Vesiarvoista!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
[NeO]
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Nainen

Vesiarvoista!

Viesti Kirjoittaja [NeO] »

Moikka! :D Kysyisin että ovatko nämä minun vesiarvoni kohdallaan?: pH: 7/7,5 . kH: 5/6 . gH: (oli kai) 3 . Nitriitti: 0,025 . Nitraatti on mielestäni lähinnä: 20 . Nämä arvot ovat 63L akvaariossani jossa asustaa 11 neontetraa 6 kuparitetraa ja.....MONTA monnia vien niitä faunaan taas pian paljon :| . Suodatin on Fluval 2 plus. En ole varma mutta minusta tuntuu että vesiarvoissa on vähän jotain hullusti koska tuntuu että kuparitetrat eivät ole aivan oikeassa vedessä!, jos niin voi sanoa :D ( kuparitetrat eivät ui esimerkiksi paljoa ne vain "kököttää" paikoillaan haluaisin että kaloillani olisi mahdollisimman luonnoliset oltavat.) Kysyisin muuten vielä että kellä olisi kokemusta tuosta: TetraAqua ToruMin:istä ? Olisivatko neontetrat "onnellesimpia" jos laittaisin sitä :mrgreen: ? Käyhän se myös kupareilleni? Kiitos jo etukäteen!!
amar
Junior Member
Junior Member

Re: Vesiarvoista!

Viesti Kirjoittaja amar »

pH on liian korkea tetroillesi, yritä laskea se selvästi alle seiskan (vaikka 6.5 pintaan). Haulla löytyy pH:n laskemisesta juttua ja tuo ToruMin on yksi hyvä tapa, lisää sitä ihmeessä altaaseesi. Nitriittiä ei saisi olla yhtään, etsi-toiminnolla löydät lisää mitä sille pitäisi tehdä jos nitriittiä altaasta tosiaan löytyy. Nitraatti taasen on siellä ylärajoilla eli olisi pikku hiljaa aika tehdä viikottainen vedenvaihto :) Olethan ottanut tulokset tippatesteillä?
Jos meinasit monneilla maatiaispartamonneja, niin anna ihmeessä kaikki pois, altaasi on edes yhdelle partikselle liian pieni.
[NeO]
Junior Member
Junior Member

Kyllä olen testannut veden tippatesteillä!KIITOS :D

------------------------

pH:n laskijalla saan pH:n lähelle seiskaa, mutta sitten uusi vedenvaihto taas nostaa sen. Ei sekään voi olla hyväksi kaloille. Löysin tuon jostain toisesta keskustelusta???? :D

------------------------

Olisiko tämä hyvä: http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... cts/PHALAS" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Zissou
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Zissou »

Jos tippatestillä mitattu, niin en ihan ymmärrä tuota pH 7/7,5 -arvoa, kyseessä on kuitenkin 500% haarukka. (pH on logaritminen)

Torumin on kyllä ok jos on kalastoa, jolle suositellaan turveuutetta, mutta omassa käytössäni en ole huomannut sen juurikaan laskevan pH:ta.
Myös pH miinus aineista on kokemusta tyhjän karanteenialtaan kanssa (=vähän muuttujia yhtälössä) ja näillä aineilla on hyvin tilapäinen vaikutus.
Jos tankissasi ei ole pH:ta nostavia tekijöitä, kuten esim. kalkkikiveä tai simpukankuoria, mielestäni ainoa järkevä tapa lisätä happamuutta on lisätä hiilidioksidia.

