Akvaariona 240 litraa, mitä laittaa?
Valvoja: Moderaattorit
Akvaariona 240 litraa, mitä laittaa?
Elikkäs akvaario on 240 litraa.
Nyt siellä asustaa noin 30 sinineontetraa, 3 raitanuoliaista, muutama otto ja taitaa yksi partis olla.
Haluaisin akvaarioon eloa, väriä ja kokoa lisää..
Itse en kauheesti sinineoneista tykkää, ovat aika pieniä ja viihtyvät vain akvaarion takaosassa, näkee vain vilauksen.Mietin että laittaisin ne pois, mutta minnes minä sitten... Tykkäisin enemmän jostain muusta tetralajista. Esim kardinaaleista ja joku toinen isompi tetralaji toiseksi parveksi.
Raitikset saavat olla kuin myös otot. Haluaisin monnisia sinne pohjalle. Tuleeko liian ahdasta sinne?
Sitten kaipaisin jotain näyttävää isompaa kalaa, olen vähän kyllästyny näihin perinteisiin lehtikaloihin yms. Oisko ideoita mitä laittaa? Tosin komeita on isot lehtikalat.
Hiekkana on 2-3mm hiekka/sora aika tumma.
Kasveina on vain tällähetkellä iso miekkalehti vai oliko kaksi. Akvaario muutta mulle tässä parin viikon sisään ja sinne siis kalastoa ja kasvistoa uusiksi. Pitäos varmaan hankkia pari kantoa lisäksi.
Akvaario tulee olohuoneeseen joten aika keskeiselle paikalle ja saapi paljon katseita. Haluaisin nyt vähän panostaa siihen.
Sitten kaipaisin vinkkejä miten akvaarion saa pidettyä suht levättömän ja siistinä. Kun tuntuu ettei pelkät vedenvaihdot auta...Suodatin vaikuttaa varmaan osittain asiaan, pytyssä on juwelin oma suodatin ja joku pikkusuodatin kaverina. Onkohan riittävää?
Nyt siellä asustaa noin 30 sinineontetraa, 3 raitanuoliaista, muutama otto ja taitaa yksi partis olla.
Haluaisin akvaarioon eloa, väriä ja kokoa lisää..
Itse en kauheesti sinineoneista tykkää, ovat aika pieniä ja viihtyvät vain akvaarion takaosassa, näkee vain vilauksen.Mietin että laittaisin ne pois, mutta minnes minä sitten... Tykkäisin enemmän jostain muusta tetralajista. Esim kardinaaleista ja joku toinen isompi tetralaji toiseksi parveksi.
Raitikset saavat olla kuin myös otot. Haluaisin monnisia sinne pohjalle. Tuleeko liian ahdasta sinne?
Sitten kaipaisin jotain näyttävää isompaa kalaa, olen vähän kyllästyny näihin perinteisiin lehtikaloihin yms. Oisko ideoita mitä laittaa? Tosin komeita on isot lehtikalat.
Hiekkana on 2-3mm hiekka/sora aika tumma.
Kasveina on vain tällähetkellä iso miekkalehti vai oliko kaksi. Akvaario muutta mulle tässä parin viikon sisään ja sinne siis kalastoa ja kasvistoa uusiksi. Pitäos varmaan hankkia pari kantoa lisäksi.
Akvaario tulee olohuoneeseen joten aika keskeiselle paikalle ja saapi paljon katseita. Haluaisin nyt vähän panostaa siihen.
Sitten kaipaisin vinkkejä miten akvaarion saa pidettyä suht levättömän ja siistinä. Kun tuntuu ettei pelkät vedenvaihdot auta...Suodatin vaikuttaa varmaan osittain asiaan, pytyssä on juwelin oma suodatin ja joku pikkusuodatin kaverina. Onkohan riittävää?
240l Akvaario
Re: Akvaariona 240 litraa, mitä laittaa?
Raitanuoliaisia saisi olla enemmän, on parvikala. Näiden ja monnisten yhdistämistä ei suositella koska voivat syödä monnisilta silmät, mutta löytyy myös kokemuksia missä ongelmia ei ole ollut. Uskon että parven koko vaikuttaa miten käyttäytyy muita kaloja kohtaan. Mitä isompi parvi niin paremmin pysyy aggressiot parven sisällä eikä kohdistu muihin kaloihin.
"A day without sunshine is like, you know, night."
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Panosta kasveihin. Silloin sinineontetratkin tulevat rohkeimmiksi. 

Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Akvaario on aikasemmin ollut mulla ja sillon oli 4 raitanuoliaista ja monnisia sulassa sovussa. Ei ollut mitään ongelmia.
Joten en nytkään ole laittamassa jompia kumpia pois. Oli tässä välissä "hoidossa"..
Mutta nuo sinineonit mietityttää..Niiden kaveriksi kun ei mitään isompaa kalaa voi oikein hankkia? Vai pitäskö mun hyllyttää koko ajatus jostain isommasta kalasta..
Voipi ehdottaa myös kalastoa ihan täysin uusiksi...
Kasveja olisikin tarkoitus hommata lisää. Millasia kasveja? Ideoita? Toisesta akvaariosta löytyy vallisneriaa ja jaavansaniaista. Mutta lisää pitäs hommata ja paljon..

Mutta nuo sinineonit mietityttää..Niiden kaveriksi kun ei mitään isompaa kalaa voi oikein hankkia? Vai pitäskö mun hyllyttää koko ajatus jostain isommasta kalasta..
Voipi ehdottaa myös kalastoa ihan täysin uusiksi...

Kasveja olisikin tarkoitus hommata lisää. Millasia kasveja? Ideoita? Toisesta akvaariosta löytyy vallisneriaa ja jaavansaniaista. Mutta lisää pitäs hommata ja paljon..
240l Akvaario
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Niille sinisille vois suositella isompaa tetralajia suojaparveksi. Minullakin helmirasborat oli tosi arkoja yksinään, olivat vaan piilossa. Sitten kun hankin parven isoja safiiritetroja, niin rasborat villiintyivät ja uivat nykyään safiirien kanssa ihan sulassa sovussa ja reippaina, vaikka kokoero on huomattava. Mulla on myös 240L.
Tietenkin voit myydä sinineonit täällä palstalla, varmaan ostaja löytyy.
Minulla ulkosuodatin proffa II ja sisäsuodattimena Eheim powerline. Levät pysyy poissa hyvällä kasviravinteella, hiilidioksiidilla (kiljupulloja 2) ja easy carbolla.
Tietenkin voit myydä sinineonit täällä palstalla, varmaan ostaja löytyy.
Minulla ulkosuodatin proffa II ja sisäsuodattimena Eheim powerline. Levät pysyy poissa hyvällä kasviravinteella, hiilidioksiidilla (kiljupulloja 2) ja easy carbolla.
Tuota mietin että hommaisin jotain isompaa tetraa toiseksi parveksi. syökös muuten tetrat toisiaan, tuli siis sellanen ajatus mieleen että jos on noita sinineoneita ja joku iso esim 8 cm kokoisia tetroja toinen parvi....
Tällänen tyhmä kysyms tuli mieleen....
Googlettanu oon kovasti jo monta päivää mutta ei jotenkin osaa sanoo et mitä sinne laittas...

Googlettanu oon kovasti jo monta päivää mutta ei jotenkin osaa sanoo et mitä sinne laittas...
240l Akvaario
Ei muuta kuitenkaan sitä tosiasiaa että nuoliaisparvi on liian pieni tällä hetkellä.maria83- kirjoitti:Akvaario on aikasemmin ollut mulla ja sillon oli 4 raitanuoliaista ja monnisia sulassa sovussa.
^Joo no se on siis selvä
Lisää niitäkin hankintalistalla...Tässä vasta pyörittelen ja ideoita kaipailen kalaston suhteen. 

240l Akvaario
Nyt akvaario on kotona.. 
Pohjalla tällä hetkellä partis ja neljä raitanuoliaista. Kolme ottoa löytyy myös.
Mietin että hankin noita raitanuoliaisia pari lisää? Miten otot? Tuleeko pohjalle liian ahdasta jos hommaisin parven jonkin lajin monnisia? Montako?
Sitten olisi hakusessa joku toinen parvikala sinineon/kardinaalitetra parven seurakasi. Saisi olla jokin vähän isompi laji, mikä?
Mahtuisiko vielä sitten jokin pariskunta lisäksi?

Pohjalla tällä hetkellä partis ja neljä raitanuoliaista. Kolme ottoa löytyy myös.
Mietin että hankin noita raitanuoliaisia pari lisää? Miten otot? Tuleeko pohjalle liian ahdasta jos hommaisin parven jonkin lajin monnisia? Montako?
Sitten olisi hakusessa joku toinen parvikala sinineon/kardinaalitetra parven seurakasi. Saisi olla jokin vähän isompi laji, mikä?
Mahtuisiko vielä sitten jokin pariskunta lisäksi?
240l Akvaario
Et varmaan ylläty kun sanon että lisää Raitanuoliaisia 

