Omenakotilon poikasten erottaminen muista kotiloista

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Siraya
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Omenakotilon poikasten erottaminen muista kotiloista

Viesti Kirjoittaja Siraya »

Huomasin tuossa akvaariota putsatessani, että omenakotiloni on tehnyt ainakin kolme munarykelmää akvaarion kanteen. Ne olivat jo aivan valkoisia ja yksi rikki, joten kait kotiloita saattaa jo uiskennella akvaariossani. Ennen kuin tämän havainnon, olin tietenkin vaihtanut vedet ja tuhonnut niin monta kotiloa kuin altaastani vain löytyi. Ongelmana tässä altaassa on nimittäin olleet, tummat, lähes mustat kotilot, jotka näyttävät siltä, kuin joku olisi leikannut ne kahtia. Takaa ovat siis seinäsuoria.

Mutta ongelmana on nyt siis se, että mistä erotan omenakotilon poikaset näistä muista kotiloista? Omenakotiloni on tumman värinen, raidallinen. Kuinka helppo on saada omenakotilot kasvamaan? Vesi on 26 asteista, ph 7-7,5.

Jännää tässä kaikessa on se, että omppuni on ollut minulla noin 2viikkoa. Ainoa omppu altaassa. Kyllähän omput voivat säilöä sisäänsä spermaa, mutta jotenkin en vain osannut tätä odottaa meillä :)
amar
Junior Member
Junior Member

Re: Omenakotilon poikasten erottaminen muista kotiloista

Viesti Kirjoittaja amar »

En nyt ole paras vastaamaan tähän, mutta omenakotilon poikasen kyllä erottaa selvästi muista kotiloista jos sellainen silmiin osuu. Ovat täsmälleen kuin aikuiset omput, mutta todella paljon pienempiä. Tuo kahden viikon kuoriutumisaika kuulostaa turhan lyhyeltä, etteivät vain olisi munat kuivuneet ja poikaset kuolleet? Ei läheskään kaikista munaryppäistä selviydy poikasia ilman mitään hoitoa :)
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Kivan yllärin olet saanut.
Onput tosiaan tunnistaa pyöreästä muodosta ja kuoriutuessaan ne on tosiaan pienempiä kuin nuppineulan lasinen pää. Ja aika kovia ovat murskatessa.
Väriltään kaikki poikaset ei taida olla liiloja, sillä riippuu vähän isukin väristä myös.
Altaasi lämpötila on vähän turhan korkea ompulle/ompuille, sillä se lyhentää niiden elinikää. Ja veikkaanpa ettei poikasista selviydy montakaan. Toki riippuu omppujen allaskavereistakin, että meneekö parempiin suihin.
Sun ruskeatkotilot taitaa olla kehäkotiloita, jotka nakertelee kasveihin kivasti reikiä.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Siraya
Starting Member
Starting Member

Huomasin kotiloita tutkiessani, että ompun poikasia on yhtä aikaa nähtävillä toista kymmentä. Ne ovat todella pieniä, kasvavat kuitenkin huimaa vauhtia ja ovat vielä lähes kirkkaita. Muodosta kuitenkin huomaa, että ovat omenakotiloita ja onhan noita munarykelmiä "hajonnut" jonkin verran.

Ostin omppuni liikkestä, jossa oli monen värisiä omenakotiloita samassa altaassa (kuoret vaaleita tai noita tummia ja kehon väri vaihteli myös), joten en todellakaan voi tietää minkä värisiä noista tulee, jos säilyvät. Altaassa ei ole muita kotilon syöjiä kuin 3 pientä tappajakotiloa. Niitä vähän pelkään, mutta aika näyttää. Kalasto on sellaista, että jättävät kotilot rauhaan. Loppuviikosta pitää taas mitata vesiarvot, testit kun kiertävät kahden asunnon väliä ja ovat nyt tietenkin väärässä paikassa :frown:

Mitä kaikkea minun tulisi ottaa huomioon, jotta pienillä ompuillani olisi mahdollisimman hyvät tulevaisuuden näkymät? Ennen kuin nämä tulokkaat huomasin, olin tietenkin yli-innokas altaan puhdistuksessa ja pitkästä aikaa rapasin levätkin laseista. Sen tiedän, että poikaset syövät samaa kuin aikuisetkin, mutta onko muuta huomioon otettavaa? Pitääkö veden olla kovempaa kuin aikuisilla ompuilla?

