Kuolemanrajakokemus. pistoolirapu

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-livingrock-
Starting Member
Starting Member

Kuolemanrajakokemus. pistoolirapu

Viesti Kirjoittaja -livingrock- »

Niin siis, henki meinasi lähteä, tai siltä se ainakin tuntui.

Tuijotin nanoa nenä kiinni pleksissä ja sitten se tapahtui. Täysin varoittamatta.
J*malaton paukahdus. Ei mikään (joissakin lähteissä mainittu) "napsahdus". Napsahdus on se mikä kuuluu nepparista tai hiiren painikkeesta. Tämä paukahdus oli lähempänä sitä mitä kuuluu, kun salama iskee 10 sentin päähän tärykalvosta.

No kuiteski. Tilanne tuli täytenä yllätyksenä ja tällaista kropan ja elintoiminnot lamaannuttuvaa säikähdystä en ole ennen kokenut. Sydän pysähtyi varmaan viideksi sekunniksi. Hapen puutteessa kituvat aivoni uskoivat hetkisen aikaa, että Jumala on olemassa ja nyt on tullut minun aikani maksaa kaikesta oftopicista ja turhasta tarinoinnista foorumeilla.

Tämä tapahtui eilen ja pientä tinnitusta oli loppu illan. En oo vielä kuullut, että olis enempää paukutellut, mutta uskaltaakohan tota nanoa siirtää lasiakvaarioon. Pelkään että tulee vedet lattialle, jos se sattuu "napsauttamaan" kovin lähehellä lasia.

Dailymail.co.uk kertoo jostain välimerellisestä lajista: pituus 2cm, "saalinlamautusääni" 218 desibeliä. Mielenkiintoinen pikku artikkeli, sisältää aika jänniä yksityiskohtia siitä lamautusäänestä (valonvälyhdys ja 4400 astetta C 8O ) http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... aters.html

Mites muilla.
Onko pistoolirapu, tai jokin muu kotialieni himoinnut henkeäsi?

Lisäystä, pikakysymys: vetääkö tuo napaansa mun eskot tai pienet meritähdet?
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kuolemanrajakokemus. pistoolirapu

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Mantis? Nämä kuulema ovat rikkoneet akvaariotakin. Kyllä merivesiharrastajalla on mukavaa...:)
-livingrock-
Starting Member
Starting Member

Jorg kirjoitti:Mantis? Nämä kuulema ovat rikkoneet akvaariotakin. Kyllä merivesiharrastajalla on mukavaa...:)

Mantikseksi aluksi luulin. Olin käsitellyt kiveä paljain käsin (tyhmää [:I] ). Mitäs jos... Tänään onnistuin bongaamaan sen kivenkolossa hääräilemässä. Oli niin syvällä kiven sisällä ettei sitä nähnyt kunnolla. Pari kolme senttinen ötökkä ja sakset sillä oli, eli kait se on sitten pistoolirapu.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Ei täällä henkeä ole vielä uhattu (ainakaan minun), mutta altaasta löytyy/on löytynyt molempia naksauttelijoita: pistooleja ja mantiksia.
Eräs ilta taistelukehään joutuivat pistoolirapu (1,5cm), mantis (4cm) sekä taskurapu (3cm). Näiden taisteluääniä illan kuunneltua pistoolin kohtuu komea `nips`-ääni ei millään päihittänyt mantiksen n. neljä kertaa kovempaa `naks`-ääntä. Ero äänissä on aika selkeä.
Noinkin pienistä otuksista lähtee kova ääni, enkä haluaisi edes kokea minkälainen ääni lähtee lähemmäs täysikasvuisesta mantiksesta. Rajun ja päällekäyvän hyökkäys asenteen nuo minun omasivat jo pieninä. Pistooli enemmänkin puolustautui kuin hyökkäsi.
-livingrock-
Starting Member
Starting Member

