Harrastukseen palaaminen

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
cocker
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Harrastukseen palaaminen

Viesti Kirjoittaja cocker »

ihanaa:)

Olen vuosien tauon jälkeen saanut ostettua uuden altaan. Käytännössä katsoen sain sen altaan (varusteineen), mutta hankinta listalla ollut jo kauon. Viimein, kun muutto isompaan asuntoon tapahtui tämän vuoden alussa päätin , että "nyt tai ei koskaan".
Altaani on vielä tyhjillään, mutta hiekat on jo ostettuna, eli pitäisi alkaa pesu urakkaan:) Tällä kertaa teen asiat rauhassa ja haluan nauttia uuden altaani perustamisen jokavaiheesta. Mitään en halua nyt suorittaa "pakkopullana" vaan nauttia ja voisin sanoa jopa fiilistellä asian kanssa!

Tämäkin harrastus on kehittynyt todella paljon jo niistä ajoista kun minulla on viimeksi ollut allas. Arviolta n 8 vuotta sitten. Suositukset muuttuneet jne.

Odotan kyllä innolla "uutta aikaa" tämän altaan parissa. vaikka se on vielä tyhjillään. Kovasti suunnittelen mitä altaaseen laitan ja olo on kuin pikkupoikana lelukaupassa, kun selailen lehtiä ja ahmin netistä tietoa. Suunnittelen ja haaveilen. (varmasti mukavimpia asioita tämän harrastuksen kanssa)
Allas on vain 200l, mutta on siinäkin pelivaraa jo jonkin verran.

hienoa siis palata vanhaan harrastukseen!

Tsemppiä kaikille harrastajille akvaarioidenne parissa! [;)]
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Harrastukseen palaaminen.

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Tervetuloa hyvän ja antoisan harrastuksen pariin, ja tietysti myös tänne Aqua-Webbiin! :D Itsekin olen tällainen uudelleen innostunut; lähinnnä veljeni ja myös A-W:n innostamana. Täältä saa hyvää tietoa akvaarioasioihin. Ja todellakin; hiljaa hyvää tulee, eli olen myös tällainen maltillinen harrastaja, ilman kiirettä ja turhaa hosumista.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
cocker
Starting Member
Starting Member

Taavetti kirjoitti:Tervetuloa hyvän ja antoisan harrastuksen pariin, ja tietysti myös tänne Aqua-Webbiin! :D Itsekin olen tällainen uudelleen innostunut; lähinnnä veljeni ja myös A-W:n innostamana. Täältä saa hyvää tietoa akvaarioasioihin. Ja todellakin; hiljaa hyvää tulee, eli olen myös tällainen maltillinen harrastaja, ilman kiirettä ja turhaa hosumista.
Kiitos kiitos!!!
Joo, tämä aqua-web on meikäläiselle kans aika uus juttu, vasta viime vuoden lopussa tämän löysin ja kieltämättä on se lisäintoa minuun potkinut. Monien sattumien kautta (onnekkaidenkin) tilanne on se, että on hyvä mahdollisuus aloittaa uudestaan.

Miksihän sitä ei tyydy ikinä mihinkään:D (pohjustus seuraavalla). Löysin itseni eilen illalla miettimästä mahtuisikö makuuhuoneeseen myös allas:D vaikka en ole tuota olohuoneen allastakaan saanut edes alkuunXD Kait se on ihmisen luonto vaan sellainen:) Toinen syy tähän on varmaan se, että 200 litraiseen on alustavasti tarkoitus laittaa helmirihmakala pariskunta/haaremi ja sen puolesta rauhallisempaa menoa. Sitten jos makuuhuoneeseen laittas altaan, jonne voisi laittaa vilkkaampaa väkeä. noh noh.

Suunnitellaa suunnitellaan:)
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Tai sitten kerralla niin suuri allas että mahtuu rauhalliset ja vilkkaat samaan :mrgreen: . Tuo altaiden lisääntyminen on tuttua, hienoja kalalajeja on niin paljon joita haluaisi ostella.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Kaikenlaisia suunnitelmia (altaiden lisäämisiä jne.) täälläkin harkitaan. Onneksi olen mahdottoman hidas näitä aikeitani toteuttamaan, sillä tila saattaisi loppua kesken. :mrgreen:
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

Tänään tai viimeistään torstaina tännekotiutuu tuo kolmas akvaario joka on kooltaan 200litraa. Lisää haluisin vaikka heti mutta kun on kaksio ja vain 45neliötä niin alkaa tila loppumaan. :D
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
Apina
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Apina »

Cocker´lle onnea ja intoa uudelleen löytyneelle harrastukselle :D Mulla oli samat fiilikset viime syksynä, kun vaihdoin pikku akvaarioni 260 litraiseen "altaaseen". Ja nälkä kasvaa syödessä: nyt olis kalastot suunniteltuna jo neljään akvaarioon, mutta asunto ei anna myöten.
I´m not random you just can´t think as fast as I can
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Re: Harrastukseen palaaminen

