Ulkosuodattimen letkujen vienti altaaseen
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Mies
Ulkosuodattimen letkujen vienti altaaseen
Tere
olisi aika laittaa Fluval Fx5 käyttöön, mutta pieni suunnitteluhetki ennen aloitusta..
letkun vienti altaaseen jossa on muutama sentti lasia "kynnys" reunoissa **---
onkos jollakulla noita puutorin akvaarioita, ja miten olette kikkaileet kiinnikkeet reunoihin, niin että putket menee luotettavasti altaaseen?
olisi aika laittaa Fluval Fx5 käyttöön, mutta pieni suunnitteluhetki ennen aloitusta..
letkun vienti altaaseen jossa on muutama sentti lasia "kynnys" reunoissa **---
onkos jollakulla noita puutorin akvaarioita, ja miten olette kikkaileet kiinnikkeet reunoihin, niin että putket menee luotettavasti altaaseen?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Re: Ulkosuodattimen letkujen vienti altaaseen
Muutama sentti voi olla aika paha noilla vakio muovisilla kiinnikkeillä, kun tuohon Giantin kehykseenkin menivät juuri ja juuri vääntämällä. Epäilen, etteivät tuosta ehjänä pois lähde.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Starting Member
löysin vaihtoehtoisen tavan yrittää laittaa kiinnikkeen, mutta tod näk ei kai se noin ole tukeva.. täytynee katsoa paremmin.
- Liitteet
-
- kiinnike.JPG (17.59 KiB) Katsottu 2398 kertaa
Mulla on puutorin akvaariossa tetratecin ulkosuodatin, ja tässä tuli mukana kahdenlaiset imukupit. On pidemmät ja lyhyemmät, ja sain noilla pidemmillä imukupeilla putket hyvin akvaarioon kiinni.
140 litrainen sekala ja 4 litrainen rapula
-
- Elite Member
Nuo Tetratecin imukupit ei aivan ole samaa sarjaa, kuin FX-5:tosen lukittavat letkun kiinnikkeet. Nuo on todella jämäkät, eikä ole pelkästään imukuppien varassa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Marketista saa isompia ylivientikaaria pesukone osastolta. Väri vaan saattaa olla valkoinen.
-
- Elite Member
Olin juuri tulossa samaan. Ja saa muuten myös harmaana.
Tsekkaa muute kotivakuutus. Kaikki vakuutusyhtiöt ei maksa puutorin akvaarioiden aiheuttamia vahinkoja...
-
- Elite Member
Onko tuo tosiaankin totta?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Blondi kysyy: Saako niitä ylivientikaaria eri paksuisia, vai pitääkö hankkia vielä joku erillinen liitin erikokoisiin letkuihin? Saako niitä ylivientejä myös eri mitoituksilla (tarkoitan siis yliviennin sisäleveyttä)? Tetratec EX2400:ssa on liian naftit yliviennit, ja olen joutunut "hieman" askartelemaan, että sain ne altaaseen, jossa sisäreunan lasituki on 9 cm (koko altaan ympäri, joten vaihtoehtoisia paikkojakaan ei ole).
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Aiheuttaako nämä puutorin akvaarion akvaariot yleisesti paljon vesivahinkoja ?
140 litrainen sekala ja 4 litrainen rapula
Tutkippas ko altaiden työn jälkeä sekä lasien paksuuksia niin saat aika selkeän vastauksen:D
-
- Starting Member
- Viesti:
Ihan mielenkiinnosta Teemu Salonen, voitko kertoa tapauksista tarkemmin missä vakuutusyhtiö on jättänyt korvaamatta kun on selvinnyt että akvaarion on valmistanut Puutorin Akvaario?
Itselläni on 1000l kyseisen yrityksen valmistama akvaario, joten jos näin tosiaan on niin voi miettiä uudelleen vakuutuksia....
Vakuutusta ottaessa ei ainakaan mainittu että Puutorin valmistamat akvaariot ei kuulu laajan kotivakuutuksen piiriin.