Kalakaverit kirjoitti:Ei täällä henkeä ole vielä uhattu (ainakaan minun), mutta altaasta löytyy/on löytynyt molempia naksauttelijoita: pistooleja ja mantiksia.
Eräs ilta taistelukehään joutuivat pistoolirapu (1,5cm), mantis (4cm) sekä taskurapu (3cm). Näiden taisteluääniä illan kuunneltua pistoolin kohtuu komea `nips`-ääni ei millään päihittänyt mantiksen n. neljä kertaa kovempaa `naks`-ääntä. Ero äänissä on aika selkeä.
Noinkin pienistä otuksista lähtee kova ääni, enkä haluaisi edes kokea minkälainen ääni lähtee lähemmäs täysikasvuisesta mantiksesta. Rajun ja päällekäyvän hyökkäys asenteen nuo minun omasivat jo pieninä. Pistooli enemmänkin puolustautui kuin hyökkäsi.
8O vielä kovempiäänisiä. Mut kait tuo mun on pistoolirapu, tai en minä tiedä, jossakin vanhassa topicissa vaan mainittiin et mantiksilla ei olisi saksia. En oo kerenny guugletella kunnolla.

Sulla oli kivoja rapukuvia toisessa topicissa. Tarttisin taskuravun, mutkun asut niin kaukana niin vaikea pummia :twisted: .
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Heh, riuttaharrastus on kyllä monipuolista!
Ostin 5cm pistooliravun DSL:stä ja siitä vasta pamaus lähtikin. Harmittavasti rapu hävisi - joko siitä loppui patterit tai mureena leikki sen kanssa.

Hyvällä säkällä pistoolirapusi saattaisi alkaa elämään tokon kanssa symbioosissa, kun on noinkin iso!
sourz
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sourz »

-livingrock- kirjoitti:... pituus 2cm, "saalinlamautusääni" 218 desibeliä...
Piti oikeen katsoa, ettei artikkelia oltu julkaistu 1.4.
Miten kummassa noin pienestä ötökästä voi lähteä noin kova ääni?
Ehkä vähän saivartelua, mutta ihmiseltä lähtee varmasti henki jos altistuisi tuollaiselle äänenpaineelle, joka vastaisi ehkä Krakataun räjähdystä. Se pamaus kuului kuitenkin viiden tuhannen kilometrin päähän.

Vai poikkeaako äänenpaineen mittaus jotenkin kun ollaan veden alla?
iso5817
Member
Member
Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja iso5817 »

Mulla on yksi kalakirja myöskin, jossa sanotaan, että toi napsauksen iskuvoima on isoilla pistooliravuilla samaa luokkaa .22-kaliiberisen aseen kanssa, piipun suusta mitattuna! 8O Eli ei ihme, että maailmalta kuuluu aina silloin tällöin juttuja, että nää olis hajottanu akvaarion laseja yms
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
Mikko V
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mikko V »

Meneeköhän tässä mantikset ja pistooliravut taas sekaisin. Pistoolirapu raajansa ontelossa generoimallaan paineaallolla lamauttaa saaliin. Mantis taas paukauttaa ihan rehellisesti nuijamaisella raajallaan saalistaan/kiveä/akvaariolasia, joka hajoaa jos on hajotakseen. Jälkimmeisen iskussa voi olla kineettistä energiaa saman verran kuin .22 luodissa varsinkin jos kysessä on joku 15-20 cm laji. Pistooliravun tekemä paineisku (80 kPa!) vastaa ilmeisesti tuota reilu 200 dB ääntä hyvin lähellä raajaa mutta sen spektri on varsin laaja joten ääni sinänsä ei tärisytä seiniä/akvaariolaseja rikki eikä impulssimainen ääniaaltokaan etene vedessä kovin kummoisesti. Kunnioitettavaa sen sijaan on kavitaatiokupla (vesi höyrystyy) ja sen romahduksen tuottama sonoluminenssi-ilmiö, eli suomeksi valon välähdys, joka kertovat pistooliravun kyvystä tuottaa hetkellisesti suuren määrän energiaa. Ilmeisesti myös mantiksen isku voi tuottaa vastaavan valonvälähdyksen. Periaatteessa molemmissa tapauksissa, joko vesi pistooliravun raajassa, tai mantiksen nuijamainen raaja, ylittävät äänen nopeden vedessä (1200 m/s, jos muistan oikein) jota seuraa vastaava shokkiaalto kuin yliäänilentokoneissa ja aseiden luodeissa.

