Monniluola kirjoitti:Mutta se siis kummastuttaa, miksi oletetut naaraat jahtaa koiraita eikä päinvastoin?
Jos koiraat eivät ole vielä hoksanneet tota kutujuttua joten naaraiden täytyy välillä käydä ehdottelemassa...
Mulla taas suurin osa poikasista kasvaa hyvää vauhtia. Aluksihan luulin että mulla on vaan 2 poikasta, mutta niitä on(kin) nyt neljä! Löysin niitä uiskentelemasssa tuolla poikasaltaassa! ( jossa siis on nyt poikaset pienessä poikas"häkissä" ) Oli varmaan kuoriutunut ennen kuin ehdin vaihtaa pienempisilmäiseen verkkoon, joten se ehti karata. Ihme kyllä se oli paljon isompi kuin muut!!!
Ja toinen juttu joka kummastuttaa on se että yksi poikasista on huomattavasti pienempi kuin muut! Mistä voi johtua?
100 litraa sekalaista ja 60 litraa rapuja. C:
+ leopardigekot Bindi ja Venus.
Tänään kun oli vedenvaihto päivä, niin vaihdoin tuosta 128L akvaariosta 50L vettä ja veden lämpötila laski 23 asteesta 20, mutta eipä tuo näyttäny innostavan kuparimonnisia kutemaan ainakaan vielä, tiijä sitten miten lähipäivinä. Pitäsköhän tehdä vielä silleen että syötän noita kalasia tuossa akvaariossa viikon verran pelkästään surviaisella/muilla pakaste örvelöillä ja ensviikon lauantaina teen sitten uudestaan 50L veden vaihdon tuohon akvaan, jos eivät sittenkään kude niin sitten antaa olla koko touhu.
Noista lämpötiloista en tiedä missä tykkäävät kutea mutta kun vähän muutin sisustusta eli siirsin miekkakasveja akvaarion lasien tuntumaan niin kuparimonniset kutivat niihin aika kivasti. Tänään otin ainakin viisi miekkakasvin lehteä talteen, turvaan monnin suulta, erilliseen purkkiin. Ja nyt odotellaan josko tulis vauvoja
Sen oon kyllä huomannu että suodattimen putsauksen jälkeen tykkäävät kutea.
Lisäys* Verkkohäkissä tuolla poikasaltaan puolella uiskentelee kahdeksan kappaletta 4viikon ikäisiä kuparimonnisen poikasia. Alkavat jopa näyttää monnisilta, viikset löytyy ja kaikki
Kupareita ei ole kyllä koskaan tarvinnut houkutella kutemaan. Kutevat kyllä ilman ihmeellisiä temppuja, kunhan vesi arvot muuten miellyttävät. Olettaen, että ovat sen ikäisiä? 25-26c oli meillä lämpö, kun pyöräyttelivät ilman, että olisi viilentänyt välillä. kutevat edelleen, mutta seuralaiset pitää huolen lopusta... Kun suodatin puhdistetaan, niin yleensä virtaus paranee, mikä voi villitä kutemaan. Akvaarion järjestelyllä en ole huomannut merkitystä, mutta uuteen muutto tarkoittaa yleensä runsasta kutua. Suurilehtiset kasvit ovat mieluisaa kutu alustaa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
miljoonakala84 kirjoitti:veden lämpötila laski 23 asteesta 20
Aika viileetä toi 20c. Ei varmaan innosta kuteemaan, päin vastoin. Väri kalpenee ja otukset hiljenevät. 23c sen sijaan olis ihan hyvä lämpö kutupuuhille.
merenneito94 kirjoitti:yksi poikasista on huomattavasti pienempi kuin muut
Ei tietty tuosta vielä osaa arvioida, mutta joskus kaikki eivät kehity normaalisti. Varsinkin, jos kaikki vanhemmat noin suurin piirtein samasta perimästä, voi seurata kehityshäiriöitä. Jos haluaa, että saa jälkikasvua, kannattaa ostaa kalat eripaikoista.
Aika viileetä toi 20c. Ei varmaan innosta kuteemaan, päin vastoin. Väri kalpenee ja otukset hiljenevät. 23c sen sijaan olis ihan hyvä lämpö kutupuuhille.
Tuossa 128L akvaariossa ei ole lämmitintä ja vesi on yleensä 23 tai 24 astetta lämmintä, mutta eipä tuo lämpö noita miun kuparimonnisia innosta kutemaan.
Kyllä nuo monniset välillä ravaa laseissa ihan mahotonta rallia varsinkii aamuisin, mutta eivät koskaan mene pitemmälle vaan vähitellen rauhoittuvat ja jatkavat pohjahiekan tonkimista.
Minulla albiinomkuparimonniset kutevat sekä kiekkolämmöissä, että "normi"lämmössä. Minulla auttaa maiseman vaihdos ja reilut vdenevaihdot. Eli innostuvat siis kaikista parhaiten kutemaan kun pääsevät toiseen akvaarioon.. En tiedä mistä se johtuu
Eihän mun pikkupikku poikaset mitenkään häiriinny siitä että vaihdan 20- litraisen altaan vedestä aina melkein puolet joka päivä? Yritän tietenkin pitää sen mahdollisimman saman lämpöisenä joten eikai siitä ole sitten mitään haittaa? Kuinka usein ja kuinka paljon te vaihdatte poikasaltaastanne vettä kerralla?
Nyt on niin että kun mun abiinot kutivat ja nyt on todistettavasti näkynyt samaan aikaan 9 poikasta ja eilen satuin löytämään seura-akvastani vielä 4 miekkapyrstönpoikasta niin mitä mieltä olette: Voinko siirtää ne mun 14 L lootaan sieltä poikasboxista vai kannattaako antaa olla vaan? Albiinot on vajaa viikon ikäisiä n.3mm ja miekat n.6mm,iästä ei tietoa. Ekaa kertaa tälläisesstä tilantessa joten kä-ääk!
