Ripsimonniharrastajia?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pasihe
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 20:23, 04.01.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Paikkakunta: Kempele

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja pasihe »

JJVi kirjoitti:
Olisiko antennimonniosastolla jotain sopivaa? Pasihan on asijantuntija antennimonneissa, josko sieltä löytyisi jotain "vääränmantereen korviketta" ripsareille.
Onhan niitä sopivan kokoisia jonkin verran, tuntuu vain olevan nykyisin vaikea saada mistään. Omia kokemuksia noista pienemmistä lajeista on mm. Pimelodus blochii, Pimelodus maculatus ja Pimelodus albofasciatus.
Deicide kirjoitti:Olikohan se nyt tuo kirjokissa mikä tuolla altaassa piilottelee. Pasi?
Niitähän ne. Kyllä nuo omatkin osaa piilossa olla...

Ankkalapamonni olis kyllä mukava saada. Kerran oli sellainen jo tulossa mutta kuoli matkalle. :(
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Mikä noista oli se sellainen sinertävän hohtoinen mikä sulla joskus oli?
/jari
pasihe
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 20:23, 04.01.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Paikkakunta: Kempele

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja pasihe »

Ei mikään noista. Se oli ilmeisesti jokin Pimelodella-sukuinen. Kyllähän sitä aikoinaan monniklubin kokouksessakin koitettiin määrittää mutta selvyyttä ei saatu. Muistutti aika paljon siroantennimonnia (Pimelodella gracilis) mutta oli väriltään sinisempi ja selkäevässä se pitkä laahus joka ylsi pyrstön kärkeen saakka. Oli aikoinaan tullut Esan Akvaarioon siroantennien seassa.
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Siinä oli kyllä jotenkin kaunis kala, vaikka väärältä mantereelta olikin :mrgreen:
/jari
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja rsy »

JJVi kirjoitti:
Olisiko antennimonniosastolla jotain sopivaa? Pasihan on asijantuntija antennimonneissa, josko sieltä löytyisi jotain "vääränmantereen korviketta" ripsareille.
No näitä antenneja tjsp. noilla serkuilla tarkoitinkin. Mutta pokka petti ja geotooppi on kohta menetetty: eilen hakasin HP:sta koruripsarisintin karanteeniin kasvamaan. Seuraavaksi sitten vissiin jotain petokalaa Aasiasta... ja se Arowana tietty.
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Joo unohda samantien ne muut mantereet ja käy hakemassa muutama viherniilinhauki HP:stä.
/jari
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Jep! Mä taisinkin niitä jo Ramille tuputtaa lauantaina!
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Noiden lucipinnojen myötä mä olen ihan hurahtanut noihin ripsimonneihin. Kääk! :mrgreen: Kökkö tilanne, kun enempiä altaita ei enää asuntoon mahdu, niitä alkaa olemaan jo joka nurkassa ja vauvala vielä tiskipöydälläkin. [:I] Mutta asiaan:
Altaani ovat:
250 malawila, jossa malawiahvenia sekä nuo 4 S. lucipinnaa.
200 seuraario, jossa neontetroja, pandamonnisia, lasikimalaismonneja, 1 partamonni sekä sukarapuja.
100 imuallas, jossa erilaisia imunuoliaisia.

Ja lisää ripsimonneja olis saatava, ihan aitoja. Mitäs mä voisin sitten ottaa? Olen nyt kuolannut noita microsynodontiksia sekä mochokiella paynei:ta ja täällä aw:ssä oli jollain myytävänä noita sokkeloripsimonnejakin. Mites noiden microsynodontiksien ja mochokiellan saatavuus? Entä kasvaako tosta sokkelosta liian suuri mun seuraarioon vai soveltuuko se edes seuraarioripsuksi?
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1120
Liittynyt: 15:28, 21.03.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Hahaa, hienoa nepis! :mrgreen:
Payneita taitaapi olla tälläkin hetkellä Turun Uudessa akvaariossa myynnissä eli niiden osalta saatavuus on (ainakin nyt) hyvä. Microsynodontiksia muistelen kuulleeni olleen Akvaariokeskuksessa lähiaikoina, voisiko joku vahvistaa tai kumota, jos on tietoa? Itse en ole saanut aikaiseksi käydä katsomassa, vaikka mielessä onkin ollut.
Sokkeloripsimonni on ihan seura-allaskelpoinen, sieltä kilteimmästä päästä. Myöskin aalto-, tumma- ja kirjoripsimonnia voisi harkita. Mitkä ne sun altaan mitat ovat? Nuo litrat ovat niillä rajoilla, että mitään isompaa en välttämättä laittaisi sekaan. Tähän on kuitenkin lääke: vaihda allas isompaan! [;)]
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mabo kirjoitti:Hahaa, hienoa nepis! :mrgreen:
Payneita taitaapi olla tälläkin hetkellä Turun Uudessa akvaariossa myynnissä eli niiden osalta saatavuus on (ainakin nyt) hyvä. Microsynodontiksia muistelen kuulleeni olleen Akvaariokeskuksessa lähiaikoina, voisiko joku vahvistaa tai kumota, jos on tietoa? Itse en ole saanut aikaiseksi käydä katsomassa, vaikka mielessä onkin ollut.
Mä kävin just viime viikolla akvaariokeskuksessa enkä muista nähneeni siellä ripsuja muualla kuin malawaariossa. Mä taidan ottaa yhteyttä tonne Turun suuntaan, kiitos Mabo vinkistä!
Mabo kirjoitti:Sokkeloripsimonni on ihan seura-allaskelpoinen, sieltä kilteimmästä päästä. Myöskin aalto-, tumma- ja kirjoripsimonnia voisi harkita. Mitkä ne sun altaan mitat ovat? Nuo litrat ovat niillä rajoilla, että mitään isompaa en välttämättä laittaisi sekaan. Tähän on kuitenkin lääke: vaihda allas isompaan! [;)]
Mun seura-allas on sellainen kökkömittainen eli 82(p)x50(k)x50(l). Ja kun tuohon ei mahdu enää isompaa, muuten joutuisin luopumaan malawaariosta, enkä sitä tee, kun siellä on ne S. lucipinnat. Ja ukko on ihan tykästynyt noihin malaweihin ja sanoi, että jos tulee isompi allas, niin se on malawaario. Sillon mun pitäis luopua mun seuraariosta. :( Ja mä tykkään pulata noiden kasvienkin kanssa.

