Kehysakvaarion purkaminen

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Espoo
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Kehysakvaarion purkaminen

Viesti Kirjoittaja Espoo »

Olen tossa tutkiskellut asiaa, miten akvaarioon vaihdetaan silikonit, joko osittain (sisäsilikonit) tai kokonaan (lasien väleihin kans). Jonkinlainen käsitys proseduurin kulusta on jo muodostunut, mutta akvaarion kehysten purkamisesta en ole nähnyt juurikaan puhuttavan. Itselläni on tässä n. 80-litrainen akvastabil, jossa on alumiiniset kehykset ympärillä. Mitä olen sitä tutkinut, kehyslistat on kiinni toisissaan ainakin sellaisilla L-muotoisilla paloilla jotka on alumiinilistojen sisäpuolella olevissa urissa. Onko ne sit kiinni jollain liimalla tai muulla vastaavalla ja kuinka kovan työn takana niiden irroittaminen olisi, on täysin epäselvää. Ilmeisesti akvaarion purkaminen pitäisi kuitenkin aloittaa irroittamalla akvaarion yläreunaa kiertävät listat, jotta itse laseihin pääsee käsiksi. Kehysten pohjaosaa ei liene tarpeen purkaa? Ellei sit laseja ole liimattu kiinni niihin jollain silikonilla ja niihin ei pääse muuten käsiksi. Ois kiva tietää etukäteen homman luonne, jotta osais arvioida viitsiikö siihen edes ryhtyä.

Saattaa olla, että tyytyisin pelkästään sisäsilikonien vaihtoon, mutta jos homma ei ole ihan tavattoman hankala, voisin harkita myös etulasin vaihtoa naarmujen vuoksi. Mitä olen tota akvastabiilia koputellut sormella, musta on tuntunut vähän siltä, että ainoastaan sen pohja on oikeeta lasia, mutta sivuseinät jotain muovia. Täytyykö muoviseinien kanssa noudattaa jotain varotoimia puhdistusaineiden kanssa saumoja puhdistaessa ennen uusien silikonien laittoa? Etulasin vaihtoon ryhtyminen riippuu paitsi työn suuruudesta, myös siitä, että löydänkö jostain sopivan jämäpalan ja saanko leikattua sen oikean kokoiseksi. Lasiliikkeiden taksat valmiiksi leikatuista laseista taitavat olla yleisesti ottaen sen verran korkeat, etten viitsi alkaa investoimaan kyseisen altaan takia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”