Ihan kivoja ylläreitä :) vaikka sitä luulee vaan ostavansa yhden suloisen talkkarin altaaseen 8O
waterwoman
Senior Member
Senior Member

Omasta kokemuksesta olen huomannu, että kasvuvaiheessa veden kovuuden heittely näkyy pikkuisten kuorissa aika nopeasti. Jos kolmeen viikkoon en tehnyt kipsilisäystä, niin kuoret alkoi olla heikompia ja pieniä syöpymiä oli havaittavissa.
Minä olen pitäny vastakuoriutuneita Burgundeja kelluvassa poikasaltaassa reilun viikon ja murentanu pohjalle niille sen rypäleen kuoren ja spiruliinaa ja luulen, että se on antanu kuorille hyvän alkukasvun. Mut mä kasvatankin vartavasten omppuja ja siks vähän höösäänkin niitten takia [;)]
Eipä sun poikasille tarvi muuta kun säännölliset vedenvaihdot ja kalkkilisäystä tai muutaman simpukan kuoren jos vaan muut asukit ei niistä tykkää kyttyrää.
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Siraya
Starting Member
Starting Member

Altaassa onkin simpukan kuoria niin soran sekaan jauhettuna kuin kokonaisenakin. Luin myös, että lomaruokaa voi laittaa, siinä on kuulemma paljon kalkkia. Veden vaihdot ovat viikottaisia. Muut altaan elävät kestävät kovaa vettä, vaativatkin sitä. Nyt vaan pidetään peukkuja, että saisin noista "vahingoista" edes jonkun kasvamaan terveeksi, isoksi ompuksi ja vielä löytäisin uuden kodin niille :D Sen verran on uutta minulle koko omenakotilon hoito, saatikka niiden vauvojen kasvattaminen, että kaikki neuvot ja vinkit otetaan vastaan.
waterwoman
Senior Member
Senior Member

Kuulostaa hyvälle kasvatuksen suhteen ja uskon, että onnistut saamaan vahinkolapsukaiset uusiin koteihin aikanaan. Onnea vaan vielä :D
Taamottu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja Taamottu »

Siraya kirjoitti:Altaassa onkin simpukan kuoria niin soran sekaan jauhettuna kuin kokonaisenakin. Luin myös, että lomaruokaa voi laittaa, siinä on kuulemma paljon kalkkia. Veden vaihdot ovat viikottaisia. Muut altaan elävät kestävät kovaa vettä, vaativatkin sitä. Nyt vaan pidetään peukkuja, että saisin noista "vahingoista" edes jonkun kasvamaan terveeksi, isoksi ompuksi ja vielä löytäisin uuden kodin niille :D Sen verran on uutta minulle koko omenakotilon hoito, saatikka niiden vauvojen kasvattaminen, että kaikki neuvot ja vinkit otetaan vastaan.
Mulla omput samassa altaassa purjemollien kanssa, jotka vaativat kovaa vettä ja suolaa. Hyvin ovat viihtyneet. Pala seepiansuomua pohjalle vois olla kova sana. Saavat itse jyrsiä tarpeensa mukaan. Mulla ainakin toimii niin [;)]
2 koiraa, 180 "seurala", 63 "rapula", gerbiilejä ja 2 syyrialaista hamsteria
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ööh, ei kait omenakotiloita voi pitää semmosessa akvaariossa johon pitää laittaa suolaa? 8O
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”