Täpläviiripyrstöt eivät syö

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Himpula
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Täpläviiripyrstöt eivät syö

Viesti Kirjoittaja Himpula »

Minulla on 98-litrainen akvaario, jossa on mustamolleja, neontetroja ja partamonni. Me haettiin sinne eilen kaksi täpläviiripyrstöä(uros ja naaras). Olisiko niitä pitänyt hankkia useampi, koska ne ovat todella hiljaisia(vaikka tuskin kaloja voi kovin äänekkäiksikään sanoa :D ). Naaras piileskelee pohjalla ja uros on nurkassa pinnan lähellä. Annoin aamulla hiutaleruokaa, mutta täpläviiripyrstöille ei kelvannut. Pitäisikö minun ostaa jotain muuta ruokaa? Haluaisin yrittää saada niillä poikasia, mutta olen todella aloittelija, vaikka akvaario on ollut minulla jo viisi vuotta [:I] Mustamollit ovat ainoita kaloja, jotka meillä ovat viihtyneen hyvin, ne ovat tosi vilkkaita ja poikasia syntyy usein.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Re: Täpläviiripyrstöt eivät syö :o

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kotiutuminen vie aikaa.

Tosin... Täpläviiripyrstö kaipaa hyvin erilaista vettä kuin mustamollit, se nauttisi alle 25 asteen lämpötilasta ja alle 7:n pH:sta. Kala on kotoisin Afrikasta, hitaasti virtaavista ja sameista puroista, soista ja lutakoista. Kirkas valo, kirkas vesi, reipas virtaus ja riehakas seura voi pelottaa sitä melko lailla, se kun ei ole tottunut niistä yhteenkään.

Vaikka kala onkin todella upea, niin pakko sanoa ettei se sovi altaaseesi oikein hyvin. Neontetrojen ja partamonnin kanssa ne viihtyisivät kaikki yllämainituissa vesioloissa, mutta mustamolleille kys. olot taas eivät kelpaa. Jostakin kannattaisi siis harkita luopuvansa, jotta kalat viihtyisivät paremmin.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
annikki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja annikki »

Killit eivät välttämättä syö hiutaleita, kannattaa kokoilla hyönteisten toukkia, kuivana/pakastettuna ja artemiaa.
Yhtä koirasta kohden useampia naaraita olisi ihanteellista, kosio menot saattavat uuvuttaa yksinäisen naaraan. Kudetus kannattaa tehdä erillisessä pikkualtaassa ja sitä ennen pitää koirasta ja naarasta/aita erillään. Elävällä ruualla kuntoutus kutukuntoon.
Tervetuloa killien ja killioottien maailmaan. :)
Himpula
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Himpula »

okei, panikoin liikaa, sillä nyt ne näyttävät sopeutuneen paremmin, ne ovat paljon vilkkaampia, eivätkä kyhjötä yhdessä nurkassa :P Ja kyllä ne syövätkin, vaikkakaan eivät kovin paljon, joten käyn tänään varmaan ostamassa jotain hyönteisruokaa.
Adrianna kirjoitti: Vaikka kala onkin todella upea, niin pakko sanoa ettei se sovi altaaseesi oikein hyvin. Neontetrojen ja partamonnin kanssa ne viihtyisivät kaikki yllämainituissa vesioloissa, mutta mustamolleille kys. olot taas eivät kelpaa. Jostakin kannattaisi siis harkita luopuvansa, jotta kalat viihtyisivät paremmin.
voi hitsi :s Mä en vielä halua luopua mistään, mutta jos täpläviiripyrstöt eivät ala viihtyä niin kai otan ne sitten pois. Uros on niin komean värinen, että voisin katsella sitä tuntitolkulla :mrgreen:
Kiitoksia neuvoista!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Himpula kirjoitti:voi hitsi :s Mä en vielä halua luopua mistään, mutta jos täpläviiripyrstöt eivät ala viihtyä niin kai otan ne sitten pois.
Ei se yhtenä päivänä ui etulasille ja viittilöi, ettei se viihdy. Se vain kuolla kupsahtaa ennenaikaisesti, jos olot eivät sille toimi. Kannattaa harkita tosissaan esim. mustamolleista luopumista, jos järjestät viireille ja neoneille niiden kaipaamat olot, ne voivat molemmat kiittää sinua elämällä kauemmin ja lisääntymällä ;).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”