Nonniin, nyt se on akvaariossa
Valvoja: Moderaattorit
-
Mustamolly
- Junior Member

- Viestit: 167
- Liittynyt: 16:06, 15.09.2008
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Hyvinkää
Nonniin, nyt se on akvaariossa
Eli otin metsästä upean männyn n.1m pitkän kepukan jossa oli ne kaksi oksaa sillälailla jännästi. No vuolin sen huolella ja hion sen. Huolella, tietenkin. Nyt se on akvaariossa. Ja kysynkin että käykö sellainen männynpala akvaarioon jos se on vuoltu ja hiottu huolella? Ei kai se mätäne tai mtn..
Siinä ei ole mitään piikkejä sojottamassa tai mitään, eli kalat tuskin vahingoittuu. Partikset on ainakin innoissaan siitä 
Kiellettyä on vain kiinnijääminen
-
kimsl
- Advanced Member

- Viestit: 1009
- Liittynyt: 14:52, 19.03.2007
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa..
Tietysti se rupeaa ajanmyötä lahoamaan....... Mutta mänty tai yleensäkkin havupuu ei ole mitään parasta akvaarioon, ellei ole lillunut järvessä joessa tms. tarpeeksi kauna. Jotku sanovat siitä lähtevän jotain haitallista kaloille, omia kokemuksia tästä ei ole...
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa..
Kyllä mäntyä voi ihan hyvin käyttää, itsellänikin on yhdessä altaassa sitä aika paljon. Luonnollisesti pihkaiset tai tervalta haisevat kannattaa jättää metsään. Suosittelisin käyttämään sellaisia oksia mitkä ovat olleet ainkin vuoden maassa (joko kaadetuista tai pudonneita oksia), ei siis tuoretta puuta. Niin ja kyllähän puu aina jossain vaiheessa lahoaa, mutta luulempa että ehdit vaihtaa melko monta kertaa sisustusta siinä ajassa.
Vedessä liilluneissa on aina tautiriski, eli ne täytyy käsitellä jotenkin. Nuo metsästä hakemani oksat vain kuorin (sen mitä kuoresta oli enää jäljellä) ja liotin että uppoaisivat.
Vedessä liilluneissa on aina tautiriski, eli ne täytyy käsitellä jotenkin. Nuo metsästä hakemani oksat vain kuorin (sen mitä kuoresta oli enää jäljellä) ja liotin että uppoaisivat.
-
kimsl
- Advanced Member

- Viestit: 1009
- Liittynyt: 14:52, 19.03.2007
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa..
Joo tautiriski on, mutta senn takai vedestä otetut kannot on kuivatettava tautiriskin väälttämiseksi!nannukka9 kirjoitti:Kyllä mäntyä voi ihan hyvin käyttää, itsellänikin on yhdessä altaassa sitä aika paljon. Luonnollisesti pihkaiset tai tervalta haisevat kannattaa jättää metsään. Suosittelisin käyttämään sellaisia oksia mitkä ovat olleet ainkin vuoden maassa (joko kaadetuista tai pudonneita oksia), ei siis tuoretta puuta. Niin ja kyllähän puu aina jossain vaiheessa lahoaa, mutta luulempa että ehdit vaihtaa melko monta kertaa sisustusta siinä ajassa.
Vedessä liilluneissa on aina tautiriski, eli ne täytyy käsitellä jotenkin. Nuo metsästä hakemani oksat vain kuorin (sen mitä kuoresta oli enää jäljellä) ja liotin että uppoaisivat.
-
miljoonakala84
- Elite Member

