Mörrikkä kirjoitti:vallan unohdin ne asiat jotka monen mielestä ovat ongelmana, eli se että mattosuodatin on ruma ja vie tilaa altaasta.
Asia jäi sen verran vaivaamaan, jotta piti käydä mittaamassa noita suodattimia
Alla pientä vertailua 300l altaan mukana tuleen bluwave 07 sisäsuodattimen ja maton välillä, koska meillä ei ole mahdollisuutta eikä halukkuutta ulkosuodattimiin. Uskoakseni tiedän edään palstapersoonan, joka mielellään tekee vertailua ulkosuodattimen ja sisäsuodatinten välillä, silloinkin kun ulkosuodatin ei ole mahdollinen ratkaisu
Bluwaven pohjan pinta-ala (mitat) ilman kiinnikkeitä noin 34x10 senttiä. Mattosuodatinviritelmä vie altaan pohjasta noin 24x14 senttiä. Eli mielestäni ei suurta eroa.
Kaupallinen sisäsuodatin on musta, matto viikon käyöton jälkeen tumman sininen. Matto lähestynee mustaa aikojen saatossa. Väri on mielestäni makuasia, kummasta tykkää.
Edellä puhuttiin aktiivihiilen käytöstä. Bluwavessa on pumpun jälkeen poistoputken ja pumpun välissä aktiivihiililokero. Minulla on pumppu "maton rajaamaan alueen sisällä", enkä näe mitään syytä miksen voisi samalla tavalla asentaa muovikoteloa hiilellä täytettynä pumpun ja ulostuloputken väliin? Aktiivihiilen käyttö siis molemmissa mahdollista, kaupallisessa vakiona - DIY menetelmässä senkin "joutuu" tekeen itse.
Kaupallisessa sisäsuodattimessa on lokero lämmittimelle, DIY paketissa minulla on lämppäri maton rajaamassa nurkkauksessa. Suodattimen "sisällä" samoin kuin pumppukin - tässä kohtaa en keksi eroa DIY ja kaupallisen ratkaisun välillä.
Kaupallisessa sisäsuodattimessa on ensimmäisenä filtterinä suodatinmattoa - saman näköistä ja väristä kuin minulla mattosuodattimessa. Minulla maton pinta-ala on kyllä selkeesti suurempi - tiedä sitten onko hyvä vai paha asia. Luulen että hyvä.
Kaupallisessa suodattimessa on makaronia ja palloja suodattimen sisällä pumpun ja maton välissä. Haluttaessa minusta tuonne maton rajaamaan tilaan voi kipata makaronit ja pallot, vai kuinka? Periaatteessa jopa tuon sisätilan voi jakaa muoviritilällä kahtia ja laittaa "pallot" ja "makaronit" eri lohkoihin - elikkäs "koreihin", aivan kuten kaupallisissa ratkaisuissa. DIY hemmo siis askartelee vähän, kaupallisessa ratkaisussa tehty valmiiksi.
Kaupallinen ratkaisu ei "vie"/"hyödynnä" altaan koko korkeutta. Periaatteessa fisuille jää "piilopaikka" suodattimen alle. Toisaalta DIY härpäkkeessä on suurempi maton pinta-ala ja mahdolliset keraamiset kilkkeet sisällä saavat suurempitilavuuksiset "korit"-> makaroneja tulee käyttöön enemmän kuin kaupallisessa. Kumpi sitten parempi?
Äkkiseltään DIY hemmo saa askartelemalla ja hyödyntämällä altaan koko korkeuden suuremmat suodatuspinta-alat kuin vastaavan pohjapinnan varaava kaupallinen suodatin. Muuta eroa en keksi - poislukien värin alussa
Toisaalta jos DIY suodatin ei toimi, backup planinä voi aina vaihtaa takaisin kaupallisiin ratkaisuihin.
On varmaankin totta, että ulko- ja valutussuodattimilla skaalaudutaan suurempiin altaisiin ja kuormittavampiin kaloihin kuin mihin sisäsuodattimilla päästään. Eli sikäli kuin mahdollisuudet ovat vain sisäsuodattimeen, altaan ylläpitäjä joutuu miettimään kalaston ja kuormituksen suodatuksen mukaan.
t.w
edit: Hinta
Bluewave näyttäs kustantavan noin 50 - 60 euroa. asennukseen mennee noin 15 minuuttia. Tai siltä se näytti.
Jos noi kaikki vastaavuudet tehdään DIY suodattimeen, TeeSeItse -henkilö ehtii upottaa 500 - 600 euroa kaikkeen kivaan ja nauttii puuhastelusta sekä asennusjuomista useamman viikon. Kumpi on parempi - riippunee kait tavoitteista.
Jos tykkää puuhastella ja värkätä - ok, jos pitää saada kaikkimullleheti -> kaupallinen ratkaisu suodatukseen, altaaseen, vesihanasta ja safestart + kalat perään. Allas on valmis ennen kuin DIY hemmo on ehtinyt DIY:tä lausumaaan.