Ulkosuodattimesta

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
emsku
Starting Member
Starting Member

Ulkosuodattimesta

Viesti Kirjoittaja emsku »

Kertoisitteko minulle tietämättömälle [:I] et kun ostin käytetyn akvaarion ja siinä oli ulkosuodatin, niin tarviiko mun vaihtaa "sisukset" siihen? [:I] Mulla on vaan aikasempia kokemuksia sisäsuodattimista. Mistähän löytyis tietoa ulkosuodattimista, ku en tiedä niistä oikeen mitään? :cry:
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Re: Ulkosuodattimesta..

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Minkäs merkkinan ja mallinen suodatin on kyseessä? Loppupeleissä ei ne ulkosuodattimet niin erilaisia ole kuin sisäisetkään. Vesi menee massojen läpi ja puhdistetaan kun virtaus on selkeästi heikentynyt. Massavalikoima tosin on suurempi mutta ei sekään mitään suurempaa perehtymistä vaadi. Pääasiallisesti alimmaiseksi jotain karkeampaa makaroonia ja mitä ylemmäs tullaan sitä hienompaa materiaalia voi ja kannattaakin käyttää. Mitään vanuja en lähtisi käyttämään sillä tukkeutuu nopeasti ja lyhentää muuten pitkää putsausväliä ihan turhaan. Letkut kannattaa rassata puhtaaksi jos ovat töhnäiset.

Tuleeko suoraan käytöstä ja heti käyttöön? Jos tulee niin kannattaa antaa sisusten olla vaan. Putsaa/korvaa massoja vasta jonkin ajan kuluttua.
Onko akvaario kuivillaan? Jos on niin kannattaa vielä pestä sisukset ja jos näyttävät jo huonoilta niin vaihtaa tarpeen mukaan.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Kas kun sattui, juuri selasin akvaterran sivua ja siellä on mielestäni ihan kelvollinen perusohje ulkosuodattimien toiminnasta. Firmasta itsestään ja heidän edustamistaan tuotteista en kommentoi muuta, kuin että hyvin ne kiinalaiset osaa kopioida toisten tuotteita.. Lukaise tuo ohje läpi, niin olet ainakin jonkun verran kartalla! Itse vaihdan suodatinmassoja "kori kerrallaan", joten suodattimessa on aina muutama kori vanhaa bakteerikantaista massaa ja yksi uusi. Yleensä vielä huuhtaisen uudet massat akvaarion poistovedessä normaalin hanapesun jälkeen; toiveena on, että edes jokunen vanha bakteeri sinne tarttuu heti :)

http://akvaterra.fi/at002.html
Eiköhän tämä ollut tässä..
Vega
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vega »

http://www.terraario.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ulkosuodattimissa - kuten jo aikaisemminkin mainittiin - mahdollisuus käyttää lukemattomia erilaisia massoja ja -yhdistelmiä. Massat valitaan aina käyttötarkoituksen mukaan.
Pääsääntöisesti vesi virtaa ulkosuodattimessa alhaalta ylös, muitta joillakin valmistajilla liike on ylhäältä alas. Siksi olisi hyvä, jos kertoisit, mikä merkki ja malli on kyseessä.
Itselläni on ihan perusmalli ulkosuodatin. Akvaariossa on kasvavia kirjoahvenia, joita ruokin aika isolla kädellä. Siksi suodatukselta vaaditaan paljon. Siksipä olen valinnut materiaalit seuraavasti: (järjestyksessä alhaalta ylöspäin)

"makaronit" (mekaaninen)
Karkea muovi "raaste" (mekaaninen
Vaahtomuovi (biologismekaaninen)
Substraatti (biologinen)
Vaahtomuovi (biologismekaaninen)

Kerroppa, minkä kokoisesta akvaariosta on kyse, minkälainen kalasto ja kasvisto siellä on ja tosiaan se suodattimen merkki ja malli niin osaan kertoa sinulle hyvät yhdistelmät.
emsku
Starting Member
Starting Member

Ekana kiitokset kaikille auttaneille! Ootte kilttejä! :D
No niin eli suodatin on ilmeisesti aika vanha, mutta toiminut ihan hyvin kuitenkin. Se on Eheimin 1217. Akvaario on ulkomittojen mukaan 317 litranen, mutta sisällä on kuitenkin se semmonen styroksista tehty kalliotausta, joten veikkaisin et litroja vois mahtua ehkä joku reilu 250. Asukkeina mulle tulee sinne entisestä altaasta lehtikaloja, kardinaalitetroja, mustaneontetroja, albiinomonnisia ja albiinopartamonneja. Kasveja ostan kyllä joitain uusia, mutta ovat kuitenkin kaikki aika helppohoitoisia ja nopeakasvuisia. Voitko näillä tiedoilla auttaa minuu? [:I]
Teemu Salonen

Kiitoksia täsmentävistä tiedoista. Ko. suodatin riittää siihen paremmin kun hyvin. Itselläni pienempi malli 400l:n altaassa ja kuten jo aikaisemmin totesin, ruokaa menee aika reilulla kädellä.
Siihen sopiva massayhdistelmä vois olla:
1/4Pohjalle makaronit (ACTIZOO CERACTIV
Vaahtomuovia, vaikka eheimin omia
Easy-Life Symbiont
Jos päällimäiseksi voi vielä heittää vaahtomuovilevyn.
emsku
Starting Member
Starting Member

Kiitos Teemu neuvoista! :)
Onko suodatin tuohon altaaseen turhan suuri tehoinen? Kannattaisiko minun hankkia pienempi tehoinen tilalle?
Teemu Salonen

Ei ole yhtään liian tehokas. Onko sinulla siinä suodattimessa säätöhana? (saa myös muista kaupoista). Jos virtaus tuntuu liian voimakkaalta voit säätä sitä siitä hiukan pienemmälle. Toinen vaihtoehto on suunnata virtaus lasia kohti. Huomaat kyllä itse, mikä on tarve. Jos kasvit ovat vaakasuorassa on virtaus liian voimakas.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”