Miten olisi esim. jokin rihmakala pariskunta/haaremi? Ne asuttaisivat mukavasti pintakerroksia. Itselläni on huulirihmakala pariskunta (värimuotoa "rubin") sinineontetraparven kanssa. Huulirihmojen oranssi väri toimii kauniina kontrastina sinineoneiden väriin nähden. Myös helmirihmakalat ovat kauniita ja hieman kookkaampia kuin huulirihmat. Altaassani on kohtuu runsas kasvillisuus, eivätkä sinineonit ole arkoja. Itse en laittaisi nuoliaisten kanssa monnisia.
-
- Advanced Member
Suosittelen toiseksi parveksi tällaisia valko-eväisiä ruusutetroja esim. 10 kpl:
http://www.akvaariolaakso.fi/catalog/pr ... ts_id=1101" onclick="window.open(this.href);return false;
Pintaveteen vaikka kääpiörihmakalahaaremi:
http://www.akvaariolaakso.fi/catalog/index.php?cPath=10" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.akvaariolaakso.fi/catalog/pr ... ts_id=1101" onclick="window.open(this.href);return false;
Pintaveteen vaikka kääpiörihmakalahaaremi:
http://www.akvaariolaakso.fi/catalog/index.php?cPath=10" onclick="window.open(this.href);return false;
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Jotain rihmakala lajia mietin ehkä siihen pariskunnaksi. Mulla on ollut joskus helmirihmakaloja (ehkä vähän tylsiä mielestäni, väritykseltään, muutan kauniita) ja kääpiörihmakaloja oli pariskunta tuossa ennen kun se lähti hoitoon hetkeksi. Mutta en sattunut löytämään sopivaa urosta ja naarasta jotka ois viihtyneet yhdessä..
Meillä ei ole ollut mitään ongelmia nuoliasiten ja monnisten kanssa joten otan monnisia siihen lisäksi.
Ruusutetrat ovat kauniita! Kiitos vinkistä. Pistän mietintämysyyn
Mitenkäs joku sateenkaarikala laji? Ei oo kokemusta kyseisistä kaloista..
Meillä ei ole ollut mitään ongelmia nuoliasiten ja monnisten kanssa joten otan monnisia siihen lisäksi.
Ruusutetrat ovat kauniita! Kiitos vinkistä. Pistän mietintämysyyn

