Suklaarihmakala
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Suklaarihmakala
Kaipailisin kokemuksia suklaarihmakaloista.
140 litraisessa altaassani on yksi suklaarihmakala naaras, kääpiörihmakaloja (1+2), kirsikkabarbeja 6, sekä sukarapuja.
Nämä elävät hyvässä sovussa, tosin suklis kaipailisi selvästi lajitoveria. Uiskentelee kääppäreitten helmoilla ja ne eivät siitä hirveästi tykkää. Miten käy jos otan uroksen/naaraan?
Muitakin kokemuksia kyseisistä kaloista kuulisin mielellään!
140 litraisessa altaassani on yksi suklaarihmakala naaras, kääpiörihmakaloja (1+2), kirsikkabarbeja 6, sekä sukarapuja.
Nämä elävät hyvässä sovussa, tosin suklis kaipailisi selvästi lajitoveria. Uiskentelee kääppäreitten helmoilla ja ne eivät siitä hirveästi tykkää. Miten käy jos otan uroksen/naaraan?
Muitakin kokemuksia kyseisistä kaloista kuulisin mielellään!
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Suklaarihmakala
Mulla on 128 litrasessa3 niitä oli neljä, mutta yksi kuoli
.. Kyllä tuon kokoiseen voi laittaa ainakin 4 suklaarihmakalaa, minulle ehdotetiin jopa 6-8!
Asut näköjään Jyväskylässä. Kiva tieää, että muillakiin on tällä suklaarihmakaloja!

Asut näköjään Jyväskylässä. Kiva tieää, että muillakiin on tällä suklaarihmakaloja!

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: JAS
Parven muodostavat minulla vaikkei olekaan, kun 1 koiras ja 2 naarasta. Vaikea vielä sanoa muodostuuko tuosta pari, vai jatkavatko yhdessä hengailua kaikki? Parven kokoa tarkoitus kasvattaa yli kymmeneen. Tykkäävät selvästi turve lisäyksestä. Veden vaihdon teen pari kertaa viikossa, koska ressaantuvat yhdestä reilummasta vaihdosta. Johtuu ainakin minulla siitä, että raanasta tulevan veden pH on yli 7 ja altaan 6 paikkeilla. Koiraat nahistelevat keskenään joten pari/haaremi tai sitten isohko parvi. Tässä hiukan omia havaintoja.
Tässä ketjussa kun näyttää olevan Jyväskyläläisiä, niin olisiko jollakulla tietoa mistä liikkeistä tällä hetkellä löytyisi suklaarihmoja?
-
- Junior Member
Ainakaan viime viikolla ei mistään! Odottelen, että johonkin ilmestyisi. Tuntuvat olevan lähiseudulla nyt hakusessa. Ilmoitelkaa ihmeessä jos JKL:n seudulla jossakin on?
-
- Starting Member
Rahulan Rehusta saa ainakin tilauksesta suklaarihmoja. Otin tuon naaraan sieltä kun oli yksinään ollut pitkän aikaa.
Suunnittelevat ottavansa niitä kyllä ensi kalakuormassa.
Turveuutetta lisäsinkin altaaseen tuon naaraan tultua. Kumpikohan olis parempi, naaras vai uros? Onko uros reviiristä tarkka?
Oisko naaras rauhallisempi?
Suunnittelevat ottavansa niitä kyllä ensi kalakuormassa.

Turveuutetta lisäsinkin altaaseen tuon naaraan tultua. Kumpikohan olis parempi, naaras vai uros? Onko uros reviiristä tarkka?
Oisko naaras rauhallisempi?
Zirppu, mulla on sellainen käsitys, että suklaarihmakoiras voi tapella kääpiörihmakoiraan kanssa. Millian sivulla oli maininta, että hänellä suklaat eivät sopineet korurihmojen eikä taistojen sekaan vaan tuli tappeluja. Mulla ei ole itselläni suklaista vielä kokemusta, mutta en aio yhdistellä niitä samantyyppisten kalojen tai reviirillisten kalojen kanssa yleensäkään juuri sen vuoksi mitä olen niistä lukenut.
kimsl kirjoitti:Mulla on 128 litrasessa3 niitä oli neljä, mutta yksi kuoli.. Kyllä tuon kokoiseen voi laittaa ainakin 4 suklaarihmakalaa, minulle ehdotetiin jopa 6-8!
![]()
Totta puhut ainakin mun mielestä. Hyvin mahtuu 4 suklaarihmakalaa moiseen altaaseen... Nättejä elikoita ovat =)
-
- Starting Member
^^ Joo, näin mä kuvittelisin kanssa että kävis uroksen kanssa. Naaraan taidan siis ottaa kaveriksi. Hyvin nuo tuolla toimeen tulee, musta tuntuu, että se uros on se, joka ongelmia aiheuttaa. Kerron sitten näiden yhteiselosta, kunhan sen toisen naaraan saan. 
Naarashan tämä on? Naaraalta se ainakin mun silmään näyttää.

Naarashan tämä on? Naaraalta se ainakin mun silmään näyttää.

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Joo, naaraaltahan se näyttää.
Liatampa minäkin yhden kuvan suklaistani!
Liatampa minäkin yhden kuvan suklaistani!
- Liitteet
-
- Kopio DSC00203.JPG (76.89 KiB) Katsottu 1718 kertaa
-
- Starting Member
Vink vink, nyt ois Jkl:n Rahulassa suklaarihmoja. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Minkälaisen poppoon suklaisia voisi laittaa 60-litraiseen? Vai onko se auttamatta liian pieni... altaaseen ei tule juuri muita kalasia, ja kasveja tulee todella runsaasti. Olisiko kokoopano 1k+2n hyvä?
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
-
- Junior Member
Onhan tuo allas siinä rajoilla kannattaako laittaa. Suklikset ovat kuitenkin aika uteliaita ja minulla käyttävät koko altaan hyväkseen (317 l). Jos päädyt näitä hankkimaan ota vain pariskunta. Minulla näitä noin 20 kpl:ta ja tulevat hienosti parvessa toimeen, mutta selvästi muodostavat pareja jotka hengaa sitten isommassa porukassa. Ainut ongelma on,että sukupuolia on aikasta vaikee erottaa toisistaan ja etenkin pienenä. Haaremia voisit koittaa, jos altaasi olisi isompi. Nämäkin ovat vähän yksilöitä. Omassa parvessani on sekä rauhallisia nyhjöttäjiä, että muita terrorisoivia eväkkäitä.