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Minullakin paluu akvaario harrastukseen toteutui vihdoinkin! Kolmisen vuotta sitten altaita oli parhaimmillaan seitsemän ja nuo kaksi allasta mulla on ollut kokoajan mutta nimenomaan vaan olleet. Vedet olen vaihtanut ja ruokaa heittänyt, joskus parin kuukauden välein vipannut tuolta pari kassia kasveja roskiin... [:I]

Pari viikkoa sitten mies antoi ukaasin että joko altaat alkaa siistiytymään tai altaat lähtee ja niinpä sisustin altaat kokonaan uusiksi ja innostuin taas älyttömästi touhusta! :D Kalastoja olen täydennellyt ja pakko mylntää että uusi allaskin kiinnostaisi mutta yritän tällä kertaa pitää mopon käsissä ja hoidan nämä altaat hyvin enkä hommaa ylimääräisiä. Tuleva vauva ja äitiysloma jättävät varmasti aikaa kotona akvaarioiden kanssa puuhailuun mutta liika on liikaa silti.

Jo näin parin vuoden tauon jälkeen täällä näyttäisi ensinnäkin porukka hieman vaihtuneet mutta myös asiat. Jotkin kalat ja kasvit ovat saaneet uusia nimiä ja joitain ihan uusiakin lajeja joista ei aiemmin juuri puhuttu on noussut pintaan. Osaan vaan kuvitella kuinka asiat ovat muuttuneet kahdeksassa vuodessa!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Apina kirjoitti:Ja nälkä kasvaa syödessä: nyt olis kalastot suunniteltuna jo neljään akvaarioon, mutta asunto ei anna myöten.
Jep, ja vielä kun mahdollisuuksia olisi niin paljon: Hollantilainen kasviallas, laji-biotooppiallas jollekkin kiehtovalle pariskunnalle/haaremille, malawiallas, rapuallas, murtovesiallas, nanoriutta, merivetinen kala-allas, merihevosallas... Huh 8O :mrgreen:

Cockerille terkkuja, että nopein tapa päästä "kärryille" on hankkia Markku Varjon uusi Akvaariokalat -kirja. Pääset helpoiten tutustumaan uusiin lajeihin ja vanhojen lajien uusiin vaatimuksiin.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
lauraxc
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lauraxc »

tilli85 kirjoitti:Tänään tai viimeistään torstaina tännekotiutuu tuo kolmas akvaario joka on kooltaan 200litraa. Lisää haluisin vaikka heti mutta kun on kaksio ja vain 45neliötä niin alkaa tila loppumaan. :D

Vähän ohi aiheen,mut ihan mielenkiinnosta pakko kysyä. Miten sulla tilli mahtuu nuo akvat? Meillä on 40neliön kaksio ja 160akva..kerro niin miekin hoksaan minne saan ainakin yhden akvaarion lisää :mrgreen:
Talosta löytyy iloista vesimaailmaa 160 litraa! Ja omppuihin ihastunut puoliso.
cocker
Starting Member
Starting Member

Cockerille terkkuja, että nopein tapa päästä "kärryille" on hankkia Markku Varjon uusi Akvaariokalat -kirja. Pääset helpoiten tutustumaan uusiin lajeihin ja vanhojen lajien uusiin vaatimuksiin.
kiitos kiitos vinkistä:) Olen kuullut tästä kirjasta paljon hyvää ja on ehdottomasti hankinta listalla.! On varmasti maineensa veroinen.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Itsellä loppui aikanaan harrastus -96. Reilu vuosi sitten aloitin uudelleen. Nyt löytyy kotoa 150l, 200l, 320l ja 540l ja isompi allas hakusessa. :mrgreen: Eli mopo karkaa käsistä aika helposti.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Venla97
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Venla97 »

cocker kirjoitti:ihanaa:)

Olen vuosien tauon jälkeen saanut ostettua uuden altaan.

Tämäkin harrastus on kehittynyt todella paljon jo niistä ajoista kun minulla on viimeksi ollut allas. Arviolta n 8 vuotta sitten. Suositukset muuttuneet jne.

Odotan kyllä innolla "uutta aikaa" tämän altaan parissa. vaikka se on vielä tyhjillään. Kovasti suunnittelen mitä altaaseen laitan ja olo on kuin pikkupoikana lelukaupassa, kun selailen lehtiä ja ahmin netistä tietoa. Suunnittelen ja haaveilen. (varmasti mukavimpia asioita tämän harrastuksen kanssa)
Allas on vain 200l, mutta on siinäkin pelivaraa jo jonkin verran.

hienoa siis palata vanhaan harrastukseen!