------------------------------

Mä soitin sinne Turun uuteen akvaarioon. Niillä on ollut ennen joulua noita Mochokiella payneita, mutta sen koommin ei ole niitä näkynyt. Olivat kuulemma ihan luonnosta pyydettyjä. Jätin mun yhteystiedot heille, mikäli niitä on jossain vaiheessa vielä uudelleen tuossa. Vai onks jotain kimppakalatilausta ripsujen osalta jo käynnissä?
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Semmoistahan mun onkin pitänyt kysäistä, kun mulla on noita S. lucipinnan poikasia kasvamassa tuolla faunassa 4-5 kpl:tta niin pitääkö mun luopua niistä kaikista vai mahtuisko ainakin pari asumaan tuolla 250 litraisessa malawaariossa noiden 4 muun lucipinnan kanssa? Olis se mukavaa jättää ekasta satsista jotain kotiinkin, etten joutuis kaikista mun silmäteristä luopumaan. Mutta mikäli tulee liian ahdasta, niin täytyy sitten noille vauvalaisille etsiä hyvät kodit, kun se aika koittaa. Tosin siihen menee jokunen kuukausi, kun ovat todella hidaskasvuisia.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1120
Liittynyt: 15:28, 21.03.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Mabo »

nepis76 kirjoitti: Mä soitin sinne Turun uuteen akvaarioon. Niillä on ollut ennen joulua noita Mochokiella payneita, mutta sen koommin ei ole niitä näkynyt. Olivat kuulemma ihan luonnosta pyydettyjä. Jätin mun yhteystiedot heille, mikäli niitä on jossain vaiheessa vielä uudelleen tuossa. Vai onks jotain kimppakalatilausta ripsujen osalta jo käynnissä?
No hitto, mä kuvittelin, että niitä oli siellä edelleen. :| Kimppatilauksia ei ole vetämässä, koska tuo Uusi akvaario on alkanut tilata ripsimonneja Saksasta. Hinnat on melkein samat kuin itse tilatessa, joten tuskin kukaan jaksaa nähdä vaivaa ja organisoida tilausta. Ei näkynyt tosiaan tukkulistoillakaan tällä hetkellä payneita eli niitä ei taida nyt juuri saada mistään.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Pizku
Maskotti
Maskotti
Viestit: 165
Liittynyt: 12:08, 14.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Pizku »

Hei ripsarigurut, osaatteko tunnistaa tämän ripsimonnin? Olisi kiva tietää, minkälainen mötkäle tästä tulee. Saattaa tietysti olla hybridikin.
Kuva
Kuva
Pahoittelen vähän leväisiä laseja ja hiukka huonoa kuvanlaatua, mutta kyseessä ovat suunnilleen ensimmäiset akvaariosta ottamani kuvat... :) Ylemmässä kuvassa väri on enemmän luonnollinen, alempaa vääristää salama.
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1120
Liittynyt: 15:28, 21.03.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Eniten tuo muistuttaa rengasripsimonnia, vaikkakin omillani nuo täplät ovat huomattavasti suurempia ja selvemmin erottuvia kuin sinun kalallasi. Se on siis veikkaukseni. Onko kala jo iäkäs? Minkä kokoinen se on?
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Hieman haiskahtaa hydridiltä, taannoinen "synodontis multimaculatus" näyttää vartuttuaan aika samanlaiselta. http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 4&t=123858" onclick="window.open(this.href);return false;
/jari
Pizku
Maskotti
Maskotti
Viestit: 165
Liittynyt: 12:08, 14.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Pizku »

