2215 pitää meteliä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

2215 pitää meteliä

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Vanha 2215 on alkanut temppuilemaan. Virtaus heikkenee todella paljon ihan ilman syytä. Joskus auttaa kun koko laitoksen purkaa ja kasaa uudelleen, joskus ei. Kerran säikäytti jo kunnolla, kun ei käynnistynytkään kun laitoin töpselin seinään... no, purkamista jälleen kerran ja erinäistä koputtelua ja taas pelaa joten kuten. Tuollainen kummallinen kolina vain on ja pysyy. Ei johdu ilmasta ,jota sitäkin tuntuu kummallisesti aina sisällensä jostain löytävän.

Olen tässä siis miettinyt, joko tuo kapine on tulossa tiensä päähän. Kai ne Eheimitkin joskus lagaa viimeistä kertaa? Akselin & holkkien vaihtoa (ja roottorinkin) olen tässä miettinyt, ja mua kummastuttaa millä tuo toinen kumiholkki pitäisi saada sieltä reiästä pois. Akselin mukana se ei sieltä ole koskaan tullut... jos ei rahasta olisi kiinni niin heittäisin vesilintua koko vehkeellä :roll:
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: 2215 pitää meteliä

Viesti Kirjoittaja Koss »

Kumiholkit lähtee helposti irti rautalangasta taitetulla koukulla. Eli rautalankan päähän tehdään sellainen pieni koukku, joka mahtuu ton kumiholkin reikään. Myös akselilla saa ne holkit irti, jos osaa varovasti ottaa. Vaarana tuossa jälkimmäisessä vaihtoehdossa on akselin katkeaminen. Onko muuten miten vanha suodatin kyseessä?
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

En osaa sanoa suodattimen tarkkaa ikää, ostin sen täältä käytettynä. Mulla se on ollut nyt ehkä kolme vuotta. Muuta en ole siihen uusinut kuin sitä isoa tiivistettä.

Kannattaako tuolle nyt yrittää tehdä vielä jotain, vai annanko porskuttaa niin kauan kuin on porskuttaakseen ja heitän sen jälkeen mäkeen?
Serene and silent sky,
pcm
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja pcm »

Mulla on vanha 2213, joka on myös alkanut metelöimään ja virtauskin on pienempi.
Ajattelin, että ongelmaan saattaisi tepsiä juurikin tuo roottorin sekä akselin vaihto. Jos ei tuo vaihto auta niin saa lähteä tuo suodatin käytöstä pois. Meinaa välillä mennä hermo.
500 litraa. Kolme koiraa, kaksi gerbiiliä ja hamsteri.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Siivous auttaa. Pönttösuodatin on sökö vasta kun käämi kärähtää mikä on aika harvinaista. Tai jos johto hapertuu suojavalun juuresta. Kaikki muut voi korjata.
niinu70
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja niinu70 »

minulla samainen suodatin toiminut kohta 20v ilman mitään ihmeelistä uusimista. Ropellin akselineen kerran vaihtanut ja tiivisteen myös kerran. Tarkasta onko letkut päässy taipuun tai sit ihan sen ropelli akselineen vaihda vaikka ei sen akselinkaan niin kauheen väljä kunhan ei kieppumista rajota. Minulla 2217:ssa ihan kotitekoisesti ruostumattomasta teräksestä väsätty piikki ja hyvin toimii jo viidettä vuotta. Classikit kuiteskin kovia pelejä. Oikeestaan vain kannen hiusmurtumat voi haitata.

-------------------------

niin ja jos ilmaa kerryttää niin kannattais todella letkut vaihtaa sillä mitä ilmeisemmin jostain ilmaa suotaa.

tv katariina
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Pömpeli on siivottu nyt kolmeen kertaan kuukauden sisään, joten siitä ei pitäisi olla kiinni. Letkut ei ole lytyssä tms. vaikka toki vanhoja ovatkin. Ne siis vaihtoon myös. Millainen se kannen hiusmurtuma on, näkeekö paljaalla silmällä ja miten sen erottaa ns. pinnallisista vaurioista? Roottori, akseli, letkut, tiiviste ja osa massoista uusiksi, jos ei tuolla tokene niin saa mun puolesta olla.
Serene and silent sky,
niinu70
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja niinu70 »

kyllä sen murtuman melkein paljaalla silmällä näkee jos ei muuten ihan kauheen raapiintunut kansi ole. On kuiteskin niin selkeä ja yleensä jostakin reunasta lähtöisin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”