus anna kaloille riittävää suojaa. Akvaarion veden määrän, laadun, lämpötilan, vesipinta-alan ja veden syvyyden on oltava sopivat ottaen huomioon kalalaji, kalojen koko ja lukumäärä. Vettä on vaihdettava tai puhdistettava säännöl- lisesti siten, että sen laatu pysyy hyvänä. Kuollut kala on poistettava akvaariosta välittömästi.

Akvaarion sisustuksen ja pohjamateriaalin on oltava kaloille sopiva. Kaloilla on tarvittaessa oltava sopivia piiloutumispaikkoja.

Kalaryhmiä, -parvia ja -lajeja yhdistettäessä tai luotaessa uusia kaloja ryhmään on erityistä huomiota kiinnitettävä kalojen yhteensopivuuteen ja kalojen parvikäyttäytymiseen.

Kalaa ei pidetä pyöreässä vesimaljassa.

Akvaariossa on vähintään 1 litra vettä kutakin enintään 5 cm mittaista kalaa kohden ja vähintään 4 litraa vettä kutakin enintään 10 cm mittaista kalaa kohden. Akvaariossa on vettä kuitenkin aina vähintään 40 litraa. "

Tuo viimeinen kappale on varmaankin se oleellisin. Eli mitään lajikohtaisia "virallisia" minimiallassuosituksia ei ole tuolla annettu. Itse kyllä luotan Markku Varjon suosituksiin, niissä on otettu huomioon paitsi lajin aikuiskoko myöskin sen luonne (vilkkaus, aggressiivisuus jne.) Tietenkään missään eläinsuojeluasetuksessa ei mainita kalalajeja erikseen, eikä niille anneta omia suosituksia. Samaan asetukseenhan kaikki koiratkin on luettu, vaikka rotukohtaisia eroja toki on.
Summa summarum: Mielestäni Akvaariokalat- kirja on tällä hetkellä se luotettavin lähde, jos halutaan järjestää jollekin tietylle kalalajille sille sopivat olosuhteet.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

miksuli30 kirjoitti:JOllaan paljon lueskeltu kirjoja (kirjasto vieressä) ja tietysti netistä. Ollaan muuten myös mietitty josko ton pikkualtaan tekis rapulaksi ja laittaisi nuo pikkukalat tohon isoon.. Mutta menee nuo arvot ristiin :o oltais siihen sitten saatu isommat parvet kaikille. Mutta täytyypi nyt seurailla miten nuo miekkapyrstöt tosta lähtee kasvamaan ja voivatko hyvin ennen kun tonne mitään muuta kalaa laittaa.
Hyvä. :D Jatka vaan samaan malliin. Kerää tietoa useammasta lähteestä ja mieti tarkkaan, mitä siihen 500-litraiseen haluat. Noita nykyisiä kaloja ei ole mikään pakko säilyttää jos tuntuu siltä että niille ei ole optimaalisia oloja tarjota. Nuorille ja terveille kaloille on helppo löytää uusi koti (jos nyt ei lasketa mukaan ongelmalajeja; esim. seeprakirjoahven, partamonni, palettikala yms.).
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Miksuli30 sen verran aattelin kommentoida, että kaikkihan tässä ollaan oltu enemmän tai vähemmän alottelijoita akvaarioiden kanssa, muistelen vaan omaa akvaarioharrastuksen alotusta tuon 128L akvaarion kanssa nätisti oli sekasin platyt neontetrat sekä miljoonakalat samassa akvaariossa jota en edes kypsyttäny kunnolla, tuon akvaarion "kypsytin" vedenparannus aineella ja Bactozym kapseleilla. :roll: :mrgreen: JA voi sitä väittelyn tuskaa jonka kävin täällä tuon kalaston takia, kun en millään meinannu uskoa että milikset ja platyt kaipais kovempaa/emäksisempää vettä kun nuo neontetrat.Onneksi sentään saivat täällä taottua järkeä näinkii paksukalloselle ja sain kalastoni järjestettyä oikeen. :mrgreen:
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Teemu Salonen kirjoitti:Kalalajeille ei varsinaisesti ole mitään yksilöityjä olosuhteita. Täältä löytyy yleistä informaatiota. Ja täältä eläinsuojelulaki kokonaisuudessaan.
Kannatta lukasta huolellisesti. Nyt en millään tavalla syyllistää ketään. Tarkoituksena oli korjata nepis76:n antamaa tietoa.
Mitä korjattavaa tekstissäni oli? Kerroin minimiallas-suosituksista en mistään lain vaatimasta minimitilasta. Ilmeisesti ilmaisin itseäni tässä asiassa huonosti.
Mabo kirjoitti:Eli mitään lajikohtaisia "virallisia" minimiallassuosituksia ei ole tuolla annettu. Itse kyllä luotan Markku Varjon suosituksiin, niissä on otettu huomioon paitsi lajin aikuiskoko myöskin sen luonne (vilkkaus, aggressiivisuus jne.) Tietenkään missään eläinsuojeluasetuksessa ei mainita kalalajeja erikseen, eikä niille anneta omia suosituksia. Samaan asetukseenhan kaikki koiratkin on luettu, vaikka rotukohtaisia eroja toki on.
Summa summarum: Mielestäni Akvaariokalat- kirja on tällä hetkellä se luotettavin lähde, jos halutaan järjestää jollekin tietylle kalalajille sille sopivat olosuhteet.
nepis76 kirjoitti:Jokaiselle kalalajille on määritelty minimialtaan koot. Toki ne ovat vain suosituksia, mutta niissä on otettu huomioon kalan aikuiskoko sekä kalan tarvitsema uimatila.
Kuten tuossa ylemmässäkin viestissäni kirjoitin, ne ovat vain suosituksia. Eli mitään virallisia minimivaatimuksia ei ole eläinsuojelulakiin laitettu. Ja samaa mieltä kuten Mabokin, on tuo mainittu kirja tällä hetkellä yksi luotettavimmista lähteistä.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Anastasia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anastasia »