Mitenkäs joku sateenkaarikala laji? Ei oo kokemusta kyseisistä kaloista..
240l Akvaario
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
Kaverilla sinineonien kanssa hehkuteroja (oranssi) ja toisehhta hohtokiilakylkiä. Itselläni hohdot odottavat sinisiä kavereiksi.. kun ei kaikkea pysty kerralla. Pinnalle vois tietty tapparakala olla vaihtoehtona??? Esim marmoritapparakala.
2 koiraa, 180 "seurala", 63 "rapula", gerbiilejä ja 2 syyrialaista hamsteria
Pitääpäs katsoa noita tapparakaloja. Niistä ei olekkaan kokemusta...
Kaipaisin edelleen vinkkiä että montako raitista laitan lisää ja monenko yksilön monnisparven laitan...jos otan kaks raitista lisää ja 10 monnista, onko liikaa?
Kaipaisin edelleen vinkkiä että montako raitista laitan lisää ja monenko yksilön monnisparven laitan...jos otan kaks raitista lisää ja 10 monnista, onko liikaa?
240l Akvaario
Mulla vaihtui 128-litrainen 200-litraan ja siinä samassa n.30 sinineonia. Mun mielestä 200.litrassa tuollainen parvi sinineoneja oli vain auttamatta liian pieni, ei niitä sitten oikein näkynytkään. Ratkaisin asian myymällä koko parven pois ja ostamalla tilalle isompia tetroja. Erään akvaariokauppiaan kanssa siitä silloin puhuin ja hän oli sitä mieltä, että tuon kokoiseen altaaseen saisi olla jopa 100 sinineonia että se joltain näyttäisi.
Voisihan ne sinineonit siis rohkaistua isommassa porukassa. Mutta mua ei ainakaan innostanut ideana, että hommaisin altaaseen satamäärin yhtä kalaa. Hommasin sitten tilalle keisaritetroja, ovat "vähän" isompia kuin sinineonit. Toinen mitä mietin oli kerritetrat.
Voisihan ne sinineonit siis rohkaistua isommassa porukassa. Mutta mua ei ainakaan innostanut ideana, että hommaisin altaaseen satamäärin yhtä kalaa. Hommasin sitten tilalle keisaritetroja, ovat "vähän" isompia kuin sinineonit. Toinen mitä mietin oli kerritetrat.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
Ota raitanuoliaisia joko 2 tai kolme lisää.
8-10 on ihan käypä määrä, voit ottaa enemmänkin, vaikka joku 15 on vielä hyvä määrä. Toki riippuu lajista, jos on kovin isoiksi kasvavia niin ehkä sitten se 10 yksilöä. Mulla on 6 rusomonnista (hakusessa lisää tai sit jos saisin näiden kutua kasvatettua ihan poikasiksi saakka) sekä 4 n. 10-vuotiasta täplämonnista vanhoista altaistani niin sanotusti eläkekodissa, niitä en ajatellut hankkia lisää kun ovat vähän liian lämpimässä.
Mulla on myös noita Frankien mainitsemia kerritetroja, alkuun mietin myös sinineoneita mutta ovat tosiaan niin älyttömän pieniä että olisin niitä saanut varmaan ostaa sen 50-> yksilöä että tuolla näkyisivät. Nyt on 20 kerritetraa altaassa ja ovat hyvän kokoisia, vielä on tulossa rusokiilakylkiä vähän punertamaan kerrien rinnalle.
Sateenkaarikaloista ei tämä tiedä yhtään mitään, kaipa niillä saisi olla hieman emäksistä vettä. Helmirihmakaloja kannattaa sitten ottaa 2 naarasta yhtä koirasta kohden niin ei tule ruumiita. Myös juova- tai huulirihmakalahaaremi kävisi, jäävät vähän pienemmiksi kuin helmirihmat.
8-10 on ihan käypä määrä, voit ottaa enemmänkin, vaikka joku 15 on vielä hyvä määrä. Toki riippuu lajista, jos on kovin isoiksi kasvavia niin ehkä sitten se 10 yksilöä. Mulla on 6 rusomonnista (hakusessa lisää tai sit jos saisin näiden kutua kasvatettua ihan poikasiksi saakka) sekä 4 n. 10-vuotiasta täplämonnista vanhoista altaistani niin sanotusti eläkekodissa, niitä en ajatellut hankkia lisää kun ovat vähän liian lämpimässä.
Mulla on myös noita Frankien mainitsemia kerritetroja, alkuun mietin myös sinineoneita mutta ovat tosiaan niin älyttömän pieniä että olisin niitä saanut varmaan ostaa sen 50-> yksilöä että tuolla näkyisivät. Nyt on 20 kerritetraa altaassa ja ovat hyvän kokoisia, vielä on tulossa rusokiilakylkiä vähän punertamaan kerrien rinnalle.
Sateenkaarikaloista ei tämä tiedä yhtään mitään, kaipa niillä saisi olla hieman emäksistä vettä. Helmirihmakaloja kannattaa sitten ottaa 2 naarasta yhtä koirasta kohden niin ei tule ruumiita. Myös juova- tai huulirihmakalahaaremi kävisi, jäävät vähän pienemmiksi kuin helmirihmat.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Mulla on sinineontetra- kardinaalitetra sekaparvi, ja ovat kyllä sekä hienon näköisiä kuin myös rohkeita
Ikinä eivät piilottele, ja änkeevät syömään samaan läjään mm. tuon sinileukakirjoahvenen kanssa. Tuossa tetrayhdistelmässä on sekin hyvä puoli että parveileevat luonnossakin keskenään
Itse mietin kardinaalien lisäksi toista parvea aikoinaan suunnilleen saman kokoiseen akvaan, ja tulin siihen tuloksen että toinen ernäköinen parvi olisi saanut akvan sekavan näköiseksi, joten ostin noita sinineoneja -eikä kyllä ole kaduttanut 

Nyt on kaloina seuraavan laisia kaloja
3 sinirihmakalaa(marmori joku lajike)
4 pandamonnista( Tulee olemaan 8-10)
25 tetraa
4 raitanuoliasta( Tulee olemaan 6-8)
3 ottoa
1 partamonni
löysin ihanan isomman tetralajin toiseksi parvikalaksi, mutta nyt muista mikä se oli.
Just surkuttelin että vaikka on nyt kasvejakin lisää niin tuolla ne on takalasissa kaikki nuo tetrat
Että eiköhän se tuossa tuo kalasto sitten ole
3 sinirihmakalaa(marmori joku lajike)
4 pandamonnista( Tulee olemaan 8-10)
25 tetraa
4 raitanuoliasta( Tulee olemaan 6-8)
3 ottoa
1 partamonni
löysin ihanan isomman tetralajin toiseksi parvikalaksi, mutta nyt muista mikä se oli.
Just surkuttelin että vaikka on nyt kasvejakin lisää niin tuolla ne on takalasissa kaikki nuo tetrat

Että eiköhän se tuossa tuo kalasto sitten ole

240l Akvaario