Vihdoinkin miekkapyrstövauvoja

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

sussu- kirjoitti:[url]saisiko kukaan kertoa mitä nimityksiä näistä väreistä käytetään?
Googlen mukaan isän värisiä kutsutaan usein ihan vaan vihreiksi, mutta myös jossain mainitaan värinä neon tuon tyyppisen värin yhteydessä. Mulla oli paljon ton värisiä kaloja joskus, olivat hankalia saada resessiiviseksi väriksi tuxedoihin nähden, joten hankkiuduin eroon kaikista vihertävän harmahtavista kaloista. Tuo väri voi muuten viitata kalakannan pitkään sukusiittoisuuteen, joten jos on paljon sen värisiä ns. atavismi-pseudovillimuotovärisiä kaloja, niin kannattaa hankkia uutta verta kantaan.

Emokalan väri on virallisesti tuxedo, joita itsekin pääasiassa kasvatan.
Akvarismia 1992-2014
sussu-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sussu- »

Vitsit nyt odottelen jo innolla, että mun yksi miekkapyrstö synnyttäis. Kyseinen kala on pohjaväriltää kirkkaan oranssi, mutta koko sen ruumis on mustien täplien peitossa eli vähän niinkun dalmantialainen [;)]
Lea_83
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Lea_83 »

Täällä alkais olemaan se aika edessä että noita poikasia tarvis alkaa myymää tai luovuttaa pois.
Siks kysynkin että minkä kokoisina noita voi alkaa antaa eteenpäin? Onko siinä jotain suositusta?

Värityksiä täältä löytyy vihreesilmäsistä keltaoransseista ihan tavalliseen kirkkaan oranssiin.
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kokemuksen perusteella lemmikkiliikkeet eivät yleensä mielellään ota ihan pieniä poikasia, haluavat mieluiten n. parisenttisiksi kasvaneita. Mä kyllä ite lahjoitin viimeksi yhden päivän ikäisiä poikasia uuteen yksityiseen kotiin.
Akvarismia 1992-2014
Riixxa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Riixxa »

Niistä poikasista jotka olivat sellasia läpinäkyviä mustilla täplillä, niin niistä on tullut nyt oransseja :)
2 kissaa, koira, 235l, 63l ja 20l vauvalaari, minä ja mies :)
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mulla vanhin naaras synnytti tiistaina. Jännää kun natu on itse tuxedo, poikasissa on tuxedoja, västäräkkejä ja jokunen harmaakin, vaikka isä ei voi olla västäräkki tai harmaa. :D Emokalan oma emo tosin on todennäköisesti ollut harmaa.
Akvarismia 1992-2014
Riixxa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Riixxa »

Kiva :) Mie odottelen että tuo minun tuxedo naaras synnyttäsi, niin sais noita poikasia lisää :) Tuo minun koiras jahtaa melkeen koko ajan yhtä naarasta ja toista urosta, naaras piti ottaa parannettavaksi jo kerran ku oli päähän tullu hometta. Eli oli tuo uros varmaan jahdatessaan tökkinyt. Nuo jahdattavat naaras ja se toinen uros ovat täsmälleen saman värisiä, voiko johtua siitä, että molempia jahtaa? En tiiä pitäiskö nuo antaa pois vai mitä tehdä? Toiseen altaasen en voi oikein laittaa, koska voivat lisääntyä platyjen kanssa, eikö?
2 kissaa, koira, 235l, 63l ja 20l vauvalaari, minä ja mies :)
samimursu fin
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Re: Vihdoinkin miekkapyrstö vauvoja :D

Viesti Kirjoittaja samimursu fin »

Mä oon Sami 10 v :D
Mulla on 100 litranen akva, ja siellä on 3 miekkapyrstöä, 2 kultakalaa pieni ja iso, kaksi miljoonakalaa raskaana toinen. 2 haimonnii 10 cm pitkiä, kolme seeprakalaa ja panssarimonni, sekä partamonni. Pitääkö miekkapyrstö siirtää synnyttämään toiseen kuppiin? Kauppias sanoi, että siltä vaikuttaa, että se synnyttää kohta. Se on noin 2-3 cm pitkä ja aika läski musta piste persaukos pitäisikö niiden vauvojen tulla jo?