Huh, huh... Täällä on sellainen keskustelu, että pienimmät jää jalkoihin 8O Musta tuntuu, että kun on lukenut tarpeeksi paljon kirjoista ja netistä, niin jossain vaiheessa kyllä oppii ihan itse muodostamaan pikkuhiljaa mielipiteensä ja kokonaiskuvan kaikesta siitä informaatiotulvasta, kun jaksaa olla kärsivällinen. Myöskin täällä oppii nopeasti, ketkä jakavat asianmukaista tietoa ja ottaa onkeensa niistä neuvoista. Mie en ainakaan uskalla alkaa neuvomaan ketään, kun oon sen verran aloittelija itsekin [;)]
Olisihan se pitänyt arvata...
lii5a
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja lii5a »

Anastasia, olet aivan oikeassa siinä,että vähitellen oppii muodostamaan oman käsityksen tiedon luotettavuudesta. Mutta aina sitä vähitellen-aikaa ei ole, ja neuvoja tarvitsee pikaisesti, jolloin epätietoinen aloittelija vain menee sekaisin monenlaisista neuvoista... Satuin (typeryyksissäni) kysymään erästä asiaa suomi24-akvaarioista, ja täytyy sanoa, että tyrmääviä vastauksia siellä aloittelija saa, vaikka aloittelijan palstalla kysyy... Sieltä sitten siirryinkin lukemaan tätä sivustoa.

Itse sain oman akvaarioni hyvin yllättäen viikko sitten ja olen alkanut tajuta, ettei siinä kaikki ole ihan kohdallaan - varsinkaan kasvien puuttuminen ja kalojen suuri määrä. Olen yrittänyt lukea ja etsiä tietoa, mutta juuri hyvin erilaiset neuvot ja ohjeet ja suositukset ovat saaneet minut vain entistä epävarmemmaksi. Ihanne olisi, että ehtisi paneutua asiaan riittävästi etukäteen, mutta aina se ei onnistu. Tältä foorumilta olen löytänyt jo muitakin kuin itseni, jolle akvaario on ensin "uinut sisään" ilman ennakkosuunnitelmia ja vasta sitten on voinut alkaa ottaa selvää asioista.

No, hengissä kalat kuitenkin ovat selvinneet muutosta ja tämän viikon, jonka ovat minulla olleet...
Anastasia
Junior Member
Junior Member

Joo, ymmärrän kyllä mitä tarkoitat... Oma akvaarionihan saapui mulle niin, että kaveri soitti: "No niin, mehän puhuttiin, että sä haluaisit tän akvaarion... Ollaan neljän tunnin päästä siellä." Siinä ei paljon ehtinyt reagoimaan. Onneksi ei ole mun ensimmäinen akva, mutta sellaista ei ole moneen vuoteen ollut, eli kaikki tieto, mitä nyt on saanut, on ollut kyllä jotain ihan toista, kuin ensimmäisen akvaarioni aikana! Tsemppiä vaan kaikille tasapuolisesti :D
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Menee off topikiksi, mutta kun tuolla saribli on akvaariossaan kaksi oranssia piikkisilmää, niin öh minkä näkösiä ne on. 8O
saribli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja saribli »