Marko
Itselläni on 1000l kyseisen yrityksen valmistama akvaario, joten jos näin tosiaan on niin voi miettiä uudelleen vakuutuksia....
Vakuutusta ottaessa ei ainakaan mainittu että Puutorin valmistamat akvaariot ei kuulu laajan kotivakuutuksen piiriin.
Marko
-
- Elite Member
Ei meilläkään ollut merkillä mitään väliä. Vaikka olisi itse tehty.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Mä kanssa haluan enemään pohjaa noille väitteille Puutorin akvoista.
Mulla on ollut noita Puutorin akvoja, yksikään ei ole vuotanut tai hajonnut. On ihan siistin näköisiä, kulmissa mustaa silikonia tasaisella reunalla. Tuo mun 660 litrainen on kyllä aikasen paksua lasia, koska sillä on korkeutta 60 senttiä ja nuo reunoja kehystävät lasilistat tukevoittaa allasta melkoisesti, sellaiset oli jo 370 litraisessa (onhan tässä isommassa vielä poikittaislistatkin). Miksi valmistaja antaa, jos ottaa pakettiin kuuluvan pöydänkin, ni sille neljän vuoden takuun, jos on ihan heikkoa tekelettä? Se oli joskus vuonna kivi ja kirves kun Puutorilla tehtiin niitä erkkeriakvaarioita, niissä oli silloin normaalia enemmän vuotoja. Silloin akvat oli hinnaltaankin aika edullisen tuntuisia, mutta eipä ole enää aikoihin ollut, mitä paksumpi lasi, sitä enempi maksaa...
Rapulana mulla on noin kolme vuotta vanha satakuntalitrainen Aguarelle, kehykset vain ylä ja alareunassa, kulmien pystysaumat on järkyttävän epäsiistit ja silikonien alle oli mennyt levää. Eikä siis todellakaan tuon vanhempi purkki. Mulla ei leviä niinkään ole, ni nyt ei niitä näy saumoissakaan, toistaiseksi se on pitänyt vedet kuitenkin sisällään.
Mulla on ollut noita Puutorin akvoja, yksikään ei ole vuotanut tai hajonnut. On ihan siistin näköisiä, kulmissa mustaa silikonia tasaisella reunalla. Tuo mun 660 litrainen on kyllä aikasen paksua lasia, koska sillä on korkeutta 60 senttiä ja nuo reunoja kehystävät lasilistat tukevoittaa allasta melkoisesti, sellaiset oli jo 370 litraisessa (onhan tässä isommassa vielä poikittaislistatkin). Miksi valmistaja antaa, jos ottaa pakettiin kuuluvan pöydänkin, ni sille neljän vuoden takuun, jos on ihan heikkoa tekelettä? Se oli joskus vuonna kivi ja kirves kun Puutorilla tehtiin niitä erkkeriakvaarioita, niissä oli silloin normaalia enemmän vuotoja. Silloin akvat oli hinnaltaankin aika edullisen tuntuisia, mutta eipä ole enää aikoihin ollut, mitä paksumpi lasi, sitä enempi maksaa...
Rapulana mulla on noin kolme vuotta vanha satakuntalitrainen Aguarelle, kehykset vain ylä ja alareunassa, kulmien pystysaumat on järkyttävän epäsiistit ja silikonien alle oli mennyt levää. Eikä siis todellakaan tuon vanhempi purkki. Mulla ei leviä niinkään ole, ni nyt ei niitä näy saumoissakaan, toistaiseksi se on pitänyt vedet kuitenkin sisällään.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Puutorilaiset on just niitä, mitä eniten tarjottiin korjaukseen ku tiskin takana olin töissä. Emme suostuneet korjaamaan niistä yhtäkään.