Mabo kirjoitti:Eniten tuo muistuttaa rengasripsimonnia, vaikkakin omillani nuo täplät ovat huomattavasti suurempia ja selvemmin erottuvia kuin sinun kalallasi. Se on siis veikkaukseni. Onko kala jo iäkäs? Minkä kokoinen se on?
Kala ei ole iäkäs, ostettu tuossa syksyllä noin 10-senttisenä. Nykyään alkaa olla reilut 15 senttiä ja ruokakin maittaa, kuten kuvista näkyy. Rengasripsaria vähän itsekin mietin, mutta niillä on ilmeisesti suuremmat pilkut. Kai mulla on sitten sellanen hybridihirviö.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Piti ihan tulla tänne kehumaan koruripsimonnin kauneutta. Mulla on nyt muutaman tovin ollut tuolla kasvamassa pikkuinen koruripsi. Se alkaa nyt olemaan hieman alle 10cm ja on se kaunis! Harmi vaan ku en oo saanu siitä vielä kauhean hyviä kuvia. On aika arka ja nopea. Aluksi se oli aika paljon ittekseen, mutta hiukan kasvettuaan on mennyt muiden ripsarien joukkoon, samaan kantoon. Mulla on siis nyt sulkaripsi-, sokkelo- ja rengasripsi tuon lisäksi. On ne kyllä hienoja. Lisääkin vois olla, mutta vielä ei ole kohdalle sattunut sopivia yksilöitä. :)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

Onnittelut hienon lajin hankkimisesta. Toivottavasti korusi on aito eikä mikään hybridi, niitä myydään surullisen paljon(ja surutta) koruripsimonnin nimellä nykyään :( . Paras keino tunnistaa aito koruripsimonni on viiksien hapsutukset jotka hybrideiltä puuttuvat.

Turusta Uudesta Akvaariosta löytyy tällä hetkellä aitoja seepra-, helmi- ja ghananripsimonneja jos kiinnostaa. Nuo ghanalaiset menisivät aivan mainiosti noiden muiden kanssa. Seepraripsimonnit vaativat kovempaa virtausta mutta menevät muuten ihan hyvin noiden ripsarien kanssa. Helmiripsaria en laittaisi enää samaan altaaseen noiden kanssa, voi olla noiden koru-, rengas- ja sulkaripsimonnien kanssa jo muutaman vuoden kuluttua aika välien selvittelyt kunhan saavuttavat sukukypsyyden.

Itsellä on lisäyksenä tullut kolme siimaripsimonnia, kiitos Sardiinille niistä. Hyvin ovat kotiutuneet tuonne isoon tankkiin. Sain myös yhden koiraspuolisen saksiripsimonnin jonka laitoin ison naaraan kanssa samaan isoon tankkiin, vielä ei mitään suurempia kahnauksia ole ollut. Toki niillä on siellä tilaakin mutta aika aggressiivinen tuo naaras oli muita ripsareita kohtaan 630-litrasessa altaassa, nyttemmin tuossa isossa tankissa on selvästi rauhoittunut.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Täälläkin on ollut tuota helmeä myynnissä, mutta olen ajatellut, että se ei ole altaaseeni sopiva. Mites tuo Turun kauppa, laittavatko matkahuollon kautta?

Mielestäni korulla on häpsäkkeet viiksissä. Yritän huomenissa ottaa kuvaa. Ruoka-aikana yleensä vilahtelee esillä. Noilla muilla kyllä on ihan kunnon häpsyviikset, että luulisin aitoja olevan, myös netissä näkemieni kuvien perusteellakin. :)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

Kannattaa kysyä tuota lähettämistä, luulisin että onnistuu.

Koruripsarilla on ne hapsut myös niissä ulommissa eli pisimmissä viiksissä jotka löytyvät vain muutamalta ripsimonnilta.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Menin hissukseen tuijottelemaan allasta ruoka-aikana ja aito koru tuo näyttäisi olevan. :)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Nuo korut on siitä outoja että niillä voi mennä vuosia ennenkuin ne kotiintuvat ja sama yksilökin voi olla toisessa altaassa tosi säikky ja kotiutuu toiseen hyvin. Kaksi täysikasvuista korua on aikas mielenkiintoinen tapaus, välillä riidellään ja sitten köllötellään vierekkäin saman kannon alla.
/jari
pasihe
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 20:23, 04.01.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Paikkakunta: Kempele

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja pasihe »

Mulla on nuo kaksi n. 15 vuotiasta korua ollut aina yhdessä eivätkä ole koskaan tapelleet.
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

samaa ikäluokkaa on nuo munkin kalat, toinen on varmuudella 15vuotias luonnonkala ja toinen on sulta janin kautta kulkeutunut. Kalat on keskenään selvästi eri mallisia, johtuisiko kahinointi siitä että ovat koiras ja naaras. Osaatko Pasi sanoa ikää tuolle joka haavittiin aikoinaan ripsarialtaastasi?
/jari
pasihe
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 20:23, 04.01.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Paikkakunta: Kempele

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja pasihe »

Muistaakseni ostin sen Esan Akvaariosta vuonna 1998. Luonnosta on sekin.
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”