Kököttäminen voi johtua useista tekijöistä, pieni parvikoko (6kpl), altaan sisustus jne. Onko ne jossain kasvien suojassa ja koko päivän? Entä jos katsot kauempaa?
Myös hapenpuute voi aiheuttaa apaattisuutta, liikkuuko pintavesi kunnolla?
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
[NeO]
Junior Member
Junior Member

Jos tankissasi ei ole pH:ta nostavia tekijöitä, kuten esim. kalkkikiveä tai simpukankuoria, mielestäni ainoa järkevä tapa lisätä happamuutta on lisätä hiilidioksidia.
Miten niin nostaa eikös minun pitänyt saada laskettua pH:ta? [;)] Kyllä pinta virtaa hyvin. Saavat tarpeaksi happea.Ei ne kauenpaa katsottuna muutu paljoa yhtään.Ainoastaan näen niiden liikkuva vain silloin kun on ilta koska ne haluavat ruokaa. :D .En osaa selittää mutta minua jotenki "ärsyttää" se kun VARSINKIN kuparitetrat vain mököttävät...Olen hieman kateellinen kavereitteni akvaarioille.Kalat uivat niissä ja liikkuvat yms.Mutta minulla ne vain vähän niinkuin "sätkivät" paikallaan.Eivät kuparinikaan muuten myöskään liiku paitsi jos ne jahtaavat välillä toisiaan ja saavat ilalla ruokaa (nousevat pinnempaan)?Juuri tämän takia laitoin näistä vesiarvoista tänne koska haluaisin että kalani olisivat "elämänhalukkaampia" eivätkä mitään paikallaan sätkiviä? Tässä ovat minun ajatukseni akvaariostani voin yrittää ottaa kuvaa siitä :roll: Välillä tuntuu siltä että tekisi mieli luovuttaa ja myydä akvaario :roll: . Mutta en vain voi koska rakastan eläimiä ja akvaarioita :|
viimatar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja viimatar »

Zissou tarkoitti sitä, että jos altaassasi on simpukankuoria, kalkkikiveä tai korallihiekkaa, ne lisäävät veden kovuutta ja emäksisyyttä. Siinä tapauksessa ainut keino veden happamammaksi saamiseen on pohjamateriaalin vaihtaminen sellaiseksi, jossa ei ole ko. materiaaleja ja simpukankuorien poistaminen.

Veden happamuutta voi kyllä lisätä yksinkertaisemminkin: jos sinulla on pieni kanto tai mangrovejuuren pala (saa akvaarioliikkeistä muutamalla eurolla), vesi happanee kyllä ilman turveuutettakin. Turveuute tummentaa vettä (mutta niin tekee kantokin). Tetrat pitävät happamasta, turpeisesta vedestä. Toinen keino veden happamammaksi saamiseen ovat intianmantelipuun lehdet (kaupassa esimerkiksi nimellä Ketapang), mutta niitä myydään usein annospusseissa ja yksi pussi saa tuonkokoisen altaan veden aika lailla kahvinväriseksi. Muutama lehti tekee saman tempun. Usein kuulee käytettävän myös kuivattuja tammenlehtiä, joten ei kun lunta kaivamaan. [;)] Ketapang myös pehmentää vettä ja lisää sinne ainesosia, jotka suojaavat kalojen limakalvoja ja parantavat niiden hyvinvointia. Lehdet voi laittaa pohjalle tai suodattimeen. Minulla on altaassani Ketapangia ja hyvin näyttävät voivan. Foorumin kauppapalstalla on niitä aika usein myynnissä, kun pakkaukset ovat kaupassa aika isoja. Kannattaa kokeilla.

Kemialliset veden happamoittajat eivät tosiaan vaikuta kuin väliaikaisesti, koska vedenvaihdot muuttavat tietysti vesiarvoja. Pitempiaikainen ratkaisu on siis vaihtaa mahdollisesti pohjamateriaalia tai lisätä altaaseen kanto(ja) ja/tai ketapang-lehtiä. Testaapa huviksesi käyttämäsi vesi (vesijohtovettä?). Ainakin meillä on vesijohtoveden pH välillä hyvinkin likellä 8 astetta... Usein pH-testeillä on myös vaikeaa määrittää ihan täsmällistä sävyä asteikolta, siitä varmaan tuo 7 - 7,5 haarukka. Kuitenkin emäksisyys kymmenkertaistuu aina asteesta seuraavaan, joten puolenkin asteen vaihtelulla on suuri vaikutus kalojen vointiin. Kemiallista säätäjää pitää tietenkin lisätä jokaiseen vedenvaihtoerään, ihan kuin vedenparannusainettakin.

