Onneksi sentään poikaset selvisivät hengissä...
Voi armoton V******
Valvoja: Moderaattorit
-
srd
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Voi armoton V******
Mun Tapajos redhead tonkijakutupari kiehui eilen hengiltä. Lämmittimen termari oli kosahtanut.
Voi elämä kun voi ihmisen lasta v******a! ARGH!
-
Inia
- Akvaariosisustaja 2005

- Akvaarioseurat: HAS
Re: Voi armoton V******
Toi on ihan kamalaa! Otan osaa!
Onneksi poikaset säästyivät.
-
srd
- Advanced Member

En kyllä käsitä miten nuo poikaset selvisivät hengissä siinä lämmössä, puhumattakaan vanhempien ruhojen aiheuttamasta nitriitin hetkellisestä noususta. On ne vaan ihmellisiä lapsosia.
-
aquamarina
- Advanced Member

Meillä oli tuon tyyppinen tapaus, joku vuosi sitten. Veden vaihdosta oli n. tunti kulunut ja lämpötila altaassa oli jo 36 astetta, onneksi olin kotona ja kävin katsomassa, että miksi kalat on niin apaattisia. Väänsin sitten lämppärin niin pienelle kuin saa.
-
snuggles
- Starting Member

Mulla kävi malawaariossa samanlainen katastrofi viime syksynä. Iltapäivällä kotiin tullessani altaassa singahteli elossa yksi aikuinen ja kuusi poikasta, loput 17 kalaa olivat oikeasti kypsyneet hengiltä. Poikasista jäi lopulta henkiin vain yksi, mutta rajun lämmönnousun ne kesti ihmeellisesti.
-
MrLogistics
- Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Eilen kävi uunilohelle heikosti 175 astetta...
Ei vaiskaa ei tollasta kellekkään toivo! Mitenkähän vakuutus korvaa jos arvokkaita fisuja, pitää melkein soittaa.
Tilattu 720 litranen Akvastabil kaikilla mausteilla! 400 liranen monniste paratiisi..
-
hannu
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Ikävät tapaus ja taas hyvä esimerkki siitä, miksi kaksi alitehoista lämmitintä on parempi kuin yksi tehokas.
-
Pullahiiri
- Katalysaattori

Onkohan tollasen varalle olemassa jotain varoitussysteemiä..? Siis joku anturi (lämpömittari) vedessä joka alkaa huutamaan kun lämpö ylittää tietyn rajan?
Kerrotko srd millainen lämppäri oli ja kuinka vanha? Oon meinannut kyhätä jossain vaiheessa sukarapulan pystyyn ja laittaa sinne n. 10 vuotta vanhan Jägerin lämppäriksi (vai tarviiko sukaravut lämmitintä jos huoneenlämpö on n. 22-23? en oo vielä niin perehtynyt aiheeseen), ahdistaa vaan jos meinaa tolla tavalla hajota ja keittää oliot elävältä.
Kerrotko srd millainen lämppäri oli ja kuinka vanha? Oon meinannut kyhätä jossain vaiheessa sukarapulan pystyyn ja laittaa sinne n. 10 vuotta vanhan Jägerin lämppäriksi (vai tarviiko sukaravut lämmitintä jos huoneenlämpö on n. 22-23? en oo vielä niin perehtynyt aiheeseen), ahdistaa vaan jos meinaa tolla tavalla hajota ja keittää oliot elävältä.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
pasihe
- Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Yksi Riikinkukkorausku on tullut keitettyä viallisella lämmittimellä. 
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
1080L Malawi
-
lauraxc
- Junior Member

Kuulostaa kyl aika kauheelta...uskaltaako sitä sit vanhoja laitteita käyttää. Mikä tuollaisen lämmittimenkin käyttöikä on?!
Talosta löytyy iloista vesimaailmaa 160 litraa! Ja omppuihin ihastunut puoliso.
-
malawi
- Advanced Member

