Akvaariotietokone, kokemuksia?
Valvoja: Moderaattorit
Akvaariotietokone, kokemuksia?
olisi kiva kuulla kokemuksia kyseisestä laitteesta ja toimivuudesta! Bongasin aquaristic.netin sivuilta GHL ProfiLux Plus II Profiset, alkupaketin, vaikuttaisi pätevältä peliltä. Ohessa linkki.
http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/ ... 0Profiset/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/ ... 0Profiset/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Akvaariotietokone, kokemuksia?
Siis en oikein ymmärrä Saksaa. Mitä tää kone siis tekee? 
Se ilmeisesti tarkkailee akvaarion erinlaisia vesiarvoja vai ?
140 litrainen sekala ja 4 litrainen rapula
Akvaariotietokone tekee käytännössä mitä vain, kunhan sille hankkii kaveriksi sopivat laitteet.
Omani kytkee valot päälle ja pois päältä
Luo kuuvalaistuksen todellisen kuunkierron mukaan
Lisää haihtuneen veden tilalle uudet
Tarkkailee pH:ta ja säätää sitä tarpeen mukaan
Lisää kasviravinteet, turveuutteet sekä discus-bufferit
Säätää virtaukset päivisin kovemmalle, öisin pienemmälle ja ruokinnan ajaksi sammuttaa kokonaan
Ruokkii kalat
Mittaa lämpötilaa ja lämmittää tai viilentää vettä tarpeen mukaan
Vaihtaa vedet automaattisesti.
Ainoa mitä en ole onnistunut tietokoneella hoitamaan on lasien skrapaus ja suodattimien puhdistus. Onneksi laseja ei tarvitse tasapainoisessa altaassa juurikaan skrapailla ja suodattimetkin voi puhdistaa vuoden välein.
Säätää virtaukset päivisin kovemmalle, öisin pienemmälle ja ruokinnan ajaksi sammuttaa kokonaan
Ruokkii kalat
Ainoa mitä en ole onnistunut tietokoneella hoitamaan on lasien skrapaus ja suodattimien puhdistus. Onneksi laseja ei tarvitse tasapainoisessa altaassa juurikaan skrapailla ja suodattimetkin voi puhdistaa vuoden välein.
-
Henriikka_
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
No huhhuh. En minä ainakaan tuollaista tahtoisi jossei ite tarvitse tehdä yhtään mitään. Karsiiko se myös kasvit?
Mutta tuo kuun kiertokulku, ph, kasviravinteet, "Säätää virtaukset päivisin kovemmalle, öisin pienemmälle ja ruokinnan ajaksi sammuttaa kokonaan" Ois kyllä ihan kätevät.

Mutta tuo kuun kiertokulku, ph, kasviravinteet, "Säätää virtaukset päivisin kovemmalle, öisin pienemmälle ja ruokinnan ajaksi sammuttaa kokonaan" Ois kyllä ihan kätevät.
Kyllähän tietokoneohjattu akvaario on kätevä, varsinkin jos on vaativia kaloja altaassa. Viljelykäyttöön loistava peli varmasti, kun ei tarvitse arvailla vesiarvoja yms.. Näkee suoraan tietokoneelta jos jotain on pielessä. Melko varmasti pitää kirjaa tapahtumista? Jos itsellä olisi kalliit tai vaativat kalat, niin kyllä tuollaisen ostaisin. Lisäksi virtauksien ohjaus kuulostaa hauskalta!
Nykyiseen akvaarioharrastukseen nähden aivan liian kallis laite, lisäksi suurin osa ominaisuuksista menisi hukkaan.. Äärirealistille unelma vehje, voi mallintaa aika tarkasti maailman menoa kalojen iloksi.