Mitä pienempi allas, sitä nopeammin se kuormittuu nitraateilla (ja nitriiteilläkin). Sen takia viikon vedenvaihtoväli tuonkokoiselle altaalle on vähän liian pitkä, vaihdan itse 128-litraiseeni kuuden päivän välein yhden ämpärillisen (12 l eli 10% vedestä), 68-litraisesta vaihtaisin 4-5 päivän välein tuon 10% vedestä eli 6-7 litraa kerrallaan. Joka satsiin vedenparannusainetta ja mahdollisesti happamuutta lisäävää ainetta.

Pohjakin saattaa mennä tukkoon ja siellä voi kasvaa ei-toivottuja bakteereita. Muutama kierteiskotilo pohjamateriaaliin auttaa jo kummasti, vaikka monnitkin kyllä tonkivat pohjaa. Ylikansoituskin saattaa olla ongelma - monneja sitten lahjoituksina pois tai myyntiin, ne tarvitsevat paljon tilaa ja tonkimalla pohjaa aiheuttavat mahdollisesti pienessä altaassa veden samenemista ja bakteerien sekoittumista veteen. Partamonnit kannattaa vaihtaa johonkin pienempään lajiin, piikkisilmiin (eli ns. matokaloihin) esimerkiksi (tosin ne vaativat sitten hyvin vakaat vesiolot ja usein toistuvat vedenvaihdot, ovat suomuttomina herkkiä vesiarvojen muutoksille).

Kasveja lisää altaaseen, jos niitä ei siellä paljoa ole. Tetrat ovat kotoisin tiheän kasvillisuuden ja tumman veden vesistöistä (Onhan altaasi pohja muuten tummasävyinen? Liian vaalea pohjakin saattaa tehdä tetroista arkoja!), joten ne viihtyvät parhaiten vähän tiheämmässä kasvillisuudessa. Kasvitkin lisäävät happea veteen ja niiden juuret pitävät osaltaan pohjaa kunnossa. Hiilidioksidilisä harrastajan altaaseen ei ehkä ole ensimmäinen ratkaisu, vaikka sekin saattaa auttaa asiaa. Siihen löytyy akvaarioliikkeestä laitteisto, mutta siellä on varmasti asiantuntevampaa tietoa tästä kuin minulla on - en ole koskaan itse vielä kokeillut, vaikka miettinyt olenkin.

Sitten tarkistat antamasi ruokamäärät: vähemmän kerrallaan (Kolmen minuutin sääntö lienee tuttu: se, mikä häviää alta kolmen minuutin, on tarpeeksi. Jos jää yli, on liikaa.) ja useammin. Hitunen kaksi kertaa päivässä on parempi kuin paljon kerran päivässä. Ruoki kalat aamuin illoin, hyvin pienellä ruokamäärällä. Olen itse huomannut kantapään kautta, kaksi kertaa tuonkokoisella altaalla, että jo vähän liikaa ruokaa nostaa nitraattipitoisuutta monen päivän aikavälillä! :?

Tetrojen viihtyvyyteen vaikuttaisi myös kalaston muokkaus. Jos kahden eri lajin tetrat eivät ui sekaparvessa, auttaisi ehkä asiaa vaihtaa kokonaan vain yhteen lajiin isompana parvena (joko neonit tai kuparit pois ja toista lajia toinen mokoma lisää). Lisäksi altaaseen sopisi sitten jokin yksittäinen isompi kala tai kalapari (taistelukalauros tai hunajarihmakalapari esimerkiksi jos lämpotila on riittävän korkea, se täytyy aina tarkistaa. Neontetrat eivät viihdy hirveän korkeissa lämpötiloissa.). Pohjakala kannattaisi vaihtaa, jos ne lisääntyvät noin räjähdysmäisesti.

