CO2 levitin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Henkkaz
Member
Member

CO2 levitin

Viesti Kirjoittaja Henkkaz »

Mulla ei pH laske millään 7,5 tonne seiskan tuntumaan vaikka turveuute ollu pitkään käytössä. CO2 lisäystä oon ajatellu laskee toi pH tonne 6,5 tuntumaan kun amazon biotooppi haaveena. Elikkäs mitä siihen täysautomaattiseen levittimeen tarvitaan kuinka monta osaa pitää ostaa vaiko myydäänkö ne paketeissa. Mulla on käytössä easy lifen easy carboa lannoitteena. Mikä levitin on ollut hyvin toimiva? Missä hinnoissa pyörivät? Pitääköne kovaa melua? Mulla on käytössä myös hapetin joten kumoaako hapetin sitten sen hiilidioksidin? Heittelehtiikö pH jos altaan KH arvo on 4? GH on myös 4. Apuja tarvitaan jälleen. :mrgreen:
Dranj
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: CO2 levitin.

Viesti Kirjoittaja Dranj »

Minä olisin myös kiinnostunut tästä tiedosta. PH kanssa 7,5 paikkeilla vesijohtoveden takia.. En ole turvetta vielä kokeillut, mutta CO2 lisäys olisi muutenkin paikallaan ja tuo levitin on vähän mysteeri näin aloittelijalle.. :> Ja voin myöntää lukeneeni paljon hiilidioksidiketjuja ja aina todennu hoomoilasena etten aina ymmärtänyt kaikkea. :mrgreen:
180L

If you can dream it, You can do it - Walt Disney
niinu70
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: CO2 levitin

Viesti Kirjoittaja niinu70 »

Minulla on turvesuodatus ja co2 lisäys meneillään eikä siltikään pH laske. Päinvastoin on käynyt kun kasvit aina vain enemmän kasvavat ja tuntuu ettei mikään levitin oo riittävä. Kasvit kasvavat tosi hirmuvauhtia mutta siltin levääkin muodostuu. Jos jollakulla jokin idea tosi tehokkaasta levittimestä niin minäkin ihan mielelläni sen kuulisin.
tate
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tate »

Tälläista http://www.aqua-medic.com/reactor_1000.shtml" onclick="window.open(this.href);return false; eräs pohjoisen akvaario leidi suositteli mulle... Ulkosuodattimen painepuolen letkuihin laitetaan väliin.
Hällä tälläinen käytössä, mulle ei vielä kokemusta.. Toukokuussa Tallinnasta http://www.kalake.ee" onclick="window.open(this.href);return false; meinaan hakea(n.50e).
tso
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tso »

On se omituista että ei laske. Lempäälän vesi on tosin ollut hieman emäksistä koko talvikauden ja karbonaattikovuus on ollut myös 4 hujakoilla, joka toimii pH puskurina, mutta muuten erinomaista laadultaan (EC 135µS/cm mitattu tänään). Helpoin tapa laskea pH:ta on kemikaalit (fosforihappo, askorbiinihappo), mutta niiden kanssa saa olla tosi tarkkana, ettei tule raatoja. Hieman työläämpi on laittaa kiljupullo ja aktiivilevitin. Tuossa alla kuvassa on on puolessa tunnissa rakennettu aktiivilevitin ja osat maksavat alle 10€.

Toki kantoja, karahkoita, puiden lehtiä, jne. voit käyttää pH alentajina, mutta on enemmän lottoamista verrattuna muihin keinoihin.

Jos haluaa hifistellä niin hiilaripullo lähteeksi, magneettiventtiilillä, pH mittarilla, sekä kuplalaskurilla varustettuna.

Itse käytän Hanna Instruments pH mittaria ja hieman vaihdellen askorbiini- ja fosforihappoja JOS ON TARVIS. Tällä hetkellä kalasto ei vaadi CO2 aktiivilevityksen lisäksi mitään muuta ja hyvä niin. Jotenkin on kaikkien hullujen kokeilujen jäljeen tullut todettua, että ei kannata yrittää muuttaa olosuhteita, jos vain pystyy valitsemaan kalaston olostuhteiden mukaan! Tulee vaan hirveä määrä lisää työtä, säätämistä ja hankalauuksia. Seuraavan 6kk aikana on tarkoitus päästä eroon kaikesta veden kovettamisesta. Eli pelkkiä pehmeän veden altaita jäljellä.. matkalla kohti mini-amazonas jokea johon veden saisin otettua pehmeästä pohjavedestä automaattisella vedenvaihdolla 20%/vrk. Lisäksi pitäisi uudeksi haasteeksi saada riutta aikaiseksi, mutta se on sitten ihan oma tarinansa. Riutasta ehkä lisää jossain toisessa ketjussa kevään aikana jos projekti etenee.
Liitteet
levitin-aw-aktiivi.jpg
Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. Suolaista ja makeaa.
The confidence of amateurs is the envy of professionals.
niinu70
Junior Member
Junior Member

