Veden ph:n muuttaminen
Valvoja: Moderaattorit
Veden ph:n muuttaminen
Onko kellään veden ph:n nostamisesta kokemuksia waterlifen buffer 8.3? Toimiiko?
Re: Veden ph:n muuttaminen
Käy ostamassa nl-aquasta malawisuolaa.Halpaa ja toimivaa. Kilolla pärjäät jo pitkälle ja tais olla 15e.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Niin tai vielä halvemmalla kun ostat kaupasta ruokasoodaa ja askartelukaupasta kipsiä...
Mä en juurikaan tota kipsiä käytä, kun GH on normaalistikin jo siinä 6 hujakoilla. Ruokasoodaa laitan joka vedenvaihdossa, jotta KH nousee sinne 10 hujakoille.
Mulla oli sen aqua-durin kanssa sellainen ongelma, että GH nousi huimiin lukemiin kun KH:n sain siihen 8-10 välille. Sitten jos GH:n sain sopivaan lukemaan, oli KH liian alhainen. Joten lopetin moisella aineella lutraamisen.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mulla oli sen aqua-durin kanssa sellainen ongelma, että GH nousi huimiin lukemiin kun KH:n sain siihen 8-10 välille. Sitten jos GH:n sain sopivaan lukemaan, oli KH liian alhainen. Joten lopetin moisella aineella lutraamisen.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Ok. Kiitoksia jälleen arvokkaista neuvoista. Taitasinkin olla hukassa jos täältä ei sais neuvoja 

Kipsin ja ruokasoodan kanssa pelaaminen on verrattavissa venäläiseen rulettiin.Ite ainakaan uskaltaisi mokomaan leikkiin lähteä mukaan. varsinkin jos kaloissa on kiinni rahaa satoja euroja.
kannattaa maksaa enemmän ennemmin kun kalat kuolee.ei 15e ole todellakaan paljon rahaa ja jos suoloilla pärjää vuoden.
ite aikoinaan käytin malawivesiaskuria,mutta sen toisen kemikaalin hankkiminen oli työlästä. nyttemmin löytänyt selvän ja helpon reseptin miten saa vesiarvot kohilleen.
kannattaa maksaa enemmän ennemmin kun kalat kuolee.ei 15e ole todellakaan paljon rahaa ja jos suoloilla pärjää vuoden.
ite aikoinaan käytin malawivesiaskuria,mutta sen toisen kemikaalin hankkiminen oli työlästä. nyttemmin löytänyt selvän ja helpon reseptin miten saa vesiarvot kohilleen.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Kerroppa nyt millainen vesi pitää muuttaa ja mitkä ovat tavoitearvot.
Tämän hetkinen akvaariossa oleva vesi? Noin 4-6 päivää akvaariossa ollut vesi.
Muuttuuko pH itsekseen akvaariossa vedenvaihtojen välillä?
Kraanaveden arvot?
Millaiseksi haluat veden räätälöidä.
Tämän hetkinen akvaariossa oleva vesi? Noin 4-6 päivää akvaariossa ollut vesi.
Muuttuuko pH itsekseen akvaariossa vedenvaihtojen välillä?
Kraanaveden arvot?
Millaiseksi haluat veden räätälöidä.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Haaveilen malawiakvaariosta mutta olen tosi arka ruveta muuttamaan vesiarvoja... Veden ph on 7 ja kraanavesi johon olen laittanut tietenkin vedenparannusainetta.... Akvaariossa ei ole vielä kaloja kun en osaa päättää mitä kaloja siihen haluan.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Sigi: Kerrotko vähän tarkemmin, kuinka tuo ruokasoodan ja kipsin lisääminen on venäläistä rulettia? Vaikka olenkin tässä jo vuoden päivät pulannut ton ruokasoodan kanssa, ei multa ole kalat siihen kuolleet. Sitähän käytetään yleisestikin pH:n ja KH:n nostoon. Jos tarkoitat malawisuolalla sitä AquaDur-jauhetta, se ei sopinut mun altaaseeni lainkaan, kuten jo tossa ylemmässä viestissäni kerroin.
nepis76: Paljonko tuota ruokasoodaa ja kipsiä laitetaan veteen?
-
- Advanced Member
- Viesti:
1 tl /100 litraa ruokasoodaa nostaa KH:ta yhden asteen (noin suunnilleen). Itse lisään vedenvaihdossa aina 4 tl soodaa (250 litrainen akva) liotettuna ämpärilliseen vettä. Sitä sitten liruttelen samalla altaaseen, kun letkusta tulee uutta vettä tilalle. Kipsiä en ole juurikaan käyttänyt, kun jo ilmankin kipsilisää GH on 6-7 luokkaa.
-
- Advanced Member
Apteekistakin voi ostaa kilon purkin puhdasta natriumvetykarbonaattia (itse käytän tätä malaweille), koska joskus kaupan ruokasoodat eivät ole puhtaita, niissä on jotain muita aineita joukossa. Kannattaa tarkistaa purkin kyljestä.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Kovuuden nostaminen kalsiumsulfaatti-dihydraattilla (CaSO4•2H2O) eli KIPSIllä.
Kipsiä lisätään 3,1 g /100ltr akvaariovettä, jolloin kovuus nousee noin yhden asteen.
Mitattava lisäyksen yhteydessä/jälkeen.
Kipsiä lisätään 3,1 g /100ltr akvaariovettä, jolloin kovuus nousee noin yhden asteen.
Mitattava lisäyksen yhteydessä/jälkeen.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Kiitoksia paljon neuvoista. Taidanpa sittenkin kokeilla tuon malavaarion perustamista 