Lyhyt resepti siis: tiheät vedenvaihdot, pohjamateriaalin tarkistus, kantoja ja/tai mantelipuun lehtiä veteen (turveuutekin auttaa, mutta sitä pitää lisätä joka vedenvaihdossa tietysti), lisää piiloja altaaseen sekä kasvien että kantojen muodossa. Ruokintavälien ja ruokamäärien muutos, kalakannan tarkistus.
Aallonpohjan jälkeen uusi allas 240 l ja teema pysyy Kaakkois-Aasiana edelleen.
[NeO]
Junior Member
Junior Member

Kiitos että näit näinkin paljon vaivaa! :mrgreen: Eli siis ymmärsinkö oikein: jos lisään tuota mangrovejuurta niin se pitää veden PYSYVÄSTI semmoinen tetroille hyvä hapan turpeinen vesi ? :D Jos laitan noita Ketapangin lehtiä niin vesi pysyy pysyvästi happamana ja turpeisena ? Mutta kauan tuommoinen lehti "kestää" pohjalla? Asun Kangasalla ja täällä veden pH on 8,1 . Minulla on mustaa hiekkaa akvaariossani , mutta mitä tuo korallihiekka on ja millaista on tuo kalkkikivi , sillä minulla on akvaariossani 2 simpukka (ne ovat jostain kaupasta ostettuja semmosia koristesimpukoita) ja yksi valkoinen kivi jonka olen tuonut joskus Intiasta se on semmoinen pieni ja pitkulainen :mrgreen: ?

---------------------------

Olen nyt lukenut enemmän tuosta hunajarihmakalasta ja luin että vesiarvoista pitää pitää "hyvä huoli". Luin eräästä paikasta näin: Se sopii vain rauhallisten kalojen seuraan ja on kohtuullisen tarkka akvaarion veden laadusta. Tästä huolimatta aloittelijakin voi onnistua hunajarihmakalan hoidossa, kunhan pitää kiinni muutamasta perussäännöstä. Veden on oltava puhdasta, hapanta ja pehmeää, lämpötilaltaan 22 - 28 °C (sanoisin omasta kokemuksestani, että mieluummin lähempänä sitä ylä- kuin alarajaa). Vettä voi tummentaa ja hapattaa turveuutteella. Riittääkö että jos laitan sen mangrovejuuren palasen pitämään veden myös hunajarihmakalalle hyvänä? Minulla on akvaariossani kyllä kova virta että kai minun täytyisi ostaa kasi suodattimen eteen. Luin jostain että hunajarihmakala oli kuollut siihen kun oli ollut liian kova virtaus :roll: , jos ostaisin kasveja lisää niin jäisihän muille kaloille tilaa? Tuossahan mainitsin myös sen että hunajarihmakala käy vai rauhallisten kalojen kanssa. Kyllä mielestäni kuparitetrani ja neonit ovat rauhallisia. Yksi asia minulle tuli ensimmäisenä mieleen kun katsoin tuota hunajarihmakalan kuvaa: hunajarihmakalalla roikkui vatsasta jotkut "piikit" että muut kalathan voisivat nyppiä niistä "piikeistä"? 8O koska sitä en kestäisi jos näkisin muiden nyppivän kaloja ja ne yrittäisivät paeta :roll: ?
viimatar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja viimatar »

[NeO] kirjoitti: Eli siis ymmärsinkö oikein: jos lisään tuota mangrovejuurta niin se pitää veden PYSYVÄSTI semmoinen tetroille hyvä hapan turpeinen vesi ? :D Jos laitan noita Ketapangin lehtiä niin vesi pysyy pysyvästi happamana ja turpeisena ? Mutta kauan tuommoinen lehti "kestää" pohjalla? Asun Kangasalla ja täällä veden pH on 8,1 . Minulla on mustaa hiekkaa akvaariossani , mutta mitä tuo korallihiekka on ja millaista on tuo kalkkikivi , sillä minulla on akvaariossani 2 simpukka (ne ovat jostain kaupasta ostettuja semmosia koristesimpukoita) ja yksi valkoinen kivi jonka olen tuonut joskus Intiasta se on semmoinen pieni ja pitkulainen ?
Riippuu tietysti siitä pH-arvosta, joka vesijohtovedellä on, mutta kyllä ainakin yhdistelmänä nuo voisivat alentaa pH-arvoa jonkin verran. Tuo Kangasalan veden pH on aika huikea, joten saatat sitten joutua silti käyttämään kemiallistakin vedenhappamoittajaa hiukan. Ei välttämättä selviä kuin kokeilemalla pikku hiljaa, koska kuten itsekin sanoit, kalat eivät pidä nopeista muutoksista.