miljoonakala84 kirjoitti:Menee off topikiksi, mutta kun tuolla saribli on akvaariossaan kaksi oranssia piikkisilmää, niin öh minkä näkösiä ne on. 8O
No, ruskeaoranssisia oikeastaan..
RHODESIAN kirjoitti:"Jos kalat eivät voi hyvin, sellaiset voi antaa eteenpäin." 8O Mietitkö saribli edes sekunnin verran ennenkuin annoit noin upean ohjeen? Huhhuijaa, päätä huimaa...taitaa olla sitä kuuluisaa "suomi24-tietoutta" :mrgreen:
Ei tarvinnut miettiä sitä sekuntia. En sitten tiedä kuulutko sinä niihin ihmisiin, jotka pitävät eläimiä oloissa joissa eivät voi hyvin, mutta itse antaisin eteenpäin eläimet/kalat jotka eivät voi luonani hyvin. Enkä tosin myöskään sellaisia ota... kuten kovan veden asukeita. Jostain syystä eivät edes miellytä silmääni. Jos sinä et lausetta ymmärtänyt, niin toivon että ap kirjoittaja sen kuitenkin ymmärsi. Toisaalta kun oli kaksi allasta, niin voi hyvinkin antaa kummallekin lajlle omat vetensä.
nepis76 kirjoitti:Jokaiselle kalalajille on määritelty minimialtaan koot. Toki ne ovat vain suosituksia, mutta niissä on otettu huomioon kalan aikuiskoko sekä kalan tarvitsema uimatila. Tuossa ylläolevassa kirjoituksessa ei ole otettu lainkaan huomioon kalojen tarvitsemaa tilaa eikä lajien minimiallaskokoja. Yllämainituilla kalalajeilla on vielä erilaiset vesi- ja lämpötilavaatimukset, joten näissä oloissa kalan elinikä jää lyhyemmäksi ja suurimmat kalat saattavat kääpiöityä. Kääpiöityminen vaikuttaa heikentämällä kalan elämän laatua sekä aiheuttaa vakavia epämuodostumia.

Mielestäni kaikille kaloilleni sopii se vesi mikä niillä nyt on.. lämpö 23-25, ainakin mitä kirjohin on uskominen ja vesiarvot myös. (Tänään mitattuna No3 40, No2 0, Gh 5, Kh 7 ja ph 7.) Kiekkokala on varmaankin kääpiöitynyt, mutta se on jo tapahtunut suuressa altaassa, koska ei mitään siellä juuri suostunut syömään. Tässä pikkualtaassa ahmii ruokaa sitten senkin edestä.

Noissa oloissa ei ole myöskään mahdollista hankkia riittäviä parvia lajitovereita kaipaaville lajeille. Ja yleensä pienet kalat vasta näyttävät upeat värinsä ja oikean luonteensa vasta riittävän kokoisessa parvessa. 1 kala sitä ja 1 tätä ei ole millekkään parvikalalle riittävä määrä päästäkseen elämään riittävän laadukasta elämää lajitoveriensa kanssa, jota ne luonnossa tekevät.

Kunhan löydän kamerani muistikortin niin voin laittaa kyllä kuvia kaloistani, niin näet että niillä on kyllä nytkin ihan kirkkaat värit. Ja pari kaveria olen ajatellut ostaa pienimmille kaloille lisää. Tapanani on ostaa kaloja yksi tai kaksi kerralla, mutta nyt kun joutuivat pieneen altaaseen, niin olen jättänyt ostokset väliin. Mutta koska vesi näyttää pysyvän hyvin hallussa, niin eiköhän sinne pari kirsikkatetraa ja muuta pientä kalaa vielä mahdu.

Valitettavasti kalat ovat sellaisia lemmikkejä, jota tulevat toimeen melkein oloissa kuin oloissa valittamatta. Luonnossahan sellainen kala tulisi syödyksi, mikäli se jostain valittaisi. Sen sijaan nämä karvaiset lemmikit saattaisivat tuollaisissa oloissa tulla kirjaimellisesti hulluiksi (verrataan esim. 2 keskikokoista koiraa asumassa metri x metri häkissä), joka on rinnastettavissa Sariblin altaan kalatilanteeseen.
En nyt oikein usko, että kala tulee toimeen vedessä kuin vedessä siitä valittamatta. Kyllä hengitys viimeistään paljastaa jos jokin on vinossa, vaikka kalasta ei muuten mitään huomaisikaan. Mitä sitten tulee koiravertaukseen, niin se kyllä ontuu minun mielestäni aika pahasti. Minulla on russeli eikä kuuna päivänä tulisi mieleenkään laittaa sitä muutaman sentin boxiin. Jos kiilakyljellä on ympärillään 40 litraa vettä, niin kyllä russelilla sama määrä aitausta olisi ainakin 40 m. No, matematiikan taitoni on nolla, mutta joka tapauksessa se on hurjasti enemmän kuin metri tai kaksi.
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Ihan meikäläisen luetun ymmärtämys sanoo, että huonosti voiva kala=mahdollisesti sairas ja sellaisiahan ei ajatteleva akvaristi laita kiertoon vai mitä :roll:
Geotooppeja harrastavana en pidä pidä kaloja todellakaan sopimattomissa oloissa. Ja kun oma akvaariotietämyksesi saribli sallii moisen "keskitysleirin" mm. kääpiöityneen kiekon kera niin voin kaikessa rauhassa epäillä neuvojesi tasoa.
saribli
Starting Member
Starting Member

