Platyjen sukupuoli

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
helk-ku
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Platyjen sukupuoli

Viesti Kirjoittaja helk-ku »

Mulla on noin parikymmentä platyn poikasta altaassa, ja kaikki näyttää tällä hetkellä naarailta.. Eihän se voi pitää paikkaansa... Muuttuuko toi evä uroksilla jossain vaiheessa myöhemmin.. Vai?? Voiko olla todellista että kaikki olis naaraita.. Hölmistynyt =)
-mintam-
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Onkos semmosia lähellä?

Re: Platyjen sukupuoli

Viesti Kirjoittaja -mintam- »

MInkä ikäsiä poikaset ovat? Tietääkseni parin kuukauden ikäisinä kaikki vielä näyttävät naarailta, mutta kun poikasten koko alkaa kasvaa lähelle kahta senttimetriä pystyy jo erottamaan poikasten sukupuolet(fiksummat korjatkaa :)). Minulla nyt platyn poikasia on kasvamassa, ovat pariviikkoisia, koko on jotain puoli senttimetriä ja jokainen näyttää naaraalta.
530-litran seura, 20-lirtan rapula ja kaksi kissaa.
Tyhjillään 60-litranen ja 160-litra.
lendu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lendu »

Joo se siitinevä kehittyy jossain vaiheessa, tosi tarkka ilmaus :roll:
Mulla on tuol noin 40platyn poikasta jotka synty 20.1 ja vielä kaikki näyttää naarailta. Luulen että myös platyn koosta voi vähän päätellä onko naaras vai koiras eli isompi poikanen on todennäköisesti naaras tai sitten hyvin syönyt koiras. Tossa mun platypoikueessa on isoimmat noin 1,3cm ja pienimmät on vähä alle sentin.
lendu
Member
Member

Piti käydä tiirailemassa platyaltaaseen. Huomasin että ainakin yhdellä poikasella oli se takaevä, josta muodostuu siitinevä, alkanut hiukan pidentyä evän kärjestä.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Platyjen murrosikä yleensä alkaa yksilöllisesti eli koko poikue ei miehisty samaan aikaan vaan aina välillä bongaa uuden ukoksi erottuvan yksilön. Mitä myöhemmin murkkuikä alkaa, sen isommaksi kala todennäköisesti kasvaa, kovin nuorina sukukypsiksi tulevat jäävät usein pieniksi rääpäleiksi jos ovat olleet kovin pienikokoisia murkkuiän alkaessa.
Akvarismia 1992-2014
kookos
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kookos »

Moi! Mulla on joku 10 poikasta tällä hetkellä 40L altaassa. Ne on vasta 1vkn ikäisiä. Millon niitten värit alkaa näkymään? :D Niillä on pikkuisen mustaa pyrstössä. Oisi mukavaa jos saisin vähän apua...

Avuton:D
lendu
Member
Member

Riippuu platyistä. Mulla on tossa 40poikasen porukassa varmaan 10 sellasta kalaa jotka on vielä tosi vaaleita ja luultavasti jäävätkin vaaleiksi. Kiva muuten seurailla miten geenit on jakautunu yhessä poikueessa kun tiedän noiden vanhempien ja isovanhempien väriskaalan.
Retuliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Kyllä poikasista melkein heti näkee värin. Noin viikon ikäiset ovat jo ihan "värillisiä", eli näkee, mitä niistä tulee.
Sukupuoli näkyy hieman myöhemmin, aluksi kaikki näyttävät naarailta, mutta jos seassa on tulevia poikia, niin niillä kehittyy jossakin vaiheessa siitinevä. Ja riippuu, miten nopeasti kehittyvät, eli odottele rauhassa, kyllä varmasti osa on uroksia.
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”