Huh menipäs taas tekniseksi, lisätietoja voi kaivaa ainakin wikipediasta ;)
-livingrock-
Starting Member
Starting Member

Tuo valon välähdys olis mielenkiintoista nähdä. Tiedä sitten riittääkö silmissä "ruudunpäivitysnopeus" sitä rekisteröimään.

Ääni tosiaan vaimenee hyvin nopeasti etäisyyden myötä. Vähänkin kauempana akvaariosta, niin kuuluu vain pieni naksahdus.
Oon jo alkanut tykätä Ötöstä, marketin halppis hiutaleruoka näyttää kelpaavan. Se tonkii hiutaleen murusen ilmastusletkusta nopeammin kuin ehdin sen ruiskuttamaan kotikoloon.
Kun nyt vaan en ruokkisi pilalle niinku edellisen nanon.. [:I] Eiku ei puhuta siitä :) .
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Onko nyt selvinnyt mikä elukka se on,mantis vai pistoolirapu?
h u z k y
Member
Member

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Mikko V kirjoitti: Jälkimmeisen iskussa voi olla kineettistä energiaa saman verran kuin .22 luodissa varsinkin jos kysessä on joku 15-20 cm laji.

Thaimaassa oli ravintoloissa 50-60 cm Harmaita mantiksia akvaarioissa ja saaveissa. Ihan mielettömän kokosia. 8O
Taitaa iskeä noin isot mantikset aika kovaa...? :mrgreen:

Olen täysin varma että ne olivat mantiksia. On jotain epäselviä kuviakin niistä. Ja ruokalistalla oli "Mantis shrimp" (Oli muuten todella hyvää! Maistui kalan ja katkaravun sekoitukselta :D )
ocellaris
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ocellaris »

Tulisi mieleen ennemminkin joku langusti laji.. Jos niitä ravintolassa oli tarjolla. [;)] ..
iso5817
Member
Member
Viesti:

Siis hetkinen!? Onko tää se sama kivenmurikka, jonka myin sinulle? 8O Siis mun altaasta? 8O
-livingrock-
Starting Member
Starting Member

iso5817 kirjoitti:Siis hetkinen!? Onko tää se sama kivenmurikka, jonka myin sinulle? 8O Siis mun altaasta? 8O
No on. Väitit et sulla ei hitchikerrapuja oo :mrgreen: .Sulla voi olla siellä vaik mitä alieneita :| .
iso5817
Member
Member
Viesti:

Uskomatonta, että juuri siinä kivessä oli rapu! Se on ollu erillisenä yksittäisenä kivenä tuossa akvaarion etulasin vieressä, ja siksi sen sulle otinkin, kun se oli niin helppo irroittaa (eli vain nostaa pois)

Nyt kun tarkemmin mietin, niin altaasta ei kyllä enää kuulu napsutusta sillä lailla kuin ennen. Tiesin kyllä, että siellä joku on kun napsuttelee aina iltaisin, ja edelleenkin kuuluu napsutusta, mutta koskaan en ole ketään nähnyt. Bellulus-suvun ravun oon kyllä itse ostanu, mutta siitä en tiedä, kuinka paljon se napsuttelee. Asuu tuossa ton tokon kanssa ja päivänsä kuluttaa hiekkaa lykkien.

Pitäiskin joku ilta istuskella tuossa altaan edessä parisen tuntia punavalon kanssa ja oikein ajan kanssa katsella, että mitä siellä liikuskelee ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”