RHODESIAN kirjoitti:Ihan meikäläisen luetun ymmärtämys sanoo, että huonosti voiva kala=mahdollisesti sairas ja sellaisiahan ei ajatteleva akvaristi laita kiertoon vai mitä :roll:
Geotooppeja harrastavana en pidä pidä kaloja todellakaan sopimattomissa oloissa. Ja kun oma akvaariotietämyksesi saribli sallii moisen "keskitysleirin" mm. kääpiöityneen kiekon kera niin voin kaikessa rauhassa epäillä neuvojesi tasoa.
No, kalan ei tarvitse olla sairas vaikka se huonovointinen onkin. Se voi voida huonosti pelkästä vedestä ja silloin se on parempi antaa sellaiselle joka harrastaa toisen sorttisia vesiä. Sairaita kaloja tuskin kukaan lahjoittaa eteen päin, en ainakaan minä. Ja suosittelen kyllä karanteenia oli kala kuin terveen näköinen hyvänsä.

Sitten vielä jos saisin tietää millä lailla akvani on keskitysleiri, jos vesi on ok ja kalat siellä viihtyvät? Minulla on ollut kaloja vuodesta -83, joten olen jo tähän päivään mennessä oppinut pitämään kaloista huolta ja harva kala on akvassani kuollut ennen 5-10 vuoden ikää lajista riippuen. Sinä voit rauhassa jatkaa geotoppeja, mutta itse pidän enemmän altaasta jossa vilinää ja vilskettä. Tietysti pieni akva on turhan pieni, mutta kevät koittaa pian ja kalaset pääsevät takaisin 300 litraseensa.
Anastasia
Junior Member
Junior Member

Itse sain ensimmäisen akvaarioni jo 18 vuotta sitten, mutta en silti kuvittele tietäväni vielä juurikaan kovin paljon asiasta. Ainakaan nykytietämyksen mukaan. Eihän täällä ihmisiä kiusata tahallaan. Jokaisen oma asia tietenkin on, suostuuko ottamaan neuvoista vaarin...
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Kyllä minä vähän ihmettelen, jos joku pokkana kertoo pitävänsä mm. kiekkokalaa (oli kääpiöitynyt tai ei) 60 litran akvaariossa, jossa lämmöt 23-24 ja väittää sen viihtyvän hyvin. :|
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

saribli kirjoitti:
Teemu Salonen kirjoitti:Nyt taitaa kyllä mennä jo provoilun puolelle...

Ikävä tuottaa pettymys, mutta ei mene... Unohdin muuten nuoli-imunonnin pois joukosta.. 1 kpl.
Kalojesi vuoksi todella ikävä pettymys.
miksuli30
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja miksuli30 »

Nyt on sitten täydennystä isossa akvassa. Käytiin Hyvinkäällä katselemassa mutta johan siellä mukaan tarttui kala jos toinenkin. Kyseltiin mikä sopii meidän miekkapyrstöjen kanssa ja kyllähän sieltä yhtä jos toista löytyikin. Paljon paremmat valikoimat ja siistit akvaariot kun täällä "omassa" eläinkaupassa..
Mukaan siis tarttui:
5 x punapääbarbi
5 x seeprakala
2 x täplämonninen

Aiotaan viikon päästä lisätä ainakin punapää parvea, oikein vikkeliä ja kivoja kaloja. Koirakin kiinnostu kun alko vipinä isossa altaassa ;)
Akvaario harrastus valitettavasti loppumassa :(
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