Edit: Selkiytetty tekstiä jja lisätty isot kirjaimet, sekä välimerkkejä.
-Ylläpito
kala-Jalmari
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kala-Jalmari »

Siis nyt on kyllä Samilla aikamoinen kalasto [}:)] .Kultakalat vaatii vähintään 500l akvan ja parven, haimonnia itse en edes pitäisi muuta kuin uima-altaassa.Miekkapyrstöt vaatii kovempaa vettä kuin muut.
useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
kala-Jalmari
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kala-Jalmari »

Meni vähä OT:ksi mut kumminki.
useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

voiko Miekkapyrstöjen parittelu olla niin rajua että uros repisi naaraan pyrstön? Vai onko parempi vaihtoehtuolle repimiselle rapu joka majailee akvaariossa? Voisi kuitenkin kuvitella että ennemmin se rapu kävisi uroksen miekkaan kiinni ja repisi sen kuin että naaraan normaaliin pyrstöön kävisi kiinni.
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

tilli85 kirjoitti:voiko Miekkapyrstöjen parittelu olla niin rajua että uros repisi naaraan pyrstön? Vai onko parempi vaihtoehtuolle repimiselle rapu joka majailee akvaariossa? Voisi kuitenkin kuvitella että ennemmin se rapu kävisi uroksen miekkaan kiinni ja repisi sen kuin että naaraan normaaliin pyrstöön kävisi kiinni.
Ei miekkapyrstöjen parittelu ole tuossa mielessä väkivaltaista, aika epäromanttisen näköistä tosin, mutta ei miekkisnaaraan repaleinen pyrstö ole paritteluun liittyvää. Jos olisi taistelukaloista kyse, niin sitten olisi ihan odotettavaa :D Voihan myös olla että jokin muu kala ei siedä tuota kyseistä miekkisnaarasta ja on antanut sille "selkään".
Akvarismia 1992-2014
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Akvassa muina kaloina toinen miekkisnaaras sekä nuolimonneja, 2 leväbarbia ja partis. Rapuina tuo jokin karvasaksi rapu ja leväsukarapuja.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Rapuja en juuri tunne, leväbarbeja mulla oli aikoinaan ja olivat hyvin leppoisia tyyppejä, eivät koskaan aiheuttaneet mitään ongelmia muiden kalojen kanssa. Miekkapyrstöt saattavat kyllä hieman ärhennellä toisilleen, on sekin mahdollista ettei miekkispoika hyväksy jotain tiettyä naarasta tai sitten toinen naaras voi olla hallitsevampi ja rökittää heikompaa, mutta voihan olla että asialla on ollut se rapu tai sitten altaassa on jotain vaarallista sisustusta mihin kala on voinut teloa itsensä.
Akvarismia 1992-2014
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viime yönä tänne syntyi ensimmäinen miekkapyrstöpoikue :D 8kpl poikasta näin poikas altaassa. Aloin tässä miettimään että näkyykö miekkiksillä oranssi väri jo heti syntyesään vai kehittyykö vasta myöhemmin? Meilla ainakin kun platyt teki poikasia niistä huomasi heti värit. silloin kyllä oranssit katosivat.
Zorromi
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zorromi »

Minä eilen päivällä metsästin 24 mustaa miekkisvauvaa altaasta. Oli siinä pyydystäminen. Aikaisemmista poikasista onkin jo vähän aikaa kun myyntikokoisia ovat jo. 5 mustaa, 2 punaista, 2 punaista wagtailia ja yksi vihreä/atavismi.
Did you know that water's not to blame if you drown?
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Aloin tässä miettimään semmoista että kun miekkapyrsty on raskaana ja synnytksen aika lähestyy onko sen maha silloin aina semmoinen tumma? Täällä on nimittäin hyvin lihava miekkis naaras jonka maha on siitä kohasta vaalenpunertava joka yleensä olisi tuossa tilanteessa tumma?
Fisu-Hixu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fisu-Hixu »

tilli85 kirjoitti:Aloin tässä miettimään semmoista että kun miekkapyrsty on raskaana ja synnytksen aika lähestyy onko sen maha silloin aina semmoinen tumma? Täällä on nimittäin hyvin lihava miekkis naaras jonka maha on siitä kohasta vaalenpunertava joka yleensä olisi tuossa tilanteessa tumma?
juu mullakin miekkapyrstöjen maha tuli perästä tummaksi kun synnytys alkaa niin peräaukon lähelle tulee valkoinen näppylä mikä on se poikanen.
mulla synnytti suurin naaras n.1.5tuntia sitten ekan ja vielä käynnissä.
pari muutakin on "raskaana" :mrgreen:
240L akvaario, 27L 8-kulmainen poikasallas
Miekkapyrstön poikasia =D
Huonekasvit <3
ventisca
Starting Member
Starting Member

Re:

Viesti Kirjoittaja ventisca »

