Hiilaripullo Saksasta

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tate
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Hiilaripullo Saksasta

Viesti Kirjoittaja tate »

Mahtaneeko kyseinen 2kg pullon olla ihan Suomessa täytettävää malli, kun noi standardi asiat on vieraita?
http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/ ... hparam/co2" onclick="window.open(this.href);return false;
Kertokaapa jos jollain kokemusta tai vaan ihan tietoa noista venttiilien standardeista.
JG
Junior Member
Junior Member

Re: Hiilaripullo Saksasta

Viesti Kirjoittaja JG »

Justiin saman pullon tilasin 8 kk:tta sitten, ja sama asia askarruttanut kuin sinua. Eräs harrastaja sanoi että täytölle ei pitäisi olla mitään estettä kunhan pulloon on stanssattu tarvittavat merkinnät paineenkestosta ja valmistusajankohdasta.
Omassa ainakin nämä merkinnät on. Koska ei ole tarvinnut vielä suomessa kertaakaan täyttää niin kierteiden(jospa jostain löytyisi kierretulkki :( ) standardeista en osaa sen kummemmin sanoa, sen näkee sitten...Luulisi nyt jonkin adapterin löytyvän jos sitten ei käy. Sitäpaitsi Saksahan on EU-maa ja siellähän on kaikkien oltava samanlaista - direktiivien mukaista.
lazzo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lazzo »

nähdäkseni hiilaripulloissa on sama kierre kuin täälläkin,( argonissa ja muissa hitsikaasuissa kierre eri) joten paineenalentimen pitäisi stemmata. Itse täytössä saattaa tulla ongelma juuri merkinnöiden kanssa.
Tuge
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tuge »

Selvittelin tota itsekin kun pulloa hankin. Sain sen käsityksen, että CO2-pullojen kierteet ovat yleiseurooppalaisesti standardit. Aika hyvä merkki on myös se, että Saksasta tilaamani paineenalennusventtiili sopi Suomesta hankittuun pulloon. Täytön osalta tosiaan pullossa tarvitaan asianmukaiset merkinnät, mutta niistä en osaa sen tarkemmin sanoa. Uskoisin että jos JG on saanut kelvollisen pullon, mikset sinäkin saisi, tuskin ne montaa erilaista pulloa myy samalla nimellä.

Toisaalta Suomesta saat pullon suunnilleen samaan hintaan. Vastikään ostin Makolta kahden kilon pullon, tosin käytettynä. Uudelleenkatsastettuna (ts. leimat kymmeneksi vuodeksi), -maalattuna ja täytettynä hintaa kertyi 65 euroa.
250 l, 60 l
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Kierteet ovat samat kuin suomessakin, siitä ei tule mitään ongelmaa.

Otin yhden saksalaisen pullon käsiini ja tarkistin sen merkinnät...
W29964 1.425 2004/11
TARA1.655KG
V0.67L PH250BAR Z521/03π06850h
1013KOHLENDIOXID 0.50KG 2014

Tuossa ensimmäisellä rivillä näkyy valmistuskuukausi, kolmannella paineenkesto ja vaadittava pii-merkintä. Viimeisellä rivillä näkyy katsastuksen voimassaolopäivä, eli 10 vuotta valmistuksesta tai edellisestä katsastuksesta.

Nämä merkinnät todennäköisesti ovat samoja, kuin nytkin tilattavissa pulloissa. Itse olen vastaavan pullon täyttänyt paikallisessa sammutinhuollossa. Kyseiset liikkeet voivat aiheuttaa harmia valehtelemalla maallikolle, kuten minulle kävi, kun paria puolen kilon pulloa koetin täyttää, niin väitettiin että niissä olisi pitänyt olla jokin -40C merkintä... koittivat vissiin pakkomyydä minulle isomman, 95e maksavan pullon. Tuon jälkeen kuitenkin samassa liikkeessä olen käyttänyt vastaavan, mutta isomman pullon täyttämässä.

Ei kannata sitten maksaa turhasta, eli elintarvikelaadusta, sillä sen käytölle akvaariossa ei ole perusteita vaikka jossain päin ruokakaloja ovatkin.
JG
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JG »

Mörrikkä kirjoitti:Kierteet ovat samat kuin suomessakin, siitä ei tule mitään ongelmaa.