Takuusta vielä. Korostan edelleen, että takuu on käytännössä mainoskikka: Valmistaja on vastuussa tuotteestaan sen olemassaolon ajan. Meidän käyttämä ykkösvalmistaja kotimaisissa altaissa oli kuopion akvaariovalaisin. Siellä järjestäen joka allas tehtiin 2mm vahvemmasta lasista kun puutori. Jonkun verran laatikoita tuli myös eurokalaxilta. Muistan erään asiakkaan joka ei suostunut ottamaan 1200l:n altaaseen 15mm laseja. Pitkin hampain eurokalax sitte sen altaan teki 12mm lasista, mutta asiakkaan piti allekirjoittaa asiakirja jossa se vapauttaa valmistajan kaikesta vastuusta.
Takuusta vielä. Korostan edelleen, että takuu on käytännössä mainoskikka: Valmistaja on vastuussa tuotteestaan sen olemassaolon ajan. Meidän käyttämä ykkösvalmistaja kotimaisissa altaissa oli kuopion akvaariovalaisin. Siellä järjestäen joka allas tehtiin 2mm vahvemmasta lasista kun puutori. Jonkun verran laatikoita tuli myös eurokalaxilta. Muistan erään asiakkaan joka ei suostunut ottamaan 1200l:n altaaseen 15mm laseja. Pitkin hampain eurokalax sitte sen altaan teki 12mm lasista, mutta asiakkaan piti allekirjoittaa asiakirja jossa se vapauttaa valmistajan kaikesta vastuusta.
-
- Senior Member
Pistähän tähän sitten listaa niistä yhtiöistä mitkä ei korvaa. Vai jätätkö perustelematta väitteesi niin kuin yleensä?Teemu Salonen kirjoitti:Tsekkaa muute kotivakuutus. Kaikki vakuutusyhtiöt ei maksa puutorin akvaarioiden aiheuttamia vahinkoja...
Mulla Puutorin 740 litrainen 60 cm korkeana ja on kokonaan 12 mm lasia, joten väitätkö myös, että on liian ohuesta tehty?
Mistä näistä tietää..
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Tämän olen minäkin kuullut, tosin tuosta on aikaa ja ymmärtääkseni korvaavat nykyään myös tuon kyseisen akvaarioliikkeen valmistamat akvaariot.Teemu Salonen kirjoitti:Tsekkaa muute kotivakuutus. Kaikki vakuutusyhtiöt ei maksa puutorin akvaarioiden aiheuttamia vahinkoja...
Puutorin akvaarion altaat ovat valmistettu lähes poikkeuksetta liian ohuesta lasista.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Täysin samat kokemukset. Tosin sillä erolla, että täällä noihin vaihdettiin silikonit/laseja ja olen itse nähnyt työn huonon laadun. Mitä noihin uudempiin tulee, niin laatu on kyllä parantunut paljon. Mutta silti sitä samaa laadunvaihtelua on havaittavissa edelleen. Lasien leikkaukset hiukan kieroja, silikonit vedetty vähän sinnepäin, ym.Teemu Salonen kirjoitti:Puutorilaiset on just niitä, mitä eniten tarjottiin korjaukseen ku tiskin takana olin töissä.
Omaan käyttöön en huolisi edelleenkään.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Itse en ala ketään valmistajaa henk. kohtaisesti mollaamaan, mutta,..
...kyllä sitä kummia alkaa näkemään, kun uusii vaikka sataan akvaarioon silikonit. Valmistajien suhteen on huomattavissa suuria eroja työnlaadun suhteen. Suomalaisilla valmistajilla (osalla) on se huono tapa, että kun on käytössä alumiinikehys jonka kanssa altaita valmistetaan niin pystytään peittämään kaikki mokat sen listan taakse. Valitettavan usein mm. särööntyneet hiomattomat lasit ovat paljastuneet vasta silloin, kun on poistettu pohjasilikonit, jotta saadaan korjaukseksi uusi lasi päälle. Pahimmassa tapauksessa lasista on puuttunut oikein pala joka on vaan paikattu reilulla silikonimäärällä.