Jos simpukat ovat oikeita simpukoita eivätkä muovisia, ne koventavat vettä ja nostavat pH-arvoa entisestään, kuten mikä tahansa kalkkipitoinen tekee (korallit, näkinkengät, kalkkikivi). Se valkoinen kivi on luultavasti juurikin kalkkikivi, joten nämä kaikki koristeet ottaisin pois altaasta ja katsoisin, tekeekö jo se jotain muutosta vesiarvoihin seuraavan vedenvaihdon jälkeen. Korallihiekka on joskus akvaariohiekkana käytettyä (etenkin merivesialtaissa useinkin) ja toisinaan harrastajien altaista muiden hiekkalaatujen seassa löytyvää usein isorakeista vaaleaa soraa (huokoista ja "rakkulaista"). Tuskin sitä on siis altaassasi, en ole kuullut mustasta versiosta koskaan ainakaan.
Riittääkö että jos laitan sen mangrovejuuren palasen pitämään veden myös hunajarihmakalalle hyvänä? Minulla on akvaariossani kyllä kova virta että kai minun täytyisi ostaa kasi suodattimen eteen. Luin jostain että hunajarihmakala oli kuollut siihen kun oli ollut liian kova virtaus :roll: , jos ostaisin kasveja lisää niin jäisihän muille kaloille tilaa?

En ole kuullut, että normaali virtaus tappaisi rihmakaloja. Sen sijaan niillä voi olla ongelmia kutea, kun ne tekevät pintaan vaahtokuplapesän ja pesä hajoaa virtauksesta. Senkin ongelman voi halutessaan korjata säätämällä virtauksen suuntaa kulmittain altaassa ja asettamalla pinnalle ulottuvia sekä pintakasveja tyvenempään kohtaan kulmassa. Näin omassa altaassani, vaikkei siinä juuri hunajarihmoja olekaan.

Kasvit eivät varsinaisesti vie tilaa kaloilta, kunhan niitä ei ole ihan liikaa ja akvaariossa on myös vapaata uintitilaa. Kasvien lomassa kalat viihtyvät usein paremmin kuin tyhjemmässä akvaariossa ja uskaltautuvat uimaan päiväsaikaankin. Juurakot ja kivet lisäävät akvaarioon myös piiloja, kunhan allasta ei laita liian täydeksi kaikkea sälää.

Juurakko tosiaan pehmentäisi ja hapantaisi vettä mukavasti, vaikka vesi myös tummentuu siitä hiukan. Ainakin uutena juurakoista lähtee humusaineita ja tanniineja, jotka muuttavat veden laatua. Lehdet luultavasti joutuu vaihtamaan noin kerran kuukaudessa, mutta noin pieneen altaaseen niitä ei välttämättä paljoa edes tarvita. Likoavat samalla lailla kuin teenlehdet. [;)]
Tuossahan mainitsin myös sen että hunajarihmakala käy vai rauhallisten kalojen kanssa. Kyllä mielestäni kuparitetrani ja neonit ovat rauhallisia. Yksi asia minulle tuli ensimmäisenä mieleen kun katsoin tuota hunajarihmakalan kuvaa: hunajarihmakalalla roikkui vatsasta jotkut "piikit" että muut kalathan voisivat nyppiä niistä "piikeistä"? 8O koska sitä en kestäisi jos näkisin muiden nyppivän kaloja ja ne yrittäisivät paeta :roll: ?
"Piikit" rihmakalan rinnassa ovat ne nimenmukaiset "rihmat". Yleensä rihmakalat ainakin terveinä ja täyskasvuisina osaavat pitää hyvin pintansa muita kaloja vastaan, niitä pidetään aika röyhkeinäkin. Hunajarihmat ovat kuitenkin pieniä (n. 5-6 cm) ja rauhallisiksi mainostettuja. Rihmoista harva kala tuskin uskaltautuu nyppimään aikuista tervettä rihmistä, se pistää kyllä vastaan. Ainakin omat seeprakalani, joita näykkimisintoisiksikin jossain on sanottu, kiertävät rihmikseni kiltisti jonkin matkan päästä, vaikkei mitään varsinaista konfliktia ole koskaan sattunutkaan. Rihmojen tarkoitus on vielä eläintieteilijöilläkin vähän arvailun varassa, mutta niillä on rooli ilmeisesti sosiaalisessa kanssakäymisessä ja lisääntymisessä. Ne eivät pelkästään roiku vatsan alla, vaan niillä viittilöidään ja "tunnustellaan" toisia kaloja, erityisesti samanlajisia. Myös kantoja, kiviä, kasveja ja pohjaa olen nähnyt "siveltävän" rihmoilla. Rihmat ovat vesiarvoille herkkiä elimiä ja saattavat "sulaa" liian emäksisessä vedessä, joten altaan pH reilusti alemmas ennen kuin harkitset mitään rihmakaloja.