- Viestit: 6732
- Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
- Paikkakunta: Kerimäki
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa..
Tulipa vaan mieleen, että tuskimpa metsästä käydyissä puissa mitään kaloille vaarallisia tauteja aiheuttavia pieneliöitä hirveesti on, järvestä/vesien rannoilta löytyneet puun karahkat on kyllä syytä keittää, tai esim. uunissa kuumentaa jotta siitä kuolee taudin aiheuttajat, mutta metsästä haetua puuta ei kyllä tarvii kun huuhdella kunnolla, rippuu tietysti miten likanen se on.
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
Niin eihän niissä metsässä olleissa oksissa mitään tautiriskiä olekaan, niinkuin kirjoitin jo aiemmin. Vedessä olleet on syytä käsitellä jotenkin (niinkuin kirjoitin aiemmin), esim. keittämällä, pakastamalla.
Pelkkää kuivattamista en kyllä pitäisi riittävänä, vähänkin isompi puu kuivuu tuhottoman kauan (huoneenlämmössä) eikä se oikeastaan takaa että kaikki esim. bakteerit kuolevat, nekin voi olla käsittääkseni melko sopeutuvaisia ja mennä vaikka jonkinlaiseen lepotilaan ja aktivoitua taas akvaariossa.
Pelkkää kuivattamista en kyllä pitäisi riittävänä, vähänkin isompi puu kuivuu tuhottoman kauan (huoneenlämmössä) eikä se oikeastaan takaa että kaikki esim. bakteerit kuolevat, nekin voi olla käsittääkseni melko sopeutuvaisia ja mennä vaikka jonkinlaiseen lepotilaan ja aktivoitua taas akvaariossa.
-
kimsl
- Advanced Member

- Viestit: 1009
- Liittynyt: 14:52, 19.03.2007
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
Tietyti uunissa lämmittämienn on paras, mutta jos kantoei uuniin mahdu, niin kuumaan auringonpaisteeseen kun laittaa niin pitäisi hävitä.... Sitä en tiedä, onnistuisiko jos laittaisi joskus talvella ulos pakkaseennannukka9 kirjoitti:Niin eihän niissä metsässä olleissa oksissa mitään tautiriskiä olekaan, niinkuin kirjoitin jo aiemmin. Vedessä olleet on syytä käsitellä jotenkin (niinkuin kirjoitin aiemmin), esim. keittämällä, pakastamalla.
Pelkkää kuivattamista en kyllä pitäisi riittävänä, vähänkin isompi puu kuivuu tuhottoman kauan (huoneenlämmössä) eikä se oikeastaan takaa että kaikki esim. bakteerit kuolevat, nekin voi olla käsittääkseni melko sopeutuvaisia ja mennä vaikka jonkinlaiseen lepotilaan ja aktivoitua taas akvaariossa.
-
miljoonakala84
- Elite Member

- Viestit: 6732
- Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
- Paikkakunta: Kerimäki
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
Eikös saunassakin vois kuivattaa noita puita oiken mainiosti?kimsl kirjoitti:Tietyti uunissa lämmittämienn on paras, mutta jos kantoei uuniin mahdu, niin kuumaan auringonpaisteeseen kun laittaa niin pitäisi hävitä.... Sitä en tiedä, onnistuisiko jos laittaisi joskus talvella ulos pakkaseennannukka9 kirjoitti:Niin eihän niissä metsässä olleissa oksissa mitään tautiriskiä olekaan, niinkuin kirjoitin jo aiemmin. Vedessä olleet on syytä käsitellä jotenkin (niinkuin kirjoitin aiemmin), esim. keittämällä, pakastamalla.
Pelkkää kuivattamista en kyllä pitäisi riittävänä, vähänkin isompi puu kuivuu tuhottoman kauan (huoneenlämmössä) eikä se oikeastaan takaa että kaikki esim. bakteerit kuolevat, nekin voi olla käsittääkseni melko sopeutuvaisia ja mennä vaikka jonkinlaiseen lepotilaan ja aktivoitua taas akvaariossa.-.-
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
Sauna voisi olla parempi, siellä kun pääsee korkeampiin lämpötiloihin kuin esim auringossa kuivattamalla. Jos ei uuniin siis mahdu tai ei pysty keittämään, tosin itse en ainkaan haluaisi pitää saunaa tyhjänä päällä kovin kauaa, ainkaan sähkökiuasta. Luulen kuitenkin että pitäisi päästä niin korkeisiin lämpötiloihin että bakteerita ja muut pöpöt varmasti tuhoutuvat. Joka lienee ainakin yli 60 astetta ja josta en kylläkään ole varma. 
-
wassermacher
- Junior Member