Nykyiseen akvaarioharrastukseen nähden aivan liian kallis laite, lisäksi suurin osa ominaisuuksista menisi hukkaan.. Äärirealistille unelma vehje, voi mallintaa aika tarkasti maailman menoa kalojen iloksi.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Itse en ehkä ostaisi (jos nyt olis ees rahaa...) mielestäni harrastuksesta menee vähän kuin maku, jos tietokone tekee kaiken työn, ja kaiken muunkin
. sinänsä ihan hyvä idea
No se on tietysti omista preferensseistä ja tietysti jonkin verran myös altaan koosta ja käyttötarkoituksesta kiinni. Itse en enää nykyään jaksaisi puljata 1000-litraisen kanssa, niin kuin joskus ennen pienempien altaiden. Jotkut tykkää leikkiä letkujen, ämpärien, mittakippojen ja vesitestien kanssa. Itse käytän senkin ajan mielummin akvaariota ihaillen. Ja vaikka tietokone hoitaakin kaikki rutiinit, niin kyllä sitä tuntuu silti tekemistä riittävän. Ei se tietokone kuitenkaan kaloja valitse puolestani. Ei se suunnittele sisustusta. Eikä se itse asiassa tee yhtään mitään, jos ei järjestelmää suunnittele huolella ja ylläpidä tarvittavia laitteita.
-
Mörrikkä
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Me olemme miettineet tätä Aqua Medic T-Control System.
Onko kenelläkään kokemuksia tästä ?
Onko kenelläkään kokemuksia tästä ?
jumase kirjoitti:No se on tietysti omista preferensseistä ja tietysti jonkin verran myös altaan koosta ja käyttötarkoituksesta kiinni. Itse en enää nykyään jaksaisi puljata 1000-litraisen kanssa, niin kuin joskus ennen pienempien altaiden. Jotkut tykkää leikkiä letkujen, ämpärien, mittakippojen ja vesitestien kanssa. Itse käytän senkin ajan mielummin akvaariota ihaillen. Ja vaikka tietokone hoitaakin kaikki rutiinit, niin kyllä sitä tuntuu silti tekemistä riittävän. Ei se tietokone kuitenkaan kaloja valitse puolestani. Ei se suunnittele sisustusta. Eikä se itse asiassa tee yhtään mitään, jos ei järjestelmää suunnittele huolella ja ylläpidä tarvittavia laitteita.
Omistatko siis tällaisen tietokoneen?
Mistä ostit?
Ja paljonko maksoit?
Itse ostin käytettynä pari vuotta sitten. Päivitin siihen itse softat ja tarvittavat lisävermeet olen ostanut tässä vuosien mittaan.ElSamuel kirjoitti: Omistatko siis tällaisen tietokoneen?
Mistä ostit?
Ja paljonko maksoit?
Itse tietokone maksoi 200 euroa ja muihin vermeisiin (anturit, annostelupumput ja pistorasiat) on mennyt arviolta 700 euroa. Nekin olisi kannattanut ostaa käytettynä esim Saksan ebaysta, mutta kun aina on tullut hirveä kiire saada, niin lisälaitteet on tullut ostettua ihan kaupan hyllyltä.
Rupesi itsekin kiinnostamaan. Olen joskus aquaristic.netissä kyseisiä vempeleitä katsellut. Taitaa tosiaan olla niin että jos niin sanottuun "täydelliseen" järjestelmään pyrkii vedenvaihtoja ja vesitestauksia myöten taitaa itse tietokoneyksikköjumase kirjoitti:Itse ostin käytettynä pari vuotta sitten. Päivitin siihen itse softat ja tarvittavat lisävermeet olen ostanut tässä vuosien mittaan.ElSamuel kirjoitti: Omistatko siis tällaisen tietokoneen?
Mistä ostit?
Ja paljonko maksoit?
Itse tietokone maksoi 200 euroa ja muihin vermeisiin (anturit, annostelupumput ja pistorasiat) on mennyt arviolta 700 euroa. Nekin olisi kannattanut ostaa käytettynä esim Saksan ebaysta, mutta kun aina on tullut hirveä kiire saada, niin lisälaitteet on tullut ostettua ihan kaupan hyllyltä.
olla se pienin kustannus. Mutta totta kai järjestelmää voi pikkuhiljaa laajentaa lompsan sen salliessa niinkuin jumase ilmeisesti oot tehnytkin. Olis kiva tietää mitä kaikkea järjestelmäsi tällä hetkellä kattaa(anturien määrät vesiarvoja varten, mahdollinen vedenvaihtotsydeemi,automaattiset lannoitukset etc).
Oho siellähän ne alussa mainittiin
Taidan olla vähän sekopää, mutta nyt tuli sellainen tunne että tällainen aparaatti on PAKKO SAADA VIELÄ TÄMÄN ELÄMÄN AIKANA!
jumase kirjoitti:Itse ostin käytettynä pari vuotta sitten. Päivitin siihen itse softat ja tarvittavat lisävermeet olen ostanut tässä vuosien mittaan.ElSamuel kirjoitti: Omistatko siis tällaisen tietokoneen?