Tindra kirjoitti: Googlen mukaan isän värisiä kutsutaan usein ihan vaan vihreiksi, mutta myös jossain mainitaan värinä neon tuon tyyppisen värin yhteydessä. Mulla oli paljon ton värisiä kaloja joskus, olivat hankalia saada resessiiviseksi väriksi tuxedoihin nähden, joten hankkiuduin eroon kaikista vihertävän harmahtavista kaloista. Tuo väri voi muuten viitata kalakannan pitkään sukusiittoisuuteen, joten jos on paljon sen värisiä ns. atavismi-pseudovillimuotovärisiä kaloja, niin kannattaa hankkia uutta verta kantaan.
Meillä on n. 25 miekkapyrstöä ja lisääntyvät kovasti. Poikasten annetaan olla tuolla samassa altaassa, eikä ne sitten ihan kaikki selviä, mutta muuten olisikin jo liikaa kaloja. Pääosin meillä on täysin oransseja, tosi kauniita miekkapyrstöjä, sitten on ilmestynyt noita vihreitä/neoneita, jotka on kivoja piristykseksi nekin. Nää on ollu meillä vasta hetken, mutta ovat parikymmentä vuotta olleet samassa altaassa, eli sukusiittoisia ovat. Jäin vain miettimään tuota Tindran kommenttia, että kannattaisi hankkia uutta verta - miten kun arvaariokaupassa sanottiin ettei kannattaisi, kun nykyisin myytävät kalat ovat tottuneet erilaiseen veteen, eivätkä siis pärjäisi meillä. Pitäisikö siis ostaa joltain toiselta harastajalta? Menee vähän offtopiciksi, mutta jäin tuosta miettimään että saadaanko me pian olenkaan oransseja miekkapyrstövauvoja, kun on noita vihreitäkin.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No mä kyllä itse ostin viime keväänä kaksi uutta miekkapyrstöä lemmikkikaupasta, ne olivat olleet ihan erilaisessa vedessä kuin mun oman altaan vesi ja ovat pysyneet täysin terveinä. Että ostoksille vain, sukusiittoisuus ei ole hyvästä, kannattaa säännöllisesti myydä/lahjoittaa osa kaloista pois.
Akvarismia 1992-2014
hexa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja hexa »

mulla yksi miekkapyrstö venailee vaaveja ni kiinnostas tietää et kuinka kauan se raskaus tai odotus aika kestää et ehtisin heti ku ne syntyy ni pelastaa ne poikas akvaan vai kannattaako mun tehä niin et siirrän emon jo ennen poikasten syntymää sinne poikas akvaan, mut kuitenki kiinnostaa kuinka kauan kestää :mrgreen:
Pessimisti ei pety
hexa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja hexa »

voi, kun minullekkin tulisi läjittäin poikasia. kerran tuli muutama platyn poikanen mutta kuolivat kun ei minun akvassani platyt viihdy. nyt ostin sitten miekka pyrstöjä ja ilokseni sain huomata että yksi niist odotteli vaaveja. niinpä väkräsin poikas altaan jotta saisin varmasti niitä säilymään hengissä edes muutaman. onko teillä jotai konsteja jolla saisi miekkapyrstöt viihtymään. esim. pitävätkö ne pehmeästä vai kovasta vedestä?
Pessimisti ei pety
Lurlene
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lurlene »

Meilläkin koettiin viikolla jännittäviä hetkiä kun huomasin iltasella valoja laittaissani että akvan perukoilla uiskentelee pienen pieni väritön poikanen.
Nyt niitä poikasia on 3-5, tarkkaa lukumäärää on vaikea arvioida. Täytynee odotella kunnes kasvavat senverran että näkyvät paremmin :)
Äitikala on ensikertalainen joten poikasia on kai siksi niin "vähän" mutta iloinen olen jokatapauksessa.
tervaatio
Junior Member
Junior Member

Re: Vihdoinkin miekkapyrstövauvoja

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Tänä aamuna noukin altaastani 20 miekkis poekasta kelluvaan vaavihäkkiin, kaikki haalean HAALEAN oransseja... :D
Ja mulla on 12 millis kersaa, 2-3 cm. 8O

Taidan saada kunnon sadon. :D :D
200 litraa pehmeää vettä ja 30 litranen rapu-/poikasallas.
Pilperiina
Junior Member
Junior Member

Re: Vihdoinkin miekkapyrstövauvoja

Viesti Kirjoittaja Pilperiina »

Kuinka nopiaan ootte päästäny miekkisvauvat isojen kalojen sekaan? Meille syntyi tänään 9 vaavia joista 8 jäi eloon. Ovatten vaavialtaas mut mietityttää et kauanko niitä tarviaa siel pidellä? Ollaan kyl menos hakee lisää kasveja, joten hyviä vinkkejä siihenkin otetaan vastaan. Nyt altaassa on pari miekkakasvia ja jaavansammalta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”