saribli kirjoitti:Mielestäni kaikille kaloilleni sopii se vesi mikä niillä nyt on.. lämpö 23-25, ainakin mitä kirjohin on uskominen ja vesiarvot myös. (Tänään mitattuna No3 40, No2 0, Gh 5, Kh 7 ja ph 7.)
Kuinka usein vaihdat vettä tuohon altaaseesi? Nitraattiarvo (NO3) on jo todella korkea. Vedenvaihdoilla kannattaa nitraattiarvo pitää välillä 5-20 mg/l. Samoin kiekkokalalle veden lämpötila on useamman asteen liian alhainen. Tosin jos nostat lämpötilaa, tulee taas osalle kaloista sitten tukalat oltavat. Eli vetesi ei ole kaikille kaloille hyvää.
saribli kirjoitti:Kiekkokala on varmaankin kääpiöitynyt, mutta se on jo tapahtunut suuressa altaassa, koska ei mitään siellä juuri suostunut syömään. Tässä pikkualtaassa ahmii ruokaa sitten senkin edestä.
Kääpiöityminen tapahtuu isoilla kaloilla liian pienessä tilassa, jota tuo 60 litrainen on kiekkokalalle.
saribli kirjoitti:Sitten vielä jos saisin tietää millä lailla akvani on keskitysleiri, jos vesi on ok ja kalat siellä viihtyvät? Minulla on ollut kaloja vuodesta -83, joten olen jo tähän päivään mennessä oppinut pitämään kaloista huolta ja harva kala on akvassani kuollut ennen 5-10 vuoden ikää lajista riippuen. Sinä voit rauhassa jatkaa geotoppeja, mutta itse pidän enemmän altaasta jossa vilinää ja vilskettä. Tietysti pieni akva on turhan pieni, mutta kevät koittaa pian ja kalaset pääsevät takaisin 300 litraseensa.
80-luvulla oli hoito-ohjeet hieman erit kuin tänäpäivänä. Uutta tietoa tulee jatkuvasti lisää ja kalojen luonnollisia elinolosuhteita tutkitaan jatkuvasti. Sehän harrastamisen juju onkin, että aina oppii uutta. Tietojen päivitys ei olisi lainkaan pahasta.

Keskitysleiri-vertaus kuvastaa hyvin altaasi tämän hetkistä tilannetta. Kalat ovat sullottu ihan liian pieneen tilaan, jossa on liian paljon ja liian isoja kaloja ja vesiarvot eivät ole kaikille kaloille sopivat.

Koiravertaukseni on rinnastettavissa suoraan kiekkokalasi ja leväbarbiesi elintilaan. Ei 1 russelilla tolla vertauksella ole 40 metriä juoksutilaa, vaan niitä russeleita pitäisi sitten tolla alalla olla jo satoja. Jos verrataan tilaan tuolla akvaariossa.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
saribli
Starting Member
Starting Member

Anastasia kirjoitti:Itse sain ensimmäisen akvaarioni jo 18 vuotta sitten, mutta en silti kuvittele tietäväni vielä juurikaan kovin paljon asiasta. Ainakaan nykytietämyksen mukaan. Eihän täällä ihmisiä kiusata tahallaan. Jokaisen oma asia tietenkin on, suostuuko ottamaan neuvoista vaarin...
Onko todellakin niin, että et ole 18 vuodessa oppinut kaloistasi juuri mitään?? Onpa aika hirveää... Itse katsoin tänään akvaani 5 tuntia yhteen menoon ja opin taas yhtä sun toista lisää.. Enkä ole vaittänyt että joku minua täällä kiusaisi. Jokaisella on omat mielipiteensä, joten miksi siitä suivaantua.
Mabo kirjoitti:Kyllä minä vähän ihmettelen, jos joku pokkana kertoo pitävänsä mm. kiekkokalaa (oli kääpiöitynyt tai ei) 60 litran akvaariossa, jossa lämmöt 23-24 ja väittää sen viihtyvän hyvin. :|
23-25.. Lämpötilakin näyttää kiekkojen kohdalta vaihtelevan kirjasta toiseen ja ameriikan kielisessä kirjassa alin oli 25 astetta, joissakin 26 tai 27.. 31. Ottaapa niistä selvää mikä on se oikea. Ostin kyllä juuri kirjan amatzonista joten ehkäpä sieltä löytyy tietoa yhteen sun toiseenkin kysymykseen. Ja altaassa pidän nimenomaan kääpiötä. Jos se olisi normaalikoinen, niin tuskinpa sitä sinne tunkisin. Koska sulla kuitenkin näyttää olevan parempaa tietoa siitä miltä näyttää huonosti voiva kiekko, niin kerro minullekin. Jos kalani näyttää siltä, niin lahjoitan sen heti jollekin jolla paremmat vedet ja hoito.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Jos kala on kääpiöitynyt, niin sen sisäelimet eivät ole todennäköisesti kehittyneet oikein = kala ei voi hyvin. Voi kyllä elää kituuttaa = kärsiä pitkäänkin.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
saribli
Starting Member
Starting Member