Pohjakaloihin kannattaa tehdä reilu muutos ja vaihtaa monnit pienempään lajiin, kuten toisaalla todettiin. Mites parvikalan kanssa, vai viihtyvätkö tetrat yhdessä samassa parvessa kaikki?
Aallonpohjan jälkeen uusi allas 240 l ja teema pysyy Kaakkois-Aasiana edelleen.
[NeO]
Junior Member
Junior Member

Kyllä kaikki juuri nyt parhaillan ovat "sekaparvessa" ei siinä kyllä ole mitään vikaa :mrgreen: ottaakohan funatar kaikki monnit? Mitä teen jos he eivät ota kaikkia? :roll: Mitä kasvia sinä suosittelisit pintakasviksi akvaariooni? Alan huomenna valmistella akvaariota huniksille mutta en osta kaloja vielä huomenna tietenkään :mrgreen: .
Psogu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Psogu »

Pntakasveja, joista minulla on kokemusta:
limaska - Lemna minor: Helppo, mutta lisääntyy yleensä ihan riesaksi asti ja haittaa muitten kasvien kasvua. Hankala päästä eroon, koska pienestäkin lehdenpalasta kasvaa uusi kasvi.
riccia - Riccia fluitans: Helppo, mutta pitää valosta. Kasvaa myös vedenpinnan yläpuolella, jos ilma on riittävän kosteaa. Minulla virtaus on tosin tuota kuskannut pitkin akvaariota, joten kaikki paikat on kuorutettu riccialla. [}:)]
pistia - Pistia stratiotes: Ei viihdy suljetussa akvaariossa ja vaatii paljon valoa. Kuoli akvaariossa muutamassa päivässä, mutta kasvoi kesällä ikkunalaudalla lasipurkissa.

konnanputki - Hydrocotyle leucocephala: Köynnöskasvi joka kasvettuaan pintaan asti jatkaa kasvattamalla kelluslehtiä. Voidaan kasvattaa myös pintakasvina. (Ei siis tarvitse istuttaa, laitat sen vaan lillumaan pinnalle.) Tämäkin pitää valosta.

Muita vaihtoehtoja: kellussaniainen Salvinia sp., amerikankilpukka Limnobium laevigatum, Liuskavesisaniainen Ceratopteris cornuta, karvalehti Ceratophyllum demersum jne.
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
Zissou
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Zissou »

[NeO] kirjoitti:Mitä kasvia sinä suosittelisit pintakasviksi akvaariooni? .
Psogu kirjoitti: konnanputki - Hydrocotyle leucocephala: Köynnöskasvi joka kasvettuaan pintaan asti jatkaa kasvattamalla kelluslehtiä.
Käytännössä siis lähes mikä tahansa kasvi, joka kasvaa pintaan asti ja jatkaa vaakatasossa, käy kuplapesän rakentamiseen. Varsinkin köynnöstävät, kuten vedensuosikki, vesirutto, karvalehti tai hentorotala. Sinulla voi jo ollakin joku tarkoitukseen sopiva kasvi altaassasi, annat vain kasvaa sen.
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”