Miten voi poistaa roskakotiloita sukarapualtaasta?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Seuraton
- Sukupuoli: Mies
Olen lukenut että kotilomyrkysta kuolevat myös sukaravut.
Ja kasillä en jaksa poimia niitä, koska kotiloita on tosi paljon.
Onko jotakin ainetta joka tappaa kotilot, mutta ei vaikuta sukarapuihin?
Olen lukenut että kotilomyrkysta kuolevat myös sukaravut.
Ja kasillä en jaksa poimia niitä, koska kotiloita on tosi paljon.
Onko jotakin ainetta joka tappaa kotilot, mutta ei vaikuta sukarapuihin?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Re: Miten voi poistaa roskakotiloita sukarapualtaasta?
Ainakin petokotiloista voisi olla apua.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Tai sitten liiskaat ne lasia vasten. Mulla ainakin isommat sukaset syövät noita liiskattuja kotiloita.
Muistan jostain ketjusta lukeneeni, että jollain aw:läisellä oli petokotilo syönyt sukaravun/t.
Muistan jostain ketjusta lukeneeni, että jollain aw:läisellä oli petokotilo syönyt sukaravun/t.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
Petokotilon syömästä sukaravusta oli kyllä juttua, mutta se vaan kuulostaa jotenkin niin uskomattomalta
Saa rapu olla kyllä todella hidasliikkeinen yksilö, jos ei petokotiloa karkuun pääse. Itselläni kyllä jo valmiiksi kuollutta sukarapua tulivat innolla syömään!

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Ei kait niille muuta voi kun nyppiminen ja liiskaaminen. Mä oon tehnyt sitä jatkuvasti noin kerran viikossa, ni eivät ole päässeet lisääntymään niin tuhottomasti. Isommat kehäkotilot nypin kaikkialta, pienet ja huppukotilot liiskaan lasiin.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Onko kellään kokemuksia kotiloansan käytöstä? Toimiiko sellainen? (Olen harkinnut itse sellaisen hankkimista ennen kuin kotilotilanne riistäytyy käsistä.)
Laita muutama raa'an perunan puolikas altaaseen, ja kerää perunat kotiloineen jonkun tunnin kuluttua. Halpa ja tehokas menetelmä.
-
- Junior Member
Pitääkö perunan puolikkaat olla kuorittuja vai ei?Carmila kirjoitti:Laita muutama raa'an perunan puolikas altaaseen, ja kerää perunat kotiloineen jonkun tunnin kuluttua. Halpa ja tehokas menetelmä.
-
- Junior Member
Ei toi petokotilo taida olla ratkaisu jos kotiloita on satoja? Eikö se syö yhden kaksi kotiloa päivässä? +100kpl kotiloita lisääntyy nopeammin kuin muutama petokotilo ehtii syödä. Ainakin kaverin altaassa pedot tuntuu jopa "kävelevän" vaan muiden kotiloiden yli ilman ruokailuhimoa, kun ovat vaan täynnä. Eikä mitenkään ehdi x kpl petokotiloita syödä niitä niin paljoa kuin lisääntyyvät. Ehkä jos petoja olisi kymmeniä niin sitten, mutta näyttäisikö sekään hyvältä?
Varmempaa varmaan laittaa iso kuppi akvaan, kurkkua/ruokaa siihen ja käydä tunnin päästä nostamassa kuppi pois, ja tätä sitkeästi tehdä muutaman päivän ajan?
Varmempaa varmaan laittaa iso kuppi akvaan, kurkkua/ruokaa siihen ja käydä tunnin päästä nostamassa kuppi pois, ja tätä sitkeästi tehdä muutaman päivän ajan?
-
- Junior Member
Mulla oli tuossa akvassa prtamonnin poikasia ja laitoin niille kurkkua, mutta kehäkotiloita tuli aterioimaan max. 2-3, eli tämä konsti ei mulla toimi.suomikala kirjoitti:Varmempaa varmaan laittaa iso kuppi akvaan, kurkkua/ruokaa siihen ja käydä tunnin päästä nostamassa kuppi pois, ja tätä sitkeästi tehdä muutaman päivän ajan?

