Anentome helena - petokotilo

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
janma
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: Anentome helena - petokotilo

Viesti Kirjoittaja janma »

Itsellä ollut nyt vähän yli vuosi näitä. Ei olisi muita kotiloita ellen kaupasta hakisi aina vähän väliä kierteisiä pedoille. Pedotkin ovat lisääntyneet mutta eivät kummiskaan niin että olisi liikaa, tosin pysyvät aika hyvin piilossa, kunnes haistaa ruoan ja möyrivät ylös hiekasta. Laiskuudessani olen kierteiset tipauttanut samasta reiästä kaikki kerralla ja sitten on seuraavana aamuna pelkät kuoret jäljellä, viime lauantaina "jaksoin" sitten ottaa kansilasit pois ja ripotella ne sinne sun tänne. Eli nämä ovat kyllä fiksuin tapa kokonaan poistaa roskakotilot, postitorvia ei ole näkynyt enää yhtään.
"A day without sunshine is like, you know, night."
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Se on aika hienoa, jos noin ovat tehokkaita. Nuo pedot kun on tosi nättejäkin, mieluusti mä niitä pidän yhdessä altaassa. Mulla kun on useampi allas, ni voi sitten noista toisista laittaa laittaa lisää kotiloita petoaltaaseen, jos sieltä joskus loppuvat. Toivottavasti niille passaa myös kehäkotilot.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mulla petokotiloiden suurinta herkkua on valitettavasti omppukotilovauvat. Olen nyt tuolta omppulasta saanut toiseen altaaseen 3/4, eli yksi tihulainen vielä pitäisi löytää, niin pääsisi omppuvauvat kasvamaan. Kehäkotilot maistuu myös ja kierteiset. Ihan pienet muunnoslimakotilot menee hätätapauksessa, mutta suurimmat porskuttaa iloisesti pois ruokalistalta.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Zissou
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Zissou »

Tuukkis kirjoitti:Älä pelkää etteivät nuo 6 petoa selviytyisi kierteisitäsi. Minä saan nykisin etsiskellä kierteisiä ja ei millään meinaa löytyä ja aikanaan niitä oli kiusaksi asti. Tosin petoja on nyt saman verran kuin kierteisiä aikanaan. Aikaa tähän kului alle vuosi.
Vääntäiskö joku vielä rautalangasta tämän idean, jotta tyhmempikin tajuaisi.
Täällä on iso kasa ketjuja, joissa kysytään, kuinka kotiloista pääsee eroon ja lähes poikkeuksetta, joku suosittelee lisäämään uutta sensaatiota, petokotiloa!
Pääseekö siis kotiloista todella eroon vai vaihtuuko kanta vaan vuoden kuluessa eri näköiseksi? Ja koska meilläkin on kierteiset tummanruskeaa, lyhyttä lajia, niin oma mielipiteeni on, ettei edes paremman näköiseksi, vaan isompaan ja rumempaan versioon.
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Kyllä ainakin kehäkotiloista ja huppukotiloista pääsee noiden avulla eroon. Pienet kierteiset myös menee. Isommat kotilothan voi nyppiä pois jos haluaa.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Täälläkin lähinnä toiveena, että altaassa olisi vain näitä isompia kotiloita. Ei enää kehiksiä, joita ei oikein nyppimällä saa pois. Mullakin kierteiset tummanruskeita pilkutuksin noissa muissa altaissa, niitä mun ei suinkaan ole tarkoitus hävittää sukupuuttoon, mutta tuossa, johon pedot laitoin, on aika paljon maantien harmaita. Pedot on nätimpiä mun mielestä raitoineen.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Zissou kirjoitti:
Tuukkis kirjoitti:Älä pelkää etteivät nuo 6 petoa selviytyisi kierteisitäsi. Minä saan nykisin etsiskellä kierteisiä ja ei millään meinaa löytyä ja aikanaan niitä oli kiusaksi asti. Tosin petoja on nyt saman verran kuin kierteisiä aikanaan. Aikaa tähän kului alle vuosi.
Vääntäiskö joku vielä rautalangasta tämän idean, jotta tyhmempikin tajuaisi.
Täällä on iso kasa ketjuja, joissa kysytään, kuinka kotiloista pääsee eroon ja lähes poikkeuksetta, joku suosittelee lisäämään uutta sensaatiota, petokotiloa!
Pääseekö siis kotiloista todella eroon vai vaihtuuko kanta vaan vuoden kuluessa eri näköiseksi? Ja koska meilläkin on kierteiset tummanruskeaa, lyhyttä lajia, niin oma mielipiteeni on, ettei edes paremman näköiseksi, vaan isompaan ja rumempaan versioon.
Itse ehdottaisin petokotiloita enemmänkin "roskakotiloista" eroon pääsemiseen. Petokotilot eivät syö kasveja ja eivät syötävän kotilokannan loputtua lisäänny räjähdymäisesti... ainakaan itselläni siis. Myös kierteiset on roskakotiloiden ohella valitettavasti syöty kaikki akvasta jossa petokotiloita on, joten siirrän ajoittain toisesta altaasta niitä sinne. Niin pitkään kuin syötäviä kotiloita riitti yllin kyllin lisääntyivät pedotkin suht nopeasti. Nyt kun joutuvat tulemaan toimeen kalojen ruuan tähteillä ja satunnaisesti lisätyillä kierteisillä, ei lisääntyminen ole enää niin riehakasta.
Fann1
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fann1 »