No jos saat siirrettyä, niin olisihan se siinä mielessä hyvä että ainakin olisi todennäköisempää että selviävät hengissä. Jos altaassa on paljon kasveja niin saattavat kasvaa isoiksi sielläkin...
Niin siis ne on kaikki nyt siinä poikasboxissa poissa nälkäisten suitten ulottuvilta. Mutta mulla on pörisemässä hätävaralaatikko joka on sen 14L. Kumpi on parempi,antaa niitten olla siellä poikasboxissa vai siirtää ne siihen isompaan 14L ?
No jos ( ja kun ) ne ovat kauhean pieniä, niin mä ainakin pitäisin niitä siellä poikashäkissä vähän aikaa ( siis kunnes ovat vähän kasvaneet ) ja sitten siirtää ne siihen 14 litraiseen
Niin vaan on munkin kupariset innostuneet kutemaan. Kaksi poikasta bongasin joskus kuukausi sitten (olivat jo aika isoja) ja viimeksi vettä vaihtaessani ja suodatinta putsatessani ämpärin pohjalle ilmestyi 11 aivan pikkuista kalaa. Siirsin kalat toiseen, puhtaaseen ämpäriin ja laitoin sinne pienen Eheimin pyörittämään vettä. Sinne noista kaloista imeytyi iso osa, kun en heti tajunnut suojata suodatinta. Nyt hengissä on enää kolme pikkuista. En oikein tiedä, millä niitä pitäisi ruokkia. Koska eivät ole nälkään kuolleet, niin ehkä tuo Sera viformo on sitten kelvannut. Ja nyt kutua ilmestyi taas laseihin, joten saa nähdä, onko suodattimessa taas tulevaisuudessa pikkuisia kaloja odottamassa.
Mä ruokin ainakin tolla tetra diskus nimisellä ruoalla. Hyvin näyttää kelpaavan!
Poikaset kasvavat ihan silmissä! Näyttävät jo ihan monneilta
Hassua vaan että enää ei ole näkynyt yhtään kutua missään, ja edellisestä on jo monta viikkoa...
Juu ei ole sittemmin näkynyt meilläkää kutua kun edelliset silloin apaut viikko sitten. Nyt on jo poikaset aavistuksen monnisen näkösiä jo vaikkeivät vielä viikkoakaan vanhoja. Hamuavat kovin poikasboxin verkkoa samaan tyyliin kuin isot pohjaa. Alkoi sellanen polte noihin poikasiin et voisivat mun puolesta kyllä vaikka jo kuteakkin! Noi on kyl kätevät nuo miekkapyrstön poikaset samoilla mestoilla ku ne pitää aika puhtaana tuon boxin. Niillä näyttää olevan AINA nälkä! Ihan kuin vanhemmillansakkin..
Joo, on noi kuparimonnisen poikaset niin sulosia ja tuohukkaita! <3
Niitten kaa on ihan eri meininki ku jonku miljoonakalojen poikasten kaa.
Ja hei, mulla on huimat 4 poikasta, eikä yhtäkään kuollutta (ainakaan tähän mennessä.)
Niin tekee, marraskuussa perustin altaan ja nyt ekojen kalojen mukana tulleet 6 Kuparimonnista ovat saaneet aikaan pienokaisia. Tänään huomasin ja ei ollut paljon viiden sentin kolikkoa pitempi.
Askarruttaa, että montako on selvinnyt tuohon kokoon kun altaassa majailee myös Okajuovamonni, montakohan on mennyt ? Mutta kaikenkaikkiaan hieno juttu ja se, että niiden lisääntymis ennuste pitää näin aloittelijankin kohdalla paikkansa.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Kuinka kauan noille poikasille mahtaa maittaa toi tetra diskus? Kuinka kauan te olette sitä syöttäneet ennen kuin annoitte esim. pohjatabletteja?
Ja kuinka kauan pitää vielä odottaa että voin laittaa nuo tonne isoon altaaseen? Mietin vain sitä että osaavatko ne pitää puolensa etteivät kuole nälkään...
( Niin tosiaan poikaset ovat nyt. 1 cm )
Ne syövät, tuota discusta vaikka lopun ikänsä. Pistä välillä kokeeksi pelletti niin kyllä sen huomaa, kun ne sitä alkaa maistelemaan. Parisenttiseltä tuo jo onnistuu varmasti.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Voih! Eilen kupariset taas kutivat (3 krt.) kokoonpanolla 1n+5u. Tulkitsin siis, että porukassa on vain yksi naaras sillä tällä yksilöllä oli ainoana kutua "pihdeissä". Kuteminen onnistui ja oli aika käydä levolle... Aamulla valot laittaessani löysin tämän ainoan naaraan kuolleena pohjalta
Mitä ihmettä on tapahtunut? Vesiarvoissa ei muutosta ja muut monniset ovat vireessä. Oliko tuo kutuprosessi jotenkin rankka vai menikö jotain pieleen?
Ulkoisia vammoja tai loisia ei näkynyt.
Voih, kamalan surullista. En kyllä osaa kertoa miksi kuoli.
Mulla on kans kauhea huoli mun pikkusista kuparimonnisen poikasista, kun ovat nyt isän armoilla siellä kotona. ( Itse olen viettämässä hiihtolomaa mummulassa, vilppulassa ) Jätin ainakin kolme sivua pitkät ohjeet, mutta silti on kauhea huoli päällä kokoajan.