Juu, on. Kokeilin, josko kehäkotiloihin toimisi. Illalla altaaseen, aamulla saaliin tarkistus:MP kirjoitti:Onko kellään kokemuksia kotiloansan käytöstä? Toimiiko sellainen? (Olen harkinnut itse sellaisen hankkimista ennen kuin kotilotilanne riistäytyy käsistä.)
Jonkun verran kierteisiä, useita sukarapuja, yksi imunuoliainen, mutta ei yhden ainutta kehäkotiloa.
Hieno peli, voisin myydä edullisesti yhden vähän käytetyn JBL LimCollectin.

Olet lukenut oikein. Kotilomyrkyissä on lähes poikkeuksetta tehoaineena kuparia, joka tehoaa yleisesti selkärangattomiin.Siten myös ravut ovat vaikutuspiirissä.Viktor kirjoitti:Olen lukenut että kotilomyrkysta kuolevat myös sukaravut.
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
The Life Aquatic
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS
Viktor kirjoitti:Pitääkö perunan puolikkaat olla kuorittuja vai ei?Carmila kirjoitti:Laita muutama raa'an perunan puolikas altaaseen, ja kerää perunat kotiloineen jonkun tunnin kuluttua. Halpa ja tehokas menetelmä.

-
- Advanced Member
Itse yritin tuota peruna konstia, laitoin oikein haaviin niitä. No oli siellä muutama kotilo + partis, naamansa oli vahingoittanut. Haavin laitoin omasta mielestä siten ettei sinne pääse kaloja, vain kotiloita, partis pääsi sinne muttei omin avuin pois.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Täytyypä kokeilla tuota perunakikkaa niin, että sidon perunan naruun kiinni. Katsotaan miten käy.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
-
- Junior Member
Minulla se peruna auttaa vaan pyydystämään sukarapujaCarmila kirjoitti:Laita muutama raa'an perunan puolikas altaaseen, ja kerää perunat kotiloineen jonkun tunnin kuluttua. Halpa ja tehokas menetelmä.

Heti kun laitoin perunan altaaseen kaikki sukaravut tulivat syömään sitä mutta ei yhtään kotiloa

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Itse olen toiminut kiekkolan kotiloylipopulaation kanssa siten, että kun on vedenvaihdon aika, imen lappoletkulla kaikki kotilot mitä näen altaasta. Letkun toisessa päässä on haavi joka estää kotiloiden joutumisen viemäriin. Todella tehokasta. Tämä ei tarvinnut toistaa kuin parina eri vedenvaihtopäivänä ja allas on ihan erinäköinen. Kierteissarvikotiloita löytyy vielä altaasta, mutta nykyään enimmäkseen majailevat pohjahiekassa eikä joka pinta ole täynnä niitä. Syy ylipopulaatioon on mitä luultavimmin ollut reippan puoleinen ruokinta, joten sitä olen vähntänyt myös. Suosittelen siis lämpimästi letkun käyttöä kotiloiden poistamisessa, on kylla paljon vaivattomampaa kuin esim. käsin nyppiminen. Kotilomyrkyt on big no no.
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
-
- Junior Member
Toimii lähinnä kotiloitten ruokinta-automaattina. Jos populaa on tarpeeksi, niin ne jotka kävi jo vatsansa täyttämässä kävelee ulos, kun nälkäisemmät tulee sisään.MP kirjoitti:Onko kellään kokemuksia kotiloansan käytöstä? Toimiiko sellainen? (Olen harkinnut itse sellaisen hankkimista ennen kuin kotilotilanne riistäytyy käsistä.)

Jos kotiloita on paljon, niin silloin kasveissa on runsaasti kutua, mikä ei irtoa kovin helposti. Kasvit (tai sitten uudet kasvit) omaan altaaseen tai ämpäriin kotilomyrkyn kanssa muutamaksi päiväksi, että kutu ehtii kuoriutua. Ja tietenkin kuolleet kotilot aina pois, muuten tulee ikävän oloinen soppa. Ite varulta uusin käsittelyn viikon päästä.