Minulla virtaa hiilaria pullosta kokoajan ja silti ongelmana on pH kova vaihtelu vuorokauden aikana ja leväkasvusto, joka aina vain yltyy. Kasvitkin kovaa kasvavat mut samantien uudet lehdet levään peittyvät. Levittimenä on jbl:n spiraali jatkopalalla ja suodattimen ulostulosta virtaa vettä levittimen yläpäähän, mutta jotenkin tuntuu ettei oikeen liukene veteen tuo Co2 niin kuin sen pitäs. Pahin Ph vuorokausivaihtelu on ollut viimepäivinä 7,1-7,9 :(
Zissou
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Zissou »

niinu70 kirjoitti:Minulla virtaa hiilaria pullosta kokoajan ja silti ongelmana on pH kova vaihtelu vuorokauden aikana
Mites puskurointi? Oletko mitannut KH:n?
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
niinu70
Junior Member
Junior Member

juuh se on 3
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

niinu70 kirjoitti:Levittimenä on jbl:n spiraali jatkopalalla ja suodattimen ulostulosta virtaa vettä levittimen yläpäähän, mutta jotenkin tuntuu ettei oikeen liukene veteen tuo Co2 niin kuin sen pitäs.
Onko asennettu miten syvälle altaaseen? Entä miten tuo suodattimen ulosvirtaus levittimeen on toteutettu?
niinu70
Junior Member
Junior Member

On aikas lailla melkein pohjassa. Ehkä noin 5cm sorasta, kun spiraali korkeus on vajaat 50cm ja altaan korkeus 60cm. Ulkosuodattimen ulostulosta tulee ohivirtausletku spiraalin yläpinnassa olevaan "nippaan".
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Jos kyseinen levitin on Jbl:n Vario, niin sen päällä olevan holkin tarkoitus on päästää ylimääräiset kaasut pois.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Menee nyt valitettavasti aloittajan kysymyksistä täysin OT, mutta tuo Variohan on siis edelleen passiivinen levitin. Paljon tehokkaammin hiilarin saa liukenemaan aktiivilevittimellä, joko TSI tai kaupasta (Tunzella kai ainakin on). Ja sitten isommissa altaissa on myös viriteltävä useampia kiljupulloja, että hiilaria muodostuu tarpeeksi.

Sinänsä tuo painesysteemi kiinnostaisi muakin, mutta ainakin vielä se systeemi on melkoista hepreaa mulle. Ensin täytyy vaan saada edes osa rahoista kasaan, ennekuin tekee tarkempia suunnitelmia... [;)]
Be merrier with a terrier!
niinu70
Junior Member
Junior Member

eipähän sillä mitään merkitystä laittaako spiraaliin virtausta vaiko päästää siitä mahdollista ylimääräistä hiilaria pihalle, sillä koko spiraalin matkalla on kyllä ulostulomahdollisuuksia. Tuntze levitin tukkeutuu alta aikayksikön joten oliskos jotain muuta ideaa.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Mitä hyöty sitten siitä ylhäältäpäin tulevasta virtauksesta on jos se kuitenkin pääsee heti pois rei'istä? Myös tehoa saatetaan menettää, mikäli hiilidioksidikuplat karkaavat aiemmin levittimestä, eivätkä kulkeudu sen loppuun asti.
Melissa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Melissa »

Minulla on 200-litran akvaariossa puunkarahka ja Co2-levittimenä Nutrafin CO2 Natural System. Kuplat kulkevat muovista labyrinttiä, joka kiinnitetään lasiin imukupeilla. Kun mikrofilmiä on tarpeeksi, ne liukenevat matkalla lähes täydellisesti. KH on 4, joten ilmeisesti levitin ei riitä laskemaan hanaveden ph:ta riittävästi, se on 7,5. Pyrin 6,8-7:ään ja se on hankalaa. Olen tuskaillut sen kanssa ihan alusta lähtien. Olen jättänyt pois käytöstä myös ilmastuskivet, vaikka olisivatkin ihan kauniita. Ne tuulettavat vähänkin hiilidioksidin pois. Levitin riittäisi kenties 100-litraiseeni. Turveuutelisäyksillä tai Ph/kh Minus-tuotteilla saa hetken apua, mutta en ole innostunut kemikaalilitkuista.

Levät pysyvät kyllä pois ja kasvit viheriöivät, on siitä jotain hyötyä.

Pakkaukseen kuuluu käymisaineet, letkut ja pullo (sen saa nätisti kiinnitysruuvilla vaikka akvaarion takareunaan kiinni), ihan kätevä setti alkusijoituksena. Mutta missään nimessä ei kannata ostaa kalliilla jauheita täyttöpakkauksina. Mittasin mitä pussit sisältävät ja sama suhde tulee, kun lisää 100g sokeria, kukkuraisen teelusikallisen liivatejauhetta ja vajaan puoli teelusikallista kuivahiivaa.
54l , 100l , 200l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”