240l kalasto
Valvoja: Moderaattorit
240l kalasto
Nyt kun tosiaan sain tuon isomman akvaarion, on alkanut mietityttämään kalaston päivittäminen, kun näyttää niin tyhjältä!
Tämänhetkinen kalasto sama kuin ennenkin, eli
12-14kpl mustia molleja
11kpl kardinaalitetroja
7kpl kuparimonnisia
Nykyiseen kalastoon olen enemmänkin kuin tyytyväinen, mutta joku isompi kala voisi houkuttaa tuonne. En siis halua mitään parvea, noissa kahdessa on jo ihan tarpeeksi.
Tämänhetkinen kalasto sama kuin ennenkin, eli
12-14kpl mustia molleja
11kpl kardinaalitetroja
7kpl kuparimonnisia
Nykyiseen kalastoon olen enemmänkin kuin tyytyväinen, mutta joku isompi kala voisi houkuttaa tuonne. En siis halua mitään parvea, noissa kahdessa on jo ihan tarpeeksi.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Re: 240l kalasto
Mustamollit eivät käy noiden muiden kalojen kanssa.. niistä sinun on luovuttavaa........ Laittaisin kardinaalitetroja ja monnisia enenmän ja sitten jonkun keskikokoisen kirjoahvenen... Mikä kirjoahven kiinnostaisi`?
Mä olen kalastoni koonnut tän palstan ohjeiden mukaan, joten olen ollut täysin siinä luulossa, että käyvät yksiin.
Siinähän se on, kun en tiedä.
Mulla ei ole affenista hajuakaan, sillä mä niitä vinkkejä kyselenkin.
Siinähän se on, kun en tiedä.

-
- Advanced Member
Kannattaa lukea markku varjon akvaariokalat kirja, siinä on hyvin kerrottu vesiarvot yms. Kannattaa myös käydä vaikka helsingin akvaariokeskuksen sivuilta katsomassa, ellet tuota kirjaa saa käsiisi. Kirjoahven vaihtoehtoja on aika paljon. Minkä värisestä ja laisista kirjoahvenesta tykkäsiit, oletko nähnyt jonkun mielenkinotisen vaikka eläinkaupassa? Mutta nuo mustamollit eivät mene koska tarvitsevat kovaa vettä.....!
Ahaa, okei. Tuota ihmeteltiin aiemminkin, täällä missä asun, on hyvin kalkkipitoinen vesi ja siten kovempi kuin vaikka naapurikylässä.
Täytyy tutkailla noita nettisivuja, kirjaan en varmaan ihan hetkeen käsiksi pääse.
Ja kuten jo sanoin, mulla ei ole hajuakaan affenista. Paitsi niistä mitä ongitaan kesäisin järvistä ylös.
Täytyy tutkailla noita nettisivuja, kirjaan en varmaan ihan hetkeen käsiksi pääse.
Ja kuten jo sanoin, mulla ei ole hajuakaan affenista. Paitsi niistä mitä ongitaan kesäisin järvistä ylös.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Millaiset ovat akvaariosi vesiarvot? KH, PH, GH?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
NO3 alle 20
NO2 0
GH 75
KH 0 (alta puskee tummempi väri, 40)
pH 6,8-7,2 välillä.
Mulla on liuskatestit käytössä, joten tuon tarkempia en voi valitettavasti antaa. Sitä en tiedä missä muodossa nuo luvut on. Olikohan se joku ppm?
Ja tiedän, että liuskatestit eivät ole täysin luotettavia. Oon tässä jo hetken aikaa odotellut kunnon tippatestisettiä.
NO2 0
GH 75
KH 0 (alta puskee tummempi väri, 40)
pH 6,8-7,2 välillä.
Mulla on liuskatestit käytössä, joten tuon tarkempia en voi valitettavasti antaa. Sitä en tiedä missä muodossa nuo luvut on. Olikohan se joku ppm?
Ja tiedän, että liuskatestit eivät ole täysin luotettavia. Oon tässä jo hetken aikaa odotellut kunnon tippatestisettiä.
Vähän päivitystä tilanteeseen.
Nyt on tippatestit saatu ja veden arvot ovat seuraavanlaiset:
pH 7,5
NH3 0mg
NO2 <0,3mg/l
NO3 12,5mg/l
O2 n.5mg/l
Gh 9 dH?
KH 3
Mustista molleista aion luopua, luovutan ne parempaan kotiin jahka omistaja löytyy. Jos ei löydy, niin toivottavasti joku akvaarioliike ottaa nuo vastaan.
Kasvatin myös parvien kokoa, kardinaalitetroja on nyt 30 ja kuparimonnisia 10. Mollien määrä tällä hetkellä 13, eli sama kuin ennenkin.
Ahvenpariskuntaa olen miettinyt, pitäisi vain löytää joku sopiva.
Olisiko vielä joku neljäs parvikala hyvä? Ja mikä voisi sopia tuonne? Hieman isompi kooltaan kuin nuo tetrat olis hyvä olla. Tyyliin noiden mollien kokoinen.
Nyt on tippatestit saatu ja veden arvot ovat seuraavanlaiset:
pH 7,5
NH3 0mg
NO2 <0,3mg/l
NO3 12,5mg/l
O2 n.5mg/l
Gh 9 dH?
KH 3
Mustista molleista aion luopua, luovutan ne parempaan kotiin jahka omistaja löytyy. Jos ei löydy, niin toivottavasti joku akvaarioliike ottaa nuo vastaan.
Kasvatin myös parvien kokoa, kardinaalitetroja on nyt 30 ja kuparimonnisia 10. Mollien määrä tällä hetkellä 13, eli sama kuin ennenkin.
Ahvenpariskuntaa olen miettinyt, pitäisi vain löytää joku sopiva.
Olisiko vielä joku neljäs parvikala hyvä? Ja mikä voisi sopia tuonne? Hieman isompi kooltaan kuin nuo tetrat olis hyvä olla. Tyyliin noiden mollien kokoinen.
Miten olisi mustaneontetra? samaa kokoluokkaa kuin kardinaalitetra, mutta vartalonmallilta vähän erilainen ja näyttää isommalta.. (tai sitten tämä kaikki on vaan minun kuvitelmaanuppu kirjoitti:Hieman isompi kooltaan kuin nuo tetrat olis hyvä olla. Tyyliin noiden mollien kokoinen.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Minulla on helmirihmakala haaremi kardinaalitetrojen ja mustaneonien kanssa, oletko rihmakaloja miettinyt?
Toistaiseksi olen bongannut seuraavat vaihtoehdot, mitkä tuonne sopisivat:
Helmirihmakala
Sinirihmakala
Timanttikirjoahven
Mustaneontetra olisi myös varteenotettava vaihtoehto. Myös sitruunatetra houkuttelee, mutta tuleeko sitten tuonne liiallinen värien kirjo?
Helmirihmakala
Sinirihmakala
Timanttikirjoahven
Mustaneontetra olisi myös varteenotettava vaihtoehto. Myös sitruunatetra houkuttelee, mutta tuleeko sitten tuonne liiallinen värien kirjo?
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
Affenistahan sinne löytyy valikoimaa hurjastikin. Esim. avainkirjoahven, lippukirjoahven, ruostekirjoahven, rusokirjoahven + "kääpiöahvenien valikoima", kuten loistokääpiöahven, keltakääpiöahven, töyhtökääpiöahven, rubiinikääpiöahven, etc.