Ero suositukseen on kuitenkin mun mielestä pieni. Kerran hymyilytti, kun luin jostain vastuksen, että "kalaa X ei voi laittaa 128l altaaseen, koska suositus on 130l (mitoista ei puhuttu vain litroista)".
En usko minäkään, että parin litran heitosta olisi hirvittävästi haittaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että niihin suosituksiinkin on syynsä ja (ainakin yleensä) ne on tarkkaan pohdittuja. Itse pidän tärkeänä myös akvaarion mallia, en pelkästään litrjoja.
Suosituksista voi ehkä hiukan joustaa joissain kohdin, mutta niitä ei parane ylenkatsoa. Kaikkihan meistä haluavat kalojensa/rapujensa/jne viihtyvän?
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Taiston kavereiksi sopivia rajoittaa muutama tekijä. Ensinnäkin kamujen pitäisi kestää taiston vaatimaa lämpöä, 28 astetta saa mun mielestä vähintään olla, taiston kannalta ajateltuna mieluusti asteen pari enemmänkin. Toiseksi, tietenkin, kaverit ei saa nyppiä taiston eviä tai muuten tehdä sen oloa epämukavaksi (ei nyppiviä tai liian vilkkaita lajeja). Kolmenneksi, ainakaan noin pieneen, ei kannata laittaa muita ihan pintaveden kaloja tms. jotka vois olemuksellaan taistoa ärsyttää.
Haluaisitko taiston seuraksi jonkin pienen sievän parvikalan, tetroista ja rasboroista löytyy sopivia.
Vai ottaisitko mieluummin pohjalle jotain vipeltäjiä, esim. nuolimonninen, kääpiönuoliainen...
Kunnon parvikoot kannattaa muistaa.
Serene and silent sky,
Kaikki ehdotukset otetaan vastaan. Olen itse niin huono valitsemaan että sen minkä karkin ottaisi valitsemin kestää 15 min..
-----------------------
Auttakaa. Etsiskelin kaikenlaisia pikkusia kalalajeja, mutta tuloksetta. Kaikki mahdolliset monniset (siis pienet) tuntuvat tarvitsevan kylmää vettä, kun taas nuolimonnista ei ole saatavilla. Ehdotuksia otetaan vastaan.
-----------------------
Noni kattokaas Olivia sai mestari idean! Kirsikkabarbit! Nehän tykkää lämpimästa ja ovat rauhallisia, eivät näyki?
Paljonko niitä mahtuisi akvaan ja vielä jotain vai akva täynnä? Alan huomenna kypsytellä.. Mä oon intona.
Oonkohan mä syöny jotain väärää kun oon jotenkin "yli ilonen"?
Kirsikkabarbit kuulostaa ihan hyvältä Muista ottaa useampi naaras jokaista koirasta kohti. Sanoisin, että kymmenen kappaletta olisi hyvä määrä, vähempikin riittää. Tosin mä olen aika väljän kalaston kannattaja, jonkun muun mielestä voi sopia enemmänkin.
Mun mielestä sun kannattaa nyt lähteä näistä liikkeelle. Kattelet sitten ajan kanssa, että vieläkö allas tuntuu vaativan jotakin lisää. Kovin kummoisia tuonne ei enää mahdu, joku pieni harmiton pohjaeläjä kenties.
Serene and silent sky,
Mä saataisin ite laittaa vaikka 7 naarasta ja 3 koirasta. Ainakin tolla omalla kirsikkabarbikoiraalla on kolme naarasta, joten eiköhän kukin naaras saa levätä rauhassa.
Miss_Molton kirjoitti:Mä saataisin ite laittaa vaikka 7 naarasta ja 3 koirasta. Ainakin tolla omalla kirsikkabarbikoiraalla on kolme naarasta, joten eiköhän kukin naaras saa levätä rauhassa.
Tuli vaan tässä mieleen, että itelle on tullu kyllä semmonen mielikuva noista kirsikkabarbeista, että noitten kalojen kansa ei ole niin tarkkaa missä suhteessa naaraita ja koiraita on.
Itellä on 128L akvaariossa 3 koiras kalaa ja yksi naaras enkä ole huomannu että koiraat ois sitä naarasta mitenkään ajellu takaa. Toisaalta nää miun kirsikkabarit on muutenkii jotenkii outoja tapauksia, ukkokirsikat ei ole ollenkaan kiinnostuneita tuosta naaraasta eivätkä toisistaan. On luullu että koiras kalat puolustas reviirejä, mutta eivaan miun kirsikat
60-litraa on aika pieni tila ja kirsikkabarbi on barbi. Vilkas ja touhukas kala. Itselläni aikanaan oli reilu 60-litraisessa taisto ja kirsikoita ja niin vaan taistolta alkoi evät katoamaan.
Itse voin suositella taiston kanssa rusokiilakylkiä. Nätti, rauhallinen pienehkö kala joka tykkää lämpimästä vedestä.
Mä en suosittele 60-litraiseen taiston kanssa muita kaloja ollenkan, ellei nyt jotain pohjakaloja lasketa (nuolimonnisia vaikka ja nuolimonneja). Tilaa ei ole tarpeeksi taiston ärhennellä parvikaloille ja parven muutenkin säheltää omiaan. Jotkut ihan minipikkuiset rasborat periaatteessa kävisivät, mutta sitten voi käydä niin että eräänä päivänä niitä ei altaassa enää ole ja taisto näyttää siltä että sen vatsa räjähtää ihan just.
Korurihmakalaa voi kokeille, mutta voi olla että taisto hätyyttää niitä. Mitään korurihmaa arempaa labyrinttikalaa ei kannata ottaa samasta syystä. Ne jäisivät ilman ruokaa kun eivät uskaltaisi tulla syömään. Taistossa ja sen egossa on ihan tarpeeksi täytettä 60-litraiseen.
ps. Kirsikkabarbeja en suosittele missään nimessä pitkäeväisen taiston kanssa. Näykkivät penteleet! PK-eväisen kanssa voisi ehkä mennä hieman isommassa altaassa.
Ok. Ehkä odottelen että jonain kauniina päiväna viherkalaan tulee nuolimonnisia ja laitan ne sinne taiston kanssa.
Minusta tuossa millian taistossa on kyllä näyttöä!
Mitenkäs, jos tuon taiston seuraksi ottas parven hohtomiljoonakala koiraita, näillähän ei ole semmosta huntu pyrstöä ja menevät taistokalan vaatimassa lämpötilassa, muissa vesiarvoissa.