Tsemppiä kaikille harrastajille akvaarioidenne parissa! [;)]
Täällä toinen palaaja :D
Minullakin oli aiempi allas noin 10 vuotta sitten. Nyt hankittiin viime joulukuussa 160l akvaario tyttären iloksi (lue äidin iloksi ja touhuksi).
Pikku hiljaa rakentelen ja kasailen tuosta mielestä kokonaisuutta. Olo on tosiaan kuin lapsella karkkikaupassa!

Suosituksista tuli mieleen, että häpeällä muistelen edellistä akvaariotani... Monnisia oli 6kpl sorapohjalla ja kaikki tietenkin eri sortimenttia. Vesiarvot olivat varmasti mitä sattuu ja kalastokin täysin sopimaton. Oli lehtikaloja, joista osa kuukahti heti altaaseen päästyään (manasin tienekin pienessä mielessäni kauppiasta, kun antoi niin huonot kalat), taistelukala, seeprakaloja, avainkirjoahvenia, kärsänuoliainen jne. [:I]

Mutta nyt ollaan paremmilla eväillä ja tiedoilla matkassa. Täältä aw:sta olen haku-toiminolla löytänyt tosi paljon hyvää tietoa.
KatjaKoo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KatjaKoo »

Olen myös tälläinen palaaja:) Tai nyt jo 1,5 taas harrastanut,mutta sitä ennen taukoa oli yli kymmenen vuotta. Enää en ihmettele miksi ei oikein toiminut silloinen akvaarioni, kun vertaa nykyisiiin suosituksiin. Vähän jännittää, miten käy 45-litraisen, kun ei sille ole vielä paikkaan, mutta eiköhän sellainen jostain löydy. Nyt siihen kuitenkin jo valo ja suodatin ja hiekat. Täytyy kuitenkin malttaa ja saada 125-litraisen leväongelma kuriin ensin.
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

lauraxc kirjoitti:
tilli85 kirjoitti:Tänään tai viimeistään torstaina tännekotiutuu tuo kolmas akvaario joka on kooltaan 200litraa. Lisää haluisin vaikka heti mutta kun on kaksio ja vain 45neliötä niin alkaa tila loppumaan. :D

Vähän ohi aiheen,mut ihan mielenkiinnosta pakko kysyä. Miten sulla tilli mahtuu nuo akvat? Meillä on 40neliön kaksio ja 160akva..kerro niin miekin hoksaan minne saan ainakin yhden akvaarion lisää :mrgreen:
Miulla on No tässä on semmoinen "valtava" olohuone/ruokailutilan yhdistelmä jossa Yksi pitkä seinä jonne mahtui noi 200 ja 2754 litraiset laitteineen ihme kyllä ja pienen eli 150L on makkarissa :D Miulla tää sisustus on aika nuikan laista niin tilaa kyllä oli :D
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
lauraxc
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lauraxc »

Hmm...pitänee päästä eroon osasta isännän kaiuttimista,niin sais tilaa..meilläkin olohuone ja keittiö yhtä isoa tilaa..tai no isoa ja isoa :) Makuhuoneeseen sais akvan kans,jos taulutelsu menee vaikka seinään kiinni.. Karkaa kyl käsistä tämä homma pian :mrgreen:
Talosta löytyy iloista vesimaailmaa 160 litraa! Ja omppuihin ihastunut puoliso.
Hiesuli
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiesuli »

Hei!

Täällä myös palailee entinen akvaarioharrastaja (AW:ssa ennen nikillä Hiesuliini) takaisin ruotuun. :)

Tällä hetkellä ei ole vielä allasta mutta suunnitelmissa olisi mittatilaustyönä teettää n. 600 litran allas, sen isompaa, kun ei
nykyiseen taloon taida saada mahtumaan hyvällä tahdollakaan. Ennen minulla oli iso 1200 litrainen oskariallas ja useita pienempiä altaita.
Myös lammikko pihalle olisi edelleen suunnitteilla. Edellinen lammikko täytettiin mullalla, kun tuli muttopuuhat eteen.

Hiljaa hyvää tulee, samoilla linjoilla mennään. Aion ottaa akvaarion hankinnan pitkäksi projektiksi ja keräillä tarvikkeet rauhassa pohdiskellen
jokaisen liikun erikseen. Missäs ihmiset ovatkaan teettäneet mittatilausakvaarioita? Itse taisin ison altaan teettää Kuopiossa...
cocker
Starting Member
Starting Member

Siitä se harrastus sinullakin taas lähtee vaihtiin:)

Huomenna olisi minulla tarkoitus tehdä perustushommia akvan parissa.. hiekat pestä ja kasvit istuttaa. Laittaa kannot ja juurakot paikoilleen..
hitaasti, mutta varmasti projekti etenee.:)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”