Monta akvaariota

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Re: Monta akvaarioita

Viesti Kirjoittaja bj »

Mun altaat näkyy allekirjoituksessa, viidentenä on vielä rapu + poikasallas (allekirjoitukseen kun ei saa kuin 4 linkkiä :frown: ). Aikaa menee viikonloppuna ehkä pari tuntia vedenvaihtorumbaan. Mulla aika kapea letku 10 mm muistaakseni, ison altaan tyhjennys kestää, ni sillä aikaa urheilun vuoksi kannan muista altaista ämpärillä vaihtovedet pois. Ehtii siinä vielä putsata lasitkin ym pientä, ennen täyttöä letkulla. Mulla niin pitkä letku, että riittää 60 neliön kaksion perimmäiselle seinälle asti.

Ehkä tulevaisuudessa, jollei suunnitelmat muutu, kun tyttäreni lähtee omaan talouteensa (syksyllä luultavimmin) hävitän tuon 240 litraisen ja hankin toiseen huoneeseen isomman. Nyt on olkkarissa siis kaksi allasta, mutta eivät näytä liialliselta. Tuo 240 litrainen on matalalla harkkojalustalla ikkunan edessä, näyttää, että ikään kuin se kuuluisikin juuri siihen :D . Kun ei näihin meinaa mahtua kaikki kiinnostavat lajit. Onneksi vielä altaissa on hiukan varaa erikoisuuksia silmällä pitäen.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Armi_Iidu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Armi_Iidu »

Kolmehan noita on jo kertynyt, yhteensä siis n. 350 litraa märkää vettä. Joka viikko vedenvaihto kaikkiin kolmeen ja se tapahtuu lapon ja 40 litran vetoisen saavin kanssa, jerkku kasvaa :mrgreen: .
- Kun itte tekee niin saa mitä haluaa -
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Kolme kippoa (64, 112 ja 120), neljäs (90) tulee ainakin hoitoon 64,5 neliöiseen kämppään. Järjestelykysymys osittain, varsinkin, kun pakastin ja pari kirjahyllyä puuttuu edelleen... Tilanteesta riippuen hajautan siivoamiset tai laitan samalle päivälle. Pienin tulee lapottua joka tapauksessa kahdesti viikossa. Kahdessa on sorapohja (pienin ja isoin), isoimmassa eniten sälää. Kaikki vaihdetaan kiltisti 10-litran sangolla. Aikaa menee toimenpiteistä riippuen 0,5-1,5 tuntia. Pintakasvien karsiminen vie eniten aikaa... En ressaa.
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja malawi »

Minä olen jo täysjärkinen, minä kannan vedet edes takas :mrgreen: Hyötyliikuntaa!!!

Ei vaan, ollaan muutettu uuteen asuntoo ja mun 5m letku ei enään yltä akvaarioon asti, joten tässä odotetaan että jaksais mennä ostaa pitempää.

Altaan sivoamiseen menee sellainen 1h 15min. Litroja löytyy yli 400. Kasveja ei nyt niin kamalasti ole, lupeita, miekkoja ja jättivedensuosikki.
piupau
Member
Member

Viesti Kirjoittaja piupau »

4 allasta, 2kpl 60l,54l ja 80l. 82neliötä, muistaakseni.. :roll: Aikaa menee noin reilu tunti viikossa. Sankoilla olen nyt vaihtanut kaikkiin, tuntuu olevan jotenkin helpompaa/nopeampaa kuin virittää ensin pitkä letku jne.. Aiemmin vaihdoin letkulla, silloin oli 180l,80l,60l ja 54l.
Polttotöitä ja paljon muuta: polttopirtti.vuodatus.net
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minä en jaksa ymmärtää niitä, joiden pitää kilpailla akvaariohoidon nopeudesta tai helppoudesta. Minusta se altaassa "uiminen", näpertely ja suunnitteleminen on juuri sitä akvaarioharrastamista. Kuka on ylpeä kertoessaan, että heidän koiraa ei päästetä pihalle kuin pikapissille kerran päivässä tai kerro kuinka nopeasti hoitivat loman alta pois? :roll: :mrgreen: Minä nautin harrastamisesta, keitän vedenvaihtopäivän aamuna kunnon kaffet ja siemailen sitä samalla kun kuuntelen hyvää musiikkia ja peuhaan altaassa. Kestää sen aikaa kuin kestää. Mikä kiire ihmisillä on kaiken kanssa nykyään?
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

-Alix- kirjoitti:Minä en jaksa ymmärtää niitä, joiden pitää kilpailla akvaariohoidon nopeudesta tai helppoudesta. Minusta se altaassa "uiminen", näpertely ja suunnitteleminen on juuri sitä akvaarioharrastamista. Kuka on ylpeä kertoessaan, että heidän koiraa ei päästetä pihalle kuin pikapissille kerran päivässä tai kerro kuinka nopeasti hoitivat loman alta pois? :roll: :mrgreen: Minä nautin harrastamisesta, keitän vedenvaihtopäivän aamuna kunnon kaffet ja siemailen sitä samalla kun kuuntelen hyvää musiikkia ja peuhaan altaassa. Kestää sen aikaa kuin kestää. Mikä kiire ihmisillä on kaiken kanssa nykyään?
Samaa mieltä. Minusta on ihana kaikessa rauhassa hääräillä. :)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
aukustiina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aukustiina »

Mulla on neljä purkkia käytössä; 500 , 400 , 112 ja 40 ltr .Kolme muuta (300 , 120 ja 180) odottaa rauhassa sopivia asukkaita.