-
- Starting Member
Mitkä on malawiakvaarion tavoite arvot?
pH, KH ja GH
pH, KH ja GH
-
- Junior Member
- Viesti:
Malawi:
KH 7-8
GH 4-5
PH 7,5-8,5
Sähkönjohtokyky 241 µS/cm
KH 7-8
GH 4-5
PH 7,5-8,5
Sähkönjohtokyky 241 µS/cm
Itte ku tekee, ni tulee sellanen ku sattuu tulemaan.
1000L Amazon
1000L Amazon
En sitten perustanutkaan sitä malavaariota.Neuvot ei kyllä olleet pahitteeksi
kiitos niistä. Ehkäpä jonain päivänä sen vielä perustan

Lainataan tätä topikkia kun kuitenkin samoilla vesillä ollaan.
Eli tänään sain (vihdoin ja viimein, huh) vedet akvaan ja kävin kaupasta hakemassa tuota Safestarttia ja kalanruokaa (+Aquadurria) . Alkaako kypsyminen näilläkin vai pitääkö vielä huomenna käydä hakemassa sitä hirvensarvensuolaa?
Eli tänään sain (vihdoin ja viimein, huh) vedet akvaan ja kävin kaupasta hakemassa tuota Safestarttia ja kalanruokaa (+Aquadurria) . Alkaako kypsyminen näilläkin vai pitääkö vielä huomenna käydä hakemassa sitä hirvensarvensuolaa?
-
- Starting Member
Miten saada ph nousemaan yli 7? KH nousee kyllä soodalisäyksellä, mutta ph:ta en saa nousemaan?!?
Kyllä se pH:kin nousee soodan lisäyksellä.
Ootko kokeillu NL-Aquan malawisuolaa? Itse käytän sitä ja saan sillä pH:n ja kovuudet nousemaan oikeassa suhteessa.
Ootko kokeillu NL-Aquan malawisuolaa? Itse käytän sitä ja saan sillä pH:n ja kovuudet nousemaan oikeassa suhteessa.
Suolaista, mutta niin makeaa...
-
- Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Onko KH millä tasolla ennen soodan lisäystä? Mitä korkeampi karbonaattikovuus, sitä parempi puskurointikyky eli pH on stabiilimpi. Mitä alhaisempi KH, niin sitä helpommin pH muuttuu. Minä säädän pH:n ruokasoodalla ilman ongelmia malawilassa.Viiru_pesonen kirjoitti:Miten saada ph nousemaan yli 7? KH nousee kyllä soodalisäyksellä, mutta ph:ta en saa nousemaan?!?