Mistä ostit?
Ja paljonko maksoit?
Jassoo, saanko kysyä yhtä asiaa?
;Ootko miljonääri?
-
lauraxc
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Ei kai sitä miljonääri tartte tuohon olla..monelle menee aikamoiset summat tähän harrastukseen,ilman että on miljonääri
Kun ostaa aina vähän kerrallaan,niin ei hoksaa miten paljon menee rahaa
Isäntä varsinkaan ei huomaa,heh.
Talosta löytyy iloista vesimaailmaa 160 litraa! Ja omppuihin ihastunut puoliso.
-
Mörrikkä
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: JAS
- Viesti:
Kyllä tuohon vehkeeseen laitettava rahasumma on hyttysenp... itämeressä, kun ajattelee kuinka paljon mekin olemme rahaa tähän harastukseen jo upottaneet. Todennäköisesti tuo kompuutteri tulee olemaan yksi niistä pitkäikäisimmistä hankinnoista ja on varmuudella vielä hankintalistalla.ElSamuel kirjoitti: Jassoo, saanko kysyä yhtä asiaa?
;Ootko miljonääri?
Itse en ainakaan olisi miljonääri, vaikka olisin koko harrastuksen jättänyt aloittamatta ja tuskin tulen koskaan olemaankaan. Hifistely on kivaa silloin, kun siihen on varaa
Kun vertaa Profisetin hintaa eräänkin tunnetun saksalaismerkin PH-valvontayksikön hintaan, niin se ei tunnu lainkaan kalliilta. Varsinkin jos on jo jotain(esim. kaasupullo,levitin) ennestään. Mukaan tulee sentään magneettivena ja PH-elektrodi, ja jos tekstin oikein ymmärsin myös lämpötila-anturi. Eli perussetillä pystyy seuraamaan/säätämään kahta arvoa(No kesällä tarttee tietty tuuletin littää järjestelmään, se on silti minimaalinen kustannus tässä mittaluokassa). Ja täytyy muistaa että tätä pystyy laajentamaan.
Juu, tuo profilux näyttää oikein pätevältä vehkeeltä. Oleellista näissä laitteissa on kanavien määrä. Yllättävän nopeasti alkaa nuo kanavat loppumaan kesken. Itselläni on mahdollisuus kytkeä 8 anturia ja laite pystyy ohjaamaan 16 kanavaa. Juurikaan vähemmällä ei pärjää, kun laitteita kertyy. 4 kanavaa menee dosaatiopumpun ohjaamiseen. Toiset neljä menee matalavirta-yksikölle. Itselläni tämä ohjaa nyt vain kiertovesipumppuja, mutta valot olisi tarkoitus siirtää myös tämän taakse. Sitten ei jääkään kuin 8 pistorasiaa muille ohjattaville laitteille. Nuo on nopeasti käytetty. Magneettiventtiiliä, lämmitintä, jäähdytintä, vedenvaihtopumppua, pinnantasausta jne.
Eli jos sijoittaa akvaariotietokoneeseen, niin kannattaa ehdottomasti valita sellainen, jossa on reilusti noita kanavia. Tuosta profiluxin esittelystä ei oikein selviä, miten paljon niitä löytyy. Laitteen takana näyttäisi kuitenkin olevan neljä porttia, joten oletan, että sinne saa IKS:n tapaan 4 laitetta, joissa on kussakin ainakin 4 kanavaa. Eli yhteensä vähintään 16 kanavaa. Eli pitäisi riittää vaativampaankin käyttöön. Sen sijaan kaikkia tarpeita varten pitää ostaa lisäkortti ja näyttäisi siltä, että itse kortin lisäksi pitää vielä ostaa anturi. Lisäkorttien maksimimäärästäkään en saanut selkoa. Eli hieman epäselväksi jää tuo laajennettavuus. Mutta varmasti itse päätyisin profiluxiin, jos nyt lähtisin tyhjältä pöydältä liikkeelle.