No on kyllä todellakin veemäistä!! Otan osaa. Mulla kanssa on vähän ongelmia ton lämmittimen kanssa, lämpötila heittelee koko ajan kahta astetta. Paljonko siinä sun altaassa oli sitten lämpöä? Luulis, että noin olis suuniteltu ettei lämpötila nousis kun korkeintaan 33c. Kun tuskin missään akvaarioissa tarvii niin korkeita lämpötiloja paitsi kiekkoaltaassa silloin kun annetaan kiekoille lämpöhoitoa!
Tässä pitää valistaa myös että Ilman lämmittimen rikkoontumistakin saadaan kaloille tukalat oltavat. Avoke pistänyt "talvella" patterit täysille ja alkanut uunilla ruokaa väsäämään. Onneksi nyt sattui silmä osumaan lämpömittariin joka sillä hetkellä 30 Ceetä kun normilämpö purkissa 24. ( pöntössä siis loisteputkia ja kansilasit )
200 + 100 + vaimoke
-
Pullahiiri
- Katalysaattori

Tuo pattereiden ja uunin käyttö varmaan riippuu ihan kämpän koosta ja altaiden sijainnista.. Mulla on yhtä allasta kohden 69 neliöö kämppää ja patterit ja uuni kaukana altaasta. Toki jos on 45-neliöinen yksiö ahdettu täyteen altaita niin sitten sillä on jo merkitystäkin.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
-
Wyrda
- Senior Member

Kuinka korkeisiin lämpöihin toi lämppäri siis sulla oikeen vettä keitti, srd?
Mullakin sairaan tonkijan karanteenialtaassa oli ruvennut Jägeri (heh, kovin yllättävää) keittämään vettä, huomasin kuitenkin ajoissa ja nyt on ajastimella säädettynä. Muuten kyseisellä kalalla ei tosin näytä menevän kovin hyvin.
Mullakin sairaan tonkijan karanteenialtaassa oli ruvennut Jägeri (heh, kovin yllättävää) keittämään vettä, huomasin kuitenkin ajoissa ja nyt on ajastimella säädettynä. Muuten kyseisellä kalalla ei tosin näytä menevän kovin hyvin.
-
MrAFCMagic
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Onko yleisempää termostaattilämmitimille vai normi puikoille?
eli siis, kestääkö termostaatti paremmin kuin normi?
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
srd
- Advanced Member

Kyseessä siis Juwelin oma, altaan mukana tullut lämmitin, 200W ja n. puolitoista vuota käytössä.
Lämpömittari näytti 34-35C. Ja kyseessä ihan tavis lasinen, lasiin imukupilla kiinnitettävä mittari.
Poikaset yhä ok. Altaan isot omenakotilot olivat kuolleet yön aikana.
Lämpömittari näytti 34-35C. Ja kyseessä ihan tavis lasinen, lasiin imukupilla kiinnitettävä mittari.
Poikaset yhä ok. Altaan isot omenakotilot olivat kuolleet yön aikana.
Mulla lämmittimen rikkoutuminen tappoi kaikki seepraplekon poikaset - onneksi aikuiset säilyivät, ku tuon huomasin niin vesi oli jo aikasta kuumaa...
Sittemmin olen ostanut yhden termostaatin testiksi ja olen odotellut josko tästä lähittyviltä tulisi saksan tilausta niin voisi ostaa muutaman termostaatin lisää - varuiksi toiseenkin altaaseen ja tulevaan. Tuo termari ei mikään paha sijoitus ole - maksoikohan nyt 50-70€ ja kyllähän se kaloja pelastaa kun toimii... Itse pistin tuon maksimilämmön 33C
Sittemmin olen ostanut yhden termostaatin testiksi ja olen odotellut josko tästä lähittyviltä tulisi saksan tilausta niin voisi ostaa muutaman termostaatin lisää - varuiksi toiseenkin altaaseen ja tulevaan. Tuo termari ei mikään paha sijoitus ole - maksoikohan nyt 50-70€ ja kyllähän se kaloja pelastaa kun toimii... Itse pistin tuon maksimilämmön 33C
8.5.2011 akvaariot tauolle toistaiseksi
-
hannu
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
AFCMagic1 kirjoitti:Onko yleisempää termostaattilämmitimille vai normi puikoille?
Noinhan voi käydä vain termostaattilämmittimellä. Tavallinen lämmitin on aina päällä, joten yllättäviä lämpötilan nousuja ei pääse sattumaan. Termostaattilämmittimessä taas termostaatti voi pettää ja pitää lämmittimen aina päällä, jolloin lämpötila pääsee nousemaan pahimmillaan kaloille tappaviin lukemiin.
-
Anza
- Member

- Viesti:
Red head -tonkijat ovat todellakin valitettavan herkkiä a)ylikuumenemiselle ja b)happikadolle :/