- Viestit: 68
- Liittynyt: 16:33, 28.01.2009
- Sukupuoli: Mies
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
Kekkosenkaudella sattoi tehdä niin että otti ihan tervasjuuren mutta kyllä sitä keitettiin kosanilla tuntikaudet pihalla mamman isossa emali(!)kattilassa ja hyvvää tuli. Kärähkä seisoi sitten myöhemmin perhesyistä kaudet ympäri kylmässä autotallissa 25 vuotta ja taas mennään; toista vuotta altaassa. Vedessä kivien ja "mangrove"mötikän lisäksi mm hieno mäntykiekura (1v) ja kirjahyllyssä ilmeisesti tervalepän HIENO (kuvitelkaa kuva TÄHÄN) juurioksa jolle suunnittelen sokkelia että saan sen upoksiin.
Baitövei; se muovispanieri elikkäs pakkauspanta - 1-3 tärkeintä syytä miksei sitä voi hedelmäverkon sijasta käyttää hankkeessa ja kiviä ankkurina?
Baitövei; se muovispanieri elikkäs pakkauspanta - 1-3 tärkeintä syytä miksei sitä voi hedelmäverkon sijasta käyttää hankkeessa ja kiviä ankkurina?
-
netkissa
- Junior Member

- Viestit: 64
- Liittynyt: 18:37, 15.01.2009
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Raisio
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
nannukka9 kirjoitti:Sauna voisi olla parempi, siellä kun pääsee korkeampiin lämpötiloihin kuin esim auringossa kuivattamalla. Jos ei uuniin siis mahdu tai ei pysty keittämään, tosin itse en ainkaan haluaisi pitää saunaa tyhjänä päällä kovin kauaa, ainkaan sähkökiuasta. Luulen kuitenkin että pitäisi päästä niin korkeisiin lämpötiloihin että bakteerita ja muut pöpöt varmasti tuhoutuvat. Joka lienee ainakin yli 60 astetta ja josta en kylläkään ole varma.
Bakteerit tuhoutuu 75 asteessa. MUTTA bakteeri-itiöt vasta 120 asteessa vähintään 15 minuuttia.
Kylpyhuoneessa 165-litraa, makuuhuoneessa 84-litraa by Lidl ja eteiseen tilattu JuTa 270-litraa (toimitus elokuussa). Ja tietenkin kaksi kissaa joka paikassa.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2biht+n ... rioni.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2biht+n ... rioni.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
Hyvä tietää. Kyllähän saunassakin päästään jo 120 asteeseen, jos haluaa varman päälle pelata ja kannon saunomisen jälkeen voi vielä mennä isekin saunomaannetkissa kirjoitti:Bakteerit tuhoutuu 75 asteessa. MUTTA bakteeri-itiöt vasta 120 asteessa vähintään 15 minuuttia.
-
jossuh
- Starting Member

- Viestit: 43
- Liittynyt: 15:04, 11.03.2008
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Perho
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
Itselläni ainakin on tuolla kaksi ihan pientä oksanpalaa, jotka löysin hiekkaharjun päältä maasta, varmaankin mäntyä. Upottelin niitä vedessä niin kauan, että upposivat, pesin huolella ja keitin, ja tuolla ovat nyt. (:
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
Miulla oli pieni pala metsästä löydettyä kuusta. Siitä oli jo kuoret lähtenyt, joten harjasin vain juoksevan veden alla. Paistoin uunissa ja laitoin akvaan. Puolen vuoden jälkeen rupesi mustumaan ja hajoamaan, joten lensi takaisin lepikkoon.
Tiiä sitten mistä johtui..
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
-
miljoonakala84
- Elite Member

- Viestit: 6732
- Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
- Paikkakunta: Kerimäki
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
Suosittelen lämpimästi akvaaarioon laitettavaksi puuksi kuollutta/kuivunutta katajaa, toooooosi kestävä puu. 
-
wassermacher
- Junior Member

- Viestit: 68
- Liittynyt: 16:33, 28.01.2009
- Sukupuoli: Mies
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
Panin viime kesänä kai männyn kuivanneen (vai osin lahonneen; en usko) känkyn altaaseen. Aika ajoin sitä pesen ja siihen on "harjaantunut" mielettömän upea uurteinen pinta; jotenkin vähän "muovimainen" mun silmään tai keinotekoinen. Olisiko niin että sellaiset lievemmät lahoamat vesi sietäisi semminkin jos tällaista puhdistusta (mm. levän vuoksi) tekee?
-
Mustamolly
- Junior Member