Yleisimpiä vikoja:
- Lasi liian ohutta
- Lasit leikattu kieroon
- Lasit hiottu huonosti, minisäröjä (!)
- Lasien välinen silikonisauma on liian ohut.
Parhaimmat altaat valmistaa mielestäni ehdottomasti Juhani Tammela (JUTA). Hänen kanssaan olen jutellut paljon ja hänen periaate altaiden suhteen on tehdä jopa liioitellun varmoja altaita. Samalla sijalla yhtään häpeilemättä tulee mielestäni Kuopion Akvaariovalaisin (GIANT), erittäin hyvää ja siistiä työtä, joka toivottavasti tulee jatkamaan vielä pitkää uraansa..
Kokolasisissakin on eroja. Pääsääntöisesti olen nähnyt vain hyviä, mutta muutama susi (pieni alle 300l) on tullut vastaan, jotka ovat olleet ilmeisesti robotin kasaamia. Näissä vikana on ollut se, että robotti on lyönyt lasit aivan kiinni toisiinsa, jolloin lasien välinen silikonisauma on jäänyt todella pieneksi. Näille altaille on käynyt niin, että ne ovat yksinkertaisesti revenneet etu/taka- ja sivulasejen väliseltä saumalta. ---> Vedet lujaa lattialle.
HUOM! Tarkastakaa aina käytettyä akvaariota ostaessa altaan lasien paksuus. Valitettavan usein myydään kilpikonna-altaiksi tarkoitettuja ohuesta lasista kyhättyjä altaita vaan kauppanimella "akvaario". Näitä altaita, kun ei ole tarkoitettu kuin täytettäväksi puoleen väliin asti.
...kyllä sitä kummia alkaa näkemään, kun uusii vaikka sataan akvaarioon silikonit. Valmistajien suhteen on huomattavissa suuria eroja työnlaadun suhteen. Suomalaisilla valmistajilla (osalla) on se huono tapa, että kun on käytössä alumiinikehys jonka kanssa altaita valmistetaan niin pystytään peittämään kaikki mokat sen listan taakse. Valitettavan usein mm. särööntyneet hiomattomat lasit ovat paljastuneet vasta silloin, kun on poistettu pohjasilikonit, jotta saadaan korjaukseksi uusi lasi päälle. Pahimmassa tapauksessa lasista on puuttunut oikein pala joka on vaan paikattu reilulla silikonimäärällä.
Yleisimpiä vikoja:
- Lasi liian ohutta
- Lasit leikattu kieroon
- Lasit hiottu huonosti, minisäröjä (!)
- Lasien välinen silikonisauma on liian ohut.
Parhaimmat altaat valmistaa mielestäni ehdottomasti Juhani Tammela (JUTA). Hänen kanssaan olen jutellut paljon ja hänen periaate altaiden suhteen on tehdä jopa liioitellun varmoja altaita. Samalla sijalla yhtään häpeilemättä tulee mielestäni Kuopion Akvaariovalaisin (GIANT), erittäin hyvää ja siistiä työtä, joka toivottavasti tulee jatkamaan vielä pitkää uraansa..
Kokolasisissakin on eroja. Pääsääntöisesti olen nähnyt vain hyviä, mutta muutama susi (pieni alle 300l) on tullut vastaan, jotka ovat olleet ilmeisesti robotin kasaamia. Näissä vikana on ollut se, että robotti on lyönyt lasit aivan kiinni toisiinsa, jolloin lasien välinen silikonisauma on jäänyt todella pieneksi. Näille altaille on käynyt niin, että ne ovat yksinkertaisesti revenneet etu/taka- ja sivulasejen väliseltä saumalta. ---> Vedet lujaa lattialle.
HUOM! Tarkastakaa aina käytettyä akvaariota ostaessa altaan lasien paksuus. Valitettavan usein myydään kilpikonna-altaiksi tarkoitettuja ohuesta lasista kyhättyjä altaita vaan kauppanimella "akvaario". Näitä altaita, kun ei ole tarkoitettu kuin täytettäväksi puoleen väliin asti.