Kuinka usein vaihdat vettä tuohon altaaseesi? Nitraattiarvo (NO3) on jo todella korkea. Vedenvaihdoilla kannattaa nitraattiarvo pitää välillä 5-20 mg/l. Samoin kiekkokalalle veden lämpötila on useamman asteen liian alhainen. Tosin jos nostat lämpötilaa, tulee taas osalle kaloista sitten tukalat oltavat. Eli vetesi ei ole kaikille kaloille hyvää.
No, testipurkin kyljessä arvo näytti olevan ihan ok, joskin siellä ylärajassa. Arvo kyllä vaihtelee miten milloinkin, sillä vaihdan vettä päivittäin muutamasta litrasta viiteen litraan ja pari kertaa viikossa 10 litraa. Ruokin nimittäin kalojani aika paljon ja sen vuoksi joudun vaihtamaan vettä aika tiheään. Joskus jos on kiireinen päivä, he saavat ruokaa pari kertaa päivässä, jos minulla on aikaa katsella niitä, niin ruokaa tipahtelee altaaseen parikin kertaa tunnissa ja joskus enemmänkin. Mitä tulee lämpöön niin kaikki kalani viihtyvät hyvin vedessä joka on 24-25 asteista (minkä tietänet itsekin). 25 astetta on tavoitteeni, mutta vedenvaihdon aikana lämpö laskee yleensä 23 joskus alemmaksikin.
Kääpiöityminen tapahtuu isoilla kaloilla liian pienessä tilassa, jota tuo 60 litrainen on kiekkokalalle.
No siinä tapuksessa 300 litraa on kiekolle liian pieni, sillä sellaisessa altaassa se on elämänsä elänyt näitä 3 kk lukuunottamatta. Sitä en sitten mene vannomaan, että olisi kolmisastasessa asunut poikasenakin, kun en ole ollut näkemässä.
80-luvulla oli hoito-ohjeet hieman erit kuin tänäpäivänä. Uutta tietoa tulee jatkuvasti lisää ja kalojen luonnollisia elinolosuhteita tutkitaan jatkuvasti. Sehän harrastamisen juju onkin, että aina oppii uutta. Tietojen päivitys ei olisi lainkaan pahasta.
Juu ei ole. Siksi luenkin kaikki uudet akva kirjat jotka kirjastoon tulee.
Keskitysleiri-vertaus kuvastaa hyvin altaasi tämän hetkistä tilannetta. Kalat ovat sullottu ihan liian pieneen tilaan, jossa on liian paljon ja liian isoja kaloja ja vesiarvot eivät ole kaikille kaloille sopivat.
Harmi kun et pääse näkemään akvaani. Mielenkiinnolla katsoisin mikä kala voisi sinun mielestäsi kaikkein pahoin, eli minkä nostaisit sieltä ensimmäiseksi pois. Uskon, että jos kaloilla olisi niin huonot olot kuin annetaan ymmärtää, niin ne olisivat varmasti yrittäneet hypätä altaasta pois jo aikoja sitten. Vielä en ole sellaista nähnyt.
Koiravertaukseni on rinnastettavissa suoraan kiekkokalasi ja leväbarbiesi elintilaan. Ei 1 russelilla tolla vertauksella ole 40 metriä juoksutilaa, vaan niitä russeleita pitäisi sitten tolla alalla olla jo satoja. Jos verrataan tilaan tuolla akvaariossa.
Altaassani ei kyllä ole kuin 5 barbia joten 5 russelia 40x40 metrisessä aitauksessa ei ole määrä eikä mikään. Ei edes 10x10 m aitauksessa. Ja kiekkokaloja on vain yksi, joka on niin keskittynyt syömiseen, ettei se paljon näytä välittävän siitä mitä sen ymprärillä tapahtuu. Yhtä hyvin sen ympärillä voisi olla tuo 50 litraa kuin 1000 litraakin. Kotilot ja ruuat kasvien lehdillä ovat sen mielestä paljon mielenkiintoisempia kuin kanssa-asukit.

Kuulostaa kyllä siltä kuin kalani olisivat jotenkin kylkikyljessä tuol altaassa, mutta sitä ne eivät kyllä ole. Jokaisella on oma paikkansa ja toisilla taas paikka vaihtelee mielensä mukaan. Välillä joku tökkäisee jotain, mutta parvikalat ovat tottuneet tökkimisiin jopa 300 litraisessa, joten eivät ne saa sydäriä pienessäkään altaassa. Jos kalojen paljous niitä häiritsisi, niin se olisi kerennyt näkyä jo monesti tämän 3 kk aikana. Aluksi kyllä epäilytti laittaa niitä noin pieneen purkkiin, mutta ihmeen hyvin jokainen on sinne sopeutunut.