- Viestit: 167
- Liittynyt: 16:06, 15.09.2008
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
Eli voiko turvallisin mielin pitää sitä tuolla akvaariossa?
Kiellettyä on vain kiinnijääminen
-
Toskakakku
- Junior Member

- Viestit: 204
- Liittynyt: 19:46, 11.12.2008
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: H-vesi
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
Puutun nyt pikkuasioihin, mutta miksi laitat karahkan ensin akvaarioon ja sitten vasta kysyt voiko sitä pitää siellä?
Eikö olisi järkevämpää tehdä toisin päin?
-
wassermacher
- Junior Member

- Viestit: 68
- Liittynyt: 16:33, 28.01.2009
- Sukupuoli: Mies
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
Jos toska kuittaa mulle, niin känkky kyllä osin kai keiteltiinkin ja kuten sanottiin "turvallisia känkkykokeiluja jo kekkosen (katso kookle) ajoilta"
-
Armi_Iidu
- Junior Member

- Viestit: 152
- Liittynyt: 14:38, 02.01.2009
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Pyhäranta
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
Onkos ne kalojesi ongelmat hävinneet? Olikos se nyt hankailua ja hapen haukkomista, en tarkkaan muista. Meinaan vaan ettei siitä oksasta johtunut?Mustamolly kirjoitti:Eli voiko turvallisin mielin pitää sitä tuolla akvaariossa?
- Kun itte tekee niin saa mitä haluaa -
-
Mustamolly
- Junior Member

- Viestit: 167
- Liittynyt: 16:06, 15.09.2008
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
Ei, se oli jo aiemmin, nyt niillä loislääkettä ja homma hallussa
Ei puusta johtunut
Olen käyttänyt puun jo saunassa (aiemmin) Ja asteita oli kyllä aika riittämiin.
Kiellettyä on vain kiinnijääminen
-
jossuh
- Starting Member

- Viestit: 43
- Liittynyt: 15:04, 11.03.2008
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Perho
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
^ OT, lueskelin hajamielisenä tuota viestiä ja ihmettelin vähän että mitä se saunassa teki 
pöö
-
Toskakakku
- Junior Member

- Viestit: 204
- Liittynyt: 19:46, 11.12.2008
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: H-vesi
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
wassermacher// aloittajalle kuittasin.
-
Armi_Iidu
- Junior Member

- Viestit: 152
- Liittynyt: 14:38, 02.01.2009
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Pyhäranta
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
Aiemmin? Tämän ketjun aloitit 26.2 ja 28.2 kirjoitit kalojen ongelmista hoito ja kalataudit osastolla. Oletko ihan varma ettei asiat liity toisiinsa? Meinaan vaan että mitä siitä puusta liukeneekin ei varmaan muutamassa viikossa poistu..Mustamolly kirjoitti:Ei, se oli jo aiemmin, nyt niillä loislääkettä ja homma hallussa Ei puusta johtunut Olen käyttänyt puun jo saunassa (aiemmin) Ja asteita oli kyllä aika riittämiin.
- Kun itte tekee niin saa mitä haluaa -
-
Mustamolly
- Junior Member

- Viestit: 167
- Liittynyt: 16:06, 15.09.2008
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Nonniin, nyt se on akvaariossa
Olen. 1000% varma!
Meinaan ennen sitä puuta niin sitä ennenkin oli kiehnäntää.! Ei se siitä puusta ole milläään voinut johtua.. Huomasin taudin jo ennen puuta! Siitä olen iiiihan varma.
........ Nyt kaloilla on jo lääkitys ollut pari viikkoa ja kalat melkein jo tervehtyneet, täytyy vielä pari annoslääkekertakuuria pistää niin sen pitäisi olla ohi...
Niillä oli loismatoja. Kirjoitin sen sairausjutun myöhässä. Oireet olivat näkyneet jo pitkän aikaa.
Kiellettyä on vain kiinnijääminen