Just nyt en voi esittää valmista listaa, kun en enää yli vuoteen ole ollut tiskin takana töissä. Ihan toisissa hommissa nykyään:)
Mut jos joku ihan oikeesti haluaa asiasta listauksen, voin toki sellasen hankkia.
Joku vihajsi jotain että väittelen hirveesti, mutta jätän perustelut väliin. Mistä tilanteesta mahtaa olla kysymys? Mulla kyllä ei oo tapana heittää tänne tekstiä, josta en ole varma. Mä kun en kuulu siihen jengiin joka tuulettaa sen erään nimeltä mainitsemattoman helsinkiläisen liikkeen nimeen vaan mulla on kanttia kertoa ihan omat mielipiteeni vaikka ne joskus tuntuukin aika jyrkiltä. Ne perustuu ihan puhtaasti hankittuun tietoon ja taitoon.
Mut jos joku ihan oikeesti haluaa asiasta listauksen, voin toki sellasen hankkia.
Joku vihajsi jotain että väittelen hirveesti, mutta jätän perustelut väliin. Mistä tilanteesta mahtaa olla kysymys? Mulla kyllä ei oo tapana heittää tänne tekstiä, josta en ole varma. Mä kun en kuulu siihen jengiin joka tuulettaa sen erään nimeltä mainitsemattoman helsinkiläisen liikkeen nimeen vaan mulla on kanttia kertoa ihan omat mielipiteeni vaikka ne joskus tuntuukin aika jyrkiltä. Ne perustuu ihan puhtaasti hankittuun tietoon ja taitoon.
-
- Senior Member
No esim pikaisesti hakien Tässä yksiTeemu Salonen kirjoitti: Joku vihajsi jotain että väittelen hirveesti, mutta jätän perustelut väliin. Mistä tilanteesta mahtaa olla kysymys?
Mistä näistä tietää..
-
- Advanced Member
Mä otan ainakin selvää tuosta vakuutuksesta omalta kohdalta, sattuu veljen ex-vaimo olee vakuutusvirkailija. Kyllä mun mielestä nuo akvat on nykyään parempaa tekoa. Makunsa tietty kullakin, mutta mulla valintaan vaikutti nuo kaapistot verrattuina muihin merkkeihin, tykkään koko puisista kaapeista. Hinnaltaanhan ne ei siis ole enää keskitasoa halvempia, niin kuin joskus olivat ja ilmeisesti silloin ohuilla laseilla.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Starting Member
eli asiasta aluperäiseen kysymykseen, taisi olla jollakin vinkki laittaa pesukoneen letkun pidike altaan reunaan.. kiitti vinkeistä kokeilen piruuttaan.. : *)
varsinkaan kun ei mahdollisesti maksa liikaa, täytynee käydä katsastamassa tuotteen hinta.
varsinkaan kun ei mahdollisesti maksa liikaa, täytynee käydä katsastamassa tuotteen hinta.
-
- Advanced Member
Sen verran tuosta ohi aiheen menneestä, että kysyinpä tänään, ainakin Tapiola korvaa merkistä riippumatta.
Mulla muuten Eheimin putkia piti jatkaa tuon listan takia, sahalla poikki ja pieni pätkä letkua väliin, ni mutka riittää lasilistan yli. Pitää yhteen imuputkeen laittaa vielä yksi mutka, jotta saan sen takaseinään vielä kiinni. On niin näkyvällä paikalla että häiritsee, kun jää niin kauas takalasista.
Mulla muuten Eheimin putkia piti jatkaa tuon listan takia, sahalla poikki ja pieni pätkä letkua väliin, ni mutka riittää lasilistan yli. Pitää yhteen imuputkeen laittaa vielä yksi mutka, jotta saan sen takaseinään vielä kiinni. On niin näkyvällä paikalla että häiritsee, kun jää niin kauas takalasista.