Eli jos sijoittaa akvaariotietokoneeseen, niin kannattaa ehdottomasti valita sellainen, jossa on reilusti noita kanavia. Tuosta profiluxin esittelystä ei oikein selviä, miten paljon niitä löytyy. Laitteen takana näyttäisi kuitenkin olevan neljä porttia, joten oletan, että sinne saa IKS:n tapaan 4 laitetta, joissa on kussakin ainakin 4 kanavaa. Eli yhteensä vähintään 16 kanavaa. Eli pitäisi riittää vaativampaankin käyttöön. Sen sijaan kaikkia tarpeita varten pitää ostaa lisäkortti ja näyttäisi siltä, että itse kortin lisäksi pitää vielä ostaa anturi. Lisäkorttien maksimimäärästäkään en saanut selkoa. Eli hieman epäselväksi jää tuo laajennettavuus. Mutta varmasti itse päätyisin profiluxiin, jos nyt lähtisin tyhjältä pöydältä liikkeelle.
Osaatko jumase sanoa löytyykö kyseiseen vehkeeseen nitraattimodulia+anturia. Tai voisiko siihen käyttää jonkun toisen merkin ko. comboa? Kanavia on ilmeisesti 24 vehkeessä.
http://www.aquariumcomputer.com/System_ ... oller.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aquariumcomputer.com/System_ ... oller.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En usko, että löytyy nitraattimoduulia. Muistelen joskus etsineeni samaista moduulia IKS:ään ja silloin kävi ilmi, että jatkuvaan käyttöön tarkoitetut nitraattisensorit ovat sen verran kalliita vermeitä, että niitä ei ilmeisesti pystytä tarjoamaan kustannustehokkaasti tällaisiin jokamiehen halpissysteemeihin. Teollisuuskäyttöön niitä käsittääkseni kuitenkin tehdään. Tästä tiedosta en kyllä pane päätäni pantiksi, mutta eipä noita kyllä ole tullut missään vastaan.
-
Sadar
- Member

- Akvaarioseurat: HAS
Ompas vanha ketju! 
Elikä, olen aikeissa hankkia itselleni kunnon ohjausta, mutta mietityttää että mitä lisäosia tulisi esim. ProfiLux 3 ex:n mukana.
Jos oikein olen ymmärtänyt, siitä ei ole olemassa samanlaista "aloituspakettia" kuin ProfiLux II:sta?
Tulee vaan melkoisen kalliiksi (elämä on...) hankkia tarvittavat pistorasiat, redox-, pH-, yms. anturit...
Sattuisiko joku moisen vermeen omistaja kertomaan mikä olisi sopivat setti makeanveden altaaseen jossa on hardwarena nostopumppu, 2 streamia, pinnantasaaja, hiilari, putkilämmitin, pohjalämmitin ja MH-lamppu(t). Kannattaako mennä samantien "go for broke" ja hommata tuo ProfiLux 3 ex, vaikka kaikkia sen ominaisuuksia ei (toistaiseksi) tarvitsisikaan, vai pitäisikö aluksi harjoitella ProfiLux II:lla??
Elikä, olen aikeissa hankkia itselleni kunnon ohjausta, mutta mietityttää että mitä lisäosia tulisi esim. ProfiLux 3 ex:n mukana.
Jos oikein olen ymmärtänyt, siitä ei ole olemassa samanlaista "aloituspakettia" kuin ProfiLux II:sta?
Tulee vaan melkoisen kalliiksi (elämä on...) hankkia tarvittavat pistorasiat, redox-, pH-, yms. anturit...
Sattuisiko joku moisen vermeen omistaja kertomaan mikä olisi sopivat setti makeanveden altaaseen jossa on hardwarena nostopumppu, 2 streamia, pinnantasaaja, hiilari, putkilämmitin, pohjalämmitin ja MH-lamppu(t). Kannattaako mennä samantien "go for broke" ja hommata tuo ProfiLux 3 ex, vaikka kaikkia sen ominaisuuksia ei (toistaiseksi) tarvitsisikaan, vai pitäisikö aluksi harjoitella ProfiLux II:lla??
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
-
Ruma mies
- Senior Member

Jukoliste ... olisipa hauska nähdä kuvaus järjestelmästä, erityisesti vedenvaihdosta, virtauksen säädöstä ja pH:n mittauksesta-säädöstä.jumase kirjoitti:...
Ruokkii kalat
...