Olen täällä A-W:ssä jo jonkin aikaa surffaillut ja nyt päätin viimein rekisteröityä, että pääsee kysymään kysymyksiä =) Olen kiitollinen, jos joku jaksaa minuakin auttaa, kun täysin aloittelijana olen liikeellä.
Tarkoituksena on hankkia parin kuukauden kuluttua noin 200 litrainen, luultavimmin 240, akvaario. Tietoa eri kaloista olen lähinnä kerännyt Varjon Akvaariokalat-kirjasta, jota on tullut selattua etuperin ja takaperin ja täältä eri ihmisten kokemuksista.
Omasta porakaivosta tulevasta vedestä tiedän tässä vaiheessa sen, että kokonaiskovuus on 3 dH, muuta en vielä tiedä, tippatestit on hankintalistalla kun aika koittaa
Kalaston olen suunnitellut rakentavani paratiisikalan ympärille, kiitos tälle foorumille, että kalasta innostuin! Lämpötilaksi olen suunnitellut 23. Haluan ”pikkukaloja” vaikka allas ei ihan pieni ole..
Paratiisikaloja ajattelin1u ja 3 naarasta.
Muiksi kaloiksi täplämonnisia n. 10 tai enemmän
parvi tai kaksi viileähkössä vedessä viihtyviä tetroja tai barbeja/särkikaloja ,Nämä ovat vielä mietintämyssyssä, kun haaleaankin tuntuu olevan vaihtoehtoja vaikka kuinka paljon
lisäksi hiekkapohjalle kierteisiä ja mahdollisesti myös kirsikkasukarapuja.
Se mikä minua askarruttaa on sopiva levänsyöjäkala. Onko jotain joka sopisi viileään ja vähävirtauksiseen?
Katinkultamonnista olen kiinnostunut, ja sitä mietinkin, kunnes lueskelin täällä keskusteluista, että Akvaariokalat-kirjassa on painovirhe. Keskusteluista olen ymmärtänyt. että sille suositettaisiin 24-28 lämpötiloja. Hämmennystä asiaan kuitenkin tuo se, että PlanetCatfish sanoo tuon painovirhelämpötilan eli 20-26.
Imunuoliaiset sopisivat muuten vesiolosuhteisiin, mutta osaako tällainen aloittelija rakentaa sisustuksen siten, että niille on riittävä virtaus ja hapekasta vettä. ja paratiisikalalle rauha köllötellä tyynessä vedessä. Vai millainen on imunuoliaisten vaatimustaso. Tällä on vaan tullut katseltua kaikenlaisia koskiprojekteja (jotka ovat kyllä tosi hienoja)…
Vai onko sekin vaihtoehto, että ei ole varsinaista levänsyöjää? Että yrittää optimoida kasvien ja asukkaiden määrän, ja estää näin levän syntyä. Tuntuu vain, että joka se partamonni on miltei pakollinen asukas

Tulikin pitkä pohdiskelu, vaikka ei ole akvaariota vielä ollenkaan. On vain hirveä akvaariokuume iskenyt ja johonkin se pitää purkaa, kun tuos mieskään ei oikein jaksa innostua koko ajan fisujutuista=)
Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii tuota leväsyöjäasiaa kommentoida!