----------------------------
Deicide kirjoitti:Jos kala on kääpiöitynyt, niin sen sisäelimet eivät ole todennäköisesti kehittyneet oikein = kala ei voi hyvin. Voi kyllä elää kituuttaa = kärsiä pitkäänkin.
Todennäköisesti? Miksi käyttää tuollaisia sanoja, jos ei ole varma asiasta? (Ei muuten ollut uusi tieto minulle, tässä kun on tullut luettua yksi jos toinenkin kirja.. eri juttu sitten uskoako kaikkea mitä lukee ja vaikka totta olisikin, niin onko se totta juuri minun kalani kohdalla? Ei kalaa voi lopettaa vain mutu-tuntuman perusteella. En ainakaan minä.) Toisekseen olen edelleen sitä mieltä, että kalasta näkee hyvin, jos se ei voi hyvin. Sairas kala ei kauaa elä akvaariossa, ei edes kituva kala. Ei ainakaan niin, etteikö sitä huomaa. On kyllä ihmeellistä, että kala olisi ainoa olio maan päällä, josta ei voisi sanoa voiko se hyvin vaiko ei, kun kaikista muista maailman eliöistä ja olioista sen voi sanoa.

Tai ehkä on sellaisia ihmisiä jotka eivät ole perehtyneet niin hyvin kaloihinsa, että tietäisivät josko ovat nousseet ylös väärällä evällä, saatika että tietäisivät ovatko ne sairaita. Ittestäni voin sanoa, että niin kauan kun kalani syövät hyvin, säilyttävät värinsä, näyttävät normaaleilta ja uivat normaalisti niin niin kauan ne saavat myös altaassani polskia.

----------------------------
miksuli30 kirjoitti:Nyt on sitten täydennystä isossa akvassa. Käytiin Hyvinkäällä katselemassa mutta johan siellä mukaan tarttui kala jos toinenkin. Kyseltiin mikä sopii meidän miekkapyrstöjen kanssa ja kyllähän sieltä yhtä jos toista löytyikin. Paljon paremmat valikoimat ja siistit akvaariot kun täällä "omassa" eläinkaupassa..
Mukaan siis tarttui:
5 x punapääbarbi
5 x seeprakala
2 x täplämonninen

Aiotaan viikon päästä lisätä ainakin punapää parvea, oikein vikkeliä ja kivoja kaloja. Koirakin kiinnostu kun alko vipinä isossa altaassa ;)
Kiva kun löysit mieleisiä kaloja. :D Minulle miekkapyrstöt ja punapääbarbit ovat jääneet kokematta, mutta joskus muinoin oli seeprakaloja. Aika vilkkaita otuksia jotka voi saada pienessä altaassa heikkohermoisimmat hyppimään laseille, mutta noin kadehdittavan isossa altaassa niistä tuskin on harmia kellekään. Kutevatkin innokkaasti, joten jos saat varjeltua kudun kaikenmaailman eväkkäiltä plus vanhemmilta, niin pian niitä on paljon enemmän kuin viisi. :D Itselläni on aina ollut niin paljon kaloja, että vaikka ovatkin kuoriutuneet ja olen poikasten suojaksi kyhännyt jos minkälaisia sääskiverkkokyhäelmiä, niin aina jostakin raosta ovat kalat päässeet niitä napsimaan suihinsa. Ainoat hengissä selvinneet ovat olleet yksi täplämonninen ja yksi kerritetra. Kerritetrakin oli selvinnyt vain tiheän kasvillisuuden ansiosta ja löysinkin sen vasta sentin pituisena. Täplämonnisia saa muuten olla ainakin kuusi kappaletta ja tuon kokoisessa altaassa vaikka enemmänkin. Ei jää ruokaa kuleksimaan pohjalle, kun on joku niitä syömässä. Seeprakalojakin saisi olla varmaan enemmän. Mitä enemmän on laumaa ympärillä, sitä turvallisemmaksi ne olonsa kokevat. Ja jos käy niin että tuossa viiden kalan parvessa on vain yksi naaras ja loput ovat uroksia, niin naaralle tulee kyllä aika hikiset oltavavat kun urokset sitä jahtaa tunnista toiseen. Toisaalta seeprakalat valtaavat kyllä itselleen revirinkin, jos löytävät sopivia paikkoja, ja naaras saa silloin huokaista helpotuksesta. Ainakin hetkeksi. Näin ainakin minun altaassani.. tiedä sitten miten muilla.
saribli
Starting Member
Starting Member

miksuli30 kirjoitti:Nyt on sitten täydennystä isossa akvassa. Käytiin Hyvinkäällä katselemassa mutta johan siellä mukaan tarttui kala jos toinenkin. Kyseltiin mikä sopii meidän miekkapyrstöjen kanssa ja kyllähän sieltä yhtä jos toista löytyikin. Paljon paremmat valikoimat ja siistit akvaariot kun täällä "omassa" eläinkaupassa..
Mukaan siis tarttui:
5 x punapääbarbi
5 x seeprakala
2 x täplämonninen