Onko kellään petokotilolle maistuneet touhukotilot? Mulla on touhuja riesaksi asti ja yksi petokotilo tuolla altaassa ollut jo pari kuukautta. En ole nähny sen kertaakaan syövän yhtään touhukotiloa ja kun testiksi laitoin pienenpään astiaan lauman touhukotiloita ja petokotilon niin touhut vaan kiipeili pedon päällä eikä peto tajunnut niitä ollenkaan pyydystää. En tiiä millä se on tuolla eläny, kun ei altaassa edes ole muita kotiloita kun noita touhuja. Yhtään tyhjiä kuoriakaan en ole löytänyt.
onlyer
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura r.y
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja onlyer »

meidän petokotiloille on kyllä touhukotilot maistuneet ainakin kun pohjaa katsoo.. omput on saaneet ihan rauhassa kasvaa ja asustaa.
Jos nauru pidentää ikää, ette pääse must ikinä eroon
NoiR
Member
Member

"Tiikerikotilo"/"Seepraleväkotilo" - Zebra Nerite - Neritina natalensis tai millä nimellä nyt kaupoista löytyykään... nämä eivät mahdu petokotiloiden kanssa samaan altaaseen! Itselläni yksi tuli syödyksi ennen kuin ehdin muuttamaan loput toiseen altaaseen.
janma
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja janma »

Ehkä Petokotilotkin paheksuu niiden valkoisia munia ympäri allastaa :P
"A day without sunshine is like, you know, night."
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

NoiR kirjoitti:"Tiikerikotilo"/"Seepraleväkotilo" - Zebra Nerite - Neritina natalensis tai millä nimellä nyt kaupoista löytyykään... nämä eivät mahdu petokotiloiden kanssa samaan altaaseen! Itselläni yksi tuli syödyksi ennen kuin ehdin muuttamaan loput toiseen altaaseen.
Jaa-a, kyllä mulla ainakin tiikerikotilot ovat saaneet pitää henkensä. Mulla on niitä kolme kahdessa eri altaassa (isommassa kaksi poitsua, joten ei tule niiden munia siihen altaaseen) ja molemmissa on myös petoja.
NoiR
Member
Member

nirppu kirjoitti:
NoiR kirjoitti:"Tiikerikotilo"/"Seepraleväkotilo" - Zebra Nerite - Neritina natalensis tai millä nimellä nyt kaupoista löytyykään... nämä eivät mahdu petokotiloiden kanssa samaan altaaseen! Itselläni yksi tuli syödyksi ennen kuin ehdin muuttamaan loput toiseen altaaseen.
Jaa-a, kyllä mulla ainakin tiikerikotilot ovat saaneet pitää henkensä. Mulla on niitä kolme kahdessa eri altaassa (isommassa kaksi poitsua, joten ei tule niiden munia siihen altaaseen) ja molemmissa on myös petoja.
Hyvä jos sinulla onnistuu yhteiselo! :) Varauksella kuitenkin kannattaa testata, jos jotain muuta näiden yhdistäminen kiinnostaa. Minulla tosiaan heti seeprojen altaaseen laiton jälkeen koko petoarmada kaivautui hiekasta ja suunnistivat suoraan seeproja kohti. Tarkkailin tilannetta ja yhden seepran kuorella pyöri petokotilo. Sitten peto meni seepran alle osittain ja alkoi kampeamaan sitä kuorensa avulla "selälleen". Tässä vaiheessa tein eropelin kotiloiden välille, mutta tuo jonka kimppuun peto kävi ei enää koskaan "luukkuaan" avannut ja parin päivän päästä irtosi kuorestaan kuolleena. :(
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Nyt alkoi epäilyttämään, että tuleeko nuo pari petoa tuolla selviämään, pikkuavain näytti nakkelevan toista eilen. Oppinut tuolta isommalta avaimelta ilmeisesti, se puistelee kierteisiä ja sylkäisee tyhjät kuoret pois. Onneksi tuo pikkupunkkari (lempinimi, kun on aina äkäinen) on niin pieni, ettei nuo pedot vielä suuhun mahdu.
kotiloitunut
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kotiloitunut »