Otin yhden saksalaisen pullon käsiini ja tarkistin sen merkinnät...
W29964 1.425 2004/11
TARA1.655KG
V0.67L PH250BAR Z521/03π06850h
1013KOHLENDIOXID 0.50KG 2014

Tuossa ensimmäisellä rivillä näkyy valmistuskuukausi, kolmannella paineenkesto ja vaadittava pii-merkintä. Viimeisellä rivillä näkyy katsastuksen voimassaolopäivä, eli 10 vuotta valmistuksesta tai edellisestä katsastuksesta.

Nämä merkinnät todennäköisesti ovat samoja, kuin nytkin tilattavissa pulloissa. Itse olen vastaavan pullon täyttänyt paikallisessa sammutinhuollossa. Kyseiset liikkeet voivat aiheuttaa harmia valehtelemalla maallikolle, kuten minulle kävi, kun paria puolen kilon pulloa koetin täyttää, niin väitettiin että niissä olisi pitänyt olla jokin -40C merkintä... koittivat vissiin pakkomyydä minulle isomman, 95e maksavan pullon. Tuon jälkeen kuitenkin samassa liikkeessä olen käyttänyt vastaavan, mutta isomman pullon täyttämässä.

Ei kannata sitten maksaa turhasta, eli elintarvikelaadusta, sillä sen käytölle akvaariossa ei ole perusteita vaikka jossain päin ruokakaloja ovatkin.
Joo, kun tarkistin mulla on just tuollaiset merkinnät, eli ilmeisesti kuivilla ollaan. Mitä ihmettä tää -40 C vaatimus oli, ja suostuivatko kuitenkin täyttään vai kävitkö jossain muussa liikkeessä
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Toisessa vastaavassa liikkeessä nuo kyllä täytettiin, kun sattui kaverilla olla asiaa sinne muutenkin... tiedä nyt sitten mikä on lopullinen totuus :roll:
JG
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JG »

No niin, nyt tuli vihdoin täytön aika. Menin Tampereen Lielahden Tamrexiin ja täyttivät sen samoin tein. Aikaa meni 5 min ja euroja 14. Että tiedoksi vaan niille tamperelaisille jotka saksasta kyseisen pullon ovat tilanneet.
Lunni
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Mitkä ovat muuten noiden kaasupullojen säädetyt ponnistus välit? Onko kaikenkokoisilla pulloilla samat välit? Jos pullon ulkokuori on hieman ruosteessa, onko siinä turvallisuusriski?
murto88
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja murto88 »

Itse olen ajatellut myös tilata saksasta mutta olen ihan käsi näiden vehkeiden kanssa ja muutama kysymys askarruttaa, joten jos joku tekniikan ihmelapsi voisi opastaa hieman.
Kyseinen allas johon ajattelin systeemiä on 500l ja monimetallien tulon myötä alkanut levääkin puskea mukavasti joten:
- Tekisikö tällä tai tällä mitään ja mitä kaikkea muuta noihin tarvitsisi ostaa mukaan?
- Kuinka kauan mm. 2kg pullo tulisi suunnileen riittämään ja mitä muita asioita noissa laitteissa tulisi ottaa huomioon? Ja muutenkin jos joku viitsisi valaista tuota
co2-systeemien toimintaperiaatetta, kun olen todellakin aloittelija näissä asioissa.
720l Kiekkola
"Kaikkien mieli kalaankin tekee, vaikka ei ole verkkoa eikä venettä."
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jälkimmäisessä on tarvitsemasi magneettiventtiili, mutta tuohon pakettiin joudut ostamaan aktiivilevittimen. Tuossa kaupassa taitaa olla vain yksi potentiaalinen , eli Tunzen levitin.
murto88
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja murto88 »

Olisiko tuollaisen ostaminen kannattavaa vai saako halvemmalla muualtakin?
Tarkoitit varmaan tätä levitintä? Mitä eroa on aktiivilevittimissä ja noissa muissa?
720l Kiekkola
"Kaikkien mieli kalaankin tekee, vaikka ei ole verkkoa eikä venettä."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”