Letkulla vesi molempiin suuntiin. Aikaa en ajattele , touhuan "kokoajan". Suurin osa siitä on kyllä ihan vaan tarkkailua, hoitotoimenpiteet menee huomaamatta siinä sivussa.
Paitsi ne vedenvaihdot.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Mä kyllä en ajatellut, että tämä olis joku kilpailu. Kyllähän noiden kanssa muutoinkin lutraa, liki joka ilta jonkin kanssa jotain. Tuon vedenvaihdon vain pyrin tekee rutiinisti ja rivakasti.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
erkka77
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: porin akvaariokerho

Re: Monta akvaariota

Viesti Kirjoittaja erkka77 »

Meillä 3 allasta (720+320+90) 170m2 töllissä, aikaa menee viikossa 4-6h altaiden hoitoon. suurin osa ajasta menee veden kantamiseen ämpäreissa, kun ei ole tuota vesipistettä alle 10metrin päässä ja muutenkin "kalahuoneemme" on hieman hankalassa paikassa...
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

erkka77 kirjoitti:suurin osa ajasta menee veden kantamiseen ämpäreissa, kun ei ole tuota vesipistettä alle 10metrin päässä..
Apua, eikö sinne saa 10 metristä letkua mitenkään viriteltyä? Kauhee työ kannella tuon kokoisiin vettä sankolla. :D
erkka77
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: porin akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja erkka77 »

Noh saishan sinne veden laskettua jos vetäis sen 10m letkun keittiön ja olkkarin poikki :D , mutta toi lappoaminen ei onnistu koska huone matalemmalla kuin mikään lattiakaivo, tarvis viritellä joku pumppu imemään vedet. Olen jo tottunut tähän rumbaan ja haba vaan kasvaa kun roudaa noita vesiämpäreitä ympäri taloa :mrgreen: Näin jälkiviisaana jos olis arvannut että akvaariokärpänen puree näinkin pahasti, niin olis suunnitellut/tehnyt huoneeseen viemärin ja vesipisteen..
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

miljoonakala84 kirjoitti:Tulipa mieleen tämmönen kysymys, eli kuinkas moni valuttaa akvaarioistaan vedet ämpäriin ja kantaa ämpäreillä likavedet viemäriin ja uudet puhtaat tilalle?
Itse teen vielä tämän 160-litraisen kanssa niin koska seisauttaminen saa ainakin osan kloorista ym.haihtumaan vedestä. Syksyllä suunnittelen vaihtoa isompaan altaaseen joten silloin seisottaminen ei enää valitettavasti onnistuu.
pikkulehtikala+
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja pikkulehtikala+ »

Minulla kolme akvaariota 250-litraa, 160-litraa ja 20 litraa ja minun mielestä veden vaihto ei ole ongelma sillä jos on ottanut monta akvaariota niin ne pitää hoitaa sitten myös. :) Vaihdan vettä pohja-imurilla.
svessi
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Omanpään akvaseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja svessi »

3 Allasta kaloille (240l, 200l ja 36l) meillä ja yksi 200l kilpparille. Vedet vaihtuu isoimpiin letkulla ja pienin rapula on lapon päässä. Aikaa menee kuulemma liikaa, kun vaimon mielestä aina on akvaakvaakva ja kädet märkinä. Omasta mielestä en kauheen pitkään niiden kanssa touhua. Enemmän tekisi mieli istua ja katsella. Ei vaan aina ehdi, onneksi isoin on tyttöjen huoneessa ja siellä tulee iltaa istuttua kun jutellaan uni juttuja heitin kanssa.

Mitenkäs? Kenellä on allas keittiössä, meillä rapula onpi? Lienee makkari ja olkkari ne yleisimmät, vai onko luuloni väärä...
200L: n kuparimonnista, 6 kardinaalitetraa, 4 ottoa, taisto poika 3naisen haaremilla
60L: hunajarihma poika, muutama kääpiömonninen, tulisukia ja 2 omppua
rokkikokki
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: CIKLIDISTIT,LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rokkikokki »

Minulla 4 allasta.Merivesiallas 600 litraa ja malawi allas 1200 litraa ja nämä olohuoneessa.Eteisaulassa 400 litrainen tangajika allas sekä 200 litrainen allas missä on malawi järven sinirapu. Letkulla laitan niihin uudet vedet ja samalla letkulla lappoan vanhat vedet pois. Ja enemmänkin altaita voisi olla. :roll: Ja tuossa rapualtaassa ei ole vettä kuin ihan vähän.Eli helpottaa jo kummasti siivoomista.
lapranlikka
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja lapranlikka »