Hankin neljä päivää sitten ensimmäiset petokotiloni (4kpl) 160 litran altaaseen. Kaksi kaivautui heti hiekkaan ja sen jälkeen niitä ei ole näkynyt, kaksi on ollut vähän aktiivisempia ja saivat jopa eilen illalla kotilot kiinni. Tänä aamuna odotti järkytys, kun se aktiivisin niistä kotiloista on jalka ulkona mahapystyssä akvaarion pohjalla 8O . Voi apua, mikäköhän tässä on nyt mennyt mönkään? Onko muilla kokemusta petokotiloiden yllättävistä kuolemista? Nyt tuli mieleen, että onkohan ne kaksi hiekkaan kaivautunuttakin henki pois, että pitäisikö ne kaivaa ylös. Toivottavasti muut kotiloni selviäisivät...
aukustiina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aukustiina »

Mulla pedot on usein hiekassa piilossa, muuta ei näy kuin tyhjättyjä kehäkotiloiden kuoria.
Nälkäänsä nekin vaan syö, joskus näkee että kehäkotilo ratsastaa salamurhaajan selässä, joskus taas murhaaja menee kehiksen yli sulassa sovussa.
Sitten kun nälkä tulee, kehisten käy huonosti.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Eilettäin näin ensi kerran pedon aterioimassa kierteisellä. Kaikki pedot taitaa täällä olla hengissäkin vielä, ainakin viisi sattusin näkemäänkin yht'aikaa. Poikasia ei ole vielä näkynyt. Ne kyllä ainakin kerran teki munia suodattimen kylkeen, mutta vaihtelin suodattimia silloin ja siinähän ne meni.
Taamottu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja Taamottu »

Minulla pari kaunokaista pehmolassa kotilokantaa kurissa pitämässä. Postitorvien syönti ei oikein taida onnistua kun ne tuntuu jäävän rauhaan. Kierteiset kyllä kelpaa. Postitorvetkin jos ovat valmiiksi rikki (oisko muuten syömisvaikeuksia???). Löysin oheisen linkin (saattaa olla tietty aikaisemminkin ketjussa, en ihan kokonaan ehtinyt lukea läpi)

http://theaquariumwiki.com/Anentome_helena" onclick="window.open(this.href);return false;

jossa oli ainakin minulle hyödyllistä tietoa. Se mitä siitä(kään) en ole selville saanut on sukupuolten tunnistus? Mistä erottaa uroksen ja naaraan? Eli te, joilla on lisääntyminen onnistunut, niin vinkkejä pliiiiis [;)]
2 koiraa, 180 "seurala", 63 "rapula", gerbiilejä ja 2 syyrialaista hamsteria
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mä luulen, että myös nuo kotilot ovat kaksineuvoisia, kuten suurin osa kotiloista. Eli voivat olla tarpeen mukaan ihan kumpaa vaan.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Nimenomaan eivät ole sellaisia. Lisääntymiseen tarvitaan sekä koiras että naaras.
helmikala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja helmikala »

Minun petokotiloni kerran munivat suodattimen ritilään, mutta munat eivät kuoriutuneet.
Kaksi niitä minulla ainakin pitäisi olla. Toista tosin ei ole useaan päivään näkynyt, mutte kenties se on vain piilossa.

Ostin nämä petokotilot kotilo-ongelman takia ja noin kuukauden päästä nämä tuholaiskotilot katosivat tyystin eikä niitä olen sen koommin näkynyt.
Hyvin taitavat pedot niitä popsia.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

helmikala kirjoitti:Minun petokotiloni kerran munivat suodattimen ritilään, mutta munat eivät kuoriutuneet.
Oletko varma? Niissä kestää nimittäin todella kauan. Jostain luin, että painuisivat hiekan sekaan kuoriuduttuaan joksikin aikaa.
helmikala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja helmikala »

Hmm... Siit on koht puolisen vuotta aikaa eikä mitän oo näkyny. Voiko niin kauan kestää?
Muutama muna tosiaan vain "katosi" ja loput vaan jotenkin mätäni pois.
Ties vaikka joku oiskin kuoriutnut, mut ainakaan en oo mtn poikasia nähny.
Yleensä meinaan nää vanhemmat ainakin ruoka aikaan liikkuvat.
Taamottu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja Taamottu »

Fisuliina kirjoitti:Nimenomaan eivät ole sellaisia. Lisääntymiseen tarvitaan sekä koiras että naaras.
Miten erottaa kumpi on kumpi? Ois kiva saada lisääntymään, kotiloita kun on joka altaassa :x
2 koiraa, 180 "seurala", 63 "rapula", gerbiilejä ja 2 syyrialaista hamsteria
jeko
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jeko »

laitampa nyt tänne kommenttia.. mä ostin vajaa vuosi sitten omat helenani :D ja ovat aika kivasti lisääntyneet aiva itte. Joten jos joku nyt pohjanmaan suunnalta tätä lukee niin multa vois liueta muutama myyntiin asti.
Musta ne on hienoja raidallisia kotiloita, mutta mun omat on kyl verottanu sukarapu kantaa ja vaan yks enää on jäljellä joten voisin vaikka vaihtaa sukasiin jos jollakin ylikansoitusta...
Elämä on...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”