Sama koskee täplämonnisiakin. Olisi hyvä jos olisi useampi naaras, sillä urokset jaksavat jahdata naarasta sinnikkäästi ja jos naaraalla ei ole piilopaikkoja missä levähtää, niin urokset ei hevillä sitä rauhaan jätä. Eli mitä useampi jahdattava niin sitä parempi. Ja tämä koskee melkeinpä kaikkia parvikaloja. Varsinkin liikkuvia sellaisia. Jos on parvikala joka valtaa reviirin, niin silloin ei kannata hankkia enempää kaloja kuin on reviiripaikkojakaan. Omassa altaassa on nyt neljä mustatetraa ja jokainen on vallannut itselleen sieltä paikan. Jos hankkisin sinne vielä yhden mustatetran, niin edessä olisi varmasti jatkuvia rajaloukkauksia ja surkeimman paikan saanut varmaan masentuisi ja kuka ties kuolis vielä pois. Reviirin se saisi altaan takaa, joka luonnollisestikin olisi akvan huonoin kohta. Ellei se sitten olisi niin vahva että se pystyisi syrjäyttään jonkun nykyisistä kaloista. Ja tuskin psytyisi ainkaan heti, kun poikanen kuitenkin olisi. Eli neljällä mennään tällä hetkellä.
miksuli30
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja miksuli30 »

Joo o.. Nyt on tullut seurailtua noita punapääbarbeja ja jos oikein osaan tulkita niin joukossa vain yksi naaras. Ainakin nuo muut 4 on ihan tummanpunaisia ja mennä vipeltää tuon yhen raukan perässä. Hassua kuitenkin että noi on ihan kokonaan tosi tummanpunaisia vaikka joka paikassa lukee että vain päästä tulee punainen. Mutta kyllä kovin reippailta ja terveiltä näyttää, kovaa vauhtia puksuttaa menemään. Toinen noista täplämonneista luulee kait kuuluvansa niiden parveen kun seuraa muita uroksia ihan vanavedessä. Noh, ensi viikolla sitten lisää parven jäseniä :)
Pääkalaksi suunniteltiin jotain tosi erikoisen värisiä lehtikaloja. Eilen ihan sattumalta löysin jostain nettisivulta punaisen/oranssin lehtikalan, oli kyllä nätti. Mutta eipä niitä varmaankaan mistään saa koska ei ole ikinä aikasemmin tullut missään vastaan.

Ainiin, olihan mulla kysymyksiäkin.. Piti noista nuoliaisista kysyä.. Tiikerinuoliainen olis haaveena mutta taitaa popsia nuo pikku kalat suuhunsa. Sittenhän on myös klovninuoliainen tai harlekiininuoliainen? Mun nuoliais tieto loppuu tohon :D Joten olis ihan kiva tietää mitä tonne nyt vielä sopis, kuinka monta yms? Ne lehtikalat nyt on ainakin ihan ehdottomia jahka sopiva pariskunta löytyy :>
Akvaario harrastus valitettavasti loppumassa :(
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Tuon lehtikalan väri on appelsiini. Ei mitenkään harvinainen. Täällä monesti myynnisssä.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Siiderihai
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Siiderihai »

miksuli30 kirjoitti:Ainiin, olihan mulla kysymyksiäkin.. Piti noista nuoliaisista kysyä.. Tiikerinuoliainen olis haaveena mutta taitaa popsia nuo pikku kalat suuhunsa. Sittenhän on myös klovninuoliainen tai harlekiininuoliainen? Mun nuoliais tieto loppuu tohon :D Joten olis ihan kiva tietää mitä tonne nyt vielä sopis, kuinka monta yms? Ne lehtikalat nyt on ainakin ihan ehdottomia jahka sopiva pariskunta löytyy :>
Nuoliaisille on oma alue, josta kannattaa lukea tietoja. Erityisesti tiikerinuoliaisia ei kannata ottaa jos ei ole ensin perehtynyt niihin. Ne ovat herkkiä taudeille ja kasvavat tosi isoiksi, joten tarvitsevat tilaa paljon. Pienessä akvaariossa kääpiöityvät. Niin ja ei ne popsi barbeja suihinsa, mutta kotiloita syövät jonkin verran.
Anastasia
Junior Member
Junior Member

Saribli, tarkoitin vain sitä (mistä joku jo mainitsikin), että kun ne hoitokäsitykset oli ainakin meikäläisellä kovin 80-lukulaisia piiitkään, että on tässä tullut opittua kaikenlaista uutta ja jännittävää. En kuvittele olevani täydellinen akvaristi vain sen takia, että on niitä aiemminkin harrastanut. Ehkä pointtini yritti olla, että kannattaisi edes harkita muiden näkökulmaa asiaan. Kaikki kun haluavat vaan hyvää sulle ja sun kaloilles.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”