Meillä tällä hetkellä 540l kiekkola, 145l plekola ja 3kpl n. 50l poikasallasta. Toissapäivänä lähti just toinen reilu 500l, jonka tilalle tulee 337-l. Vedenvaihdot letkuilla sujuu hyvin, ei tunnu työläältä. Eikä tuo lasien putsuu ja kasvien karsiminen nyt niin kauaa aikaa vie. Nuihin pienempiin vaihdetaan edelleenkin ämpäreillä ja se joskus tökkii, pitäis viritellä letkut yläkertaankin. Sunnuntaipäivistä puolet on pyhitetty vedenvaihdoille, silloin ei suunnitella mitään muuta menoa.
Taamottu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja Taamottu »

rokkikokki kirjoitti:Minulla 4 allasta.Merivesiallas 600 litraa ja malawi allas 1200 litraa ja nämä olohuoneessa.Eteisaulassa 400 litrainen tangajika allas sekä 200 litrainen allas missä on malawi järven sinirapu. Letkulla laitan niihin uudet vedet ja samalla letkulla lappoan vanhat vedet pois. Ja enemmänkin altaita voisi olla. :roll: Ja tuossa rapualtaassa ei ole vettä kuin ihan vähän.Eli helpottaa jo kummasti siivoomista.
"huokaus" :( kuulostaapa ihanalta.Olisi ihana nähdä kuvia tuollaisista altaista.... Haaveissa vainko....
2 koiraa, 180 "seurala", 63 "rapula", gerbiilejä ja 2 syyrialaista hamsteria
Hinanaa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hinanaa »

altaita on nyt kolme, mutta tänään lähden katsomaan neljättä purkkia :mrgreen: !
DJmohican
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja DJmohican »

altaita on nyt 5 kpl mutta mietin vaihda 4 niistä pois ja hankki yks 1000+ L.
7800L (koi lamikko) 1400L (kulmaprojekti) 840L (tanganjika) 450L (malawi) 660L (jack dempsey) 120L (tetra) 64L (rapu)
elisa83
Member
Member
Akvaarioseurat: has

Viesti Kirjoittaja elisa83 »

svessi kirjoitti:
Mitenkäs? Kenellä on allas keittiössä, meillä rapula onpi? Lienee makkari ja olkkari ne yleisimmät, vai onko luuloni väärä...
Mulla on 39l rapula keittiössä. Kaikki alkoi vanhassa kämpässä, kun hommasin 20l keittiön työtasolle. Se vaihtui sitten 40litraiseen, joka vaihtui mittatilauksena teetettyyn 67litraiseen. Muutto uuteen kämppään johti siihen, että 67 ei enää mahtunut keittiöön(ja se päätyi makkariin). Olin vähän aikaa ilman akvaa keittiössä ja sitten oli pakko hommata 21litrainen sinne ja nyt siellä on tosiaan tuo 39l, jota isompaa ei mahdu. Keittiön akva on alusta asti(oli se minkä kokoinen tahansa) ollut oma suosikkini ja sitä töllöttelen eniten.
Kaksinkertainen rapula( 67l & 27l) :D ja kaksi seropia

-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

svessi kirjoitti: Mitenkäs? Kenellä on allas keittiössä, meillä rapula onpi? Lienee makkari ja olkkari ne yleisimmät, vai onko luuloni väärä...
Täällä on kääpiöpallojen allas keittiössä. 1 pitkä allas on eteisen käytävällä, 1 olkkarissa, 1 makuuhuoneessa ja 2 altaalle on "vierashuone/ylimääräinen makkari".
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Kaksi poikas allasta keittiössä. Helppo laskea päivittäiset vedenvaihdot viereen tiskialtaaseen. Muori ei ole asiasta aivan samaa mieltä. Kummia nuo naiset.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
ennijonne
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ennijonne »

Mulla menee ämpäritaktiikalla varmaan sellanen puolisen tuntia+siihen sitten kasvien karsimiset ja usein myös saataan vaihtaa jonkun kasvin paikkaa,siihen max.15min eli 45min yhteensä kahteen akvaarioon.
Oon miettiny sitä letkun hankkimista mutta 45min 1-2kertaa viikossa ei ole minusta paha.
Mutta en kyllä enempää tähän asuntoon altaita hankkis,koska mun mielestä altaan on kumminkin sovittava jotenkin sisustukseen [;)] enkä itse pitäisi jos joka nurkalla olisi akvaario :|
akvaariot 225l ,98l .
kuka väitti että akvaario harrastus poistaa stressiä..?!
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

svessi kirjoitti:Mitenkäs? Kenellä on allas keittiössä, meillä rapula onpi? Lienee makkari ja olkkari ne yleisimmät, vai onko luuloni väärä...
Meillä on nyt yksi makkarissa, kaksi olkkarissa ja neljäs tulee keittiöön (kun ei muualle mahdu).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”